Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 19:58

percentage mensen die stil zijn?

Jongste wil graag weten hoeveel procent van mensen in nl twee minuten stil zijn. Iemand?


geen idee

Hier wij allemaal maar heb de 6 meiden in de tuin wel even moeten attenderen erop, hadden t niet door terwijl ze wel de intentie hadden om stil te zijn.
Ik denk 60 procent?

Barvaux

Barvaux

04-05-2015 om 20:08

collega van man

Marokkaan, veertig jaar in nu doet er in niet aan. Ik zou graag ook percentages van allochtonen zien?

Half a twin

Half a twin

04-05-2015 om 20:32

Regel van het huis.

Hier thuis 100 % stil. Zoon en logé van tevoren verteld en om 19.50 zaten we verplicht voor de buis. Dochter logeert bij vriendin, ook de instruktie gegeven dat ze mee mag doen met de gewoontes van het gezin daar maar dat ik niet wil dat de buren daar last hebben van tienermeidenlawaai. Ze stuurde om 19.40 berichtje dat kijken en deelnemen aan de herdenking/stilte verplicht was.
Op straat liepen nog wel kinderen te voetballen, Nederlands en allochtoon. Jammer.

Adrienne

Adrienne

04-05-2015 om 21:03

hier thuis verplicht

Dit jaar vond ik het goed dat mijn kinderen (11 en 13) nog wat bewuster dan andere jaren alles zagen. Ook omdat ik het gevoel heb dat het op school niet genoeg aan de orde is geweest tot nu toe. Anne Frank heb ik net aan mijn zoon voorgelezen, dat is dus ook vers.
Het stuk oorlogsdocumentaire op Discovery rond 16 uur was niet verplicht maar ze bleven wel 3 kwartier of zo kijken. Rond 18.15 gingen we voor de tv eten (doen we anders nooit) om van alles te zien en de herdenking met stilte was echt verplicht. We zijn pas net helemaal klaar.
Morgen nog wat bekijken. Ik vind het goed voor de opvoeding.

Noet

Noet

04-05-2015 om 21:37

net gelezen 80% is stil

kan alleen het artikel even niet vinden

Evanlyn

Evanlyn

04-05-2015 om 21:44

hier ook

naar de herdenking geweest, inclusief logé. Mooi en bijzonder, veel kinderen.

Mover

Mover

04-05-2015 om 21:49

Hier ook stil

Keken TV toen uitzending werd onderbroken voor de herdenking. Puber vond het maar onzin, zegt dat niemand van de klas er wat mee heeft/doet. Moest van mij zijn mond houden. 2 minuten doet geen pijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-05-2015 om 22:19

Hier ook

Wij zijn gewoon stil geweest om 8 uur. Om kwart voor 8 zijn de kinderen van straat gehaald. Muisstil zijn is hier in huis niet zozeer verplicht, maar het gebeurt vanzelf. Ik vind het naar de kinderen toe vooral heel belangrijk om erover te kunnen vertellen, uit te leggen wat er gebeurt tijdens de herdenking en ze het respect voor andere mensen die stil zijn bij te brengen. Daarom mogen ze van mij ook niet in de tuin of op straat zijn.

Ik heb ook geen kind meer gehoord op straat. Wel iemand in de naastgelegen flatjes die het nodig vond om gewoon door te gaan met klussen. Dat heeft ook iedereen in de buurt gehoord en er stonden om 5 over 8 ook veel mensen te kijken welke idioot dat was.

Het viel mij vandaag op facebook op dat er zoveel berichten over 4 mei gedeeld werden. Ik herinner me dit niet van vorige jaren.

Caesar

Caesar

04-05-2015 om 22:37

Dam

Goede toespraak trouwens van Rutte bij de herdenkingsplechtigheid op de dam.

Tonny

Tonny

04-05-2015 om 23:28

Waalsdorpervlakte

Mijn man wilde dit jaar graag naar de waalsdorpervlakte. Jarenlang was hij vanwege zijn werk bij de herdenking in eigen woonplaats, die functie is voorbij en daarom wilde hij graag naar de plaats die hij vroeger op tv zag. Ben mee geweest. Heel bijzonder.
Veel mensen van alle leeftijden, rust, ingetogen, een schitterend natuurgebied en een heel sobere plechtigheid bij het monument. Daarnaast de indringend luidende klok.

Tijdens de twee minuten stilte volop gekwinkeleer van vogeltjes in de lentegroene bomen en struiken.

Op tv

Zoon en ik hebben dit jaar voor het eerst voor de tv gezeten en de ceremonie op de dam gevolgd. Inderdaad een mooie en persoonlijke toespraak van premier Rutte. Zoon viel kwartjes over het nut van de ceremonie, het maken van verbinding, samen herinneren, naar het verleden en naar de toekomst. Daarna Schindler's list gezien. Goed en kwaad, keuzes onder moeilijke omstandigheden, kansen zien.
Uit het gedicht van de winnares van de 4 mei gedichtenwedstrijd, wat zou onze keuze geweest zijn? Daar kun je maar beter heel nederig over zijn, we staan niet voor die keuze. Wie zie je nu als slachtoffer. Al die discussies zijn vanavond langs gekomen.
Dochter zat in de bioscoop met een paar schoolvrienden, ze had vrijkaartjes. Er was wel een attentie op de toegangsdeuren over 20.00 uur 2 minuten stilte, maar daar werd de film niet voor onderbroken.

Barvaux

Barvaux

05-05-2015 om 07:36

belachelijk

Belachelijk dat een bioscoop de film niet even 2 min stopt. Mijn kind had overigens ook niet mogen gaan op zo'n avond.

De treinen stoppen en de bioscoop moet zo nodig verder gaan? Ik zou een klacht indienen!

Bellefleur

Bellefleur

05-05-2015 om 09:46

Ouders

Als kind vond ik de herdenking heel indrukwekkend: de Waalsdorpervlakte. Ik was 2 minuten stil. Maar mijn ouders niet. Zij hebben beide de oorlog meegemaakt. Maar op 4 mei werkten ze altijd in de tuin. Samen pratend over de klussen. Ik heb me vaak afgevraagd waarom ze dat deden. Ik denk dat de herdenking voor hen te ingrijpend was. Te dichtbij. Daarom deden ze er maar niet aan mee. Het was geen disrespect, maar onvermogen. En juist daarom doe ik er wel aan mee. Omdat mijn ouders het niet konden.

Ulla

Ulla

05-05-2015 om 19:26

Barvaux

Mijn kind had wel naar de bioscoop mogen gaan, maar had wel gedacht dat film stop zou worden gezet.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2015 om 17:26

Bellefleur

Herkenbaar...mijn oma vond het televisieaanbod rond 4/5 mei vreselijk...het rakelde zoveel op. Juist aan haar moet ik altijd denken op die dagen...

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2015 om 17:27

Bioscoop

Ik weet dat Pathe films die voor 20 u starten niet onderbreekt. Een film die om 20.00 start, daar wachten ze even mee. Ze communiceren het wel duidelijk.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2015 om 17:28

Ik verbied mijn kinderen niet om te gaan, overigens. Dat is een keuze die zij zelf mogen maken.

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 18:02

Fio

Volwassen kinderen van mij mogen die keuze maken maar dat zijn ze niet. Ze kunnen 364 dg per jaar naar de bioscoop!

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 18:03

Overigens

Nog steeds vind ik het belachelijk overigens. De treinen stil zetten is vele malen lastiger!

Ulla

Ulla

06-05-2015 om 18:13

Barvaux

Dat vind jij ja, dat was al eerder duidelijk.

Ulla

Ulla

06-05-2015 om 18:14

Reactie op #20

was dat

Fiorucci

Fiorucci

07-05-2015 om 09:22

Barvaux

Mwah, en zestienjarige mag van mij zelf kiezen. Ik acht ze niet beslissingsonbevoegd tot hun 21e.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 09:37

fio

Hoe kom je nu weer bij 21?
Mijn kinderen zouden gewoon een andere dag gaan als ze zouden weten dat een bioscoop het zou vertikken om twee min respect te tonen waar de ns dat wel kan.

mama2

mama2

07-05-2015 om 09:57

Vrijheid

Fijn he die vrijheid.....

Ik lees onder andere ouders die de oorlog hebben mee gemaakt, maar dat de herdenking teveel voor hen oproept. Juist hier blijkt uit dat we niet moeten (ver)oordelen. De buren zullen vast gedacht hebben " respectloos" zeg dat ze gewoon blijven keuvelen en doorwerken in de tuin, terwijl wij ons waarschijnlijk niet kunnen indenken welke emotie het voor hen oproept...

Laat elkaar nou eens vrij zonder direct er boven op te springen wat jij er nu wel niet van vind. Je mag dat vinden, net zo goed als de ander mag vinden dat de dochter wel naar de bios mag, maar je hoeft niet je vinden door te drukken....we hebben namelijk de vrijheid gekregen om zelf hierin een beslissing te maken....

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 11:15

mama2

Waar lees jij dat die mensen die veel moeite hadden met de herdenking in de tuin bleven keuvelen?

Bellefleur

Bellefleur

07-05-2015 om 12:07

Barvaux,

Dat waren mijn ouders.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 12:31

ah sorry

Volledig overheen gelezen en op het verkeerde woord gezocht

Was dat ook in een rijtjeshuis met tig mensen om hen heen die ze konden horen?

mama2

mama2

07-05-2015 om 13:04

Barvaux

En wat als het in een rijtjeshuis was met tig mensen om hen heen....hoe kan jij oordelen over hoe deze mensen omgaan met een periode die voor mij (en ik denk ook voor jou) ondenkbaar is hoe dat moet zijn....Zij zijn de overlevende...

Laat ik voorop stellen dat wij 2 minuten stil zijn met het gezin. Ik stoor mij niet aan mensen die dat niet doen. Dat is de verkregen vrijheid....ben ik het ermee eens (deze ouders en alle overlevende even hierbuiten gelaten, gezien ik vind dat zij het recht hebben deze dag zelf in te vullen) dat mensen hun kinderen buiten laten? Of een feestje in de tuin houden? Nee, net zoals jij vind ik dat wij, onze kinderen, kleinkinderen en de generaties daarna deze bevrijding moeten blijven herdenken om hopelijk te hopen dat zoiets nooit meer gebeurt. Ik leg alleen mijn wil niet op. Het is de toon die het hem zet en dan denk ik " vrijheid?"....

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:53

mama2

Ik heb nog eerstegraadsfamilieleden die de oorlog hebben meegemaakt en de bomschade zit nog in de kast in de kamer van mijn vader. Als mijn opa die dag niet thuis was geweest was hij dood geweest want zijn stoel was verwoest.

Gaat het verder niet om maar ik ben van mening dat als je de herdenking niet aan kunt (wat natuurlijk mag) je niet in je achtertuin hoorbaar voor anderen moet gaan zitten praten. Er is voor mij geen verschil met spelende kinderen. Je kunt er dan ook voor kiezen om binnen te blijven, te gaan wandelen in een bos of in de tuin te gaan zitten en stil te zijn maar blijkbaar mag je dat opeens niet denken omdat ze het hebben meegemaakt?

Er zijn andere manieren om die twee minuten stil door te komen en nogmaals: we herdenken niet alleen de doden uit de tweede wereldoorlog, ook de mensen die de afgelopen jaren hun leven hebben gegeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.