Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

margaretha

margaretha

01-04-2018 om 12:56

Pasen, eitjes gebracht door kerkklokken

Naar aanleding van een stukje in de krant (de Standaard, Belgie). Hier worden/ werden de paaseitjes door de kerkklokken gebracht, die gaan op Stille zaterdag naar Rome en halen ze daar op. Nu kom ik oorspronkelijk uit het noorden van NL en dan ook nog eens uit een deel waar maar heel weinig katholieken woonden. In de krant gaan ze ervan uit dat het een katholiek gebruik is, die kerkklokken die naar Rome gaan, maar is een belgisch katholiek gebruik of idd meer algemeen? Volgens het artikel werd er foutief lange tijd gedacht dat de protestanten de kerkklokken vervangen hadden door de paashaas (nou , die kwam er bij ons vroeger echt niet). Waar kwamen bij jullie de eitjes vandaan vroeger?

Half a twin

Half a twin

01-04-2018 om 13:06

uit de winkel.

1 mythe in stand houden was al moeilijk genoeg. Die van begin december, kadootjes door de schoorsteen in een huis zonder schoorsteen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2018 om 13:21

Ja ook

Altijd al bekend dat de paaseieren door ouders verstopt werden. Zelf doe ik het nog steeds.
Ik snap overigens niet hoe kerkklokken op reis kunnen gaan.

vlinder72

vlinder72

01-04-2018 om 13:30

Door mijn ouders

Hier nooit een paashaasmythe gehad. Sterker nog, bij veel Christelijke gezinnen wordt er niet over de paashaas gesproken. Op de Christelijke basisschool van mijn kinderen waren paaseitjes ok maar een paashaasje uitdelen kon echt niet. Dat had niets met pasen te maken.

Pasen is een van de belangrijkste Christelijke feestdagen. En die heeft niets met de paashaas en chocola te maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-04-2018 om 13:43

Door ouders

Hier werden de eitjes door mijn ouders verstopt en ik doe het nu ook zelf.
De paashaas bestaat hier niet, net als de kerstman. Alleen sinterklaas komt hier binnen

Het verhaal van kerkklokken die paaseitjes halen heb ik nog nooit gehoord.

Lou

Lou

01-04-2018 om 13:54

christelijke variant

Ik heb ook de christelijke variant meegekregen thuis: geen paashaas, geen kerstman, zelfs geen Sinterklaas. De onderbouwing was: straks gaan de kinderen nog denken dat de verhalen in de bijbel óók niet echt waar zijn. Tja, het heeft niet geholpen want dat laatste denk ik inderdaad

De eitjes kwamen dus ook niet speciaal ergens vandaan. Wel een maf verhaal van die kerkklokken trouwens, nooit van gehoord.

Ik las net...

Dat die kerkklokken iets is uit België, Frankrijk en beetje in Limburg.
Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Chocolade-eitjes komen gewoon uit de supermarkt.

Inanna

Inanna

01-04-2018 om 15:44

de paashaas

Bij ons in het katholieke dorp in Limburg, werd gezegd dat de paashaas eieren verstopte. Nu was mijn moeder degene die de massa eieren om in het park te verstoppen kookte en met een aantal andere vrouwen schilderde en ik heb als vijfjarige kleuter vrolijk mee zitten verven. Ik was ook op de hoogte van de werkelijke situatie, ik heb mijn kleuterjuf ooit toegefluisterd dat ik wist dat de paashaas niet bestond, ik was wel één van de weinigen die dat wist, want het werd mij erg op het hart gedrukt het niet verder te vertellen.
Het verhaal van de klokken heb ik ooit wel eens gehoord, maar wanneer en waar, dat weet ik echt niet meer.

Aan mijn eigen kinderen heb ik volgens mij nooit verteld dat de paashaas de eieren verstopt, ook niet dat het niet zo is. Ik weet eigenlijk niet of ze ooit geloofd hebben in de paashaas, ik denk het niet.

Pirata

Pirata

01-04-2018 om 15:50

Ach

Ik heb gisteren nog gezegd tegen mijn 15-jarige dat ik nooit paaseieren koop, aangezien de paashaas dat altijd verzorgt. En jawel hoor! Ze lagen er weer vanmorgen!!! Bewijs geleverd! 😁🐇🥚

Theoloog

Theoloog

01-04-2018 om 17:14

Die kerkklokken

houden in de RK Kerk op Witte Donderdag op met luiden. Tijdens het zingen van het Gloria op Witte Donderdag luiden ze het laatst, daarna zwijgen ze tot het Gloria in de Paaswake.
Dus luiden er geen klokken voorafgaand aan de vieringen van Goede Vrijdag en voorafgaand aan de Paaswake.

Stille Zaterdag is officieel een a-liturgische dag, waar geen enkele viering gehouden dient te worden. Dat is nu nog gebruik in de RKK. In de tussentijd gaan ze volgens de mythe naar Rome, maar in werkelijkheid blijven ze gewoon hangen en worden ze alleen maar niet gebruikt.

In de praktijk is het niet altijd zo strikt. Ik heb uitvaarten gedaan op Stille Zaterdag omdat het niet praktisch was om dat later te doen, dan moest er meteen drie dagen gewacht worden. De koster vond het dan onaardig om helemaal niet te luiden en luidde dan toch maar heel even de dodenklok (persoonlijke actie). Niet de bedoeling maar zo gaat het in de praktijk dan toch wel eens anders dan formeel zou horen.

40er

40er

01-04-2018 om 19:29

Theoloog

Nooit begrepen waarom mijn tante niet op stille zaterdag werd begraven, maar een dag eeder. Het was meer hervormd dan katholiek, maar het mocht niet op zaterdag. Door jou verhaal snap ik het.

Hier in het dorp hebben ze trouwens vanaf de maandagavond na Palmpasen elke avond kerk, tot aan pasen. Dit is pkn.

Het kerkklokken verhaal had ik nog nooit gehoord, maar goed, randje van de bible belt hè.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-04-2018 om 22:21

Herkenning

Stille zaterdag is inderdaad geen dag voor een uitvaart.
Daarom zaten er 10 dagen tussen overlijden en uitvaart. Je kunt het zo treffen.

Was mij vroeger ook nooit opgevsllen totdat ik er zelf tegenaan liep.

Ik ken het verhaal van de paaseitjes overigens ook, maar bij ons was het toch echt de paashaas...

Wist overigens niet dat dit enkel RKK was. Wat je hier toch zo al leert....

Theoloog

Theoloog

01-04-2018 om 22:26

Ginny

Ik weet ook niet of het enkel RKK is hoor. Ik weet gewoon niet goed hoe het in andere tradities gaat het verhaal van 40-er laat zien dat het breder lijkt te zijn dan de katholieke traditie alleen.

margaretha

margaretha

01-04-2018 om 22:35

dus

mijn vraag ofhet verhaal van de kerkklokken algemeen/ internationaal katholiek of meer belgisch katholiek is, lijkt een beetje een antwoord te hebben. Meer belgisch dus (zoals ik al dacht )

Theoloog

Theoloog

01-04-2018 om 22:53

Margaretha

Het is volgens mij juist breed katholiek dat de kerkklokken tussen het Gloria in de liturgie van Witte Donderdag en de Paaswake zwijgen.
Het mythische verhaal dat ze naar Rome gaan is ook in Nl wel bekend. De aanvulling dat ze paaseieren ophalen, is mij niet bekend maar dat zegt ook niet alles. Dat zou typisch Belgisch kunnen zijn, maar hoeft niet.

Theoloog

Theoloog

01-04-2018 om 22:59

Overigens

was in ons katholieke gezin vroeger al erg duidelijk dat er geen paashaas was en dat eieren verstoot werden door de ouders. Gold vziw voor de hele omgeving.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-04-2018 om 23:52

Pasen

Bij ons thuis werd Pasen gevierd met een moeiteloze combinatie van het christelijke paasfeest - het lijden, de kruisdood en de opstanding van Jezus Christus - en paashazen, paaseitjes, kippetjes en allerlei lenteversiering. Een paashaas was van chocola, geen echt functionerend personage dat eitjes bezorgde. Het waren veelal lieve tantes die voor de paastractaties zorgden. Verhalen over naar Rome vliegende paasklokken heb ik in mijn jeugd nooit gehoord.
Eieren beschilderen deden we niet vaak omdat mijn moeder de aardigheid niet zag van koude hardgekookte eieren. M'n vader heeft weleens eieren uitgeblazen waarna ik ze mocht versieren, is een mobile van gemaakt.

margaretha

margaretha

02-04-2018 om 00:05

re theoloog

ik bedoel dus het brengen van paaseitjes door de klokken, dat heb ik alleen in Belgie gehoord tot nu toe, terwijl ik uit de krant het idee kreeg dat het wijder verbreid zou zijn.

Theoloog

Theoloog

02-04-2018 om 10:19

Aaaah

Ja, dat deel van het verhaal klinkt dan idd wel als iets Belgisch.

wimb

wimb

02-04-2018 om 10:31

vleugels

De nederlandse klokken zijn misschien normaal, maar de franse klokken hebben vleugels. Hier wordt dat uitgelegd


https://m.youtube.com/watch?v=OEpZlj4T9U0

Wimb

zebra

zebra

02-04-2018 om 11:46

heb het ook gehoord

dat van die klokken (mijn man heeft het dan over paasklokken overigens) die de paaseieren zogezegd brachten. Mijn man komt uit België.

Ook in het Noorden bekend

Mijn beide ouders zijn noordelijke katholieken (omgeving IJmuiden) en ik ken dit paasklokken-en-eierenverhaal van mijn vader. Niet van mijn moeder, ik krijg de indruk dat men het bij haar in het gezin niet vertelde en dan kennelijk bij mijn vader wel (al kan hij het natuurlijk ook net zo makkelijk van klasgenoten gehoord hebben). Ik zal ze er eens naar vragen. Mijn familie van beide kanten komt overigens al generaties lang van boven de rivieren, dus het is niet zo dat mijn vader dit van een Belgische opa heeft gehoord ofzo.

Hoe dan ook, bij ons kwamen de eieren (chocola) gewoon van Jamin door tussenkomst van mijn ouders.

Bij ons in de buurt staat een RK-kerk (wederopbouwarchitectuur) waar de klok heel zichtbaar hangt te wezen. Daar had men dus nooit een dergelijk verhaal kunnen houden.

Groeten,

Temet

Volgens dochterlief

De eieren worden gebracht door de paashaas. Ze worden gelegd door kippen uit chocolade. Het zilverpapier wordt uit eksternesten gehaald door de hulpjes van de paashaas: adelaars.
Dat ze gebracht zouden worden door klokken is natuurlijk onzin: dan zouden die al omgekeerd moeten vliegen! Wie gelooft zoiets!

Maar eigenlijk is het veel eenvoudiger: die eieren worden door mama of papa gewoon gekocht in de Delhaize of de Carrefour, de Aldi of de Lidl. Ze verstoppen ze stiekem in de tuin. De kinderen spelen het spelletje mee om ma of pa niet te ontgoochelen.

Sinterklaas kan je al tijdens de voorjaarssolden tegenkomen in de Bart Smit of de Dreamland: die moet ook profiteren van de koopjes hè: hij heeft ook geen onbeperkt budget!
Neemt niet weg dat er de avond voor sinterklaas een schoen klaargezet wordt bij de schouw en het protocol is erg belangrijk: een schoen met daarin een wortel (of een raap) èn een suikerklontje voor het paard, een tekening voor sinterklaas en naast (niet in!) de schoen, een biertje voor zwarte piet.

"Ik hoorde jullie wel bezig 's ochtendsvroeg toen ik 7 was en ik wist wel hoe het zat, maar ik wou de pret niet bederven".

In Frankrijk inderdaad

Zijn het de kerkklokken die terug uit Rome chocola brengen.

mijk

mijk

04-04-2018 om 15:52

Nog nooit gehoord

je ouders verstoppen eieren omdat dat leuk is Maar de klokken luiden hier inderdaad pas in de paasnacht weer...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.