Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

cqcq

cqcq

25-07-2013 om 19:46

Pakjes-etiquette

Hier staat al weer een paar dagen in de gang een pakje voor de buren. Ik vind dat de buren zelf initiatief moeten nemen om het op te halen, maar ook deze keer zal het er wel op neer komen dat ik het straks ga afgeven.

Hoe doen jullie dat? Hoe heurt het eigenlijk? Ik ga zelf altijd een pakje direct halen als ik een briefje op de mat vindt dat er een pakje bij de buren ligt. De buren denken hier kennelijk anders over.


Doe maar niet

Ik ben ermee gestopt. Buren zijn dol op allerlei bezorging maar zelf niet thuis en dan zit ik ermee. Als er nu weer zo'n pakjesbezorger aanbelt, kan ik zien, dan reageer ik niet. Als ik per ongeluk toch reageer dan meldt ik gewoon dat ik het niet aanneem. Dan komen ze nog 2x aanbieden, die zie ik aankomen en dan krijgen buren een briefje in de bus waar ze het kunnen ophalen. Nee zeg. Inderdaad als je dan buren hebt die netjes de spullen ophalen maar dat is hier ook niet het geval dus dan ben je steeds bezig of ze er zijn.

Knurf

Knurf

25-07-2013 om 20:44

Wachten tot ze het ophalen

het is het meest logische om gewoon te wachten tot ze het komen ophalen. Anders zou jij steeds in de gaten moeten houden wanneer de buren thuis komen, dat lijkt me erg vervelend.

Maar ... het gebeurt hier wel eens dat de bezorger vergeet het afgiftebriefje in de bus te doen, en dan weten de buren niet eens dat er een pakje ligt (en bij wie).

bibi63

bibi63

25-07-2013 om 20:54

Vakantie

Zijn ze misschien niet gewoon op vakantie.....?
Gr. Bibi

cqcq

cqcq

25-07-2013 om 21:15

Niet op vakantie in elk geval

Ze zijn in elk geval niet op vakantie, in elk geval niet het hele gezin. Niet aannemen van pakjes vind ik ook lastig, ik laat zelf ook wel eens iets bezorgen, en ik vind het ook fijn als buren dat voor mij aannemen.

(en deze keer weet ik zeker dat de postbode een briefje door de bus heeft gedaan)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-07-2013 om 21:25

Moeite

In de tijd die je nu hebt besteed aan het typen van jouw vraag hier, had je het ook gewoon even bij de buren kunnen afgeven. Tjonge zeg, wat een moeite. Het lijkt mij niet de moeite waard om een zo principieel over te gaan doen.

cqcq

cqcq

25-07-2013 om 21:28

Tuurlijk dat weet ik

Dat schrijf ik ook al, dat ik het zelf wel ga afgeven. Ik vroeg me alleen af hoe anderen dat deden. Wachten jullie tot een pakketje afgegeven wordt door buren, of ga je het direct halen?

Niet meer aannemen

Hoi,
Ik woon buiten, 6 huizen bij elkaar in de polder, maar voor 1 van de buren neem ik niks meer aan. Ze komen het nooit direct ophalen maar juist op een (in mijn ogen) vreemde tijd (laatste keer bij mijn nadere buren om half 12 's avonds) en pas dagen en soms weken later. En ze krijgen nog heel veel pakjes ook. Voor de andere buren neem ik gerust een pakje aan, die komen het altijd snel ophalen.
Zelf haal ik mijn pakjes altijd zsm op bij de buren.

In sommige villawijken in Belgie heb ik "brievenbussen" voor pakjes gezien, dat lijkt me ook wel wat.

Ely

Ely

25-07-2013 om 22:53

Jeetje

Wat hebben wij het dan gemoedelijk met de buren. Dat een mens helemaal geen pakjes meer aanneemt voor geen enkele buur is nieuw voor mij. Ik kan me voorstellen dat je slechte ervaringen hebt met iemand maar voor niemand meer even aardig doen? Wat jammer.

Maar de vraag was hoe het hier gaat. Meestal halen we het zelf op of wordt het gehaald. Soms zie ik iemand op straat en zeg ik bv wel: o ja, ik had nog pakje voor jullie, dat gebeurd andersom ook wel. Brengen doe ik zelden, geen idee wanneer wie thuis is dus dan krijg ik heen en weer. Als iets lang zou staan zou ik wellicht even gaan bellen of briefje door de deur doen dat ik nog wat voor ze heb.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen punt van maken

De ene keer gaat het zus, de andere zo. Soms is de buurvrouw eerder hier dan andersom, soms niet, dat houden we niet zo bij. Pakjes niet aannemen vind ik erg flauw. Soms kun je geen bezorgdag kiezen, alleen nadat een pakje vergeefs is aangeboden.

Om daar nu etiquette op te verzinnen, ach. Beetje vriendelijkheid houdt de wereld gaande.

Tink

Tink

25-07-2013 om 23:47

Hier ook regelmatig

Ik woon in een rijtjeshuis, er wordt hier ook met enige regelmaat aangebeld met pakjes voor een van de buren. Ik neem ze altijd aan, maar ik vraag tegenwoordig wel altijd of de bezorger even een briefje in de bus doet bij de buren. Dit nadat een pakje voor onszelf eens een tijd 'zoek' is geweest omdat ik géén briefje had en dus ook geen idee bij welke buur het dan was afgegeven. Kwam uiteindelijk vanzelf goed hoor, die mensen bleken een tijdje weg te zijn geweest daarna, anders hadden ze het wel eerder bij me afgegeven.
Als ik toevallig de bewuste buur langs zie komen, bel ik even aan met het pakje, of als het erg groot/zwaar is, geef ik even een seintje dat er wat staat. Maar de meesten staan in no time zelf op de stoep hoor, die willen natuurlijk ook zsm hun pakketje hebben.
Onlangs nog een pakketje gehad dat wel 4 weken in de hal heeft gelegen, die buren waren inderdaad met vakantie. Het was gelukkig maar een klein pakje dus het lag niet in de weg

Tink

Tink

25-07-2013 om 23:53

P.s.

Vroeger moest je als een pakje niet bezorgd kon worden, zelf helemaal naar het postkantoor. Waar je dan weer geen legitimatie bij je bleek te hebben oid, er was altijd wel wat waardoor ik het dan niet meekreeg.
Dan vind ik afgeven bij een buur toch een stuk makkelijker.
En inderdaad, het is een kleine moeite. Zelfs die keer dat er een halve dag lang een doos ter grootte van een kleine koelkast hier in de gang stond

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2013 om 01:49

Bij de buren

Ik vind het natuurlijk best makkelijk dat ik een pakje bij een buur kan ophalen in plaats van dat ik naar een afhaalpunt moet. Die zijn meestal niet naast de deur tenslotte. Maar ik heb toch ook zo mijn bezwaren tegen diezelfde handige 'methode'. Het komt in flats bijvoorbeeld voor dat mensen een briefje in de bus vinden met niet veel meer dan 'het ligt bij de buren'. Ja wélke buren? En ken je die buren voldoende om te weten dat de inhoud dezelfde dag nog niet is doorgeschoven naar een ander? Of gewoon zelf gehouden wordt met de boodschap 'nee hoor dat is niet bij ons bezorgd!' Het komt voor. Dus eigenlijk vind ik het een hele onveilige manier van bezorgen.
Wij krijgen vooral in vakanties regelmatig pakketten voor onze buren, een school. Dat staat hier dan een paar weken! En ze komen het vaak niet meteen ophalen, dus lopen wij met ons goede gedrag dan maar met het pakket de school binnen. Goed voor de sociale contacten, maar zo hoort het niet te gaan. Of ons pakket wordt bij een huis afgegeven, waarvan wij de mensen nooit eerder gesproken hebben, omdat onze directe buren niet thuis waren toen het bezorgd werd en die mevrouw op het hoekje van een andere straat wel. Ik vind dat van die dingen...
Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: als de buren het niet zelf komen halen, breng ik het er maar heen. Ik vind niet dat het zo hoort, maar er hoort zoveel niet.

esmee

esmee

26-07-2013 om 08:33

Pakjes

Wij nemen in principe ook altijd pakjes aan voor de buren.

Echter, wij kregen op een gegeven moment steeds vaker pakjes aangeboden voor een buurman op de hoek van de straat. OK, de eerste paar keer erheen gelopen nadat we doorhadden dat hij het zelf niet ging ophalen…(met het idee dat hij wellicht het briefje niet gezien had/niet ontvangen had). Jawel hoor, die had hij wel gezien, maar had geen tijd. OK.

Daarna niet meer op de stoep gestaan met het pakje maar hem erop gewezen dat we een pakje hadden voor hem (zodra hij voor de tuin langsliep).

Hij reageerde doodleuk met de opmerking, dat we het maar moeten komen brengen. Erg makkelijk dus. Wij dus ook. Dat was dus gelijk de laatste keer voor ons!

Er wordt nog steeds regelmatig aangebeld door de postbode met een pakje voor deze buurman omdat hij weer eens niet thuis is, maar dan zeggen we dat we voor deze meneer geen pakjes meer aannemen. "Maar er is verder niemand in de straat die het kan aannemen", was het antwoord. "Ja, jammer maar dat is niet ons probleem." We hebben de buurman er overigens nooit over gehoord…alhoewel dat wel erg schunnig zou zijn….

Dus ja, voor één buurman nemen wij geen pakketjes meer aan.

Brianna F

Brianna F

26-07-2013 om 10:19

Pakjes

Omdat ik de enige ben in de straat die overdag thuis is neem ik pakjes aan voor de hele straat. Nu hoorde ik laatst dat de buren wel thuis waren maar de UPS man belde al meteen bij mij aan met het verzoek het pakje aan te nemen. Vind ik ook niet kunnen.
Pakjes voor één buurman neem ik niet aan om dezelfde reden als Esmee. Hij komt ze nooit halen en er zitten exemplaren bij die of in de weg staan, of loodzwaar zijn. En hij is praktisch nooit thuis. Dus daar begin ik gewoon niet meer aan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

26-07-2013 om 11:15

Hier

wonen wij in een rijtje van 7 huizen. Wij nemen wel pakjes aan, maar niet voor de hele straat en ook niet voor het appartementencomplex tegenover ons. Dus alleen onze directe buren, en de buren van de hoek. Wetend dat zij het meestal snel komen halen en omdat de mensen zijn met wie we nog wel eens praten, met de rest is vrijwel geen contact. Ik sta er wel altijd op dat ze een briefje in de bus doen, nadat dat een paar keer niet gedaan is. Dan blijf je heen en weer lopen als ze niet thuis zijn. Maar als het zo een keer uitkomt, breng ik het pakje ook wel langs, geen probleem.

Sneeuwitje

Afhaalpunt

Wij hebben leuke buren die ook nog eens vaak thuis zijn, dus daar ligt het niet aan. Maar ik zou zelf mijn pakje gewoon liever op een afhaalpunt afhalen. Lijkt me toch een veiligere constructie dan dat gedoe met welwillende buren.
Nogmaals, voor mij persoonlijk geldt het niet hoor. Behalve dat ik me een beetje geneer als ik alwéér aan de deur sta om mijn pakje op te halen. Maar ik kan me gewoon voorstellen dat het vaak misgaat.
n@nny

Vic

Vic

26-07-2013 om 13:07

Meestal wel

Ik neem meestal wel pakjes aan voor buren. In mijn vorige huis had ik buren die een of ander bedrijf aan huis hadden. Zij kregen minstens twee keer per week pakjes en waren nóóit thuis. Het waren ook altijd grote zware pakketten en nadat ik twee keer zo'n doos bij ze had gebracht (kwamen ze nooit halen) zonder bedankje, ben ik gestopt met ze aan te nemen. Daarna kreeg ik wel gemopper van de bezorgers als ik weigerde. Die heb ik aangeraden om het maar gewoon voor de deur te zetten, of die mensen te laten registreren op een zwarte lijst ofzo.

Merel

Merel

26-07-2013 om 17:56

Geen briefje

Ik heb voorheen regelmatig geen briefje gekregen van de postbode. Dus stond er ineens een buurman/buurvrouw voor de deur met mijn pakje, waarvan ik dus nog niet eens wist dat het al ergens afgeleverd was (ik dacht dat het nog onderweg was) of ik kreeg een briefje waar het zo onduidelijk op geschreven was, dat ik nog steeds niet wist op welk nummer ik het had moeten halen. Als het regelmatig bij dezelfde buur zou gebeuren en deze was te beroerd om zelf het pakje te komen ophalen bij mij, zou ik het wellicht ook op een gegeven moment gaan weigeren, of eerst eens vragen bij de buren of ze soms geen briefje hadden gehad? Bij een andere buur loop ik soms wel 3x met hun pakje omdat ze telkens niet thuis zijn (kan ik niet zien vanaf mijn huis)

Monique D*

Monique D*

26-07-2013 om 20:36

Gemakzuchtige postbode

Mijn collega laat haar pakjes op het werk bezorgen i.p.v. thuis.. dit omdat haar buren bij wie haar pakjes worden bezorgd altijd zeggen dat er niemand langs is geweest. Het pakje is dus zoek en het zijn vaak kostbare spullen.
De postbode wil er van af en als je niet thuis bent dan levert hij het maar bij de buren af. Je moet maar hopen dat die buren geen pestkoppen zijn en jouw spullen van waarden bekijken, vernietigen of doorverkopen.. men denkt dat iedereen de buren als familie ziet. Maar dat is helaas niet altijd zo!
Gelukkig zijn mijn buren niet zo. Als bijvoorbeeld de buren op een hoog niet thuis is dan belt de postbode bij ons en de andere buren aan zodat wij de deur openen en hij zijn pakje op de trap zet (hij is het dan kwijt).
En dan om niet te spreken van de schoolboeken van mijn zoon die per post werden afgeleverd. Postbode belde aan en wij waren niet thuis. Hij wilde het niet meer mee terugnemen (blijkbaar waren mijn buren toen ook niet thuis) en heeft het pakket maar in het portiek laten staan, met het risico dat dit verregend of gejat kan worden.. weg geld!!! Gelukkig heeft mijn buurvrouw dit gezien en nam het mee naar mijn huis. Toen ik thuiskwam heeft zij dit afgegeven. Heb gelijk een klacht ingediend, maar er verder niets van gehoord.
Soms heb ik het idee dat die postbodes nog slaap hebben en hun oogleden aan elkaar zijn vastgekleefd waardoor zij de huisnummers niet kunnen lezen, want gisteren heeft mijn buurman die naast mij woont mij een enveloppe van de bank met mijn bankafschriften afgegeven die bij hem was bezorgd. Triest, want ik woon op nummer 100 en hij op 98. Dat is toch een verschil, dacht ik zo.

Tink

Tink

26-07-2013 om 20:47

Och ja, verkeerd bezorgde post

Dat kan heel hardnekkig zijn. Mijn ouders hebben járenlang post gekregen voor mensen die minstens 2 kilometer verderop woonden. Het huisnummer klopte, maar verder helemaal niets. De postcode week af en de straatnamen leken niet eens op elkaar. Diverse keren klachten over ingediend maar het bleef duren. Soms ging het tijden goed en dan weer een hele poos mis. En daar zaten ook vaak bankenveloppen e.d. tussen. Echt vervelend, zeker als je een keer zelf niet oplet en per ongeluk zo'n envelop openmaakt. Mijn ouders gingen het dan meestal nog zelf afleveren ook.

Fiorucci

Fiorucci

26-07-2013 om 21:54

Even een paar opmerkingen....

De postbode brengt geen pakketten. De pakketdienst wordt betaald per pakket, een habbekrats, en moet soms drie keer terug voor hetzelfde bedragje. Vandaar dat ze het graag bij buren afgeven. (Natuurlijk mag een pakje onbeheerd laten staan niet!)Maar goed dat is dus de reden.
De postbode, of liever gezegd, de bezorger, krijgt voorgesorteerde post, en als dat niet goed gebeurd kan het soms gebeuren dat tussen een hele stapel post voor nummer 100 een brief zit voor 98. Uiteraard moeten ze dat controleren, maar door dat verkeerde sorteren ligt een fout iets meer voor de hand.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2013 om 23:55

Fiorucci

Als een pakketbezorger 3 keer terugkomt is hij/zij wel overijverig 2 keer is het maximum. Maar los daarvan wordt die bezorger toch niet per keer uitbetaald? Hij wordt betaald, klaar uit. Volgens de website van post.nl wordt een pakket de eerste keer bij niet thuis standaard bij de buren aangeboden en als dat niet lukt kun je zelf voor een alternatief kiezen op de website. Doe je dat niet dan wordt het pakket de volgende dag gewoon nog een keer bezorgd. Ik vind eigenlijk dat ze ongevraagde bezorging bij de buren eruit moeten knippen. Je kunt blijkbaar zelf kiezen voor de buren of het afhaaladres óf zelf thuis zijn de volgende dag. Dan weet je in ieder geval bij wie het bezorgd wordt en wanneer. Er worden heel erg dure artikelen zonder overleg bij buren afgeleverd. Alleen al vanwege de verantwoordelijkheid die dan opeens bij de buren ligt. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Het is bij ons zelfs een keer in de schuur gelegd. Keurig op het briefje genoteerd, dat wel.

Vera*

Vera*

27-07-2013 om 09:15

Fiorucci ot schoolboeken

Vorig jaar werden de schoolboeken bezorgd in onze vakantie. Er werd een kaartje achtergelaten dat ze in de kliko lagen.
Dat was de papier kliko die een paar dagen ervoor niet aan de weg had gestaan omdat de buren niet meer voor de doodgebeten kat hoefden te zorgen.......

Kaaskopje

Een pakketbezorger krijgt 1 bedrag per te bezorgen pakket, ongeacht hoe vaak hij/zij daarvoor terug moet. Als je de eerste keer niet thuis bent, is het dus in zijn eigen tijd, dat die bezorger terug moet komen. Geen wonder inderdaad dat ze er niet happig op zijn en proberen hun pakje meteen kwijt te raken.
Los daarvan staat het ook in de protocollen dat je moet proberen het bij de buren neer te zetten als de ontvanger niet thuis is. En dat is weer, omdat vrij veel mensen juist dat wel graag wilden. Liever via de buren (met wie de meesten toch een aardig goed contact hebben), dan nog langer op je pakje wachten. Ik moet zeggen dat wij het hier nogal hebben getroffen met de pakketbezorgers en de buren. In de schuur of op een stoep of trap komt hier niet voor. Buiten dat is er binnen normaal bereik geen enkele buur van wie ik beslist niet wil dat hij een pakje in ontvangst neemt. Ik doe het zelf ook met alle plezier voor mijn buren. Maar zoals ik al zei, we hebben het getroffen.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2013 om 09:43

Kaaskopje

Nee, de betaling is per pakket. Dus als hij of zij drie keer langs moet komen, is dat meer werk voor hetzelfde bedragje. En dat 'gewoon nog een keer bezorgd" is dus extra werk, ze laten het pakket dus liever achter bij buren.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2013 om 09:44

Vera

Belachelijk, ik las toevallig gisteren ook zoiets in de krant, ook schoolboeken in de kliko...

Monique D*

Monique D*

27-07-2013 om 12:12

Fuoricci, door veranderingen bij postverzorging is dit een klant

O ja, ik weet het alweer, alles is veranderd wat betreft de postbezorging. Door de demonstratie van de pakketbezorgers die laatst plaatsvond weet ik dat zij als zelfstandige ondernemers per pakket worden betaald. Er is, zoals je zegt, een verschil tussen postbezorgers en pakketbezorgers. Postkantoren bestaan niet meer, je kan je post ook leveren bij verschillende boekhandels en de postbank is ING geworden.
Ik was gewend dat een pakket die na een aantal keren tevergeefs bezorgd werd weer werd meegenomen naar het postkantoor (of postagentschap in zo'n boekhandel). Gebeurt dat niet meer? Is het daarom dat hij zo snel mogelijk van dat pakketje af wil om het bij de buren te bezorgen (je zal maar pech hebben dat je ruzie met ze hebt en dat zij jou willen terugpakken via dat pakket met dure spullen erin) of het gewoon in een portiek of kliko laten? Wat een waardeloos en klantonvriendelijk systeem is het!
En bij wie kan je eigenlijk je klacht indienen? Wordt daar ook wat mee gedaan?
Mijn collega heeft gelijk, laat het maar op het werk bezorgen, dat is een stuk veiliger. Of zorg ervoor dat je op die dag als je het pakje verwacht (dat kan je aangeven via de website) thuis bent.

Niet op het werk

Je werkgever zal niet blij zijn als je zaken op je werk laat bezorgen. Dat kost toch weer aanneemtijd bij de logisitiek, ruimte om spullen op te slaan, personeel dat zaken uitreikt of zelfs op de werkplek bezorgt. Bezuinigingen leiden tot elke optie, ook deze. Op mijn werk proberen ze dat zoveel mogelijk te ontmoedigen als ze erachter komen dat bezorgingen prive zijn. Met als reden dat tegenwoordig 's avonds spullen bezorgt worden bij de mensen thuis.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2013 om 14:50

Monique

De bezorger wil van het pakket af omdat hij anders nog een keer moet rijden voor hetzelfde bedrag. In die tijd kan hij ook een nieuw pakket bezorgen, met bijbehorende betaling.

Zelf

Zelf kies ik er tegenwoordig meestal voor om mijn pakjes van webwinkels te gaan ophalen bij een DHL punt. Hoewel ik dan een stukje extra moet fietsen is het verder geen gedoe. En het punt zit bij ons in de shop van een tankstation, dus van 06.00-23.00 open.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.