Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

karin

karin

24-01-2015 om 13:38

ov abonnement als je met trein en bus moet

Komend schooljaar gaat zoon als het goed is aan zijn mbo 4 opleiding beginnen. Nu moet hij eerst met de trein en dan nog een stukje met de bus,maar wat ik me nu afvraag is hoe dat moet met een ov pas.
Je neemt een abo bij de ns en dan?
Moet het bus abo dan op een andere kaart of kan dat op dezefde kaart?
Ik kan dit dus nergens terug vinden.
En dat om het nog ingewikkelder te maken,als zoon eens na school de stad in wil en dus een hele andere kant op gaat moet hij dan een derde kaart waar gewoon een saldo opstaat?
Ik kan dit echt nergens vinden,iemand ervaring hiermee?

Moni

Moni

24-01-2015 om 13:43

Volgens mij kan alles op de ov-chip

Je koopt een abonnement en die wordt op je kaart gezet.
Saldo zet je ook op de kaart.
Beide abonnementen kunnen op één ov-chip.

Hier vind je meer info: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/

Linde

Linde

24-01-2015 om 13:47

Karin

Geen paniek, nergens voor nodig

Hij heeft een OV-chipkaart nodig. Daar zet je saldo op. Als je voor automatisch opwaarderen kiest, staat er altijd genoeg saldo op en wordt hij nooit geweigerd. Vervolgens kijk je of een abonnement voor hem gunstig is. Op de site van de NS zie je verschillende abonnementen staan die je op een consumenten-kaart kan zetten. Een abonnement is niet automatisch goedkoper dan 'gewoon' reizen, dus maak een goed rekensommetje. Dat abonnement komt gewoon op de OV-chipkaart. Let op: hij moet ALTIJD in- en uitchecken, dus ook als er een abonnement op de OV-chipkaart staat.
Vervolgens kijk je met welke andere vervoerders hij gaat reizen, en maak je ook een rekensommetje of een abonnement voor hem gunstig is. Iedere vervoerder heeft eigen abonnementen, dus even goed zoeken op de websites!

four

four

24-01-2015 om 13:49

precies

Dat kan allemaal op 1 kaart. Wel reis je dan bij de NS automatisch op rekening als je buiten je abonnement reist. Verder gaan busabonnementen nog steeds met zones. Door je centrumzone gunstig te kiezen kun je vaak de wel de hele stad waar je studeert bereiken op je abbonement.

in- en uitchecken

Bij de trein is iets anders dan bij bus en tram. Je checkt in- en uit per vervoerder, bij overstappen check je niet in- en uit zolang het om dezelfde vervoerder gaat. Anders heb je kans dat je weer moet beginnen met 20 euro.

Marea

Marea

24-01-2015 om 15:24

studentenkaart?

Krijgen de MBO'ers met ingang van het nieuwe leenstelsel niet ook gewoon een studentenreiskaart?

allemaal op 1 kaart

Het gaat allemaal op de ene persoonlijke kaart. Busabonnement, treinabonnement en los saldo dat voor beiden gebruikt kan worden. Ik gaf mijn kinderen vroeger wel een losse neutrale kaart met geld mee, want in het begin nam zo'n ovkaart in de bus dan ineens contant geld terwijl er een abo opstond en als er dan verder geen los saldo op stond kun je verder niet ongestraft in- en uitchecken want dan gaat dat ding piepen. Altijd een alternatief.
Ook door schade en schande want de eerste keer dat zoon alleen met ove ging ging het al mis en moest hij door vrienden opgehaald worden nadat hij op school al geld geleend had om extra op zijn kaart te zetten. Het was een kleinigheid maar ik snapte er ook nog te weinig van om het op afstand op te lossen. Vanaf dat moment hadden ze altijd een reservekaart bij zich.

Hortensia

Hortensia

24-01-2015 om 15:33

Marea

Pas per 2017 helaas...

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 16:13

hortensia

Ze roepen er dan ook steeds bij 'uiterlijk' 2017.... dat roepen ze waarschijnlijk tot en met 31 dec 2016!

karin

karin

24-01-2015 om 19:22

dus alles op 1 kaart

Ok,duidelijk,alles kan op 1 kaart dus. Dat scheelt,zag hem al knoeien met drie kaarten in de haast.
Nog een voor mij onduidelijke vraag; moet een maandabonnement altijd ingaan op de eerste van de maand of mag dat ook bv vanaf de twaalfde van de maand zijn?
Sommige maanden zal het dan voordeliger zijn om losse kaartjes te nemen dan een abo in december bv.
Helaas geen ov kaart voorlopig,was het maar waar dat die eerder ingevoerd werd,scheelde echt erg veel geld.

per dag

Een maandabonnement gaat in op de dag dat je die download. Ook een jaarabonnement werkt zo.

jaarabonnement

Een jaarabonnement is over het algemeen goedkoper. Je betaalt dan 10 van de 12 maanden. Kinderen krijgen al korting tot hun 18e.

Moni

Moni

24-01-2015 om 20:11

Korting geldt alleen voor de bus, niet voor de trein

Denk bij de berekening van losse kaartjes voor de trein ook aan een voordeelurenkaart. Het kan zijn dat hij in de middag goedkoper reist met zo'n kaart. Het eerste jaar kost zo'n kaart maar 29 euro per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.