Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

12-10-2012 om 19:33

Ouderwets namendraadje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

19-10-2012 om 18:52

Otto,

Hoor je ook niet vaak meer en kan prima in het Duits denk ik.

Merijn is ook leuk maar dat zal in het Duits wel niet echt klinken.

Of Joachim, maar da's wel weer religieus.

Maylise

Maylise

19-10-2012 om 18:54

Peter/Petrus

Johannes

Harold

Len

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 19:04

Celine

oja, maar ik ken weer een hele andere Onno. Ik zou irl geen associaties hebben met beruchte onbekende OOLers, valkyre's man zal die iig niet hebben.

Net als Otto is het leuk dat je de naam ook andersom kan schrijven.

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 19:05

Renk

Ik las een Benk, maar ik ken een kleine Renk (als Henk te gewoontjes is)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 19:38

Kobe

Is dat nog wat???

Mea Proefrok

Mea Proefrok

20-10-2012 om 07:58

Kobe

Bij de naam Kobe krijg ik toch wel een flinke aardbevingassociatie.

Otto vind ik zelf wel heel erg Duitsig, maar Ot vind ik een erg leuke naam.

skik

Valkyre

Valkyre

20-10-2012 om 11:02

Niks mis met duitsig, skik

Man is duitser.

Valkyre

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-10-2012 om 11:03

Oh mea?

Die associatie mis ik echt.

Heb ik iets gemist???

Valkyre

Valkyre

20-10-2012 om 11:05

Bij kobe

...denk ik aan deze Kobe (spreek uit: cobi):
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kobe_Bryant_sexual_assault_case

Toch maar niet.

Otto staat op onze shortlist. 's Mans geliefde opa heette zo.

Valkyre

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2012 om 13:39

Mja

Ik denk dat er bij iedere naam wel een associatie te maken is, ik vind Kobe een mooie naam trouwens. Zou ik ook gerust aan een meisje geven.

Asa Torell

Asa Torell

20-10-2012 om 14:54

Handig

volgens mij zijn een boel opa-namen in duitsland populair. Ik ken bijvoorbeeld een kleine duitse Johannes, Gerd, Anneke (dat is natuurlijk meer een oma-naam ), Maximilian.
Hier stond trouwens Jochem/n op mijn lijst, vind ik leuker dan Joachim en het is toch in beide landen bekend. En voor Dieter heb ik ook een zwak.

Zeker niks mis met duitsig

Ik ben een van de geloof ik weinige Nederlanders die Duits een ontzettend mooie taal vind. Maar Otto vind ik zo ueberduits, ohhttoooooohhh. Ot vind ik stoer en krachtig en toch lief.

skik

Oscar, victor?

Internationale namen.

Rieke

Rieke

20-10-2012 om 21:51

Deze al genoemd

Jakob, of Jacob.

latijn en grieks

latijn en grieks

20-10-2012 om 23:53

Nog een mooi setje

Felix en Midas

ben ik zelf heel dol op

Valkyre

Valkyre

21-10-2012 om 01:12

Rieke

Jakob staat op de shortlist! Maar ik denk dat dat 'm niet wordt, vanwege het Bijbelverhaal. Jakob was niet zo'n lieve broer

Valkyre

liora

liora

21-10-2012 om 08:21

Valkyre

Dat is wel een erg simplistische interpretatie van het verhaal van Jacob en Esau. Ik zou helemaal geen bijbelse naam nemen als ik jou was dan.

Bijbels

dan kunnen Kain en Abel het ook wel vergeten
over het algemeen slaan alle broers elkaar af en toe de hersens in toch?

Jakob

Mijn broer heet Jacob en da's een hele lieve broer. Mijn vader en opa heetten ook Jacob.

Nu is de naam voor je toekomstige zoon nog heel abstract, dus kan je het makkelijk associeren met van alles en nog wat, positief of negatief. Maar als je je kind een bepaalde naam geeft, ben je die associaties meteen kwijt, van dan is die naam jouw kind. En leuker dan die van jou worden ze niet gemaakt toch?

skik

Valkyre

Valkyre

21-10-2012 om 19:27

Inderdaad skik

Leuker dan die van mij worden ze niet gemaakt (ahem).

Eigenlijk is de reden van het verhaal van Jakob een van de redenEN waarom we naar een andere naam neigen. Hij staat nog steeds op de shortlist hoor, maar er zijn andere namen die we misschien toch net iets mooier vinden, die beter bekken icm de achternaam, of die een mooie betekenis hebben, of een duitse achtergrond hebben, etc etc. Bovenaan het lijstje staat een duitse naam (die, vind ik, erg fries klinkt) en die prima klinkt icm de achternaam. Enige nadeel: wel even uitleggen aan de Amerikaanse familie. Maar ach, dat is te doen. We hebben de knoop nog niet officieel doorgehakt (er staan nog steeds vijf namen op het lijstje), maar voor mijn gevoel gaat dit 'm worden. Man vindt 'm ook mooi. Nu maar aftellen dus!

Valkyre

Benieuwd

Je gaat de naam natuurlijk niet vertellen hier, maar ik ben heel benieuwd. Een duitse naam die fries klinkt, dat ga ik vast leuk vinden (friese roots). Fijn dat jullie er al zo'n beetje uit zijn, kan er weer wat van het to do lijstje afgestreept worden.

skik

Mama_Lynn

Mama_Lynn

22-10-2012 om 16:09

Niet alles gelezen maar

Sem, Jesse, Twan. Ik denk nog even door

Lynn

Mama_Lynn

Mama_Lynn

22-10-2012 om 16:17

En misschien

timo of timon, manuel.
Wij hebben een tijmen, dat gaat ook best met onze zwiterse en duitse familie en kennissen, ach ja, het wordt soms wat verhaspeld, omdat ze hun best niet doen, maar dat houd je toch. Sommige namen zijn zelfs in nederlands niet uitspraak-proof
Ben heel benieuwd wat het wordt!

Lynn

Arie?

Arie vind ik ook wel een grappige, passende naam.

Jons

Ik ken een Duitse jongen met een Hollandse opa Jan en een half-Hollandse vader Arie. Zoon heet: Arijan (spreek uit Arie-Jan, de lange ij kennen ze daar toch niet dus geen uitspraakprobleem)

Lasse

Een Duitse collega noemde zijn zoontje Lasse, dat klinkt hetzelfde in het NL? Ik heb verder het draadje niet gelezen dus wellicht voldoet dit niet aan andere eisen

Klaus

Kan denk ik in alle talen wel. Bijbels? geen idee, maar misschien kan iemand daar nog licht over laten schijnen?

is Jos al langs gekomen? Ook wel universeel.
Overigens moet je ook nog weer letten of het past bij de achternaam, blijkt uit het Belgische stel dat hun dochter Bloem wilde noemen. Mocht niet van de burgerlijke stand vanwege de achternaam: Pot
Ik vertelde dat aan 12-jarige zoon, geen reactie. O, die snapt 'm niet dacht ik. Komt er een minuutje later van de bankhanger: Och ja, zo ken ik een Roos van Doorn...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.