Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

barbie

barbie

09-08-2013 om 09:59

Oplichting aan de deur.

Men "stuurt" je een pakje, levert het af aan de deur. De bezorger is één van de oplichters. Ze vragen je ID en laten je tekenen voor ontvangst. Het Burger service nummer onthouden ze ter plekke. In het pakje zit slechts een tijdschrift dat je niet eens hebt besteld.
Daarna vragen ze een nieuwe credit card aan met je handtekening en je burger service nummer en halen je rekening leeg.
Een vriend van dochter is zo 1400 euro lichter geworden, dat is toch wel heel veel geld en naast het geld leverde dat niet alleen de romslomp van alles blokkeren op, maar ook de angst wat ze nog meer kunnen doen met je gegevens.

Knurf

Knurf

09-08-2013 om 13:49

Ze vragen je id?

'Ze vragen je ID en laten je tekenen voor ontvangst. Het Burger service nummer onthouden ze ter plekke.'

Ik vind het een onwaarschijnlijk verhaal. Hier wordt nooit om een ID gevraagd als iets bij de deur wordt afgegeven. Wat ook logisch is, want ik teken voor ONTVANGST en niet voor bewijs dat ik de geadresseerde ben.

Bovendien zou iemand dan de kleine cijfertjes op mijn rijbewijs moeten kunnen lezen en onthouden ...

barbie

barbie

09-08-2013 om 14:31

Knurf

het is echt gebeurd helaas, dochter kreeg gisteravond het verhaal van hem te horen. Zeer serieuze jongen, geen grappenmaker.
Hij is pas 22, woont sinds kort zelfstandig, weet hij veel dat je je ID wel of niet moet laten zien
Hij heeft zijn paspoort laten zien, daar staan de cijfers vrij groot op en als je weet waar je moet kijken is het onthouden niet zo lastig.
Op zijn vakantie adres bemerkte hij dat hij 1400 euro lichter is. Zijn aangifte is bijzonder serieus genomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2013 om 19:36

Geloof ik ook wel

Bij de aflevering van mijn nieuwe telefoonabonnement werd er zelfs een kopie gemaakt van mijn paspoort. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik hierin zou trappen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Prakje

Prakje

09-08-2013 om 19:45

Hoe dan?

Die credit card moet toch ook gekoppeld worden aan een banknummer? Waar halen ze die dan vandaan?

barbie

barbie

09-08-2013 om 20:03

Prakje

hij had sinds een maand of 4 een creditcard. Ik neem aan dat ze gebeld hebben met het verzoek de oude te blokkeren ivm zoek zijn van pas (oid) en dus enkel een nieuwe pas hebben aangevraagd. Net zoals je doet met een zoekgeraakte giropas zeg maar.
Hoe dat verder in elkaar zit weet ik niet, ik heb nog nooit een creditcard in handen gehad laat staan bezeten.

En idd Ginny, een oplichter weet precies wat ie wel en niet moet zeggen en overrompelt je.
Zelf 1 keer aan de hand gehad met een oplichter hier, bekende van politie en helaas voor hem had ik m door, doordat hij 1 klein foutje maakte in zijn gladde praatjes.

Ik wilde enkel even de waarschuwing doorgeven, een gewaarschuwd mens telt voor 2

Biene M.

Biene M.

09-08-2013 om 20:43

Wel knap

Er zijn niet veel mensen die na een blik op een BSN zo'n lange reeks getallen kunnen onthouden.

Sancy

Sancy

09-08-2013 om 21:23

Ginny

Daarvoor heeft het CBP een advies:
http://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712_gebruik-kopie-identiteitsbewijs.aspx
Ik ben al jaren zo koppig, ik heb altijd heel wat uit te leggen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2013 om 22:52

Financiële dienstverlening?

Het ging om een telefoonabonnement. Lijkt me eigenlijk niet dat dat hier onder valt. Thnx

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-08-2013 om 22:55

Wat ik overigens niet snap

Is hoe ze dan in bezit gekomen zijn van die nieuwe credit card. En hoe het gelukt is om alles naar een anders adres te sturen zonder in de kijkert te lopen. En ik vind het ook een nogal bewerkelijke fraude voor een relatief klein bedrag.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Links

Links

09-08-2013 om 23:16

Bsn nr onthouden

Ik moet regelmatig voor werk belastingformulieren invullen waarop bsn nr ingevuld moet worden. Vind het altijd weer leuk spelletje om slechts 1 keer het nummer op te zoeken en daarna op elke pagina uit het hoofd in te vullen. Het zijn op een of andere manier makkelijk te onthouden cijferreeksen. Plus dat de een daar beter in is dan de ander. Fotografisch geheugen kan bijv. ook voor minder goede zaken gebruikt worden.

Links

Links

09-08-2013 om 23:19

Credit card aanvragen

Zoveel bedrijven zijn er niet. Beetje oplichter wil er best wat moeite voor doen en met verzinsel bellen totdat ie raak heeft.

barbie

barbie

09-08-2013 om 23:56

Idd

een nummerreeks onthouden is niet voor iedereen lastig, ik ben geen rekenwonder, maar dat kan ik dus wel; ik hak en voeg samen.
En mijn eigen persoonlijke oplichter deed zijn taak voor een bedrag dat vele malen kleiner was.
Je moet het alleen vaak genoeg doen, dan komt er vanzelf geld binnen en oefening baart kunst.

Knurf

Knurf

10-08-2013 om 09:35

Huisadres inderdaad

'Ik neem aan dat ze gebeld hebben met het verzoek de oude te blokkeren ivm zoek zijn van pas (oid) en dus enkel een nieuwe pas hebben aangevraagd'

Daar heb je het bsn-nummer helemaal niet voor nodig, maar het nummer van de creditcard en de bijbehorende pincode. Bovendien wordt de nieuwe kaart altijd naar het huisadres gestuurd, en niet via pakketpost maar gewoon met TNT. Vooraf krijg je een apart briefje thuis met de mededeling dat je binnen drie weken je nieuwe kaart ontvangt, als dat niet gebeurt moet je meteen bellen.
Dus dan zou de lokale postbezorger ook in het complot moeten zitten?

Bovendien wordt je eigen creditcard dan geblokkeerd, dat merk je wel.

Raar

Dan hebben ze toch ook het bankrekeningnummer van die vriend van je dochter gevraagd, en emailadres en telefoonnummer en zijn geboortedatum, BSN bekeken hebben. Heeft hij dat allemaal doorgegeven aan de deur, voor een pakje dat hij niet besteld had?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.