Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

dirkje

dirkje

23-10-2015 om 13:17

open universiteit?

Iemand hier ervaring ermee?
Ik ben enorm aan het dubben. Heb het waanzinnig druk en een hoop zaken en zorgen die spelen.
Maar wil enorm graag een opleiding gaan doen. Altijd al, maar door heel veel verschillende dingetjes niet van gekomen. Ou biedt voordelen, een andere opleiding lukt me echt niet, het moet flexibel kunnen.
Maar toch..de belasting, de kosten, mijn leeftijd
Kosten zijn aftrekbaar van belasting mits opleiding voor (toekomstig) beroep is. Weet iemand hoe dat zit? Het is zeker niet voor mijn huidige beroep, maar hoe weet je of je er een toekomstig beroep mee gaat uitoefenen? Ik kan niet eens inschatten hoe ver ik ga komen in de opleiding, misschien lukt het op een bepaald moment wel niet meer, door kosten of tijdgebrek of ziekte..wie weet.
Iemand nog een tip of advies? (Geen relevante vooropleiding, dus geen vrijstellingen)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-10-2015 om 13:24

studeren kost tijd, heel veel tijd

Onderschat studeren niet. Studeren kost gewoon ontzettend veel tijd.
Ik heb een aantal modules/vakken gedaan bij de OU. Alles uitstekend geregeld, via een forum contact met mede-studenten, de docenten waren ook toegankelijk.

Als je het al waanzinnig druk hebt... dan weet ik niet of je eraan moet beginnen. Studeren doe je er niet eventjes bij, daar met je echt voor gaan. Je kunt natuurlijk ook gewoon beginnen met 1 vak, je hoeft niet direct een complete studie te kiezen, dat is het fijne van de OU. Dat is qua kosten dan te overzien en dan kun je inschatten of het een beetje te doen is.

Ik heb geen complete studie gedaan. Ik heb een mooie baan, en ik zag bepaalde vakken als een verdieping/extra toegevoegde waarde. Het heeft mij in dat opzicht ook echt wat opgeleverd. Bij een complete studie heb je ook vakken waar je minder mee hebt. De vraag is of je dat wel wilt.

Noet

Noet

23-10-2015 om 13:41

tijd en begeleiding wordt beter

maar zeker in de eindfase is het nog hard ploeteren. Dat roepen studenten al jaren, dus daar wordt nu heel hard aangewerkt.

Het studiemateriaal is erg goed, tentamen mogelijkheden zijn ook ruim.
Maar er zijn natuurlijk ook vakken met verplichte contact uren. Die zijn altijd in de avond, maar ik moest vanuit de randstad dan wel naar Eindhoven of Enschede.

Ik heb er wel een volledige studie gedaan, maar dan wel met vrijstellingen en een vrije pakketkeuze (is ook weer niet helemaal vrij) maar dat zorgt er voor dat je wat minder fijne vakken kunt vermijden.

Wat Ijsvogeltje zegt klopt: je doet een studie er niet even bij, als je binnen redelijke tijd wilt afstuderen. Ik had mijn vakken in 4 jaar binnen, maar over mijn afstuderen heb ik 7! jaar gedaan. (kind gekregen, gescheiden zijn geen dingen die je er even bij moet doen) In dat stuk hebben ze mij iets te veel laten dobberen zullen we maar zeggen. Maar zoals ik al begon daar wordt nu heel anders mee omgegaan.

Ervaring

Ik heb ruime ervaring met de OU, ik studeer er namelijk al bijna 5 jaar. Ik bevind me in het tweede studiejaar. Het fijne van de OU is voor mij dat je in je eigen tempo kunt studeren. Ik bestel iedere keer één cursus en kom zo langzaam maar zeker vooruit. De kosten zijn best hoog, vooral als je, zoals ik, al eerder een studie hebt afgerond. Door mijn langzame tempo is het dan nog wel een beetje betaalbaar. Ik trek de kosten van de belasting af. Er is nooit door de belastingdienst naar een rechtvaardiging gevraagd (en anders kan ik die gemakkelijk geven). Zoals de anderen ook al reageerden: onderschat niet het werk dat het je kost. En je moet een heel zelfstandige student zijn, anders ga je het niet redden.
Als je serieus van plan bent om een studie op te pakken, zou je één vak kunnen bestellen. Volgens mij kun je bij iedere studie een inleidende cursus doen. Je kunt dan proberen of het te combineren is met je andere bezigheden, of het niveau van de studie je ligt en of het je inhoudelijk aanspreekt. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.