Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-06-2013 om 23:57

Opdenken?

De juf heeft met ons opgedacht en steeds druk met opdenken. Wat ís dit? Ik was door dit woord zo afgeleid dat ik een stuk van het gesprek heb gemist, nu krijg ik een mail waar het weer in staat.
Volgens man is het een woord dat alleen maar op een bingokaart voor vergaderingen hoort te staan, samen met uitdrukkingen als inploegen, helicopterview, transparant en helder.
Heb ik iets gemist en is dit een nieuw of misschien wel oud Nederlandsch woord of maakt juf gebruik van managementbraaksel?

Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rosa ( ot)

doet me denken aan mijn dochter die het vandaag over het uitvullen van een formulier had ( maar ze woont niet in Nederland )

Links

Links

06-06-2013 om 06:37

Had toch gedacht dat het nietbestond

Maar Google is my best friend en ziehier de uitnodiging tot opdenken over passend onderwijs. Ik begrijp van andere links dat het gaat om conceptueel denken.

http://www.ffcms.nl/klanten/sso/media/documenten/090410%20notitie_uitnodiging%20FAD%20op%20maat.pdf

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-06-2013 om 06:50

Ik had dit gevonden:

Conceptontwikkeling is voor ons: zien en gaan. Luisteren wat u denkt, daar bovenop-denken en dat dan ook uitvoeren.

Zien:
1. luisteren wat u wilt zeggen en bereiken;
2. vaststellen wie u wilt bereiken;
3. bedenken welke vertaalslag gemaakt moet worden.

Ik bedoel, luisteren wat u denkt, luisteren wat u wilt zeggen..... Dat klinkt voor mij een beetje als de W van stampot eten. Vaag. Zijn hier mensen die het gebruiken?

Rosa van der Zanden

Ely

Ely

06-06-2013 om 07:00

Huh?

Nog nooit van gehoord. Kende wel omdenken. En die vind ik dan wel weer leuk. Deze klinkt idd als bullshit bingo

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Links

Links

06-06-2013 om 08:28

Lol rosa

De W van stampot

Typerend voor onderwijs

Ja, dat is managementbraaksel, maar meer specifiek onderwijsmanagementbraaksel. Het hoort bij Marketing volgens het Lesboek.
Onderwijsondersteunende organisaties zijn altijd externe firma's die de eigen broek op moeten houden. Vaak zonder winstoogmerk, maar dat maakt de werkwijze niet minder marktgericht. De markt, dat zijn niet de leerlingen maar de scholen. De dienstenvraag van de klant gaat dan ook primair om die invulling die op de goedkeuring van de minister/inspectie kan rekenen.
Dit alles wordt met een saus van deskundigheid overgoten en dat betekent meestal dat er een nieuw woord of nieuwe term wordt uitgevonden. Soms zit er achter dat nieuwe woord een duidelijk ding (digitaal schoolbord) maar vaak zit er vage prietpraat achter en de hoop onderscheidend te klinken (we denken op, dat is heel modern).
Het grappige is dat je ia dit soort termen wel vrij makkelijk kunt vinden waar ze vandaan komen. Niemand gebruikt ze, behalve de onderwijspartijen die ermee denken te kunne verdienen en juffen die er een cursus in gehad hebben.
De firma Lumius claimt het begrip opdenken alsof ze het bedacht hebben. Dat zou goed kunnen.
http://www.lumius.nl/nl/html/314/kennis_en_kunde_van_lumius
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

06-06-2013 om 21:21

Haha

Hahahahaha: management braaksel. Geweldig! Heerlijke uitdrukking. Ik word ook zo moe van al die idiote bewoordingen en het benoemen van dingen. Vast op een cursusje geleerd.
Gr. Bibi

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-06-2013 om 09:59

Oplopen versus opdenken

Als je met iemand oploopt ga je een stukje met hem mee, je volgt dezelfde route. Zou zo ook opdenken kunnen zijn ontstaan? Zo vind ik het logischer dan 'luisteren wat je denkt' en ook wat sympathieker overkomen.
Moet het niet om de twee minuten genoemd worden want dan wordt het borstklopperij.

Rosa van der Zanden

Links

Links

07-06-2013 om 12:27

Luisteren wat je denkt?

Is dat ook gewoon Nederlands dan? Ik heb geloof ik een opfriscursus nodig Alhoewel ik het te vaag vind om te gebruiken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-06-2013 om 12:43

Luisteren wat je denkt is net zo vaag als wakker stampot eten. Maar als ik alle commotie rondom het eindexamen Nederlands zo hoor is het bar en boos gesteld met het niveau van onze taal.

Rosa van der Zanden

De spellingpolitie (o.t.)

De spellingpolitie (o.t.)

07-06-2013 om 16:15

Stampot?

Stamp-ot?
Stam-pot?
Of stamppot?
(Bij meerdere mensen!)
Met vriendelijke groeten,
De spellingpolitie.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-06-2013 om 19:16

Spellingspolitie

Check de officiële tekst van het koningslied. Ik kan het ook niet helpen, zo staat het er echt.

Rosa van der Zanden

De spellingpolitie (o.t.)

De spellingpolitie (o.t.)

07-06-2013 om 21:41

O echt? sorry dan!

Goed dat je het zegt! Ik vond het al zo'n opvallende fout. Ik bedoel, die extra spaties sluipen er bij de meesten wel in maar stampot vond ik net zoiets als 'tampasta'. Bedankt!
Vriendelijke groeten,
uw spellingpolitie.

Ella2007

Ella2007

08-06-2013 om 15:37

Ik heb een collega (ot)....

Die blinkt uit in woorden als rontonde, sjabloom. En idd tampasta.
Is omdenken niet gewoon een eufemisme voor bezuinigen?
En ombuigingen voor reorganisatie? Snap die termen nooit zo. En he doel ervan al niet. Spreek klare taal!

Vaagtaal

Bij die club wordt dit woord vast hartelijk ontvangen. Even aanmelden daar.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-06-2013 om 15:24

Bromvlieg

Leuke site! Zie nergens contactgegevens staan om een woord aan te melden, weet jij waar dat kan?

Rosa van der Zanden

Eens per jaar

is er een inventarisatie van onzinwoorden, als ik me goed herinner. Ben nu even niet op de site geweest, maar kreeg in het verleden nieuwsbrieven van Vaagtaal. Leerzaam hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.