Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oververhit

Oververhit

03-06-2017 om 00:55

Op zolder 's nachts raam open laten staan?

's Avonds met die warmte nu is het bij ons behoorlijk warm op zolder. Nu ben ik weer oververhit wakker geworden. We hebben 2 ramen en die staan op een kiertje. Als ik zo eens uit het raam kijk, zie ik in de buurt nergens ramen wagenwijd openstaan.

Hoe doen jullie dat? Laten jullie ze gewoon openstaan? Of hebben jullie speciale beveiliging erop? Of toch gewoon maar dicht?

Ik vind dit in ieder geval geen harden, ik zit nu met een kop thee op de bank en misschien blijf ik daar wel slapen ook

Zolderbewoner

Zolderbewoner

03-06-2017 om 01:11

Huh

Hoezo? Watvoor beveiliging? Tegen inbraak? Als een malloot op mijn dak gaat lopen, het raam verder opendoet, door mijn rolgordijn heen gaat en in mijn slaapkamer landt heb ik ruim de tijd gehad om mijn man wakker te maken, de politie te bellen, mijn honkbalknuppel af te stoffen en de hond een aai te geven voor braaf blaffen naar inbrekers. Je begrijpt: ramen staan hier wagenwijd open. Bijna altijd snachts overigens, niet alleen als t warm is.

40er

40er

03-06-2017 om 08:14

Zolder

Op de zolder niet, heeft totaal geen nut hier qua warmte. Maar slaapkamer ramen staan wagenwijd open, soms zelfs de balkon deur. Alles is voorzien van horren.
Beveiliging zijn we zelf

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2017 om 08:33

Open

Aan de ene kant een heel groot raam en aan de andere kant een kleintje. Dochter slaapt daar en de ramen staan in de zomer altijd open. Alleen als het heel erg regent gaan ze dicht. Tegen de muggen hebben we er een plakhor voor gedaan.

Voor inbrekers ben ik daar niet bang. Het is nogal een klim

Hier

Gaan op zolder de ramen open. We slapen daar zelf dus ben nergens bang voor De kinderkamers op de eerste verdieping, aan de andere kant van het huis, blijven dicht. Zou wel lekker zijn om ze open te doen maar dat vind ik toch geen fijn idee. Vanaf de schutting zou je redelijk makkelijk bij het eerste raam kunnen komen.

Pirata

Pirata

03-06-2017 om 09:03

jawel

En ook als wij niet thuis zijn. Alle bereikbare ramen zijn wel dicht of vergrendeld.
Juist en raam open op zolder (velux) zorgt ervoor dat de hitte uit de nok verdwijnt.
De meeste inbrekers zijn gelegenheidsinbrekers. Die kiezen voor een lager raampje.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-06-2017 om 09:58

Ja hoor

Een van beide zolderramen staat op een flinke kier met het hor dicht. Velux dakraam. Staat al maanden open. Bij zware stortregen die ik het dicht, maar mochtvdat vergeten worden dan is dat geen ramp, er staat niets kwetsbaars onder.

Elfje65

Elfje65

03-06-2017 om 11:27

Zolderraam wel

En de voorramen op zolder ook alleen als wij thuis zijn. Zoon op slaapkamer eerste verdieping durft zijn raam niet open te houden. Andere zoon doet dat wel soms. Op beide kanten kan je makkelijk naar binnen klimmen. Ik vind het ook een eng idee dat er ineens een kerel in je slaapkamer kan staan. Wij overwegen wel om van de bestaande draairamen kantelramen te maken.

Elfje65

Elfje65

03-06-2017 om 11:34

Pirata

Bij ons is op klaarlichte dag geprobeerd in te breken, achtereenvolgens achter beneden, achter boven en voor boven. Of een andere volgorde, dat is natuurlijk niet bekend-- d.m.v. een koevoet te gebruiken. De ramen stonden op een luchtkiertje met haaksluitingen vast en het is dan ook niet gelukt gelukkig.

Krisje

Krisje

03-06-2017 om 13:17

Hier

staan op zolder, waar wij slapen, de ramen 's nachts wagenwijd open. Op de slaapverdieping staan ze op de kierstand (met slot). Voor zou je zo binnen zijn omdat er een afdakje boven de voordeur zit en achter hebben we een uitbouw, dat klimt ook makkelijk. Vaak staan de ramen in de kinderkamers wel 's avonds open, dan doen wij ze dicht als we naar bed gaan.

Anno

Anno

03-06-2017 om 15:39

Hier zijn ze van achter

Over het dak naar voren geklommen en daar waar mijn dochter lag met haar hoofd om 24.00 u op zolder naar binnen gegaan. Een gesloten kunststofraam ontzet. Net die avond waren we naar de late film, dochter had anders alleen in het huis geslapen.
Hier dus niets meer open. Eerst moeite doen, daarna pas ben ik de beveiliging.
Ze zijn gepakt trouwens; rijdend in de tweede auto.

Fruitella

Fruitella

03-06-2017 om 17:08

Schaduw

Ik geloof dat je de ramen alleen open moet doen aan de schaduwzijde voor verkoeling. Staat de zon nog op het raam, dan haal je juist de hitte in huis. Voor het raam waar de zon veel op staat, staat de parasol opgesteld met de gordijnen potdicht.

Wij zijn ooit beslopen in huis terwijl wij sliepen. Niets van gemerkt terwijl ik heel licht slaap. De insluiper is waarschijnlijk gestoord tijdens het bezoek (kind naar de wc) en is weggegaan (en heeft deuren open laten staan). Hier staat daarom zo min mogelijk open 's nachts. Schuifjes in de ramen zijn wel 's nachts open en alle deuren in huis ook (de lucht kan dan nog enigszins door het huis bewegen).

Wel staat de afzuiging aan en de ventilator. Die laatste staat van de bedden afgewend, anders koel je teveel in je slaap af en wordt je ziek, eventueel met een grote fles bevroren water ervoor zodat het nog iets koeler wordt.

Soms helpt het om de vloer te dweilen (als het vocht ook snel weg kan) of zet op zolder (of op het dak als je een plat dak hebt) gedurende de hitte een bak met water. De hitte gaat in het verdampen van het water zitten en zo blijft je huis koeler.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2017 om 17:21

Ja kan bij ons ook

Wij slapen zelf op zolder. Het zolderraam is nogal onhandig. Je moet over het trapgat heen, dus met je buik tegen het traphek en met behoorlijk wat moeite om erbij te kunnen, het raam open zetten. Dat doe ik dus alleen als het erg warm is en we geen regen verwachten. Ik snap ook nog steeds niet waarom de architect van onze huizen dit zo gedaan heeft. Maar goed, een inbreker zal eerst met een extra hoge ladder tegen het huis op moeten klimmen en eenmaal op zolder aangekomen komt hij van een kouwe kermis thuis, omdat het best een toer is om vanuit dat raam op de zolder te komen. Ik heb visioenen van dooie inbrekers die met een gebroken nek onderaan de trap liggen, brrrrr....

Het dakraam van een slaapkamer is bereikbaarder, via een schutting en met wat lenigheid, wie weet, op het dak. Dat raam kun je op een kier vastzetten, het raam van de andere slaapkamer kun je ook alleen met een ladder bereiken. Die kamer wordt niet gebruikt, het raam is dicht.

hier wel ramen open maar niet de zolder

aan de achterkant staan regelmatig overdag ramen open en van zoon aan de voorkant dag en nacht. Er zijn geen opstakels daar om mee naar binnen te klimmen. Gewoon alleen rechte muur.
De hond is nogal waaks die slaat aan als de poort open gaat.
De zolder is niet open omdat we daar neit slapen etc en dan zou ik m vergeten.
Hier hadden we een architect die dol is op ramen. Alle muren hadden ramen.... de meeste eruit laten halen. Pas na t bouwen, toen de trap geplaatst was, zagen we dat t ene raam onderaan de draai in de zoldertrap is.
Als je dus van de trap valt heb je nog kans om door te raam te ketsen. Zo raar

Fruitella

Fruitella

03-06-2017 om 17:42

Kaaskopje

Inbrekers kunnen ook inbreken in een woning waar het niets zo goed beveiligd is en via het dak inbreken bij de buren.

Elfje65

Elfje65

03-06-2017 om 22:16

Fruitella

Gadverdegadver. Lijkt mij zo vreselijk een inbreker in je huis terwijl je thuis bent.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2017 om 11:33

Airco

Tegenwoordig zijn de airco's zo goedkoop dat je niet zonder hoeft te zitten. Vooral op een zolder is het een ramp, maar onder mijn platte betondak is het ook niet echt fijn zonder.

Weer wat geleerd, ik wist al dat een airco hielp tegen warmte, muggen en geluidsoverlast, nu kan ik er ook nog inbraak bijzetten.

Fruitella

Fruitella

04-06-2017 om 12:12

Elfje

Ja, het is heel bevreemdend.. Voor zo ver ik kon nagaan, was er niets weg maar ik heb mij toch een tijd heel onveilig in huis gevoeld. Ik had graag willen weten wie het was want inbrekers komen vaak uit de buurt. En ze komen vaak nog eens, voor wat ze de vorige keer niet mee konden nemen.

Ik weet nu in elk geval dat je niet van uit moet gaan dat je wel wakker wordt (op tijd). Maar stel dat je wel wakker wordt en je staat oog in oog met een inbreker. Die inbreker is wakker en heeft een plan en intentie, jij bent nog dizzy, bezig met alle informatie en indrukken te verwerken. Paniek en agressie loeren om de hoek en wat gebeurt er dan?

Yaron

Yaron

04-06-2017 om 20:06

Wel open

Het dakraam van onze slaapkamer staat 's nachts altijd open, in voorjaar en zomer regelmatig wijd open en anders op een kier. De ramen van de kinderen op de eerste verdieping zijn dicht of op een kier met dievenklem dicht. Op zolder staat het raam bijna altijd open, een heel smal raampje waar alleen bij is te komen met een hoogwerker of steiger. Bij ons raam zou iemand wel kunnen komen, via het platte dak van de buren en dan de dakgoot en een stukje klimmen. Als wij in bed liggen wordt het dan lastig voor de inbreker om ongemerkt binnen te komen, ons bed staat precies onder het raam. Als we weg zijn staan de ramen met de dievenklemmen op een kier. Hopelijk is dat voldoende, er is niks van waarde te vinden in ons huis, geld en sieraden hebben we niet, de tv is bijna 20 jaar en de laptop en iPad zijn ook al meer dan vier jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2017 om 00:56

Fruitella

Inbrekers kunnen in ieder geval niet via het dak bij ons op zolder komen, wel op een kamer op de eerste verdieping. Tegen dat ze dat raam open hebben, zit de hele buurt al gealarmeerd rechtop in bed denk ik. Dat raam gaat niet zo soepel open. Dat in combinatie met een hond die niet bepaald vriendelijk klinkt in de bewakingsstand.

Inbrekers moeten wel erg veel moeite doen om bij ons in te breken als alles netjes op slot zit. Tenzij ze een raam inslaan natuurlijk, daar doe je niet veel tegen. Terwijl ik dit schrijf is het bij ons buiten trouwens pikkedonker. De straatverlichting is uitgevallen. Ik moest net naar buien met de hond en ik stapte echt in een enorme duisternis. Hond vond het ook maar niks. Ze liet een kort grommetje horen. Ik heb de politie er net toch maar op geattendeerd en de gemeente ingelicht via een formulier. Ik ben benieuwd of dat tijdens Pinksteren wordt opgepikt, maar ik vrees dat ik morgen nog een keer door het donker mag. Held op sokken die ik ben .

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2017 om 01:09

Fruitella

Ik lees nu van jouw insluiper. Jakkes! Als ik slaap slaap ik echt diep, dus ik ben bang dat ik het ook niet zou merken. Dan is het best geruststellend om een hond te hebben. We hebben honden gehad, die meteen vriendschap met een inbreker zouden sluiten (maar dat vertel je er dan natuurlijk niet bij), maar ik denk om eerlijk te zijn dat een inbreker met deze hond beter stil kan blijven staan.

Pirata

Pirata

05-06-2017 om 09:12

beuh

Bleken de openslaande deuren al een dag of 5 niet op slot te zitten... inbrekers hebben hier het zolderraam hélemaal niet nodig!
Gelukkig was ik zelf de ontdekker.

Fruitella

Fruitella

06-06-2017 om 10:34

brr

Een kennis van ons had zijn portemonnee op zijn nachtkastje gelegd in zijn 1-kamer appartement en de volgende ochtend werd hij wakker van de kou; voordeur stond open en portemonnee was weg. Ik denk dus niet dat je wel even wakker wordt. Gestommel in huis kan je ook interpreteren als een partner of kind dat wakker is zonder dat je daar heel bewust mee bezig bent in je slaap. Ook van het inslaan van een raam, raak je niet perse makkelijk uit je diepe slaap. Zelfs van een explosief dat afgaat, wordt een deel van de mensen niet wakker (genoeg). Je raakt misschien ongemerkt heel even in een lichtere slaap maar als het daarna stil is, zweef je weer terug naar een diepere slaap. Van hinderlijk repeterend geluid word je uiteindelijk wel wakker (auto alarm) maar dan is het al een tijdje bezig.

Een inbraak kan in 30 seconden: onze buren hadden hun tuindeuren openstaan, hij was een ommetje gaan maken met hun peuter, zij naar de aangrenzende keuken voor een glas water en toen ze terug was, was haar laptop weg. Het was heerlijk weer en veel mensen waren buiten. De dief was een keurig ogende meneer met een rugzak, kleren schoon en netjes. We hebben hem wel weg zien lopen maar geen link gelegd op dat moment. Die persoon is nooit opgepakt.

Je kan meer op aan van een (waak)hond.

Als het raam boven je is, is het misschien even anders maar de vraag is of een inbreker precies dat raam zal uitkiezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2017 om 12:06

Fruitella

Wat betreft 'normale geluiden'... mijn dochter vindt de geur van kampvuur 'normaal', dus toen we op een avond in haar slaapkamer een brandlucht roken en zagen dat een omgevallen lamp inderdaad een mini-brandje veroorzaakt had, vlak naast haar bed, kostte het ons behoorlijk wat moeite om haar ervan te overtuigen dat ze toch echt haar bed uit moest komen, omdat ze niet bij een kampvuur zat . Het mini-brandje was snel weer geblust, maar we waren wel geschrokken dat brandlucht geen alarmbellen liet afgaan bij dochter. Want kleine brandjes kunnen grote branden worden en dat in ons houten huis...

Tango

Tango

06-06-2017 om 22:43

Velux-ramen

Hier op zolder alleen van die Velux-dakramen, die inderdaad met warme dagen vaak open staan. Wij slapen dan ook op zolder. Als ik er niet zou slapen zou ik ze dicht laten. We hebben daarnaast in het dak nog een lichtkoepel die je open kan zetten. Zo waait het ook nog een beetje door en is het op zolder nog enigszins uit te houden tot het echt 30 graden wordt. Dieven verwacht ik niet. Zou wel kunnen hoor via het dak, maar denk toch echt dat we dat wel horen. Ik slaap vrij licht en lig dichtbij het raam.
Bij de kinderen staan de ramen vaak ook open als het warm is. Meestal wel op een klem. Overdag probeer ik alles dicht te doen zodra de zon erop komt. Op zolder heeft dit echt geen zin volgens mij. Daar maakt het niet uit of de ramen open of dicht zijn, heet wordt het toch wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.