Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sinilind

Sinilind

15-05-2009 om 22:20

"oostblok" landen, hoe kijken jullie er tegenaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2009 om 00:40

30 procent

Ik denk dat dat aantal veel hoger ligt. Is het niet om de kleur, dan wel om het geloof, de school, het soort werk, geld of bezit, gedrag, macht, enz. enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2009 om 08:00

Vroegertje...

Ik ben er vroeg bij vandaag, haha.
Door de vermening van culturen wordt het denk ik ook steeds moeilijker om van een ´volksaard´ te spreken, maar grof gesteld zijn er soms wel wat algemeenheden te noemen. Zo is de bevolking van de VS veel religieuzer dan wij hier. Ik noem maar een voorbeeld. Terwijl er vast bosjes Amerikanen zijn die het geloof aan de wilgen hebben gehangen. Nederland is een handelsvolk, ja ja, behalve diegenen die het verkopen en dergelijke absoluut niet in het bloed zit. Dat zijn zo van die stereotypen. Ik zit daar niet zo mee. Ik weet wat betrekking heeft op mijzelf of niet. Ik hoor niet bij de Nederlanders die zich in het buitenland misdragen bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2009 om 08:00

Vermenging

...

Hokjes

Ik geloof en kan zelf ook gewoonweg niet in en tegen 'hokjes' denken. Daar krijg ik spontaan de kriebels van, ik wordt er zelfs kwaad van.
Volgens mij werkt het ook helemaal niet zo. Je hebt overal in de wereld aardige en onaardige mensen, a-socialen en uitbuiters en meelevende en geïnteresseerde mensen, antisemieten en discriminerende mensen en mensen met een open mind.
Er zijn er in nederland net zoveel als in het oostblok (wat dat ook moge zijn) en ook in israël.
En zelfs bij de geëmigreerde mensen all-over de world.
Soms zijn sommige gedragingen 'aangeleerd' of vooroordelen, als jij je leven lang hoort/leert dat joden fout zijn of homo's ziek in hun hoofd dan snap ik best dat je ze niet met open-mind tegemoet treed, maar luiter dan in ieder geval naar iemand die het je anders verteld en als je het dan een aantal keren gehoord hebt hoe het werkelijk zit, stel je aangeleerde gedrag dan ook bij. Die kans moet iemand wel hebben. Maar voor mensen die die kans wél gehad hebben (zoals wij) en dan toch nog in hokjes denken daar heb ik weinig geduld mee.
Zelfs wij hier op O.O zijn en denken allemaal verschillend....zo zijn wij mensen gewoon.
groeten albana

Nou ik niet hoor

Ik weet niet wie je bedoeld met 'we' pelle,maar mij zul je het niet horen zeggen...
groeten albana

En mijn negatieve beeldvorming gaat over.....

Zo heb ik een nogal negatieve beeldvorming t.o.v. van Israelische mensen Een jaar of drie geleden zaten wij in een hotel dat voor 75% bevolkt werd met Israeliers. Ze gedroegen zich arrogant, blaften het personeel af en waren op uitzonderingen na, erg onvriendelijk. Ik had mijn buik er na een week volkomen van vol en sindsdien is mijn beeldvorming dus "enigszins negatief" of dat nou terecht of onterecht is, dat blijft gewoon hangen en niks menselijks is mij vreemd Ik weet nu ook precies in welke week ik de wintersport niet moet boeken
De beeldvorming die ik heb t.o.v. Oost-Europeanen is neutraal. Ik heb geen positieve of negatieve ervaringen. Ik heb al wel veel ordinaire Russen gezien met te veel geld in Zuid-Europa maar ik realiseer me dat dit een klein gedeelte is van zo'n groot land en dat er ongetwijfeld ook heel wat mensen wonen die zich heel anders opstellen. En ach...dat geldt natuurlijk ook voor de inwoners van Israel maar inderdaad, het gaat om beeldvorming en die is zelden objectief.

Met zekerheid te stellen dat

Nederlands winkelpersoneel tot het botste soort hoort ter wereld.

Echt ongelovelijk hoe je in Nederlandse winkels en horecatenten wordt behandeld. Je wordt genegeerd, je wordt raar aangekeken, je wordt niet aangekeken, er worden rare vragen gesteld, er wordt doorgekletst terwijl jij als enige klant in de zaak staat te wachten.
Bij sommige kledingzaken kijken ze je de winkel uit. Horeca net zo erg, je moet te lang wachten, je wordt afgesnauwt als je vraagt wanneer je eten nu komt, totaal niet kindvriendelijk terwijl ze adverteren met 'kindvriendelijk', te duur, eten wat niet weg te krijgen is....

Vergelijk bijvoorbeeld de klm stewardessen met die uit Azie. Als eerste lopen de KLM stewardessen als klossende klompendragende boerinnen op die vliegvelden rond, vragen over drinken of eten worden heel lomp gesteld. Ga eens voor de verandering in een Aziatisch vliegtuig zitten, je hoeft alleen maar te denken aan een kopje thee of het wordt al gebracht, mag je ook nog kiezen uit koekjes.

Een van de redenen waarom ik nooit meer in horeca of winkel moet werken is duidelijk, ik kan mezelf niet dienstbaar opstellen, ik zou de grootste hork zijn, haha

Tovaritsj

Tovaritsj

18-05-2009 om 13:14

Cultuurverschillen zijn groot en onbekend

In heb in de communistische tijd en de overgangsperiode daarna een paar keer gereisd door de Oostblok landen.

Ik had een uit de Sovjet-Unie gevluchte vriendin en die was niet erg gecharmeerd van het beschavingsgehalte van haar ex-landgenoten. Ik was dus wel bevooroordeeld, maar haar bevindingen klopten wel.

Niet alle Russen zijn zo maar ik vond het een lomp volk. Als ze je willen passeren krijg je gewoon een duw of gaan ze expres op je tenen staan. Ik sprak en verstond voldoende Russisch om te ervaren dat dit niet kwam omdat het mij eerst vriendelijk verzocht was ruimte te maken.

De persoonlijke ruimte tussen mensen die als prettig ervaren werd, was bij Russen veel kleiner. Ik vond Russen dus veel te dicht bij me staan en dan veel te hard praten. Die persoonlijke afstand die prettig is, is cultuur bepaald. Russen zelf hebben er geen last van.

Dit is wat je als reiziger onderweg meemaakt. Bij de mensen thuis is het anders. Maar je komt ook alleen maar bij mensen thuis als het onderling klikt. Ik had niet de behoefte om bij Ma Flodder thuis een wodka te drinken.

Tokkies heb je overal in Europa maar ik vond Russen wel de kroon spannen. Ik vermoed dat de Balten en Oekraïners ongeveer hetzelfde oordelen over hun Russische buren. In de Warschau-pact landen waren Russen toen niet zo populair(duh)

Ik denk dat West-Europeanen nog erg moeten wennen aan de nieuwe Europeanen uit het voormalige Oost-blok. Daarnaast vind ik de verschillen tussen de Balkan en Midden-Europa even groot als de verschillen tussen Scandinavië en Zuid-Europa.

Vakantieganger

Vakantieganger

18-05-2009 om 13:30

Oostenrijk discriminerend?

Daar heb ik nou dus nog nooit iets van gemerkt. Ik weet wel dat ze dat imago hebben vanwege WOII en Waldheim en Haider enzo, maar in werkelijkheid heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. Kom er al jaren met mijn gekleurde schoonfamilie en we worden overal even hartelijk ontvangen. Op kerstavond schudden wij handen in de kerk met het hele dorp en bij aankomst in ons hotel wordt mijn schoonvader door de eigenaren persoonlijk welkom geheten compleet met zoenen erbij. Ook in winkels of op straat nog nooit iets gemerkt van discriminatie en als je dan weer ziet hoeveel Oosteuropeanen daar normale banen hebben kan ik me dat ook niet voorstellen (bij ons komen ze niet verder dan in de tuinen werken volgens mij).

Maylise

Maylise

18-05-2009 om 13:30

Manda rijn

Nederlands winkelpersoneel kan inderdaad erg onbeschoft zijn maar ik heb over het algemeen hier in de winkels en de horeca eigenlijk vooral goede ervaringen. In Rusland daarentegen (past enigszins bij dit draadje hoewel het geen echt Oost Europa is natuurlijk) heb ik wel een paar hele botte ervaringen meegemaakt. Tevens trouwens ook hele leuke ervaringen bijvoorbeeld met de eigenaar van een restaurant waar niemand was die avond en die ons uitnodigde om dan maar bij hem thuis te komen eten. Mijn ervaringen in Rusland zijn wat extremer dan in Nederland. Of het is heel geweldig of het is heel slecht. Nu ben ik inmiddels al jaren niet meer in Rusland geweest dus misschien dat het daar wel heel erg is verbeterd.

Ik zou het Nederlands personeel overigens niet als het meest botte ter wereld willen omschrijven. Zeker buiten de randstad valt dat reuze mee.

Maylise

Jade

Jade

18-05-2009 om 19:10

Manda,

wat jij zegt herken ik eigenlijk niet (of ik wil het niet zien, dat kan ook

In ieder geval vind ik niet dat de Nederlanders nou de meest botte ter wereld zijn qua winkels en horeca.

Wij wilden vorig jaar eten in Frankrijk. We streken neer in een kleine restaurant, kregen een kaart in handen gedouwd, waarin ook in het Engels werd verwelkomd. De ´gastvrouw´ vertikte het om 1 en ander goed uit te leggen en liep naar de tafel achter ons, ons met verbazing achterlatend. Dat gezin sprak Frans et voila, die kreeg alle hulp ter wereld (er werd druk gepraat en gewezen op de kaart, goedkeurend geknikt en volop geschreven). Wij zijn weggegaan (iemand anders was nogal in paniek omdat wij er vandoor gingen).

Kijk, dat vond ik nou bot.

Jade

Jade

18-05-2009 om 19:12

Nog even...

...over KLM stewardessen als klossende klompendragende boerinnen: ik ken een stewardess die niet klost met klompen en de vriendelijkheid zelve is.

Dat jij negatieve ervaringen hiermee hebt (blijkbaar) zegt natuurlijk niks over ALLE stewardessen.

Maria

Maria

19-05-2009 om 12:01

Nederlanders helemaal niet bot

Woon al jaren in Spanje en echt.... ik heb ze nooit zo bot gezien als hier in winkels. O, en vlieg maar eens met Iberia: een grauw en een snauw van de stewardesses is schering en inslag. Hier in de supermarkten wordt je soms niet eens begroet, zeggen ze niks terug als je keurig "dankjewel" zegt als je weggaat, of kijken ze de andere kant op of maken ze lekker onderling een kletspraatje, terwijl jij staat te wachten. Overigens zijn klanten vaak ook net zo bot, hoor... ze gooien rustig het geld op het tafeltje (of hoe noem je dat bij een kassa), zonder het even in de hand te geven. Persoonlijk vind ik het altijd een verademing als ik in Nederland kom waar ik vriendelijk begroet wordt en waar er meestal wel een grapje afkan.

Maria

Vakantieganger

Vakantieganger

19-05-2009 om 14:15

Stewardessen

heb nooit met een Aziatische maatschappij gevlogen, maar begrijp dat dat inderdaad formidabel is. Heb wel met diverse Nederlandse en amerikaanse (NWA, Continental, AA) gevlogen en daar steken de KLM dames toch echt wel boven uit hoor. Ze zien er schoon en verzorgd uit (wle prettig als ze je eten en drinken komen brengen), spreken verstaanbaar. Laatste keer met Continental was vreselijk. Ze zijn ongeduldig, want ze begrijpen niet dat je als Nederlander hun dialect uit weet ik welk oord in de VS niet verstaat. Je best doen om netjes Engels te spreken is blijkbaar teveel gevraagd. En dat een kind van 9 nog geen Engels spreekt is ook raar blijkbaar. Toen het karretje omviel in het gangpad en ik eea over me heen kreeg werd er niet eens naar me gekeken. Ze gingen gelijk de vloer schoonmaken en toen ik om servetten vroeg kreeg ik die toegeworpen. Excuses heb ik niet meer gehoord. Naderhand zijn ze ook niet komen kijken hoe het met de schade was. Ze zien er eningszins onfris uit (haren in de war, kleding gekreukeld, alsof ze een nacht hebben overgeslagen, wat niet ondenkbaar is natuurlijk, maar goed dat geldt ook voor de KLM-dames). Overigens is het personeel in winkels in de VS altijd heel vriendelijk, maar daar gaat ook alles op provisie.

Oh ok

dan ligt het misschien aan mijn haperende geheugen. Ik sta dus wel eens in een winkel en dat werkelijk waar niemand en dan ook niemand de moeite neemt om mij aan te spreken. En dan koop ik dus ergens anders of helemaal niet.

Als ik in het buitenland ben heb ik dat volgens mij (maar misschien is dat mijn haperende geheugen) nooit.

Kiki

Kiki

19-05-2009 om 17:25

Nou ik kom net uit amerika

maar of het personeel nou een ongeïnteresseerd 'hello how are you' eruit gooit, terwijl ze je niet eens aankijken en je boodschappen in een plastic tas smijten, alleen omdat dit in hun script staat die ze uit hun hoofd moeten leren voordat ze daar mogen werken of dat een caissière van de AH je geen gedag zet. Ik vind het net zo grof.
Overigens is bedienend personeel in Amerika doorgaans inderdaad superbeleefd, maar behoudens de Nederlandse caissières van supermarkten vind ik ons bedienend personeel doorgaans ook heel vriendelijk. Ik heb ook nooit zo gesnapt waar die lompe reputatie van ons bedienend en winkelpersoneel vandaan komt. Natuurlijk heb ik wel wat lompe ervaringen, maar die heb ik ook in andere landen. Over het geheel genomen word ik altijd heel normaal, vriendelijk en beleefd behandeld en geholpen.
Nou als je me vraagt naar klantenservices van bijvoorbeeld KPN, ENECO of het schoonmaakbedrijf waar ik bij zit, dat zijn heel andere verhalen

Stewardessen uit Nederland en overigens uit de meeste andere landen zijn altijd even beleefd en vriendelijk en ik heb nog nooit klossende boerse stewardessen meegemaakt of voor me uit zien lopen al is het alleen maar omdat die mensen moeten wachten totdat hun passagiers zijn uitgestapt.

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2009 om 21:22

Ik herken het wel

Ik heb toch al meerdere keren echt zo'n 'oja we zijn weer thuis' ervaring gehad en wel in negatieve zin. Bijvoorbeeld een conducteur die me in de eerste klas opsloot omdat ik daar per ongeluk naar de wc was gegaan. En vervolgens een lange preek over hoe fout ik daar wel in was geweest. En een klm stewardess die niet voor mijn 6 maanden zwangere buik eventjes haar karretje terug wilde rijden maar me 10 minuten liet staan 'want ze kon niet aan de gang blijven'. Ook het weggedrag is altijd weer schrikken als je de randstad weer in rijdt...
Overigens denk ik dat het in nederland behoorlijk plaatselijk varieert, ik woonde lang in Amsterdam waar veel buschauffeurs met genoegen de deur net voor je neus dicht deden en waar ik nu woon wachten ze gewoon als ze je op 50 m afstand zien aan komen rennen.
Maar natuurlijk is het altijd makkelijk om veel van dit soort ervaringen in je eigen land te hebben, je bent er tenslotte een groot deel van de tijd. In een vakantie maak je het misschien 1x mee als je niet naar een superonbeleefd land gaat.

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2009 om 21:24

Trouwens manda

bij dat genegeerd worden kan ik me ook voorstellen dat het zo'n subtiel discriminatieverschijnsel is.

Ja dat denk ik

en het maakt ook veel uit hoe ik er die dag uitzie, kleed ik mij shabby en zonder makeup dan word ik genegeerd, dan zie ik er uit als een arme allochtoon, zoiets zullen ze denken.

En als ik mij opdirk met make-up en mijn dure spulletjes dan drommen ze zich voor mij, dan ben ik de rijke japanner. En ongeacht hoe ik er uit zie heb ik gewoon wel die pinpassen en die creditcards op zak !

Dit verschil heb ik een keer bij de Douglas meegemaakt, daar zat een dag tussen. De ene dag werd ik volslagen genegeerd en de volgende dag (moest het toch kopen dus weer terug) werd ik half besprongen. Ik hou dus niet van kopen bij douglas, ik ga dus er niet meer naar toe.

Sinilind (compleet ot)!

ik heb de wol in huis, ik heb je emailadres niet meer. Ik bel je komende week voor een breilesje met poes, thee en koekjes !!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.