Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 12:06

Onderwijs is uit?

Gisteravond was ik bij de diploma-uitreiking van mijn neefje. 88 Havoscholieren kregen hun diploma. Steeds kwam ter sprake wat ze hierna zouden gaan doen. Het viel me op dat er van die hele groep maar eentje voor de PABO koos en eentje voor HALO.
Twee van de 88. Als dat zo doorgaat, wordt het krap op de arbeidsmarkt als het om onderwijs gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2016 om 12:30

Mijn dochter

heeft meerdere onderwijzers in haar vriendenkring, maar die zijn al wel wat ouder dan de huidige schoolverlaters natuurlijk. Mijn dochter wilde zelf ook het onderwijs in, maar haalde op een puntje na het toelatingsexamen niet. Nu werkt ze in de zorg en heeft het daar ook naar haar zin.

Terwijl

Hbo pedagogie juist weer populair is...
Samen naast rechten en psychologie werd laatst vermeld dat veel net afgestudeerde pedagogen werkeloos zijn.
Veel hoog opgeleide mensen die met kinderen willen werken, misschien toch maar bijscholing..

Flanagan (ot)

Veel rechtenstudenten werkloos? Zijn dat HBO-ers of WO-ers?
Toen ik zelf rechten studeerde - langer geleden dan ik mij wens te herinneren - was het een studie die door veel mensen werd gekozen als ze niet wisten wat ze moesten, want 'je kan er alle kanten mee op'. Ik kreeg toen niet de indruk dat de werkloosheid onder die groep hoger was dan gemiddeld onder afgestudeerden. Is dat nu anders?

Groeten,

Temet

Het helpt ook niet

Dat leraren en onderwijzers zelf zo klagen. Mijn jongste dochter in bijna 5vwo wil naar de (evt academische) pabo. Nou, het commentaar van docenten in familie en kennisenkring is niet van de lucht. Nou, jij durft! Io
Zou het niet weer doen als ik nu jong was. Zou je dat wel doen, daar ben jij te slim voor, is heel hard werken voor weinig geld, de kinderen gaan nog wel, maar die ouders.... Je doet niets anders dan toetsen en komt aan leuke lessen niet toe...
Zo langzamerhand begint ze erg te twijfelen. Slechts 1 hele goede vriendin van mij die relaxed voor groep 8 staat houdt haar nog enthousiast

Christel

Christel

07-07-2016 om 18:55

Mach

mijn zoon heeft eerste jaar van de Alpo achter de rug en is erg enthousiast over de opleiding. Het is veel, heel veel werk, maar hij vindt het geweldig interessant.

Temet,

Zie laatste alinea link.

Wegens crisis minder vraag naar mensen met een rechtenopleiding.

http://www.elsevier.nl/economie/article/2015/01/opgeleid-tot-werkloze-hoe-uitzichtloos-zijn-toerismestudies-1677069W/

Temet

Studie-kosten geeft aan dat 83% van de wo- studie rechten een baan hebben. Maar 54% heeft een baan confornm de studie.
Een klacht die ook bij Busschemaker is neergelegd. Mooie beloftes op werk, maar niet in de lijn met je studie.
De link laat zien dat de klappen vallen in de studie rechten, psychologie maar ook pedagogie.

En na een diploma ( lees fikse studieschuld) weer aan een andere studie beginnen is een dure grap.

http://www.studie-kosten.nl/29-baankansen-en-salaris-na-je-studie

Marielle

Marielle

07-07-2016 om 20:01

vriend van mijn zoon

heeft havo-examen gedaan en gaat naar de Pabo. Hij heeft de laatste weken ook allerlei toetsen moeten maken voor oa geschiedenis en rekenen.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

07-07-2016 om 21:15

Werkgelegenheid

De werkgelegenheid is slecht, dus ik begrijp wel dat veel mensen niet voor de pabo kiezen.

Ik ken een aantal pas afgestudeerde leerkrachten. Ze moeten allemaal behelpen met invalwerk, tijdelijk werk en part-time werk.

Niet echt een aanbeveling voor het vak.

bieb63

bieb63

07-07-2016 om 23:25

Klopt pimpelpaars

Bij ons (grote) bestuur van ca 60 bs scholen hebben wij het op de afd p&o en sal.adm mega druk ivm het annkomende schooljaar EN vooral de nieuwe wet ketenbeding. Kort gezegd houdt dit in dat tijdelijke contracten beeindigd worden (want anders wettelijk verplicht vast na een pasr keer een korte vervangingsaanstelling, terwijl de betr school nog even wat langer de tijd il hebben om te beoordelen, logischh). Dus veel mensen niet nog een cotract aanbieden, want dan vast en ge kort om te beoordelen. En DUS weer nieuwe mensen aanstellen. Mega wetk voor ons, maar vooral: wie is hier nu mee gebaad??? Niet de school, niet de leraren en niet de adm rompslopmp.
Dus ja, ik snap dat leerlingen zich achter hun oor krabben om deze studie te doe. Je bent uiteindelijk op zoek nasr een vaste functie, na eerst even tijdrlijk. Maar door deze wet wordt alles om zeep geholpen....

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-07-2016 om 00:28

Bieb

Ik kreeg van de week een brief van onze schoolstichting waarin stond dat die invalcontractregeling niet geldt voor het onderwijs. Dat is recent aangepast.

Wilma

Wilma

08-07-2016 om 07:00

Bieb en pimpelpaars

Ja het is zo. Ze roepen al jaren dat " straks" de babyboomers weg zijn en dat er dan werk zat is. Maar dat is helemaal niet zo. Alles wordt intern opgelost op de scholen. Er komt zowat niemand meer bij van buiten.
De werkgelegenheid in het onderwijs kan ineens erg veranderen, dat heb ik meerdere malen zien gebeuren. Maar dat gedoe met al die losse contracten is een structurele verandering waar de continuïteit op de werkvloer en je rechtspositie niet beter van worden. En dat is niet alleen in het onderwijs het geval.

mijk

mijk

08-07-2016 om 08:19

vesper lynd

Wij kregen een brief dat die uitzondering er alleen is voor mensen in het openbaar onderwijs omdat ze ambtenaar zijn en dus niet in het bijzonder onderwijs..

Mijk

Pimpelpaars

Pimpelpaars

08-07-2016 om 09:05

En..

Wat ik er zo ongelooflijk dom aan vind, is dat junior leerkrachten, nu in de moeilijkste positie gemanoeuvreerd worden.
Invallen en tijdelijke baantjes vragen zo veel van ze. Daardoor kunnen ze geen goed gecoachte, doordachte start in hun beroep maken. Hierdoor zullen er meer uitvallen, omdat ze het niet redden. En degenen die het wel redden zullen slechter presteren. Echt een enorm verlies van kapitaal.

De senior leerkrachten blijven lekker op hun vastgeroeste baantjes zitten, leren niet meer bij en doen al jaren lang precies hetzelfde. (Ik ken er eentje, die al jaren groep 5 heeft, en echt ieder jaar hetzelfde doet, zelfs de 'creatieve' lessen. Ik heb van drie kinderen precies hetzelfde moederdagcadeautje) En klagen over de jeugd van tegenwoordig, de ouders van tegenwoordig, passend onderwijs. Klaag, klaag, klaag. Ik vind dat zij juist de moeilijke tijdelijke contracten zouden moeten krijgen. Laten zij maar switchen tussen groepen en scholen om de gaten op te vullen. Dat zal de kwaliteit van hun manier van lesgeven ten goede komen. In een nieuwe situatie leer je zo veel meer!

bieb63

bieb63

08-07-2016 om 09:46

vesper

Dat geldt voor uurloners c.q. 0-uren contracten. Maar dus NIET voor korte vervangingsaanstellingen (bijv. twee maanden een vervangingscontract bij een langdurige zieke of zwangerschapverlof e.d.). In die gevallen heb je een off. aanstelling, die dus heel kort kan zijn. Stel:
Je wordt in april tijd. aangenomen ivm een langdurige zieke. Contract eindigt sowieso einde schooljaar. Als de langdurig zieke rest schooljaar ziek blijft, dan heb je uiteindelijk maar 1 aanstelling gehad, dus kan school na de zomervakantie je opnieuw inzetten. Maar wanneer de zieke na 1 maand weer beter is en school bijv. een andere zieke heeft, dan kan hij die persoon daar op zetten, maar dat is dan wél een 2e tijdelijk contract (nieuwe akte ivm een andere vervanging), vervolgens wordt deze weer beter voor de zomervakantie, en er is weer/nog een zieke, dan kan een 3e tijdelijke periode volgen, die echter wél eindigt per begin zomervakantie. Op dat moment heeft deze persoon dus 3 tijdelijke contracten gehad, school te kort tijd gehad om die persoon volledig te kunnen beoordelen, dus school (nog) geen vast contract wil aangaan, maar dat wél zou moeten als na de zomervakantie deze persoon opnieuw ingezet kan worden. Dus wat gebeurt er: aanstelling wordt beeindigd, terwijl persoon én school dat wellicht helemaal niet willen, maar school heeft op dat moment weinig keus. Kortom, niemand is erbij gebaad.

Bieb

Maar als je na 3 keer een maand of 3 keer een paar weken nog niet weet of iemand goed genoeg is om aan te nemen wordt het natuurlijk nooit wat. Hoe moet dat dan bij gewone sollicitaties? Die sollicitanten zie je missschien 2 keer op een gesprek en bij een proefdagje.
De meeste werkgevers hebben echt niet zo uitgebreid de mogelijkheid om potentieel nieuwe medewerkers te leren kennen.

bieb63

bieb63

08-07-2016 om 14:02

mach

Het gaat erom dat je na die korte periode verplicht bent een vast contract te geven...... Bij 'gewone' sollicitaties krijg je toch ook niet na 2 gesprekjes een vast contract? Dan krijg je minimaal een jaar een tijdelijk contract.

Nou

Er zijn toch ook nog steeds banen die na een proeftijd gewoon vast zijn. Wel steeds minder misschien. Maar lang niet elk werk begint met jaarcontract.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-07-2016 om 20:59

Flanagan

"Wegens crisis minder vraag naar mensen met een rechtenopleiding.

http://www.elsevier.nl/economie/article/2015/01/opgeleid-tot-werkloze-ho..."

Die crisis is inmiddels alweer aardig aan het betijen:

http://rechtennieuws.nl/45153/juridische-vacatures-flink-toegenomen-dreigend-tekort-aan-ervaren-juristen/

"Studie-kosten geeft aan dat 83% van de wo- studie rechten een baan hebben. Maar 54% heeft een baan confornm de studie."

Datw as ook het punt he, dat je met rechten alle kanten op kon, ook buiten de 'juridische banen'.

"Een klacht die ook bij Busschemaker is neergelegd. Mooie beloftes op werk, maar niet in de lijn met je studie."

Bla, bla, nanny state...

"De link laat zien dat de klappen vallen in de studie rechten, psychologie maar ook pedagogie."

Het is aan de student om een goede inschatting te maken van de banenkansen op langere termijn, maar het blijft natuurlijk altijd een gok. Behalve in de IT natuurlijk, want geruchten dat de computers dat zelf gaan overnemen of dat Indiers alles gaan doen zijn al 4 jaar schomlijk overdreven...

Jippie

Jippie

08-07-2016 om 21:03

heel zeldzaam geworden

Volgens mij erg zeldzaam geworden, Mach. Het zijn heel bijzondere uitzonderingen denk ik. Soms is het uiteindelijk de bedoeling maar bouwen ze ook dan voor de zekerheid eerst een jaarcontract in (of 2-jaar-contract of zo).

Overigens, mijn man (68) is docent op een middelbare school en vindt het niet zwaar. Hij houdt ervan. Behalve vergadertijd. Wel het echte lesgeven en het contact (met name over zijn vak) met de leerlingen.
Hij vindt het trouwens ook niet slecht betaald. Een postdoc op de universiteit krijgt meestal ook maar schaal 10. Man heeft wel universiteit maar is niet gepromoveerd. Kreeg vroeger ongeveer schaal 12 (nu na pensioen ook schaal 10). Prima betaald.

Buiten de boot

'Er is een groep juristen die door de recessie genoodzaakt werd om werk te zoeken buiten het juridische werkveld. Hierdoor hebben zij de afgelopen twee tot drie jaar geen juridisch werk kunnen doen. In vacatures wordt echter om concrete juridische werkervaring gevraagd, opgedaan in de afgelopen twee jaar. Hierdoor valt een groep prima gekwalificeerde, gedreven juristen buiten de boot.'

In de tweede link van Ad Hombre wordt een punt gemaakt; bedrijven willen ervaren mensen. Ze zijn niet geinteresseerd in startende of seniors, ze willen medior.
De startende komt niet snel aan een baan omdat hun ervaringen niet opwegen tegen de groep werkzoekende ervaren mediors. De startende nemen dan genoeg met een baan, beneden hun niveau om op hbo-niveau werkervaring op te doen.
83-55= 28% van de afgestudeerde juristen doen dus werk, deels op hbo niveau maar ook lager. Dat is veel, naast de 17% die geen baan hebben.

bieb63

bieb63

09-07-2016 om 13:42

mach

na een proeftijd een vast contract..... Kom op zeg, dat is ECHT een zeldzaamheid. Dat was jaren geleden al zo, en nu helemaal. Op zich ook niet erg, maar met die korte tijdelijke vervangingsaanstellingen in het onderwijs (dus iets anders dan een jaar of desnoods halfjaarcontract), ben je al snel bij contract nr. 3 met misschien maar totaal 2 of 3 maanden gewerkt te hebben. En daarbij ook nog invalwerk, iets anders dan kunnen laten zien dat je een groep aan het begin van het schooljaar het hele schooljaar begeleid. Want dán pas kan school goed beoordelen over de persoon in kwestie het naar hun inzicht goed doet.

mirreke

mirreke

09-07-2016 om 14:30

Onderwijs

het is nog erger met die wet: want er zijn veel beginnende docenten die in een invalpool zitten. Is de eigen docent een dagje ziek, of een ochtendje naar een bruiloft, dan kun je daaruit putten. Dat is soms maar een dag of een paar uur. Die docenten zijn dan vaak helemaal niet in dienst hoor, maar die sprokkelen overal uurtjs. Soms heb je geluk en val je in voor zwangerschap, en soms voor een halve dag. Maar nu geldt die halve dag en die zwangerschap als gelijk. Niemand die dat nog wil natuurlijk. Scholen stoppen gewoon na twee keer of vragen gewoon niemand, en de invallers willen alleen nog maar langere contracten.

En inderdaad, nu ze dit hebben verzonnen - schijnbaar zijn dat ambtenaren die nooit geleerd hebben om een risico-beoordeling te maken, waarbij je ook naar de mogelijke negatieve uitwerkingen kijkt - krijgen beginnend docenten steeds minder kans...

Super leuk, docent zijn, maar alle regels maken het een steeds minder fijn vak.

bieb63

bieb63

09-07-2016 om 19:43

Juist mirreke

Dat is niet fijn en gunstig voor (beginnende) leerkrachten. Maar ook de school is daar uiteraard niet blij mee. T'is niet bepaald een win-win situatie maar een verlies-verlies.

Die invallers

Vallen in bij den stichting of vereniging. Niet alleen die paar week op 1 school. Ze zullen ook in vaste dienst komen bij die grotere organisatie, niet bij 1 school. Ik snap echt wel dat het ingewikkeld is en de regeling is waardeloos en niet werkbaar. Maar meestal zijn de invallers op een school niet totaal onbekenden voor het team of de overkoepelende werkgever.
Ik woon in krimpgebied. Hier is het door het fors dalende ll aantal schier onmogelijk een vaste baan te vinden. En verhuizen naar ander deel vh land doe je ook niet zomaar voor een onzekere invalbaan.

Triva

Triva

10-07-2016 om 10:48

grappig

Ik bedenk me nu dat dit een prima manier is om je positief te onderscheiden als openbare basisschool

Juffie

Juffie

10-07-2016 om 12:11

PO/VO

Eerlijk gezegd vind ik, als tevreden en goedbetaalde docent in het VO, werken in het PO heel onaantrekkelijk. Het salaris is laag, de werkdruk hoog en er is maar weinig waardering. Ook in dit draadje:

"De senior leerkrachten blijven lekker op hun vastgeroeste baantjes zitten, leren niet meer bij en doen al jaren lang precies hetzelfde"

Gatsie, wat een manier om naar een hele beroepsgroep te kijken.

In een eerder draadje over basisschoolleerkrachten, heb ik me eens in hun arbeidsvoorwaarden verdiept. En die zijn om te janken. Als we ervan uitgaan dat een baan in het onderwijs niet voor 50% uit vrijwilligerswerk moet bestaan en de leerkrachten gewoon het werk doen waar ze voor betaald worden, kun je geen hoge kwaliteit verwachten. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik verdien als eerstegrader in het VO flink meer dan een directeur in het PO, krijg meer dan het dubbele aan opslag (tijd om voor te bereiden / na te kijken) en heb alle tijd en middelen voor professionalisering. Zoals het wat mij betreft hoort als goed onderwijs belangrijk gevonden wordt. Lekker makkelijk om een beroepsgroep met te weinig middelen, vooral in tijd, om hun werk goed te doen af te zeiken. Gratuit ook.

Dus, maak eerst het werk in het PO weer aantrekkelijk, door leerkrachten tenminste genoeg tijd te geven om kwalitatief goed werk te kunnen leveren.

bieb63

bieb63

10-07-2016 om 14:03

mach

"Vallen in bij den stichting of vereniging. Niet alleen die paar week op 1 school. Ze zullen ook in vaste dienst komen bij die grotere organisatie, niet bij 1 school."

Natuurlijk zijn ze in dienst bij de stichting. Maar de stichting zelf heeft natuurlijk geen enkel zicht op het functioneren. Dat zicht heeft alleen de betreffende school(directie) waar ze werken. Als de vervanging stopt, wil dat niet zeggen dat er op een andere school van de stichting één op één c.q. aansluitend een nieuwe vervangingsplek is.
Daarbij: een jonge startende leerkracht wil natuurlijk een ft baan met uitzicht op vast. Een iets oudere leerkracht met (jonge) kinderen kan natuurlijk niet hoppen van de ene school naar de andere en andere dagen enz. als haar kinderen opvang hebben.

En verder helemaal eens met Juffie.

PO

PO

12-07-2016 om 17:30

Invalpool

Hoe kan het dat de stichting geen enkel zicht op het functioneren van de invaller op één van hun scholen heeft? Communiceren schooldirecties en het bestuur van de stichting niet met elkaar?

Ik werk ook bij een groot schoolbestuur. Hier hebben ze een invalpool met leerkrachten die direct bij indiensttreding een jaarcontract krijgen. Ze worden geplaatst op een stamschool. Dat is een school die qua formatie net op het randje zit en wel wat hulp kan gebruiken. Daar zijn de leerkrachten als er geen invalklus is. Sommige scholen zijn geen stamschool, sommige scholen zijn stamschool voor meer dan één invalpooler. Als er wel een invalklus is zijn ze verplicht die te vervullen. Dat kan een dag vervanging zijn die ze pas 's ochtends te horen krijgen of het invullen van een zwangerschapsverlof. Maar of de invaller nou een dag of een paar maanden invalt, van elke invalbeurt laat de directie weten hoe het bevallen is en de invaller van zijn kant ook, daar is een systeem voor vastgelegd. Als de invaller na een jaar blijkt te voldoen mag hij solliciteren op één van de vacatures en krijgt dan een vaste aanstelling.

Verder zijn er nog invalkrachten met een 0-urencontract, die worden alleen betaald voor de uren die ze werken maar die mogen dan ook klussen afslaan. Dat zijn meestal mensen die nog een andere vorm van werk hebben en het als bijverdienste doen.

Ook is hier een Pabo die studenten die vwo hebben gedaan een opleiding bieden met baangarantie. Het is hier geen krimpregio en het is niet zo moeilijk om een prima baan als leerkracht te vinden.

bieb63

bieb63

12-07-2016 om 21:33

"Hoe kan het dat de stichting geen enkel zicht op het functioneren van de invaller op één van hun scholen heeft? Communiceren schooldirecties en het bestuur van de stichting niet met elkaar?"

Omdat een schoolbestuur niet gaat over het feitelijk functioneren van een leerkracht, dat is de directeur (directie) van de school, die daar zicht op heeft. Het schoolbestuur (wie binnen het bestuur?) adviseert, maar is niet fysiek dagelijks aanwezig op een school, bij het wekelijks teamoverleg, bij de ditjes en datjes op school, bij de luncht, bij het bijwonen op de achtergrond van lessen, kortom heeft geen fysiek zicht op het functioneren van een willekeurige leraar. Natuurlijk is er overleg in bepaalde gevallen, maar voor het dagelijks functioneren is toch echt de schooldirectie degene die daar zicht op heeft en een mening over kan vormen. Het bestuur is voor arbeidsrechtelijke situaties in de ruime zin, maar niet degene die leraren op de talloze scholen kan beoordelen op hun overall functioneren. Lijkt mij logisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.