Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oma

Oma

05-05-2017 om 12:02

Oma aangeboden

Vreemde titel : oma aangeboden !
Via deze weg wil ik graag in contact komen met iemand die zwanger is of net een baby heeft. Ik ben een vrouw van 58 jaar, vaak ziek en afgekeurd. Ik heb twee kinderen die sinds vorig jaar het huis uit zijn maar nog niet aan kinderen toe zijn. Helaas ben ik na 34 jaar gescheiden en woon nu sinds ruim een jaar in Emmen en heb geen contacten. Heb altijd gewerkt en voel me volstrekt nutteloos. Ik ben dol op baby's, heb me aangemeld bij een kinderdagverblijf zonder resultaat, oproepje op Facebook en marktplaats gezet maar geen reactie.
Hoe kom ik in contact met een jong gezin of alleenstaande moeder die af en toe twee extra handen kan gebruiken, een stukje gezelligheid en af en toe een oppas en een lieve soort oma voor haar kindje.
Ik hoop zo op reacties, ook suggesties hoe het wel lukt zijn welkom

Suze

Suze

05-05-2017 om 12:31

In de buurt

Zou je niet beginnen met mensen in de buurt/wijk te vragen en je aan te bieden als oppas? Die kennen je, of het voelt vertrouwder omdat je in de buurt woont.

En via vriendinnen die wel kleinkinderen hebben (in de buurt)?

Ik snap je wens en goede bedoelingen, maar denk dat het makkelijker werkt als je via via aan contacten komt.

Verder, je bent nog jong, dus je kunt je ook aanbieden als betaalde oppas aan huis (bijv. voor kinderen op de basisschool evt., die na schooltijd opvang nodig hebben). Als je een auto hebt en kunt rijden is dat echt geweldig voor werkende ouders, met kinderen die naar clubjes moeten (dat gaat vaak niet goed vanuit de BSO, bij ons in elk geval niet).

Dus op die manier betaald oppassen en contacten krijgen. En je hoeft er niet veel voor te vragen, omdat je het voor je lol doet. Wij hadden een gepensioneerde dame die ook nog licht huishoudelijk werk ernaast deed, ideaal! Maar misschien vind je ook een gezin met baby's/kleinere kinderen, want dat vind je misschien leuker.

Veel succes ermee!

Suze

Suze

05-05-2017 om 12:31

En dus ook briefjes ophangen bij de supermarkten in de buurt.

margje van dijk

margje van dijk

05-05-2017 om 13:29

Inderdaad

Bied je gewoon zakelijk aan. Als blijkt dat er dan een klik is, kun je dat altijd nog een beetje uitbouwen. Maar direct een relatie aangaan als 'oma' is wellicht wat te veel gevraagd. Stel dat iemand zegt: kom maar. En dan is er geen klik (hetzij vanuit jou niet hetzij vanuit het gezin niet). Dan voelt het veel 'erger' om er een punt achter te zetten dan wanneer het wat zakelijker zou zijn.

En nog los daarvan, ik zou het ook echt niet doen als ik zo'n briefje zou zien hangen. Hoe aardig je ook mag zijn, ik zou daar niet op ingaan. Wat zou ik me op de hals halen met zo'n persoon? Wie weet wat voor draadje daar los aan zit? Wat haal je in huis? Etcetera.

Terwijl ik het mogelijk wel zou doen als iemand zich gewoon aanbiedt als oppas of hulp in de huishouding.

Ik vind het heel sympathiek bedacht van je, maar het is wellicht iets te naief zoals je het nu voorstelt.

Ik wens je veel succes en ik hoop dat je leven wat leuker wordt!

Margje

Suze

Suze

05-05-2017 om 14:08

Schoolplein

Hoewel ik denk dat het handiger is om het via de mensen in de buurt "rond te bazuinen" dat je graag wilt oppassen, kan je evt. ook op de tijd dat de onderbouw van de scholen in de buurt uitgaan, daar op het plein rondlopen met kleine briefjes met je naam, telnr, je adres en "oppasoma" erop en mensen vertellen dat je graag zou oppassen en of zij toevallig iemand weten die daar behoefte aan heeft.

Ik zou ze niet vragen of ze er zelf behoefte aan hebben. Dat kan te direct aanvoelen.

Maar waar het om gaat is dat je het "rondbazuint" in de juiste doelgroep.

Nog een alternatief is op zwemscholen tijdens schooltijd rond te hangen en het daar te vertellen. Vooral aan mensen die wat gestresst binnen komen rennen en weer wegrennen . Misschien wat kansrijker dat die werken en dus eerder hiervoor open staan.

Tot slot: ik weet van een oppasoma die inderdaad verworden is tot een soort echte oma!

Als vrijwilliger?

Misschien kun je je ook inzetten als vrijwilliger. Kijk hier: https://www.hetkopland.nl/over-het-kopland/werken-bij/
Oma worden betekent een persoonlijke relatie aangaan. Dat is misschien een wat te indringende vraag. Maar wellicht kun je door inzet (of als oppas, of als vrijwilliger) kontakten opdoen, waardoor je weer mensen ontmoet, op allerlei niveaus.
Een gevoel van (tijdelijk) nutteloosheid markeert dat er een grote verandering komt in je leven. Grijp niet te snel terug op het verleden (zorg voor de kinderen), maar sta open voor wat zich zal aandienen voor jouw toekomst. Ook al vraagt dat wat meer inzet.

Tsjor

dihanne

dihanne

07-05-2017 om 21:32

vrijwilligerswerk

Misschien is vrijwilliger worden bij Home-Start iets voor je?

je ondersteunt dan wekelijks een gezin met jonge kinderen, en wordt begeleid en getraind door een coordinator

het idee is dat je de ouders ondersteunt, zodat zij goede ouders voor hun kind(eren) kunnen blijven/worden. Dus je focus ligt op de ouders, maar je ziet de kinderen ook (alles in overleg).

ook kom je in een team met vrijwilligers, die het vaak erg leuk met elkaar hebben.

groetjes
Dihanne

Suze

Suze

07-05-2017 om 23:32

vrijwilliger

Ik las je post nog eens: "Ik ben een vrouw van 58 jaar, vaak ziek en afgekeurd. Ik heb twee kinderen die sinds vorig jaar het huis uit zijn maar nog niet aan kinderen toe zijn. Helaas ben ik na 34 jaar gescheiden en woon nu sinds ruim een jaar in Emmen en heb geen contacten."

Ben je nog steeds vaak ziek? Dan is werken als betaalde oppas misschien niet heel handig. Werkende ouders rekenen natuurlijk op jou. Maar hangt er ook vanaf hoe ziek je dan bent, hoe veel dagen je werkt en of je als je bijv na schooltijd zou werken vaak toch wel even kunt gaan?

Je voelt je nutteloos. Begrijp ik.

En je kent "niemand".

Ik zou denk ik me, als ik jou was, niet te veel vastpinnen aan je wens iets met kleine kinderen te doen.

Ik zou vooral eerst kijken of je via een vrijwilligerscentrale wat kunt doen, iets wat je leuk vindt en waar je je weer nuttig voelt. Dan doe je iets nuttigs EN leer je vast mensen kennen. En dan kan je zo je netwerk uitbreiden en dan via dat netwerk wellicht iets van oppaswerk (evt. 's avonds als je vast betaald oppaswerk overdag te risicovol vindt).

Laat je even weten wat je van de tips vindt?

Dees

Dees

08-05-2017 om 08:24

gastouder

Ik zou zeggen doe een opleiding tot gastouder en biedt jezelf als gastouder aan.

Oma

Oma

10-05-2017 om 12:18

Geen contacten

Dank voor de reacties en het meedenken.
Via via lukt dus niet omdat ik niemand ken en in een buurt woon met voornamelijk oudere mensen.
Gastouder worden zit er niet in omdat ik geen regelmaat kan bieden.
Ik heb me nu inderdaad aangemeld als vrijwilliger bij Humanitas en daar volgende week een gesprek.
Home-start klinkt niet zo vreemd, daar zal ik ook eens naar kijken.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

10-05-2017 om 14:42

eerlijk

Beste oma, ik zou schrikken van iemand die zich als oma aanbiedt. Ik snap jouw kant van het verhaal, maar ik zou me toch afvragen of er geen engere bedoelingen achter zitten. Daarom is de suggestie van vrijwilligerswerk bij de doelgroep die je leuk vindt, een goede. Misschien leer je op die manier een gezin kennen met wie het klikt en groei je langzaam in de rol van hun 'oma'. Veel succes.

Poeh nee

Sorry, maar ik zou er niet aan moeten denken. Je bedoelt het vast goed, maar een 'oma' is voor mij toch iemand die onvoorwaardelijk bij mijn kinderen betrokken is:

Ook als zij zich niet (meer) nutteloos voelt, ook als zij zelf contacten in de buurt krijgt, ook als mijn kinderen geen "schattige baby's" meer zijn, ook als haar eigen kinderen kinderen krijgen en ze dus een echte oma wordt.

Home start is inderdaad een organisatie die goed bij jouw wensen en kwaliteiten zou passen. Wel is het volgens mij zo dat ook hier regelmaat wel van belang is. Voor een ouder, maar zeker voor een kind is het heel vervelend als je vaak op de afgesproken tijd moet afzeggen omdat je ziek bent.

Veel succes gewenst, ik hoop dat je iets leuks zult vinden.

Oma

Oma

13-05-2017 om 12:20

Oma verkeerd gekozen

Ik snap de reactie, maar ik ben niet iemand die afhaakt zodra een baby peuter, kleuter en groter wordt.
De term oma is verkeerd gekozen. Noem het maatje, vriendin of wat dan ook.
Ik heb al contact gehad met home start.

Dat gaat goed komen. Daarnaast blijf ik in de buurt mijn oren open houden.

Leuk

Goed dat je je bent gaan oriënteren en gesprekken bent gaan voeren. Er zal vast wel iets zijn wat bij je past. Succes met het bouwen aan je eigen toekomst.

Tsjor

dihanne

dihanne

14-05-2017 om 10:19

mooi!

Dit klinkt goed, maatje!

Hopelijk vind je snel je draai bij Home-Start of een ander vrijwilligersprogramma.

veel succes en plezier,

Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.