Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Katniss

Katniss

22-12-2013 om 17:49

Oh wat erg! Altijd fout gedaan...

Ik zag net op Facebook dat iemand een berichtje met 'Prettige kerstdagen' had geplaatst. Daarop was als reactie gekomen 'insgelijks'. Daarover maakte ik een opmerking naar mijn dochter, over dat dat toch wel heel vaak fout wordt gedaan omdat het 'eensgelijks' moet zijn. Beweert dochter dat insgelijks goed is. Even googelen leerde dat ik het inderdaad altijd fout heb gedaan, wat erg!
Help mij van mijn schaamte af Jullie hebben vast ook wel eens zoiets gehad, vertel...

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2013 om 20:02

Wat dacht je van ...

'Bij deze' i.p.v. 'Bij dezen'?

Juline

Juline

22-12-2013 om 20:50

Sliptong

Ik dacht altijd dat je slibtong schreef... Niet dus hebben al die restaurants toch gelijk, haha!

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2013 om 21:07

Oh ja ...

Een slipje van de sluier!

Rafelkap

Rafelkap

23-12-2013 om 11:43

ontroerend goed en meisjesnaam

Ik kan bijna geen onroerend goed zeggen, ik kan het ook niet goed lezen. Het zit gewoon verkeerd in mijn hoofd.
Voor mij is het 'ontroerend goed'.
Gelukkig praat ik er bijna nooit over. Ik vind mijn variant ook mooier

Vroeger (tot mijn 30ste) vulde ik in bij meisjesnaam: ja. Maar dat deed ik per ongeluk. Mijn voornaam is een meisjesnaam, ik vond het altijd zo'n rare vraag!
Inmiddels begrijp ik het wel, al heb ik wel mijn 'meisjesnaam' gehouden.

madelief

madelief

24-12-2013 om 12:13

pyjama

vroeger was het toch echt: pyama.
Vond ik een rare fot van de Hema maar ze hebben gelijk, pyjama...

Trouwens iemand van facebook, ( kennis uit het zwembad waar we samen bij de zwemclub zijn) schrijft alles met tussen n.
Dus: zonnentje, ballentjes etc. Heb zo de neiging om dat eens tegegen haar te zeggen maar dat durf ik weer niet.

Verassing is ook altijd een leuke

Verassing

Dan denk ik altijd aan een surprisecrematie.

skik

Suze

Suze

24-12-2013 om 13:03

Skik

Hahaha, dat is een leuke: surprisecrematie!

Kerstman

Kerstman

26-12-2013 om 00:18

Jongentje...

Volgens mij heb ik (niet dat het uitmaakt maar toevallig wel Universitair opgeleid) jongentje geschreven ipv jongetje...

amk

amk

26-12-2013 om 14:42

enigste

waar enige bedoeld wordt

Petra Pakje

Petra Pakje

27-12-2013 om 20:16

Polshoogte

Ipv poolshoogte. En initiatief schreef ik tot voor kort als initatief.

unheimisch

Ik lees net in het kerstkadootje van zoon ("Es komt wohl gut" over taalblunders in het Duits) dat je geen "unheimisch" gevoel over iets kunt hebben maar dat het "unheimlich" moet zijn. Nooit geweten en altijd fout gezegd.

rode krullenbol

rode krullenbol

29-12-2013 om 16:36

@n@nny

Ter geruststelling: in het Nederlands is 'unheimisch' wel degelijk correct, evenals 'unheimlich'. Alleen in het Duits maakt men niet (meer) gebruik van het woord 'unheimisch'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.