Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Miekje

Miekje

10-05-2013 om 09:32

Nostalgie: een luieraktie van vroeger

Eind jaren '70, begin jaren '80 waren maar een paar wegwerpluier merken op de Nederlandse markt, Pampers, ..., ..., ...?
Een van deze merken had een spaaractie in die tijd waarbij je kleine knuffeltjes kon sparen. Ik heb namelijk een doos gekregen met deze knuffels er in. Het enigste wat bekend is, is dat je bij de luiers kreeg die ik in tijd gedragen heb, dat is tussen '78 en '83. Waarschijnlijk wil ik deze te koop aanbieden voor de verzamelaar.

Gr. Miekje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

10-05-2013 om 17:41

Libero?

Volgens mij waren die er toen ook.

Bennikki

Bennikki

10-05-2013 om 23:34

En..

Huggies, sinds 1978.

Cherry

Cherry

11-05-2013 om 06:36

Billy. Of Billy's. Zoiets.

de moeder van

de moeder van

11-05-2013 om 08:10

Ouders van nu

Beste Miekje,

Mijn beide dochters, een tweeling van 35, zaten in die tijd in de luiers en heb ook jarenlang op een crèche gewerkt. Ik heb in die tijd een abonnement gehad op Ouders van Nu. Nu heb ik een aantal edities doorgebladerd. En kwam het volgende tegen:
Je had in 1980 2 soorten wegwerpluiers: 1. de broekluiers (Pampers en Fixies, Libero is vanaf 1982 en Huggies ben ik nog niet tegengekomen) en 2. de inlegluiers (Billies, Mölnlycke en diverse huismerken). Eigenlijk werd het merendeel gedomineerd door Pampers en de Billies. Ik heb beide gebruikt voor mijn dochters. De Billies voor overdag en de Pampers voor de nacht (of als ze uit logeren gingen) Billies moest je een strikslip (een soort bikini broekje)gebruiken of in een plasticbroek (van Difrax) dragen, maar als je handig genoeg was ging het verschonen vrij simpel. De Pampers van toen hadden een groot nadeel, je kon ze maar 1 keer gebruiken en bij het openen scheurde je de plakker kapot, maar konden wel veer opnemen als de Billies (daarvoor gebruikte ik ze ook 's nachts). Billies had wel als nadeel dat naarmate mijn dochters groter werden die knopen aan de zijkant in combinatie met de strakke spijkerbroekjes in die tijd behoorlijk begonnen te irriteren (vaak trokken ze er aan dat ze boven de broek uitstaken, ziet ook erg charmant er uit op de kinderfoto's)
Nu terug naar jouw vraag over de actie. Billies had geen echte actie maar stopte bij elk pak luiers een klein konijntje er bij dat je zelf moest opvullen met watten en de onderzijde dicht moest naaien. Een konijntjes familie was ook het symbool van Billies op de verpakking (en er stond ook een blauwe of groene konijnen print op de luier zelf. De Pampers hadden in die periode een spaar actie. Op elke doos zat een berenzegel die je moest uitknippen en verzamelen, als je er genoeg had kon je tegen een speciale prijs een enorme bruine beer bestellen. Maar weet je zeker dat om een luiermerk ging, want ik kan mij nog wel herinneren dat Zwitsal en Wetties ook acties hadden. Billies is overigens later overgegaan in Peaudouche, maar dat merk is ook al uitgestorven.

Groetjes moeder en oma van 57

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.