Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nog maar eens.... de petitie jeugd ggz

http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Menno-Oosterhoff/Blogbericht-Menno-Oosterhoff/134600/Dol-op-pillen.htm
Met een mooie column van de psychiater waarom er zoveel vooroordelen zijn over de psychiatrie, met name die voor kinderen.
Onderin zit de petitie om te tekenen door overname door de gemeente. Jeugdpsychiatrie is gezondheidszorg en hoort bij de rest van de gezondheidszorg gewoon financierd via de zorgverzekeraar en niet naar de willekeur van de gemeente met de politieke waan van de dag als beleidsinstrument.
En ik ben een kritische gebruiker. Niet goed behandeld door de jeugd ggz maar wel door de kinderpsychiater. Dochter heeft haar leven terug gekregen mede dankzij zo'n 'pilletje'.
Dus graag tekenen en doorgeven aan andere mogelijke gegadigden om te tekenen. Het zal je toch gebeuren als ouder dat je met een psychisch ziek kind je bij het gemeenteloket moet melden. Lijkt me niet.

Leen13

Leen13

07-08-2013 om 22:25 Topicstarter

Soms...

Zou je wensen dat er hier een correctietoets is. Tekenen tegen overname van de jeugd ggz door de gemeente dus. Tekenen tegen de nieuwe jeugdwet voor die in de 1e kamer behandeld gaat worden. Jeugdzorg lijkt me een gemeentelijke zaak, daar horen ook de zorg voor zwerfjongeren, tienermoeders, ambulante begeleiders van het speciaal onderwijs en nog zo wat jeugdzorg taken bij die wat mij betreft goed op hun plaats zijn bij de gemeente. Maar toch niet de jeugdpsychiatrie.

Biene M.

Biene M.

07-08-2013 om 22:53

Graag tekenen allemaal! Heb de laatste maanden verschillende mensen in het veld gesproken, van de ggz, van bjz, van speciaal onderwijs, en die zijn ook allemaal tegen. Overname door gemeente zorgt niet voor de vurig gewenste ontschotting, maar wel voor verlies van expertise, voor minder gelijke rechten en kansen voor mensen in verschillende gemeenten en voor afkalving van psychiatrische zorg voor kinderen en jongeren. Kinderen met psychiatrische aandoeningen moeten recht houden op dezelfde behandelmogelijkheden als volwassenen met psychiatrische problemen en kinderen met lichamelijke ziektes!

Leen13

Leen13

08-08-2013 om 08:29 Topicstarter

27.000 handtekeningen

http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Robert-Vermeiren/Blogbericht-Robert-Vermeiren/130655/Kinderpsychiatrie-uit-het-basispakket.htm
Nog een blog waarom de kinderpsychiatrie betaald moet blijven uit de zorgverzekering. In plaats van ontschotting komen er juist schotten tussen de kinderpsychiatrie en de volwassenpsychiatrie, tussen de kinderpsychiatrie en de kindersomatiek. Het is nog maar de vraag wat de gemeente over heeft voor de kinderpsychiatrie. De waan van de dag is dat kinderen geen psychische stoornissen hebben maar dat ouders maar eens beter moeten gaan opvoeden.
De twitter van de petitie is https://twitter.com/petitiejeugdggz
De nieuwsbrief http://www.petitiejeugdggz.nl/?wysija-page=1&controller=email&action=view&email_id=19&wysijap=subscriptions
In de nieuwsbrief van juli wordt genoemd dat er ruim 27.000 handtekeningen zijn maar dat is nog niet genoeg. Meer mensen moeten tekenen om te voorkomen dat de jeugdwet er in september doorgehamerd wordt.

Leen13

Leen13

08-08-2013 om 11:05 Topicstarter

Brandbrief kernhoogleraren jeugdpsychiatrie

http://www.transitiejeugdzorgouders.nl/1/post/2013/06/kernhoogleraren-psychiatrie-roepen-kamerleden-op.html
"Kinder- en jeugdpsychiatrische diagnostiek en behandeling is relatief goedkoop en efficiënt georganiseerd. ......Het is een misverstand te denken dat deze problemen zich laten oplossen door lichtere vormen van jeugdzorg of opvoedingsondersteuning, zoals de gemeenten doorgaans aanbiedt."

Tineke

Tineke

08-08-2013 om 11:33

Onbegrijpelijk

Ik snap niet dat er zo weinig handtekeningen zijn. Alsof er maar een paar mensen zijn die dit belangrijk vinden. Is de rest voorstander van dit idiote plan of, tja, of wat?

Leen13

Leen13

08-08-2013 om 13:49 Topicstarter

Kortweg tekenen

http://www.petitiejeugdggz.nl/petitie/
Rechtstreeks naar de tekenpagina.

Biene M.

Biene M.

08-08-2013 om 20:39

Ik snap het ook niet

Het lijkt me dat het aantal mensen dat door deze wijziging persoonlijk geraakt zal worden al hoger moet zijn dan het aantal handtekeningen, en dan heb ik het nog niet over de mensen die hier beroepsmatig een mening over hebben. Ik vind het echt een spookbeeld, en dan heb ik van mijn eigen woonplaats nog het vermoeden dat het redelijk goed opgepakt zal worden.

mirreke

mirreke

11-08-2013 om 03:30

Blijven doorgeven dus

Er moet echt meer ondertekend worden. Zie het maar zo, stel dat er ipv ggz nou kankerzorg stond. Je kind heeft kanker, en dan mag je eerst naar de gemeenteambtenaar, in de hoop dat die er een beetje verstand van heeft, dat er ook nog budget voor is, en dat er met de juiste ziekenhuizen een contract is afgesloten.
Ik vind het verbijsterend en ongelooflijk denigrerend dat er in Nederland zo over de geestelijke gezondheid van kinderen wordt heengewalst. Het is puur en alleen een bezuinigingsoperatie, het afschuiven van verantwoordelijkheden naar een partij (of eigenlijk partijen, namelijk de verschillende gemeenten) die er de ballen verstand van hebben. Het is rampzalig voor iedereen, want elk kind kan depressief worden, adhd hebben, dyslectisch blijken of dyscalculie hebben, een vorm van autisme blijken te hebben, of gewoon een nog veel ernstiger psychiatrische ziekte. Bovendien begrijp ik totaal niet waarom er uberhaupt een verschil wordt gemaakt, want kinderen worden ook ouder dan achtien, in de meeste gevallen, en moeten dan gewoon verder met hun behandeling.
Maar misschien staat het hier nu op de verkeerde plek, en moet het ook onder de rubriek zorgenkinderen worden gepost.

Getekend

En op mijn fb gezet

Leen13

Leen13

11-08-2013 om 22:38 Topicstarter

Facebook

Goed plan Vertigo. Ik heb helaas geen facebook maar ik heb het doorgemaild.

mirreke

mirreke

12-08-2013 om 17:36

Ik zet het regelmatig op twitter

Zal het ook op facebook zetten, heb stiefdochter die in de zorg werkt, met jongeren met psychische problemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.