Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

nieuw-oud en oud-oud

ja, beetje rare titel, maar ik wist geen betere.

Als je iemand ontmoet die je jaren niet hebt gezien, zie je weliswaar dat zij/hij ouder is geworden, maar blijft de jongere persoon die je ooit kende er doorheen schemeren.
Als je een nieuw 'oud' iemand ziet, heb je die herinnering er niet bij en lijkt die persoon ouder/minder jong.

Herkennen jullie wat ik beschrijf? Zo komt het vast ook dat bekenden die elkaar na vele jaren terugzien uitroepen: Tjonge, geen spat veranderd!!

Kan

De kunst is natuurlijk om achter een 'nieuwe' ouder ook de jongere persoon te vermoeden. Mogelijk herken je dat wel uit de ouderenzorg.

Nee

Herken ik niet. Soms vind ik een oude bekende onherkenbaar oud geworden. Uh, beetje genant soms letterlijk, waardoor de ander gaat lopen uitleggen waar we elkaar van kennen. Soms vind ik een nieuw persoon verrassend jong voor zijn/haar leeftijd. Ik heb daar niet het zelfde onderscheid in als jij blijkbaar, bromvlieg.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2016 om 15:00

Een oude bekende

Wat in het nadeel van een oude bekende kán werken is dat je de leeftijd zo'n beetje weet. Bij een nieuwe oudere kun je iemand nog te jong of te oud inschatten, omdat je puur op het uiterlijk af gaat.

Als ik een oude bekende tegenkomt schrik ik wel eens een beetje (omgekeerd vast ook wel eens).

Een beetje wel.

Bij een oude schoolvriendin zie ik ons weer spelen zoals vroeger. En als ze lacht en praat zie ik weer dat meisje van vroeger.Terwijl we herinneringen ophalen heb ik geen oog voor een grijs haartje of een rimpeltje.

Bij een onbekende geeft het uiterlijk de eerste indruk, leeftijd weet ik niet, herinneringen hebben we niet.
Bij de grijze haren, kilotjes te veel en kraaienpootjes bedenk ik de leeftijd....

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

21-03-2016 om 16:31 Topicstarter

Wat Will schrijft

Dat bedoel ik. Het heeft niet te maken met of iemand oud of jong overkomt, los van de ware leeftijd,,maar met het gegeven dat de herinneringen aan ooit de leeftijdsbeleving kleuren.

En inderdaad Anne, het is in de ouderenzorg de kunst achter de persoon die je als oudere ontmoet, de jongere te ontdekken. Dat is mooi!! Al heb je met zo iemand niet de gedeelde geschiedenis.

AH nou ja, het is een non-onderwerp, maar ik bedacht het onlangs. Leuk jullie invalshoeken te zien,

Bromvlieg

Mensen die mij goed kennen zeggen dan ook:" jij bent niets veranderd", lief.....maar wat een leugen Of geen leugen en zien ze mij of ik nog 20 ben? Als je dan zegt:" nou, wel wat rimpels erbij en het haar is van de kapper en zonder leesgedeelte kan ik geen prijskaartje meer lezen", dan schudden ze nog steeds van, nee hoor, ik zie het niet.
Eigenlijk ben ik ook niets veranderd, ze hebben gelijk, de vrienden/innen van vroeger

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.