Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Franka

Franka

13-05-2015 om 14:34

niet noemen bij naam

Totaal onbelangrijk, maar het valt me al een tijdje op dat mensen elkaar vooral op social media bijna niet/minder bij naam aanspreken.
Hey zus, dag broer, van harte nichtje, goede reis neef, succes zoon, beterschap dochter!
Merk het bij mij bij alle leeftijden behalve heel jongeren; 25+ schat ik.

Is het een trend? Heeft het een reden dat mensen elkaar minder bij de naam noemen of de naam gewoon vermijden?
In gesprekken snap ik wel dat mensen een naam vermijden. Niets zo apart als aan het eind van elke zin iemands naam noemen.
Maar als je dan een bericht stuurt, waarom gebruiken mensen dit dan vaker voor mijn gevoel?

Yeti

Yeti

13-05-2015 om 14:43

koosnaampje?

misschien als koosnaampje? Of om juist duidelijk te maken naar alle mee-lezers wat jouw relatie met de geaddresseerde is?

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 15:37

hmm

Ik heb maar 1 zus en die spreek ik dus graag aan met een soort verkleinwoordje van zus en zo ook mijn lievelingszwager etc en ook wat neven spreek ik zo wel eens aan. Een beetje net zoals ik niet wil dat mijn kinderen mij bij de voornaam noemen omdat er maar twee zijn in de hele wereld die mij mama mogen noemen.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 16:31

Leuk juist!

Ik vind het juist super leuk om zus(je), nichtje of vriendin genoemd te worden. 'Bieb' . Noemt iedereen mij. Dus voor mij heeft het kets speciaals, zelfs intiems. Is gevoelsmatig realiseer ik me,

Hadewich

Hadewich

13-05-2015 om 16:33

Oh?

Het was mij nog niet opgevallen eigenlijk. Ik zie het alleen maar bij zestigplussers!

Franka

Franka

13-05-2015 om 16:46

koosnaampje

Het kan soms wel lief klinken inderdaad, maar soms ook wat "overdreven".

Mijn neef (49)noemt zijn zoon 18- steeds zoon.
Mijn moeder (68) is haar broer ineens broertje gaan noemen.
Een kennis (35) noemt haar beste vriendin alleen nog maar "dinnie"(ooo dat vind ik toch zo'n raar woord...gezellie met je dinnie/dinnetje).
Een nicht (30+) van mij zegt tegen allevier haar zussen alleen nog maar zus.
Een vriend (27) noemt zijn broer ineens alleen nog maar broer.

Als dat een keer zo is snap ik het nog wel. Als het ineens en constant zo is vraag ik me af waarom

Veiligheidsmarge?

Mensen hebben soms heeel veel contacten in hun bestand. Als ze een berichtje uitsturen naar vb Klaas en er zijn drie. Klazen weet de andere Klazen dat het berichtje van Piet niet voor hen bedoeld was. Ik denk dat dit meer gebeurd zodat eventuele verkeerd gestuurde berichten niet verkeerd begrepen worden.

Yeti

Yeti

13-05-2015 om 18:46

broer

Ik noem mijn broertje (jonger dan ik, maar een kop groter) al jaren 'broer'. Ook als we elkaar in levende lijve ontmoeten, dus niet alleen op facebook.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2015 om 14:13

Misschien

... als het al een bewuste actie is van de 'omzeiler van de echte naam', dat het een vorm van bescherming van de privacy is. Zo van niet iedereen hoeft te weten wie ik precies bedoel?

Verder denk ik dat je bijvoorbeeld op Facebook als buitenstaander vaak getuige bent van hoe men in het normale leven met elkaar praat. Als in het 'echt' tegen een zus, 'Sis', of 'Sissy' wordt gezegd, zal dat op Facebook ook gebeuren. Gelukkig is dit contact er niet met mijn vader en oudste zus. Zijn koosnaam voor haar was Junkie).

Mijn vriendin en ik spreken elkaar vaak aan met een deel van onze voornaam. Zo ben ik Kopje ipv Kaaskopje en zij 'Kaas'. Veel mensen zullen dat niet geweten hebben tot ze het op Facebook een keer voorbij zagen komen.

tonny

tonny

15-05-2015 om 14:18

goed gezien

en ik denk dat het een manier is om temidden van al die vele facebook-contacten de relatie waarin je tot elkaar staat te benoemen.
Op FB schrijf ik eerder zoon/dochter dan dat ik irl een van mijn kinderen zo aanspreek.

Franka

Franka

15-05-2015 om 14:28

maar

Maar is dat dan van belang vraag ik me af; het benadrukken van de relatie?
Moet iedereen die dat evt. niet zou weten dat dan weten bij niet al te belangrijke topics? En waarom? (oprechte vraag)

Als ik iets bij mijn dochter wil neerzetten zet ik dat neer zonder de naam of relatie die we hebben. Ik zet er geen naam bij (als je reageert weet je hoe ze heet), geen relatievorm (de mensen die het weten weten het, die het niet weten zijn schijnbaar zo vaag dat het niet van belang lijkt)

Mijn dochter heeft bv niet dezelfde achternaam als ik. Best kans dat vele van haar vagere facebookvrienden niet weten dat ik haar moeder ben. Ik krijg alleen niet helder waarom dat dan zou moeten Als je 5 zussen hebt wordt het er ook niet altijd duidelijker op voor een ander.

Als je elkaar in het dagelijks leven zo noemt is dat in intiemere setting meestal, dat begrijp ik wel als je dat zo gewend bent.
Junkie is ook een leuke

Yeti

Yeti

15-05-2015 om 14:48

franka

Moet daar een diepere motivering aan ten grondslag liggen dan? Wat is er mis met 'gewoon omdat het leuk is'?

tonny

tonny

15-05-2015 om 14:58

haha Yeti

Zo is dat

Franka

Franka

15-05-2015 om 15:34

Nee

Nee anders had ik het in het niet totaal onbelangrijk genoemd in mijn eerste bericht.
Maar het is iets dat ik me afvraag omdat ik het steeds vaker voorbij zie komen en ik het zelf niet goed snap.
Is het net zo'n soort rage als "dinnie/dinnetje", paar schoenen "gescoord"; dus een taalding dat nu meer naar voren komt of doen mensen dat echt met een reden.
Je dochter/zoon weet immers zelf wel de relatie en daar gaat het om.
Dus kan het een taalachtig iets zijn of een reden die ik niet ken.

Ik heb zelf meer het vermoeden dat het bv. met name op facebook een hip iets is, iets benadrukken en in geval van een paar personen die ik ken een graantje meepikken van aandacht. Maar dat zal in de meeste gevallen wel niet zo zijn.

"Gewoon leuk" zie ik er niet zo aan af, maar dat stukje zal ik bij mij laten liggen

Rafelkap

Rafelkap

15-05-2015 om 17:41

nekharen

Wat mijn nekharen overeind van gaan staan op facebook is: chromo cutie, over je kind met chromosoomafwijking. Dat zou ik nooit op mijn toetsenbord kunnen intoetsen.
En brusje.
Maar die 'kleine ergernissen' zijn denk ik heel persoonlijk.
Ik word geloof ik altijd wel bij mijn naam genoemd en alleen mijn broer mag mij 'hey zusje' noemen, misschien is hij de trend begonnen want dat doet hij al heel lang

Yeti

Yeti

15-05-2015 om 18:12

brrr rafelkap

Chromo curie klinkt inderdaad wel bizar.

Rafelkap

Rafelkap

15-05-2015 om 18:44

cutie

cutie hoor, met een t. Vertaald chromo schatje. Brr!

Katniss

Katniss

15-05-2015 om 18:48

In die lijn

Chromo cutie doet me denken aan de benaming auti mama die sommige moeders zichzelf geven. Denk ik ook altijd hmmm tja.

barvaux

barvaux

15-05-2015 om 21:50

brusje

Ha daar is het brusje weer als ergernis. Jammer toch want het is zo'n handige afko voor 'broertje of zusje' maar helaas moest er een organisatie met dat woord mee vandoor...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2015 om 06:41

Dat is gewoon een eretitel

Ik ken vele mensen, maar heb maar één zus, een paar zwagers en een handvol neven en nichten op Facebook. En een bff.
Het is niet dat ik die bij voorkeur zo aanspreek, maar soms wil je iets extra's kwijt. Zelfs op Facebook.

dc

dc

20-05-2015 om 22:16

naam op facebook

als je wel de naam gebruikt, dan vult hij onmiddelijk de link in, dat wil ik niet. Ik vind het een beetje raar dat mijn zus er dan met naam en achternaam staat.

tynt

tynt

21-05-2015 om 00:55

dat kun je zelf veranderen. Ik haal altijd de achternaam weg maar wel dat de voornaam nog dukgedrukt staat zodat ze je "zien".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.