Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

madelief

madelief

13-05-2015 om 09:05

nacht alleen thuis

De zomer begint weer en accuut de discussies thuis ook weer. Wij hebben een boot waar de kinderen een grote hekel aan hebben.
Nu is het hemelvaart en willen mijn man en ik graag minstens een nachtje weg. Nu hebben ze net 2 weken vakantie gehad en zijn we een week met de fam naar Turkije geweest dus geen boot gezien. wij vinden dat wij ons al feel aanpassen, geen zomervakantie op de boot, 1 nacht ipv 3 etc. Maar wij willen wel graag.
Dochterlief vindt dat ze best een nacht alleen kan blijven. Ze is 14. Zelfstandig en blijft gewoon thuis. Opa en oma wonen op 5 min afstand. Dus ze zou er kunnen eten en weer terug kunnen gaan maar ik vind het wel erg jong.ik ben niet bang dat ze rare dingen doet. Dat zit niet un haar karakter maar het is merr gevoel.
wat vinden jullie?

Pieter

Pieter

13-05-2015 om 09:12

pubers

Jullie willen iets waar je kinderen een grote hekel aan hebben en doordat je allerlei dure vakanties boekt niet op de boot moeten je kinderen dus maar mee. Vind je dat dan gezellig dan? Ga lekker alleen zou ik zeggen. Kan toch best.

madelief

madelief

13-05-2015 om 09:25

typfoutjes!

Sorry voor de typfoutjes!!!
Kan het bericht niet bewerken. Kreeg hem niet goed verzonden maar nu vol fouten

O ja Pieter, ik boek geen dure vakanties hoor. Turkije was een cadeautje van oma ( top!) En we kamperen dan gewoon in de zomer... geen dure dingen.
Dat om het even techt te zetten..
dat is nu net de discussie, is ze niet te jong om alleen te blijven?

Katniss

Katniss

13-05-2015 om 09:41

Te jong

Met 16 zou ik het wel doen, maar 14 is te jong. Als ze niet mee wil zou ik haar lekker zelf een logeeradres laten zoeken.
Wel lastig trouwens, dat jullie idee van leuke vakantie zo verschilt van dat van haar. Waarom vindt ze de boot zo vreselijk?

Puck

Puck

13-05-2015 om 11:03

hangt erom

Lastige leeftijd, de ene 14 jarige is de andere niet en ik ken er ook die het of niet zelf willen of waarbij ik het niet zou willen. Beetje afhankelijk van het kind zou ik in jouw geval geneigd zijn om haar toch alleen thuis te laten met opa en oma als back up. Kan ze daar trouwens niet gewoon logeren?

Jaina

Jaina

13-05-2015 om 11:43

Logeren

Ik zou haar bij opa en oma laten logeren of bij een vriendin.
Dus dan mag ze kiezen: of mee op de boot of bij opa/oma logeren. Alleen thuis een hele nacht vind ik ook nog wel wat jong.

Jaina

Jaina

13-05-2015 om 11:47

Ook relaxter

Voor jullie lijkt het me ook leuker dan alleen te gaan dan met een kind wat er helemaal geen zin in heeft. Ik hou zelf ook niet van zeilen en mijn man is een groot fan. Voor hem is er echter niks aan als ik mee ga. Hij gaat dus meestal alleen, met vrienden of met de zeilliefhebbers onder onze kinderen. Ik ga zeer zelden mee. Ik ga al helemaal niet mee op meerdaagse tochten. Alleen een middag als het heel mooi weer is en we gaan picknicken en snorkelen onderweg. Dan vind ik het wel leuk. Maar dat heeft volgens mijn man niks met zeilen te maken

Yeti

Yeti

13-05-2015 om 12:19

recreatiepark met jachthaven?

kun je niet een vakantie boeken in een recreatiepark met een jachthaven? Dan kunnen de boot-liefhebbers elke dag heerlijk varen, en de kinderen doen waar ze zin in hebben. En ben je 's nachts gewoon in de tent of de bungalow, samen met de kinderen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2015 om 12:22

Wel jong

Tis wel jong, maar als opa en oma in de buurt wonen en ze als het tegenvalt daar naar toe kan zou ik het er denk ik wel op wagen.

Maar vindt ze het zelf niet leuker om ergens een ander logeeradres te regelen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2015 om 13:09

Overdag thuis

En 's nachts bij opa en oma zou mijn keuze zijn. Zou ik verder ook niet al te zielig vinden hoor. Dat moet ze maar overhebben voor haar vader en moeder. Of mee gaan.

logeren

Ik zou haar niet alleen thuislaten (en ook niet meenemen) maar haar ergens laten logeren: bij een vriendin ofzo, of bij opa en oma.

mirreke

mirreke

14-05-2015 om 13:13

14 te jong? Welnee!

Je zegt zelf dat het niet in haar karakter zit om rare dingen te doen. Jij kent je kind het best.
Je hebt ook angstgevoelens, maar hee, die heb ik ook als mijn 11-jarige voor mij een boodschapje doet op de fiets. Dat is je moederangst, gebaseerd op nachtmerrie-achtige angsten en zo. Daar hoef je je kind niet mee te belasten.

Ik zou haar lekker thuislaten. En opa en oma op 5 minuten afstand? Nou, wat is het probleem, zou ik zeggen...

10/11 vind ik een goede leeftijd

Vanaf mijn tiende mocht ik kiezen of ik mee wou naar oma en opa of liever een nachtje alleen thuis bleef. Eerst vond ik de gedachte eng, maar vanaf mijn dertiende bleef ik gewoon alleen een weekend thuis.

Heb het net aan mijn dochter gevraagd: zij was bijna 8 toen ze voor het eerst op een avond alleen naar bed ging en 12 toen ze een hele nacht alleen thuis doorbracht. Als ze 17 was zijn we voor het eerst op vrijdagmiddag vertrokken en pas zondag in de late avond thuis gekomen.

Van een vriendin weet ik dat ze, nadat de oudste 17 was tot dat de jongste 25 werd (15 jaar!), nooit meer een nachtje NIET thuis waren. Ze hadden toen ontdekt dat ze heel ondernemende kinderen hadden en thuis van alles en nogwat gebeurde als de kinderen de ruimte kregen.

Katniss

Katniss

14-05-2015 om 14:04

Bizar

Ik ben normaal niet zo oordelend, maar ik vind het echt heel erg om een kind van 12 een nacht alleen te laten. Dat kan echt niet want zo'n kind is bij lange na niet mans genoeg om de juiste beslissingen te nemen in geval van nood.

Evanlyn

Evanlyn

14-05-2015 om 14:10

alleen

Ik vind het ook wel verschil maken of een kind echt alleen is of samen met andere kinderen. Laatst was een van mijn pubers (14!) opeens heel bang 's avonds, omdat ze even alleen was. En een ander had dat zelfs overdag, omdat het nogal lang duurde voordat de rest thuis kwam. Dat is tegelijk het voordeel en het nadeel van een groot gezin: je bent normaal gesproken nooit alleen.

Een nacht weg zou ik dus voorlopig niet in mijn hoofd halen, maar niet vanwege eventuele domme acties, maar omdat ze dat niet durven.

zebra

zebra

14-05-2015 om 19:52

hier ook bij 14 jaar

een nachtje alleen thuis gebleven. Wij moesten ergens heen en puber wilde liever alleen thuisblijven dan logeren bij opa en oma die hier ook op zo'n 5 minuten vandaan wonen. We hielden wel contact door smsjes te sturen.

Maar het ene kind is het andere niet, dus het is moeilijk oordelen voor een vreemde of het verantwoord is of niet om hem/haar op die leeftijd een nachtje alleen te laten.

Yeti

Yeti

15-05-2015 om 08:23

het is meer dan 1 nacht, neem ik aan

Waarschijnlijk gaat het niet alleen om 1 nacht, maar ook om de hele dag ervoor en de dag erna. Toch? Ik neem tenminste aan dat jullie overdag ergens heen varen, daar overnachten en de dag erna weer terugvaren. Daar vind ik erg lang om alleen te blijven.

Contrast

Contrast

15-05-2015 om 11:20

het gaat om meervoud kind toch?

Het gaat niet om 1 kind van 14 toch?
Of is zij de enige van de kinderen die niet mee wil?

Ik bleef alleen vanaf mijn net 16e. Zou moeten kunnen, maar ik had altijd ruzie met mn broer die sterker was dan ik en de boel verstierde. Mijn weekenden alleen, waarin ik ook nog een bijbaan had en moest leren, waren dus weekenden from hell.
Maarja....mijn ouders hadden een boot en soms voelde dat net even belangrijker.

Enfin, 14 te jong?
Je spreekt over 1 nacht en over minstens 1 nacht. Je wilt dus in feite liever meer.
14 Zou moeten kunnen, mits ze zelf heel graag wil en dat zou ik eerst oefenen met een dag en dan pas evt. met een nacht.
En liefst bij of met iemand, maar dat zal dan in de toekomst waarschijnlijk gaan betekenen dat ze wel heel erg regelmatig bij anderen verblijft omdat pa en ma....

Ik spreek vanuit mijn ervaring en die is negatief gekleurd, dat snap je. Het enige waar ik op wil wijzen is: hoe graag wil je dochter helemaal alleen zijn en op wat voor regelmatige basis is dat voor jullie beiden haalbaar zonder dat je haar tekort gaat doen om je eigen plezier te halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2015 om 14:22

Twijfelgeval. Ik had mijn oudste dochter op die leeftijd niet alleen kunnen laten. Ze vond het eng om alleen te zijn. Een kind wat totaal niet zit met het alleen zijn en die je vertrouwt zou het eventueel wel aankunnen. Wel met opa en oma als achterwacht.

Inderdaad

Sommige kinderen zijn al op veel jongere leeftijd sociaal heel redzaam. Mits er een volwassen persoon is om op terug te vallen en geaccepteerd dat er altijd wat mis kan gaan en je echt niet overal bovenop kunt zitten zou ik het gewoon van het kind af laten hangen.
Die van mij zijn anders en daar heb ik dat dan ook niet gedaan. Zoon was 18 toen die voor het eerst een paar weken tijdens de vakantie alleen thuis was.
Probeer het gewoon eens en laat het, in overleg met opa en oma, van haarzelf afhangen of ze thuis blijft slapen of toch nog naar opa en oma gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.