Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Na aanleiding van brand in fabriek bangladesh

Vroeg ik me af, of jullie op de (schone) afkomst letten van de kleren dat gekocht worden. Ik doe het zelf te weinig, was zeer geschrokken om te horen dat zeer bekende merken (Mango onder andere) hun kleding lieten maken in het pand dat ingestort is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sinilind

Sinilind

26-04-2013 om 08:07 Topicstarter

Geen brand overigens

Maar ingestort... Net ervoor artikel gelezen over brand in Rusland, mijn hersenen kunnen vroeg in de ochtend niet zo veel verwerken!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ja en nee

Ik denk er wel over na, maar je kan er zo moeilijk achter komen. Het zou makkelijk zijn als je zeker wist dat goedkope kleding onder slechte omstandigheden gemaakt zouden zijn en duurdere kleding gifvrij, fairtrade enzo. Maar da's helaas niet het geval. Er zijn zoveel vage keurmerken dat ik het moeilijk vind om een bewuste en verantwoorde keus te maken.

skik
(het is trouwens naar aanleiding van i.p.v. na aanleiding van)

Rafelkap

Rafelkap

26-04-2013 om 09:55

Dat

zou ook niet aan de mensen moeten worden overgelaten maar via de overheid geregeld moeten worden dat dat soort kleding het land niet in komt.
Ik denk er soms wel bij na, alhoewel ik voor mijn kinderen bv wel eigenlijk veel te goedkope broeken koop bij h&m.
Er bestaan genoeg sites om je te helpen met de 'eerlijke kleding', dus waar een wil is.. Op zich wel goed want het duizelt wat voor keuze je hebt voor kleding en schoenen, dat maakt het kiezen toch iets overzichtelijker.

Schrok er ook van

Echt verschrikkelijk. De ondernemers daar interesseert het geen donder wat er met hun werknemers gebeurt. En als consumenten in het Westen werken we daar aan mee door gedachtenloos kleding te kopen die daar vervaardigd is. De productie maakt trouwens maar 5% uit van de totale kosten, de meeste winst wordt gemaakt in het tussenliggende traject. Betere werkomstandigheden en fatsoenlijke productiefaciliteiten maken de kleding dus niet eens echt duurder, dat maakt het extra bitter.

Maar wat hier al gezegd is, het is zo lastig om erachter te komen waar kleding is gemaakt. (Primark werd trouwens genoemd als een van de ketens die kleding laat maken in Bangladesh.)

Door dit nieuws ga ik wel opletten of er op het label van kleding staat 'made in Bangladesh' en dan denk ik er twee keer over na of ik het wel wil aanschaffen.

mirreke

mirreke

26-04-2013 om 22:29

Juist wel aanschaffen!

En dan bij de winkelketen erop aandringen dat ze wat aan de arbeidsomstandigheden gaan doen. De mensen daar kunnen hun inkomen niet missen! Het is van groot belang dat de ketens niet weggaan, maar gaan zorgen voor verbeteringen.

Overigens. Neem je dan ook geen thuiszorg meer, van de te goedkope aanbieder, of een regiotaxi die zo'n lage aanbesteding heeft gedaan dat de taxirijder nauwelijks inkomen heeft?

Geef zo'n keten niet alleen de schuld, de hele economie zit zo in elkaar, en onze eigen nederlandse/europese overheid zet dit zelf in gang door bij aanbestedingen steevast te kiezen voor de goedkoopste aanbieder. En zo gaat dat ook bij kleding.

mirjam op haar ipad

Sinilind

Sinilind

26-04-2013 om 23:26 Topicstarter

Nou mirreke

ik denk er wel steeds vaker over na, ook over wat er hier in West-Europa gebeurt.

Sinilind

Bewustwording

Is altijd moeilijk te bereiken, maar wel nodog voor verandering..
Tienermeiden leren dat Primark goedkope troep biedt tegen een prijs voor anderen, lijkt me een goede les. Hij zal vast niet welkom zijn maar wel realistisch. Net als dat je niet 20 shirtjes nodig hebt.

Ik ken het dilemma ook wat Rafelkap noemt over h&m.
Zag in de bijenkorf een tasje van 4000 euro liggen... Dat KAN gewoon helemaal niet, dat zoveel geld hier zo besteed wordt.

Maarja, je verzandt zo in een eindeloos dilemma. Toch moeten we ermee aan de slag en dat gebeurt nu natuurlijk al gedwongen door de 'crisis': geen vaste contracten meer, voor jou 10 anderen, studeren wordt moeilijker en exclusiever.. Enz enz

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2013 om 09:33

Tja

Bewustwording is mooi, maar helaas moet je portemonnee het ook toelaten. Met drie pubers en een forse huurverhoging etc etc. is bewust kopen lastig, of het nou om voeding gaat of om kleding.

Rafelkap

Rafelkap

27-04-2013 om 12:02

Dilemma

Ja de portemonnee is het grote dilemma. Mijn jongste kan de broeken van oudste niet meer overnemen en heeft zoveel broeken nodig (=niet zindelijk) dat ik wel over moet gaan op goedkope broeken van de h&m. De 'speciale' broeken voor grotere kinderen die luiers dragen zijn verschrikkelijk duur. Maar ik weet ook wel dat een broek geen tientje kan kosten eigenlijk.
Dit 'bewuste kopen' of het nou kleding is of bepaalde (ongezonde) voeding zou via de overheid moeten worden geregeld, dat bedrijven niet ten koste van milieu en mensen rijk worden. Helaas draait alles om geld en meer meer meer. Maar ik denk dat het de laatste tijd wel meer een trend is om wat bewuster te consumeren.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-04-2013 om 12:49

H&m

H&m doet het niet eens zo heel slecht: http://www.schonekleren.be/bedrijven/Grafieken.htm

Sinilind

Sinilind

27-04-2013 om 13:57 Topicstarter

Tweede hands

Ik koop zoveel mogelijk tweede hands (kleren), zodat ik bewust wat duurdere merken kan kopen die minder 'vies" zijn geproduceerd (of het nou gaat om arbeidsomstandigheden of pesticiden/andersoortig chemische troep). Ik was vanochtend in de stad om nieuwe schoenen voor zoon te kopen, ging even de Schoenen Reus binnen maar na 2 mn kreeg ik hoofdpijn van de vreselijke chemische geur. Idem dito bij Action overigens, het stinkt er naar, tja naar wat eigenlijk. Alle winkels die goedkope meuk uit Azië halen hebben min of meer die geur.
Over dat tweede hands kopen zijn we in Haarlem en omgeving gezegend met veel kringloopwinkels maar ook originele, leuke winkels waar dure kleding ( uitHeemstede Aerdenhout) doorverkocht wordt.
Sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

27-04-2013 om 15:05

Bewust

Bij kleding gaat het niet altijd op dat dure kleding 'beter' wordt geproduceerd dan goedkope kleding. Het verschilt per merk. Wat dat betreft kun je ook met minder geld best bewust inkopen.
Tweedehands is ook een goede oplossing. Ook nog eens zeer milieuvriendelijk.
Of zelf maken als je daar de tijd en inspiratie voor hebt. Een van mijn schoonzusjes maakt echt de meest geweldige dingen. Daar ben ik wel eens jaloers op.

Maar uiteindelijk ligt inderdaad ook een grotere verantwoordelijkheid bij bedrijven en bij de overheid. Het is belangrijk dat de consument bewuster wordt en meer eisen stelt aan de productie. Tegelijk is die productielijn zo uitgestrekt en onoverzichtelijk dat het voor consumenten lastig is om bewust te kiezen.

Als consument kun je natuurlijk ook druk op bedrijven zitten door campagnes te steunen en door bedrijven aan te schrijven. Bedrijven verkopen niet alleen een product. Ze verkopen ook een imago. Juist dat imago is zo belangrijk dus op deze manier kan de consument een zekere druk zetten.

De internationale gemeenschap kan ook rechtstreeks eisen stellen aan bedrijven. Dat is de laatste jaren een belangrijke ontwikkeling.

Zie bijvoorbeeld:

http://www.business-humanrights.org/SpecialRepPortal/Home/Protect-Respect-Remedy-Framework/GuidingPrinciples

Niet een 100% oplossing maar wel iets wat in de juiste richting gaat.

En de overheid kan hierin ook een belangrijke rol spelen door extra eisen te stellen aan import. Dat is dan wel iets wat in Europees verband geregeld kan worden.

Het meest belangrijke is dat de overheiden in productie landen meer verantwoordelijkheid nemen. Heel lastig want zelfs al is de wetgeving goed dan heb je nog het probleem van corruptie. Dat vernietigd alles.

Het is heel gecompliceerd en als consument heb je inderdaad weinig invloed maar de invloed die je hebt kan je natuurlijk wel aanwenden door inderdaad campagnes te steunen, bedrijven aan te schrijven en door op te letten wat je koopt.

Bijvoorbeeld primark en consorten zijn zeer goedkoop en werken daar door ook in de hand dat kleding beschouwd wordt als een soort weggooi product. Mensen kopen veel kleding voor weinig geld. Die kleding gaat misschien niet lang mee maar dat geeft niet want het was toch maar goedkoop. Die mentaliteit maakt het natuurlijk ook moeilijker om echt iets gedaan te krijgen.

In elk geval kan je als consument letten op wat je koopt. Tweedehands, kleding die relatief schoon is geproduceerd (kan ook best goedkope kleding zijn, soms zijn juist de meest dure merken het foutst bezig) en liever niet al te veel kopen (is ook beter voor het milieu). Het zal niet veel helpen vrees ik maar het is in elk geval beter dan niks doen.

De pest is

voor mij ook: hoe meer stress / drukte in ons leven/gezin/mijn hoofd, hoe minder ruinte ik heb om al die gowde voorbemens/ideeen langzaam in/uit te voeren in het dagelijks leven.

Trouwens rafelkap beetje ot, maar vooral ter ontspanning maak ik graag kinderkleding. Als ik eens een (aangepaste en kostenloze) broek voor je zoon kan meken, laat maar weten!

Stom

Ruimte - goede - voornemens. Bedtijd, dat ook

Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-04-2013 om 08:00

Vertigo (ot)

Wat een lief aanbod om een broek te maken voor de zoon van R. Wilde ik even kwijt.

Duur/goedkoop

Bij pauw en witteman was vrijdag iemand die gepromoveerd was ook kleding en arbeidsomstandigheden en daar dus onderzoek naar gedaan had en zij beweerde dat het niets uitmaakt of kleding duur of goedkoop was. Er was geen enkele relatie te leggen tussen arbeidsomstandigheden en de prijs van kleding. Sommige dure kleding werd óók onder slechte arbeidsomstandigheden geproduceerd en sommige goedkope weer niet. Ook speelde het land van productie niet mee, uit veel landen komt zowel kleding die onder zware werkomstandigheden gemaakt is alsook kleding die in goede werkomstandigheden gemaakt is.
Meer speelde mee of de verkopende partij (het kledingmerk dus) zich wilde conformeren aan de mores van het land en zich wilde inzetten om daar 'goede' producenten voor te vinden die op een goede manier werken volgens de normen en waarden en wetten van dát land. Of ze zich daarvoor inzetten dus. De prijs was áltijd laag uit bepaalde landen, ongeacht de arbeidsomstandigheden. De arbeisomstandigheden leveren meer winst op voor diegene die de productie levert (de baas van dat naaiatelier dus), zoeken naar een producent die op een fatsoenlijke manier z'n personeel behandeld en dus iets minder winst wil maken is de clou volgens deze mevrouw. Heb later die avond nog een stukje gezien op België waar vergelijkbare dingen werden beweerd. (weet het programma niet meer, een actualiteitenprogramma in ieder geval).
groeten albana

Skik - erachter komen - hier een lijst met "eerlijke kleding" me

http://www.fairwear.org/562/your_shoppinglist/

Ook aardig van je vertigo

Je aanbod voor Rafelkaps zoon!

Stenna

Stenna

28-04-2013 om 23:47

Alle merken?

Geerke, ik heb de lijst voor NL net bekeken, en zie mijn favoriete merk er niet bij staan: Esprit. Betekent dat dat hun kleding wel ongecontroleerd in een lage lonen land gefabriceerd wordt? Zijn er nog andere lijsten of garanties dan die jij gaf? Zou jammer zijn, want dan wil ik het inderdaad liever niet meer kopen.

Weet ik niet stenna

ik zal nog eens zoeken

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 15:40

Stenna

Esprit staat wel op de lijst die ik eerder in het draadje noemde.

Rafelkap

Rafelkap

29-04-2013 om 18:33

Vertigo -o.t.-

Wat ontzettend aardig van je!! Ik had even over je berichtje heen gelezen maar ik las het berichtje van Geerke.
Voorlopig redden wij het nog wel met een 'lijn' bij de hm voor dikke jongetjes De luier steekt er aan de achterkant wel wat uit maar dat vind ik niet erg, daar zit toch de bovenkleding over. En het is soms best handig als zijn handicap zichtbaar is.

Ok rafelkap

Laat maar weten als t een keer anders is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.