Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lou

Lou

15-11-2017 om 16:18

Mooie lange zin gezocht

Ik kom er even niet uit. Ik zoek een mooie lange zin als oplossing voor een grote rebus. Die rebus maak ik zelf. De doelgroep is laaggeletterde volwassenen. De rebus komt in het kerstnummer van hun schoolkrant. Op deze school leren zij vooral lezen en schrijven, dus daar zou het over kunnen gaan. De oplossing moet vooral een niet te moeilijke betekenis hebben en positief zijn.

Zelf kwam ik op: lezen is dromen met je ogen open. Zoiets zoek ik dus. Maar dan langer, want ik wil graag dat het een hele grote rebus wordt waar ze echt even leuk op kunnen puzzelen.

Iemand een idee voor een mooie lange maar toch eenvoudige en positieve zin die ergens op slaat voor deze doelgroep?

Iets over vakantie of winter kan natuurlijk ook. Maar dus niet zoiets als gelukkig nieuwjaar of fijne feestdagen, dat is veel te kort (en dat was ook al vaker de oplossing van de kerstpuzzel).

Half a twin

Half a twin

15-11-2017 om 16:48

even jouw zin als uitgangspunt genomen

Wil je dromen met je ogen open? Lees een boek!
Of is dat nog te kort?

Krisje

Krisje

15-11-2017 om 16:49

Een zin uit een gedicht?

Is dat misschien iets? Ik vond hier allemaal gedichten over lezen: http://www.1001gedichten.nl/zoeken/lezen/

Ik las daar in een gedicht "het kan heerlijk wezen om een boek te lezen". Geen correct Nederlands, maar zoek je zoiets?

Erica

Erica

15-11-2017 om 16:54

Toch kerst?

Kerstmis is een tijd om met je ogen open lekker bij de kerstboom weg te dromen in een boek.

leuk!

Leuk dat je dat doet!
Lezen is dromen met je ogen open en geeft je steeds weer nieuwe dromen.

Is dat wat?
Of
Steeds een beetje meer, letters worden woorden, lezen is dromen met je ogen open.

Lou

Lou

15-11-2017 om 20:42

Gaat goed!

Wat veel reacties al, super. Ik bedacht later nog een reden dat ik mijn eigen zin niet geschikt vond: ik denk daarbij direct aan een boek en deze mensen lezen eigenlijk nauwelijks tot geen boeken. Ze zijn al dolgelukkig als ze de ondertiteling van een film kunnen bijhouden, dat gaat voor veel laaggeletterden namelijk te snel. Ze lezen dus wel en ze zijn er trots op dat ze dat ondanks schaamte en andere drempels op volwassen leeftijd hebben geleerd, ze houden bijvoorbeeld ook van rebussen oplossen (de meesten dan, het niveau en de interesses zijn ook nogal verschillend). Maar een boek lezen voor de lol is echt te hoog gegrepen. Dus ik kan maar beter niet refereren aan hoe heerlijk het toch is om een mooi boek te lezen. Hooguit het woord 'verhaal', ja dat kan natuurlijk wel, een mooi verhaal kan ook heel kort zijn.

Ik broed verder op de laatste van Lilian1. Iets met letters, woorden, zinnen, verhaal. En dan zou het dromen er misschien ook nog bij kunnen. Dank voor zo ver! Meer ideeën blijven welkom.

steeds lees je meer,letters worden woorden, zinnen worden een verhaal, een film kunnen volgen, je kunt het nu al allemaal. ( of trots op jullie allemaal)

de letters hebben niet veel geheimen meer, de woorden worden langer,een verhaal is op komst.

Lou

Lou

15-11-2017 om 21:36

Lilian

Jij leest een woord, een zin of een verhaal. En wij zijn trots op jullie allemaal.

Misschien wordt dat 'm. Pittig klusje nog om daar een rebus van te maken haha.

Dankjewel!

Triva

Triva

15-11-2017 om 21:47

vraagje

Zijn de ondertitelingen niet lástiger dan een boek?

Pinkeltje

Ik heb heel wat Pinkeltje- boeken voorgelezen. Wat mij het meest verbaasde waren de regelslange zinnen. Maarmaals waren de zinnen wel 4 regels lang. Toch bleef de tekst te volgen. Dick Laan goochelde met woorden

Misschien kan je iets met deze tip.

Lou

Lou

15-11-2017 om 22:53

Triva

Ondertitelingen zijn lastiger dan een boek omdat ze maar een korte tijd blijven staan, dat is waar. Je kunt er dus niet zo lang over doen als je misschien zou willen. Maar als het lukt, kun je met ondertitels wel een volwassen buitenlandse film volgen. Dat is dan weer makkelijker dan de meeste boeken voor volwassenen. Voor dat laatste heb je meer concentratie nodig, vaak ook meer woordenschat, en de cursisten die ik ken zien er al tegenop als ze zo'n hele volgedrukte pagina zonder plaatjes zien: moet ik dat allemaal lezen, poe. Het gaat gewoon moeizaam en langzaam.

Lou

Lou

15-11-2017 om 22:54

Flanagan

Pinkeltje ken ik nauwelijks, wel het fenomeen dat hele lange zinnen toch heel eenvoudig kunnen zijn. Zoiets zoek ik dus inderdaad, dank.

Lente

Lente

15-11-2017 om 23:09

Ik zou het idee van een lange zin loslaten

Je kunt de rebus opbouwen in gedeelten. Dan zou je tekst kunnen bestaan uit bijvoorbeeld drie korte zinnen, waarbij de puzzelaars snappen dat er drie gedeeltes zijn
Dan heb je drie begrijpelijke korte zinnen. Lijkt me beter passen bij de doelgroep en leuker om te puzzelen.

Lou

Lou

15-11-2017 om 23:32

Lente

Ja dat kan ook. Meestal schrijf ik ook zonder komma's voor de cursisten. Dank!

Voor 1982

Mocht je inderdaad een Pinkeltje-boek ter hande nemen, kies dan voor de bekende harde gele kaften. Deze boeken zijn van voor 1982. Na 1982 zijn de boeken herschreven. De lange zinnen zijn korter, directer, met minder verkleinwoorden en minder beeldspraak. Dat vergemakkelijkt het lezen maar gaat ten koste van de fantasie.
(Misschien heeft iemand in je vriendenkring nog eentje in de boekenkast.)

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2017 om 01:31

Poging

Een boek lezen is kijken naar woorden, woorden maken een verhaal. Een verhaal lezen is dromen met je ogen open en luisteren naar je fantasie, naar de taal van je hart.

Koffiekop

Koffiekop

16-11-2017 om 10:02

Gedichtje ervan maken?

En dan de rebus in vier stukken hakken. Zoiets bijvoorbeeld:

Letters worden woorden,
en woorden worden zinnen.
Als je kunt lezen wordt je wereld groter
stap je een nieuwe wereld binnen.

Ontzettend goed dat je dit doet! Mensen die laaggeletterd zijn missen zo vreselijk de aansluiting in onze moderne maatschappij, dat kun je je als wel goed geletterde niet voorstellen. Ik heb gewerkt bij de Stichting Lezen & Schrijven, de verhalen die je hoort zijn echt onvoorstelbaar. Dus ga zo door!

Antwoorden aandragen

Je kan ook de volwassenen laten kiezen uit een aantal woorden. Zo kunnen ze nadenken over de betekenissen en welke woorden het best op de open plek ingevuld kan worden..
Als de open plekken ingevuld zijn, kan de rebus opgelost worden.

Vb
De ( warme) Gluhwijn werd ( rijkelijk) uitgeschonken. De sfeer aan tafel was ( gemoedelijk/ gezellig), zoals een Kerstdiner waart is. Vanuit de keuken, kwam de geur van ( gestoofde ) peertjes. De kok met een hoge ( kokmuts) droeg de kalkoen de zaal binnen. De (koude) nachten en de nare ( herinneringen) verdwenen als sneeuw voor de ( zon).
Etc

Lou

Lou

16-11-2017 om 12:16

Koffiekop

Wat leuk dat je daar hebt gewerkt! Ik heb met ze samengewerkt voor de week van de alfabetisering. De verhalen ken ik ook, heb van een aantal cursisten hun levensverhaal opgeschreven, heel indrukwekkend.

Ik vind hem denk ik zo wel leuk:
Lees je een woord?
Of schrijf je een heel verhaal?
Wij zijn trots op jullie allemaal.

Jouw voorstel vind ik trouwens ook mooi, maar wat minder praktisch want een paar keer dezelfde woorden.

lou

zou 1 zin er tussen kunnen/mogen? Ik vind inzet zo belangrijk want ze werken zo hard!

Lees je een woord?
Of schrijf je een heel verhaal.
Door dat jullie zo hard werken
zijn we trots op jullie allemaal.

Lou

Lou

18-11-2017 om 11:46

Lilian

Ze werken zeker hard, althans de meesten. Sommigen hebben het vooral gezellig op deze school en dat mag ook
Een zin met een voegwoord erin vind ik dan weer minder geslaagd, maar goed dat je het noemt. Niet iedereen kan zich voorstellen dat het voor veel mensen echt hard werken is om van niet of nauwelijks lezen en schrijven te komen tot een beetje of zelfs redelijk lezen en schrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.