Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

moeilijkst uitspreekbare woord

schijnt meteorologisch te zijn. Is zeker een lastige. Maar de anderen in de top tien begrijp ik niet: uil, aluminium, munitie, cholesterol, identiteit, nieuws en industrieel.
Niks moeilijks aan lijkt me.
Wat is jullie struikelwoord? Ik heb een hekel aan: afstandsbediening. Niet eens zozeer omdat ik het lastig uit te spreken vind, maar meer omdat het zo'n lang woord is, ik het ding altijd kwijt ben, dus altijd moet vragen. Wordt al gauw AB bij mij.


Ulla

Ulla

18-04-2015 om 18:54

Toch

hoor ik vaak mensen zeggen aluminimum, minutie en indentiteitsbewijs. Bij één van de kinderen was vroeger de afstandsbediening de adamsbediening

Ulla

Ulla

18-04-2015 om 18:58

Zelf

heb ik ook wel woorden waar ik over struikel, maar kom er even niet op. Wel één in het Engels: February. En nog één: Smiths.

Charis

Charis

18-04-2015 om 19:02

Bavarois

Stond op 3. Had ik op gestemd als moeilijkste van het rijtje.

rode krullenbol

rode krullenbol

18-04-2015 om 19:48

Manipulatie

Wat mij betreft.

Barvaux

Barvaux

18-04-2015 om 19:50

uil

Vanmorgen om kwart voor acht op radio 1. De ui spreek je voor in de mond uit en de l achterin. Het wordt dus vaak oul.

Egel

Egel

18-04-2015 om 19:51

Silone o.t.

Vind ik allemaal niet moeilijk uit te spreken, ook meteorologisch niet.
Afstandsbediening is inderdaad irritant lang. Zijn wij ook vaak kwijt. Dan roep ik meestal: 'wie weet waar de zapper is?' (zapper uitgesproken als zepper).

geraspte kaas

Ik struikel altijd over geraspte kaas.

Vogel

Vogel

18-04-2015 om 20:03

Bibliotheek

Maar gelukkig is 'bieb' ook gangbaar.

Mikke

Mikke

18-04-2015 om 21:17

Deze woorden..

De woorden uit het lijstje kan ik allemaal prima uitspreken, maar ik weet ook hoe je ze schrijft (dat helpt wellicht ) en ik gebruik ze ook regelmatig.

Waar ik m'n tong echt al-tijd over breek is een combinatie van woorden: hop-on-hop-off-bus. Ik krijg het niet fatsoenlijk m'n mond uit...

kno-arts

Keel- neus en oorarts. Helemaal niet moeilijk, maar ik struikel er altijd over. Gelukkig is kno-arts de gebruikelijke term.

skik

Legitimatie

Vind ik niet zo moeiljkk maar anderen volgens mij wel: legimiteren hoor ik heel vaak

Legitimeren dus eigenlijk

En dat wordt legimiteren

mango

mango

18-04-2015 om 23:59

yamaha

Yamaha wordt bij mij vaak yahama
Manipulatie heb ik vele varianten op.
Munitie, ook een vreselijk woord

skik

Die KNO arts is hier in huis verhaspelt tot: neus-, oren-, knie- en teen-arts (vrij naar een welbekend liedje)

eh...

ik bedoel natuurlijk: is verhaspeld

voor mij

is dat personaliseren of personificeren

Katniss

Katniss

19-04-2015 om 14:07

Munitie

Dat vind ik inderdaad wel een lastige, en ik vrees dat het er bij mij ook wel eens uitkomt als minutie (en dan twijfel ik ook altijd was het juiste is). In het Engels vind ik february inderdaad een heel lastige, die lukt me gewoon niet. Mijn vriend heeft laatst voor een lezing zitten oefenen op het woord hydrometeorological, dat lukte ook maar matig (al vindt hij zelf dat het perfect ging).

Yeti

Yeti

19-04-2015 om 15:03

eensgezinswoning

Die hoor ik vaak. Daar mag je vast alleen wonen als je het altijd eens bent met elkaar

Thursday Next

Thursday Next

19-04-2015 om 17:33

industrialisatie

en de industriele revolutie, daar heeft dochter nu een geschiedenisrepetitie over. Dat vind ik lastig uit te spreken merk ik, vooral als het een aantal keer moet.

krijg bijkans een lipkneuzing bij het uitspreken van 'geraspte'.

Pien

Pien

19-04-2015 om 21:59

Geraspte....

Wij hebben het hier ook over gerapste kaas. We weten het hoor, het is een familiedingetje geworden. Lekker woorden verhapselen )

Mijn man heeft moeite met het woord koningin. Het zei altijd koni-jingendag. Gelukkig voor hem hebben we nu Koningsdag.

Julia64

Julia64

19-04-2015 om 23:32

hmm

meteorologisch vind ik toch wel lastig geloof ik, moet het echt langzaam uitspreken, anders gaat het mis. Verder zou ik zo gauw geen voorbeelden weten. In het Engels vind ik "terrorism" wel een gruwelwoord. Al die r-en achter elkaar. En volgens mij worstelen ook natives ermee, ik heb het eigenlijk nog nooit fatsoenlijk uit horen spreken (hoewel het me eigenlijk niet duidelijk is of je het überhaupt wel fatsoenlijk uit kunt spreken, misschien is het sowieso niet te doen

Dat 'euro' niet in die lijst staat?

Zoveel mensen die dat uitspreken als uuro.

skik

Desensibilisatie

en, in mindere mate, systematische desensitisatie. Moet ik altijd even het woordbeeld bij oproepen, anders struikel ik.
Verder hoorde ik laatst ook eentje die vaak fout gaat: asteriks, in plaats van asterisk (*). Het wordt zelfs zo vaak fout gezegd, dat het goed gerekend werd! (bij 2 voor 12).

kolonialisatie

Lukt niet als ik het woord niet vor me zie, in gedachten of op papier.
't Begint al bij de tweede lettergreep: "kono...", neeeee, "kolo..." en dan de rest nog!

rode krullenbol

rode krullenbol

20-04-2015 om 09:28

Euh ... MoederMop

Het is 'kolonialisme' of 'kolonisatie'.

Mango

Mango

20-04-2015 om 10:52

ah en in het engels

Jewelry.

Hanne.

Hanne.

20-04-2015 om 12:53

aluminium

Bij mij staat aluminium echt met stip op nr 1.

Ik waag me er eigenlijk niet meer aan. Wij hebben dus ook alleen zilverfolie in huis en zeker geen aluminiumfolie.

Conserveren

Een uit de hand gelopen grapje uit mijn jeugd maakt dat ik conserveren en converseren nog steeds vaak verwissel.
Meteorologisch vind ik ook erg lastig ja.

Juline

Juline

20-04-2015 om 21:36

De naam Paul

Kan ik echt niet fatsoenlijk uit mijn strot krijgen. Vooral niet als ik erover na ga denken. Dat wordt Pal, of Pauolll ofziets. Er is nog zo'n woord met de L, maar die weet ik even niet meer...
Ligt het er dan ook aan uit welk deel van Nederland je komt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.