Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2014 om 02:00

Kritisch blijven

Aan allochtonen geknuffel heb je inderdaad niet veel. Er moet realistisch gekeken worden naar wat er misgaat maar ook naar wat er goed gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2014 om 02:44

Gonniegans

20-30 jaar geleden hebben instanties zeker wel geprobeerd Nederlandse les te geven aan Turken en Marokkanen. Bij ons in de stad gebeurde dat ook thuis, omdat de vrouwen niet naar school toe mochten. Stel dat daar een vreemde man aanwezig zou zijn... Het was vaak een hele stap als mensen toestonden dat je ze thuis Nederlands kwam leren. Ik was daar heel kort een van. Ik vond het verdraaid lastig. Ik was totaal onervaren. En als je dan ook nog niet de straat op kunt om alledaagse dingen te bekijken en te benoemen, wordt het echt een hele opgave. Ik heb me in die tijd erg verbaasd en ook opgewonden over hoe de vrouw des huizes leefde. Ze mocht nergens mee naar toe, zelfs niet toen haar jongste kind lelijk gevallen was en naar de eerste hulp moest. Dat waren mannenzaken.

Later heb ik wel eens wat scharrel gehad met jongens/mannen uit 'die landen' en ook daar weer mijn verbazing. Nog steeds blijven hangen in wat in verweggistan normaal was. Dat was dan ook de reden dat de relatie niet standhield.

Hoe kun je kinderen goed opvoeden tot 'geschikte burgers' in het land waar je woont, als je zelf niet echt deel wilt of kunt nemen aan die maatschappij? Dat is heel lastig.

Ik heb later via mijn werk ook een bepaald beeld gekregen en dat is niet altijd positief. Dat is erg jammer. Ik begrijp een deel van de kritiek op Marokkanen dan ook best en ik vind dat die gemeenschap zich dat aan moet trekken en daar samen een oplossing voor moet zoeken. Maar het gedrag van Wilders helpt daar niet bepaald bij.

Nils

Nils

26-03-2014 om 07:27

Oplossing

Als de oplossing voor de allochtone bevolking uit de armoede en relatief grotere criminaliteit gewoon wat harder werken en zich gedragen is, geldt dat voor de laagopgeleide, arme, relatief criminelere autochtone bewoners van de achterstandswijken toch ook? Dus niet zaniken, gewoon het recept van Evanlyn volgen: hard werken, dan behoor je binnen de kortste keren tot de middenklasse en kan je de achterstandswijk vaarwel zeggen!

Zo simpel ligt het natuurlijk niet. Hier in mijn woonplaats (niet in de Randstad) worden de probleemwijken grotendeels bevolkt door autochtone mensen die vaak al generaties lang afhankelijk zijn van steun / uitkeringen. De gemeente is al decennia bezig die mensen op allerlei manieren uit de armoede (en hoge criminaliteit) te verheffen, tot nu toe zonder al te best resultaat. Maar deze problematiek wordt door PVV nooit benoemd. Dan raken ze gelijk de helft van de stemmen kwijt...

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2014 om 09:11

Nils

Precies, gewoon hard werken! En vooral zorgen dat je een opleiding afmaakt. Dat is ook voor autochtonen in achterstandswijken de enige manier.

Niemand hoeft in criminaliteit te blijven hangen in Nederland, het is een keuze. Ik zeg niet dat alle problemen zo kunnen worden opgelost. Maar dat iemand in Nederland door armoede gedwongen wordt om kinderen te beroven, dat geloof ik niet. Het komt eerder door de mentaliteit van: waarom zou je werken als je het gewoon kan stelen? En een enorme minachting voor autochtonen en voor mensen die wel werken, ook mensen uit eigen kring. Sorry als dat niet politiek correct is, maar die cultuur is er en Wilders is niet de enige die dat zegt. Kijk maar naar het verhaal van Marcouch. Als jij niet in de Randstad woont, begrijp ik best dat je daar liever je ogen voor sluit.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 09:41

bibi

"Het klopt dat de Marokkanen die hier in de jaren 60,70 naar toekwamen harde werkers waren en geen, of boven normale, criminele problemen gaven.
Het probleem ligt bij de 2e generatie, de kinderen van de oorspronkelijke Marokkanen. De 1ste generatie (pa) kwam hier naartoe om te werken en geld te verdienen. Verder geen noemenswaardige problemen. Echter, zij zijn blijven 'hangen' in hun cultuur en gewoontes én opvoeding, gebaseerd op de Marokkaanse maatschappij."

Hmm ik mis hier iets. Het kan al haast niet meer de tweede generatie zijn die voor problemen zorgen. Die zijn 40, hebben zelf al lang kinderen die op de basisschool zitten, zijn hier opgegroeid en spreken gewoon Nederlands en kennen de Nederlandse cultuur.

Nils

Nils

26-03-2014 om 10:17

Evanlyn

Als jij niet in de Randstad woont, begrijp ik best dat je daar liever je ogen voor sluit.

Sorry, maar net deze drogreden kom je nergens: ik heb jarenlang in een achterstandswijk in de Randstad gewoond. En al was dat niet zo: ook als provinciaaltje mag je meepraten.

Ik krijg een onbehaaglijk gevoel bij dat gehamer op etniciteit. Ik vind het ook nog eens onfatsoenlijk naar medemensen toe. Ik kan er geen greintje respect voor opbrengen in ieder geval.

Precies

Het heeft niks met etniciteit te maken, het is sociale status. Als ik hier zou beweren dat alle zwarte Amerikanen lui en crimineel zijn - want zo zijn ze geboren - staat het forum op zijn kop. Ja ook zij zijn zwaar oververtegenwoordigd in de criminele statistieken in hun land. Maar ra, ra hoe komt dat?

Was het maar zo simpel dat je je door alleen hard werken kan ontworstelen uit je milieu. Evalyn, the American dream is echt alleen voor de happy few. Ook in Nederland. Als jij thuis niet wordt aangemoedigd iets aan je schoolwerk te doen, laat staan zo je best te doen dat je kan studeren, dan gaat dat niet lukken. Die kinderen hoeven niet te rekenen op ouders als op OO, hun ouders spreken geen Nederlands en zijn wellicht ook nog analfabeet. Die kinderen beginnen met een taalachterstand en zitten dan ook nog op zwakke scholen met veel verloop van leerkrachten. Als je geluk hebt vind je na je VMBO een baan en mag je misschien bij de AH of McDonald's werken, maar als je 25 bent vinden ze je ook daar te duur.

Misschien zijn er jaren geleden wel cursussen Nederlands gegeven (zoals Kaaskopje stelt), maar de noodzaak om echt te integreren was er niet. Gastarbeiders woonden bij elkaar, werkten met elkaar, keken hun eigen televisie en formulieren om uitkeringen e.d. aan te vragen, werden netjes vertaald. Als je een vraag had voor de woningcorporatie was er vast wel een medewerker die je in je eigen taal te woord stond. Waarom zou je integreren als dat niet nodig is? Er zijn partijen geweest die ze altijd gepamperd hebben en dat wreekt zich nu.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 11:15

Gonniegans

Hoeveel procent van de allochtone (dus één of beide ouders geboren in Marokko) Marokkanen heeft ouders die allebei geen Nederlands spreken als ze rond de 12 zijn denk je? Dus die kinderen die HIER geboren zijn?

Nu?

Nu? Geen idee, dat zullen er niet zoveel zijn. Ik weet alleen dat ouders van vriendinnen van mij geen Nederlands spraken, allebei niet! Toch is het hun wel gelukt zich aan het milieu te ontworstelen. Maar die woonden niet middenin de Schilderswijk, omringd door landgenoten. Als je daar woont, in de achterstandswijken dus, wordt het veel lastiger. Mijn vriendinnen woonden, net als ik destijds, in een kleinere gemeente met vnl Nederlanders om zich heen.

Die balen er overigens ook van hoor, toen laatst de auto van een Marokkaanse vriendin van mij was opengebroken wat zij de eerste die hard schreeuwde 'die kut Marokkanen ook, kunnen ze niet met hun poten van andermans spullen afblijven'.

Ik vind dat je de oorzaak van de problemen moet erkennen. En echt, die zit niet in huidskleur o.i.d. Maar ik vind ook dat je mensen daarop mag aanspreken en ook de zorgen die er zijn in de samenleving (en die door Wilders verwoord worden) mag erkennen. Want die zijn terecht. Dat heb ik ook in eerdere posts gezegd. I.t.t. Nils die *weer* wil pappen, nathouden en ontkennen. Volgens mij is wel duidelijk dat dat niet werkt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-03-2014 om 11:44

Ik ken

een marokkaanse nederlander, hier geboren en getrouwd met een nederlandse, die serieus heeft overwogen op de PVV te stemmen. De enige reden dat hij dat niet heeft gedaan is dat wat Wilders is niet kan. Wat die marokkaan over criminele marokkanen zegt is niet mals.

Nils

Nils

26-03-2014 om 12:07

Tjonge

Ik ontken helemaal niets, ik verklaar alleen op een andere manier. Maar ik merk dat deze discussie mij echt onbehaaglijk doet voelen: ik stop er dus maar mee. Gelukkig heb ik van dat stigmatiseren in het dagelijks leven geen last. Als ik me weer optimistisch over de Nederlandse samenleving wil voelen, mijd ik de media dus maar even...

taalachterstand en hoe dat komt.

Gonnie gans schreef:
Die kinderen beginnen met een taalachterstand,

Enig idee hoe die taalachterstand is ontstaan?
Door ouders die het advies kregen om de taal te leren en toch vooral Nederlands met hun kind te praten.
Tegenwoordig krijgen ouders het advies om hun kind de eigen taal goed aan te leren, pas als ze de eigen taal goed beheersen kunnen de kinderen een tweede taal (hier dus Nederlands) goed leren.
Een ouder die het Nederlands niet goed beheerst doet er goed aan om het kind geen gebrekkig Nederlands te leren dan begint het kind op 4 jarige leeftijd met een taalachterstand maar kan die snel inlopen op de basisschool.
Mijn kinderen gaan naar een Multi-culturele basisschool waar met dit principe wordt gewerkt en dat gaat heel goed. Het vluchtelingen gezin dat 4 jaar geleden in onze wijk kwam wonen bracht 4 kinderen op school die geen woord Nederlands verstonden nu spreken en schrijven ze foutloos Nederlands en hun moedertaal spreken ze vloeiend met hun ouders. Dat krijgen ze niet op school dus of ze het kunnen schrijven weet ik niet.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 12:38

Liesk

Het helpt daarnaast wel dat ze ook in hun eigen taal lezen en voorlezen en dat schijnt niet te gaan als het om het Berbers gaat. Die mensen zijn toch veel minder met taal bezig dan wij. Het is wellicht ook niet zo normaal om veel met een jong kind te praten. Ik denk dat dát ook een reden was niet alleen dat praten in gebrekkig Nederlands. Sowieso geloof ik niet dat dat probleem zo groot was want tot ze naar school gingen deden die ouders dan sowieso niet en daarnaast denk ik ook dat ze vooral dachten: bekijk het maar. Als we het echt over de eerste generatie hadden dan spraken die echt geen Nederlands, dus ook niet gebrekkig met hun kinderen. De tweede generatie spreekt goed genoeg Nederlands om het hun kinderen te leren maar die zullen onderhand ook wel weten dat ze een kind tweetalig kunnen opvoeden.

Nee, ik geloof ook niet dat dat probleem zo groot is.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 12:40

Gonniegans

Precies, JOUW vriendinnen, dat is de tweede generatie maar ik geloof niet dat die leeftijdsgroep, of je moet veel jonger zijn dan mij, een probleem geeft.

Ik geloof dus ook niet dat de Marokkanen die NU de problemen geven de Marokkanen zijn wiens ouders geen Nederlands spraken.

bibi63

bibi63

26-03-2014 om 13:16

en toch

weet ik zeker dat het probleem voor een groot deel voortvloeit uit het feit dat jongeren thuis onder streng regime staan en dat pa (en moe) denken (vanuit hun culturele achtergrond) dat zij buitenshuis niets te vertellen hebben (en dus niet verantwoordelijk zijn) omdat dat door de staat/politie wordt overgnomen. En omdat dat hier in NL niet zo werkt, ervaren de jongeren dat als een vrijheid die ze thuis niet hebben en waar ze niet mee om kunnen gaan.
Waarom geven Turkse jongeren niet zoveel problemen als de Marokkaanse? Zij komen immers ook uit een hele andere cultuur waar ook thuis vader een streng regime hanteert. Alleen in Turkije houdt het gezag van de ouders niet op na de voordeur, net als hier in NL niet. Dus Turkse jongeren 'gedragen' zich meer. Dat verklaart waarom het juist de Marokkanen zijn die de grootste problemen veroorzaken.
En uiteraard spelen armoe en werkeloosheid enz ook een grote rol. Maar in die groep zitten niet alleen Marokkanen.
Bibi

Evanlyn

Evanlyn

26-03-2014 om 13:35

onze school lijkt wel de Verenigde Naties

En zowel ouders als kinderen uit alle hoeken van de wereld werken gewoon keihard. Niemand hier voelt de behoefte om de straten te gaan tiranniseren, al is er wel degelijk ook armoede.

tweede generatie

Dalarna vergeet niet dat voor de tweede generatie vaak nog een bruid of bruidegom uit het land van herkomst werd gehaald. Een bruid die hier kwam eind jaren 80 begin jaren 90 die nog niet verplicht hoefde in te burgeren en dus de Nederlandse taal niet of nauwelijks machtig was en of is.
De ouders van een klasgenoot van mijn zoon vormen zo'n gezin. Vader spreekt voldoende Nederlands maar zeker niet perfect, moeder spreekt geen woord Nederlands, kinderen doen het redelijk op school qua leren, kunnen goed Nederlands spreken maar zijn zo jong als ze zijn al aardig op weg om straks te ontsporen. Binnen de klas en op straat zijn ze de aanvoerders als het gaat om kattenkwaad (dan gebruik ik nog milde woorden).
Die kinderen zitten zo tussen twee culturen, pa regeert met harde hand thuis de boel. Op school gelden de Nederlandse normen en waarden.
De klasgenoten van mijn dochter komen uit goed geïntegreerde gezinnen waar moeder een hoofddoek draagt en zo haar cultuur en religie uitdraagt maar die ouders weten wel hoe het werkt in de Nederlandse maatschappij en proberen een goed evenwicht te vinden in Nederlandse en Islamitische normen en waarden.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2014 om 15:00

Dalarna en algemeen

Door mijn werk ben ik weer behoorlijk bijgespijkerd met hoe goed buitenlandse mensen de Nederlandse taal beheersen, althans niet allemaal natuurlijk!, en daar schrik je toch best van. Daarbij gaat het echt niet alleen om 50 plussers. De mensen die ik aan de telefoon kreeg móesten Nederlands spreken anders werden ze niet geholpen. Met een hoop handen en voetenwerk kwam je er wel uit, maar ik vind het echt treurig dat het nog steeds zo slecht gesteld is met de taalkennis van mensen die hier echt al wat langer wonen dan een jaar. Soms werd het opgelost door een kind het gesprek te laten voeren (dat gebeurde ook bij de baan die ik daarvoor had). Dat wíl je toch niet? Je wilt toch zo snel mogelijk kunnen begrijpen wat de mensen om je heen zeggen en ook deel kunnen nemen aan die gesprekken?
Ik vind het ook, nu ik toch bezig ben, onbegrijpelijk dat basisschoolkinderen van de huidige generatie nog steeds met zo'n dikke immigrantentongval spreken alsof ze hier niet geboren zijn. Ook weer lang niet allemaal, maar als ik ze soms met elkaar hoor praten ergert mij dat toch een beetje. Het kan anders, die voorbeelden zie ik ook.

Tigress

Tigress

26-03-2014 om 15:46

Wat mij opvalt

Ik woon in Den Haag en het winkelcentrum in de wijk heeft een multiculti publiek. Het valt mij op dat veel ouders hun kind aanspreken in de moedertaal. Dat groepjes jongeren onderling in hun eigen taal converseren. Dat irriteert me wel moet ik zeggen. Soms voel ik me een vreemde in eigen land. Maar in Den Haag zijn wijken waar autochtonen bijna geheel uit het straatbeeld zijn verdwenen. En daarmee ook het Nederlands. Ik heb een tijd vooral met het ov gereisd en dan viel tussen het ratjetoe aan talen Nederlands juist op omdat ik dan wist waar het gesprek over ging
Maar inderdaad is het ook zo, zoals Kaaskopje aangaf, dat soms duimendikke accent waarmee Nederlands wordt gesproken voor mij tenenkrommend. Aan de andere kant heb ik een Marokkaanse collega (hier geboren) die accentloos Nederlands spreekt. (niet eens een Haags accent, dat overigens óók tenenkrommend is)

Precies

Ik woon ook in Den Haag, in een 'witte' wijk weliswaar, maar vindt dat ook irritant. Tegelijkertijd besef ik ook dat deze kinderen in zo'n andere leefomgeving opgroeien dat er meer nodig is dat 'hard werken' om zich hieruit te ontworstelen. Want dat betekent ook verhuizen, uit het vertrouwde, misschien zelfs wel breken met je roots.. om echt te slagen. En juist in deze culturen is je sociale omgeving alles, wat mensen over je zeggen, hoe ze over je denken. Je moet gewoon doen wat men van je verwacht en zeker niet anders willen zijn.

LiesK

"Een ouder die het Nederlands niet goed beheerst doet er goed aan om het kind geen gebrekkig Nederlands te leren dan begint het kind op 4 jarige leeftijd met een taalachterstand maar kan die snel inlopen op de basisschool."

Hoeveel kaaskopjes zitten er op de school van jouw kinderen? Want ik vrees dat het daar wel mee samenhangt, en dat vind ik ontmoedigend. Mijn kinderen zitten op een school waar de overgrote meerderheid van de kinderen een niet-Nederlandse achtergrond heeft. En ik krijg toch echt de indruk dat het gemiddelde niveau van taalbeheersing aan de lage kant is. Ook van de kinderen die ouders hebben die zelf in Nederland zijn opgegroeid. Een zo te horen perfect Nederlands sprekende moeder van Berber-komaf, zelf hier als meisje gekomen, beklaagde zich erover dat alle kinderen in de klas een D scoorden op de cito begrijpend lezen. Nogmaals, haar Nederlands is foutloos, ik heb haar tenminste nog nooit een uitglijer horen maken. Haar zoon is als hoogbegaafd getest. Maar toch een D, ook hij. Ambitieus en betrokken is moeder ook. Het lijkt wel alsof het Nederlands dat deze kinderen beheersen op zich wel goed is - wat straattaal daargelaten - maar te beperkt. En dat wreekt zich dan kennelijk al er een toets langskomt. Van hun klasgenoten moeten die kinderen het dus niet hebben als het om woordenschat en taalvaardigheid gaat

De school maakt zich er kennelijk ook druk om (overigens niks "zwakke school met groot verloop", zoals iemand hier opperde) en is zeer systematisch bezig met het vergroten van de woordenschat van de leerlingen.

Mijn kinderen ondertussen fietsen er moeiteloos doorheen, zijn in woordenschat hun klasgenoten vooruit. Hun vader is ook allochtoon, op zijn tiende hier gekomen. Maar die kwam op een school met vrijwel alleen maar autochtone kinderen. Nu is ie verder ook slim en komt uit een gestudeerde familie, wat ongetwijfeld fors heeft bijgedragen aan het perfecte Nederlands dat hij nu heeft, maar ik vermoed dat het ook nogal uitmaakt of je tussen de kaaskoppen zit of niet.

Groeten,

Temet

aandekust

Aandekust, je heet toch geen Moerland in het echt?

Zie hier: http://www.nrc.nl/rene/2014/03/26/iedereen-kan-vluchten-behalve-wilders-zelf/

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

27-03-2014 om 00:25

Taal

Dat mensen in hun eigen taal communiceren op straat met hun kinderen lijkt me logisch. Ik spreek ook Nederlands met mijn kinderen terwijl we niet in Nederland wonen. Misschien dat mensen dat hier ook niet leuk vinden maar ik ben gewend om Nederlands met ze te spreken dus dat doe ik ook gewoon op straat. Daar sta ik verder ook niet bij stil. Ik snap het dus prima dat ouders in Nederland ook hun eigen taal spreken met hun kinderen in het openbaar.
Het is natuurlijk wel een zorg als de landstaal daardoor in het gedrang komt. Dat komt echter niet zozeer omdat die ouders een andere taal spreken met hun kind maar omdat ze sowieso niet erg talig zijn. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Nederlandse achterstandsgezinnen. Die kinderen scoren ook vaak erg laag op taaltoetsen omdat hun woordenschat erg klein is. Thuis wordt vaak maar een beperkte woordenschat gehanteerd en is er weinig aandacht voor taal. Zeker als die achterstandsgezinnen dan allemaal bij elkaar op school zitten wordt het lastig.
Maar dat heeft dus weinig te maken met welke taal de ouders in het winkelcentrum spreken met hun kinderen.

Jaina

Jaina

27-03-2014 om 00:43

Cultuur

Het is ook heel lastig om door te dringen tot een hogere klasse en dat komt deels ook door cultuur inderdaad. Wie hard werkt op school, het lukt om Havo/VWO te halen en vervolgens naar de HBO/Universiteit gaat merkt al vlug bij het betreden van de arbeidsmarkt dat het lastig is. Zeker bij de wat meer elitaire beroepen en carrières is er een soort cultuur en groepsvorming waar je heel moeilijk in kan binnen dringen. Hier hebben autochtonen uit lagere sociale klassen het trouwens ook moeilijk mee. Dit is ook wederom vooral een klassenprobleem.
Al speelt cultuur wel een rol.
Toch heb ik het idee dat klasse de overheersende factor is.

Succes in een carrière hangt niet alleen af van hard werken maar ook van andere factoren en die zijn veel lastiger te beïnvloeden. Bijvoorbeeld het verkrijgen van een baan of stage door een netwerk. Sowieso het hebben van een netwerk is geen vanzelfsprekendheid of het weten hoe je zo'n netwerk moet vormen.

Ik kan me nog herinneren hoe een van mijn kinderen in VWO6 de opdracht kreeg om een 'belangrijk persoon in het bedrijfsleven met hoge functie' te interviewen. Mijn kind en zijn groepje hadden geen idee hoe ze zo iemand konden vinden. Dus naar de leraar. De leraar had de briljante suggestie dat je dat maar aan je ouders moest vragen en die hadden vast wel vrienden met zo'n functie. Hoe ver van de realiteit kan je afstaan? Dat heeft dus lang niet iedereen.

De cultuur in hogere posities/carrières is ook vaak erg autochtoon hogere klasse en dat is gewoon heel lastig. Een van de zaken die mij altijd opvalt is hoe ontzettend centraal de consumptie van alcohol staat tijdens sociale evenementen op werk. Wie niet wil drinken wordt vaak niet helemaal voor vol aangezien. Ik zelf drink niet. Dat is niet om principiële redenen maar ik hou niet van de smaak van alcohol. En hoe vaak komt het niet voor dat mensen zo ongeveer persoonlijk beledigd lijken te zijn als ik een cola bestel. Dan word je al bijna niet meer voor vol aangezien. Ik snap het nooit zo waarom dat is maar ik merk dat het zo werkt. Hoe moet het dan wel zijn als je als devote moslim bijvoorbeeld liever niet eens in een ruimte wil zijn met mensen die drinken? Dan laat je dus al die sociale evenementen aan je voorbij gaan en dan hoor je er niet bij.

Die hele subtiele codes en cultuur op de werkvloer is heel lastig je eigen te maken en als je dat niet van huis uit mee hebt gekregen begin je al met een achterstand.

Dat is een probleem wat alleen de dominante cultuur kan veranderen. Een meer open cultuur die niet enkel bepaald wordt door witte, autochtone, hogere middenklasse mannen en een enkele vrouwen. Een cultuur waarin meer ruimte is voor anderen en voor het anderszijn. Een cultuur die niet gericht is op assimilatie maar open staat voor anderen.

Maar dit is heel lastig want het is heel subtiel en naast cultuurverschillen spelen klassenverschillen ook een rol. Ik ben er echter van overtuigd dat bewustwording in deze het zeer belangrijk is. Ik hoop dat bedrijven kritischer gaan kijken naar hoe ze kandidaten werven, welke vaardigheden ze de voorkeur aangeven en of het mogelijk is om ook andere vaardigheden een rol te geven. Daarnaast hoop ik dat men kritisch naar de bedrijfscultuur kijkt om te zien waar mensen buiten vallen en hoe men kan voorkomen dat mensen zichzelf buiten sluiten of subtiel buitengesloten worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2014 om 00:53

Jaina

Ik denk dat je het jezelf ook best moeilijk maakt als je niet meer in je eigen taal zou mogen praten met je gezin. Je moet toch érgens je emoties en dergelijke kunnen uiten zonder er een vertaalmachine langs te moeten halen. Ik heb ook begrepen dat kinderen eerst de taal van vader en moeder goed moet begrijpen, om vlot een andere taal te kunnen leren. Uiteraard moeten de ouders dan ook wel veel praten met hun kinderen om de woordenschat groot te maken. Maar dan... als de kinderen moeder ook verder nooit in het Nederlands horen praten als er visite is, op school,of in de winkel en erger nog de kinderen hun eigen ouders moeten tolken bij een officiële instantie of de dokter, dan gaat het mis vind ik. Thuis Turks, Berber of Chinees praten... prima, in de bus... maakt me niet uit, maar overal waar een Nederlander of anderstalige bij betrokken is moet je verstaanbaar Nederlands kunnen spreken, dat pikken de kinderen gaandeweg dan ook wel op.

Ik biecht hier eerlijk op dat het in mijn eigen familie ook mis is gegaan bij de laatste emigratieronde (ze zijn twee keer geëmigreerd). Mijn moeder heeft haar best gedaan door op een taalcursus te gaan, bij mijn vader is het erbij ingeschoten. Geen tijd, geen... smoesjes dus. Toen hij in het ziekenhuis belandde had hij dus een probleem, omdat zijn buurman geen Engels sprak. Nu heb ik voor mensen van mijn ouders' leeftijd nog begrip. Mensen van 70-80 jaar leren niet zo makkelijk meer als iemand van 30 jaar. Zolang iemand, ook van die leeftijd, maar zijn goede wil toont.

voor temet: kaaskopjes in de klas

Je vraagt aan mij hoeveel kaaskopjes er dan in de klassen op onze school zitten, weinig is het antwoord.
De school telt rond de 160 leerlingen die afkomstig zijn van rond de 40 nationaliteiten. Het ene jaar net boven de 40 het andere jaar er net onder. Hangt van de uitstroom en nieuwe instroom af. Alleen van de klassen van mijn eigen kinderen kan ik exacte getallen geven. Bij mijn dochter in groep 8 is een derde van de klasgenoten van niet Nederlandse origine. Bij mijn zoon in groep 5 is twee derde van de klasgenoten van niet Nederlandse origine.
Onze school heeft een leerkracht die een dag in de week bezig is met taalstimulering voor niet Nederlandse kinderen. Daar hoort ook een deel VVE bij. Kinderen die al voor hun vierde verjaardag naar school komen om met een ouder Nederlandse les te krijgen. Dit gebeurt op verwijzing van KDV peuterspeelzaal of consultatiebureau.
Voor een volgend kind weten de ouders de route al en komen zelf.

In klassen zoals die van mijn zoon is het ook wel nodig dat de kinderen snel de Nederlandse taal kunnen spreken er zijn maar weinig kinderen in de klas die elkaars moedertaal spreken. Onlangs is er in mijn zoons klas een meisje geplaatst dat zo uit ? kwam. Binnen 3 weken stond ze op het podium mee te doen met een voordracht van een Nederlands gedicht.
Het scheelt wel dat het op onze school al jaren goed gaat met het aanleren van het Nederlands, kinderen die zelf goed zijn geholpen toen ze op school kwamen helpen nu andere kinderen door de eerst moeilijke tijd heen.

Jaina

Jaina schreef:
Ik kan me nog herinneren hoe een van mijn kinderen in VWO6 de opdracht kreeg om een 'belangrijk persoon in het bedrijfsleven met hoge functie' te interviewen. Mijn kind en zijn groepje hadden geen idee hoe ze zo iemand konden vinden. Dus naar de leraar. De leraar had de briljante suggestie dat je dat maar aan je ouders moest vragen en die hadden vast wel vrienden met zo'n functie. Hoe ver van de realiteit kan je afstaan? Dat heeft dus lang niet iedereen.

Bij ons op de basisschool had een juf ook zoiets verzonnen voor een project. Kinderen moesten een oudere vragen stellen over de verschillen van vroeger en nu. Verdeeld in groepjes moesten de kinderen op zoek naar een oudere.
Het eerste dat bij kinderen op komt is opa en of oma interviewen. Maar ja:
- oma woont in Suriname,
- opa spreekt te weinig Nederlands voor een goed interview,
- de buurvrouw is een beetje in de war en geeft geen bruikbare antwoorden.
Per ingedeeld groepje van 4 kinderen bleef er maar één bruikbare oudere over. Dus onder lichte dwang van mij heeft mijn vader de groep van mijn zoon een interview gegeven en mijn moeder de groep van mijn dochter. Het was een leuk project met later een leuke presentatie maar de juf had zich beter moeten realiseren hoe weinig ouderen een kind tegenwoordig kent of bij de hand heeft voor een interview.

Moerland

Bedankt voor de link! Nee Temet, ik ben Moerland niet. Iselo had mij ook al met de mededeling verrast dat blijkbaar iemand iets bij DWDD had gezegd wat ik enkele uren daarvoor hier geschreven had.

Mijn dochter had commentaar op mijn laatste reactie: Mama, je gelooft toch niet serieus dat Geert Wilders nog ergens bij een bedrijf aan de bak kan? Wat denk je wat die allemaal over zich heen krijgen als ze Wilders in dienst nemen?

discriminatie

>>>Ik geloof wel dat de rol van pispaal wisselend aan verschillende groepen toevalt.<<<

Het verbaasde mij hoe snel dat kan gaan. Tot 2001 hoorde ik tot de ongewenste allochtonen, sindsdien sta ik aan de goede kant van de lijn.

Ik denk dat de meeste hier niet weten, wat dagelijkse discriminatie in Nederland inhoudt. Het betekent in winkels en op de markt niet geholpen worden, geen kinderpasje voor de bieb kunnen krijgen, met je kinderen door anderen weggestuurd worden als het prinselijke paar zijn kennismakingstour door alle provincies maakt, de verkeerde kant op gestuurd worden, klemgereden worden in je auto met buitenlands kenteken, op straat uitgescholden worden, weggestuurd worden bij de voorbereidingen van het kerstdiner op school en nog veel meer.

Het verbaast mij niet als jonge Marokkaanse mannen trots vertellen dat hun kersverse importbruid geen Nederland hoeft te leren. Daarmee beschermen ze hun vrouw tegen de vernederende contacten met autochtonen.

Jaina

Ik heb je stukken over taal en cultuur graag gelezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.