Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Veer

Veer

30-01-2016 om 15:22

mijn secretaresse

Gisteren hoorde ik het weer. Iemand zegt: "mijn secretresse ... ".

En ik ben gewoon benieuwd: wat voelen jullie daarbij?

Ik ben er een tikje allergisch voor, omdat 'mijn' een bezittelijk naamwoord is. Maar ja, hoe duid je anders dat iemand 'jouw' secretaresse is?

ach

Je hebt het toch ook over "mijn baas"? en mijn collega?

secr

secr

30-01-2016 om 16:15

tsja ach

Dat ik secretaresse ben geworden, vind ik niet leuk. Ik had liever violiste willen worden. Of wetenschapper. Of...nou ja, van alles, maar er zijn wat dingen mislukt. Ik had gewoon meer van mezelf verwacht (zonder nou op andere secretaresses neer te kijken).

Maar als ik een enkele keer een van mijn leidinggevenden iets hoor zeggen als 'dat vraag ik aan mijn secretaresse' of de ander mailt 'neemt u hiervoor contact op met mijn secretaresse' vind ik dat heel normaal.
Ondanks mijn niet-zo-postitieve gevoelens over secretaresse-zijn.

(Ik zat met een dilemma of ik dit onder mijn normale nick zou plaatsen, maar ik vind dat er dan teveel herkenbaars is. Maar ook jammer)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2016 om 16:18

geen moeite mee

Ik heb er totaal geen moeite mee. Inderdaad, zoals Karin ook al schrijft, je hebt het toch ook gewoon over mijn collega, mijn baas, mijn partner, mijn kind....

Zit jouw allergie wel in dat even woordje of zit je eigenlijk wat anders dwars?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2016 om 16:34

Ja toch

Toch niet anders dan mijn assistente? Geeft gewoon aan dat twee mensen beroepsmatig aan elkaar verbonden zijn.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-01-2016 om 16:37

Mijn

Ik heb het wel over mijn team, waarin ik gewoon een medewerker ben, en mijn stagiair. Komt een beetje op hetzelfde neer, denk ik.
Toen ik secretaresse was had ik het nooit over 'mijn baas'. Dat vond ik zo stom, want honden hebben een baas. Ik noemde hem dan 'de manager voor wie ik werk'.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 19:04

Het is je secretaresse

Je bezit haar niet, maar ze werkt wel voor je. Ik heb een 'mijn teamleider'. Als ik praat over dé teamleider, moet ik gaan uitleggen wie van de drie.

De allergie zit 'm meer in de toon waarop de spreker spreekt. Als dat nogal hautain wordt uitgesproken, valt het net verkeerd in je gehoor.

Caesar

Caesar

30-01-2016 om 20:30

Vesper

Ja, honden hebben een baas. Werknemers hebben ook een baas. Zo lang de werknemer niet als hond gezien wordt zie ik het probleem niet zo.

Nooit over nagedacht.

Het zal de toon zijn, minachtend uitgesproken wordt het vervelend.

Maar ik zeg ook; mijn baas, mijn huisarts, mijn kapster en ook mijn man en mijn kind. Mijn eigendom zijn ze zeker niet.

Goudvis

Goudvis

30-01-2016 om 21:02

mijn baas

Ik zeg "het secretariaat" en "mijn baas". Maar de baas wil geen baas genoemd worden. Als ik dan "chef" zeg is het ook niet goed. Nee ik hoor "leidinggevende" te zeggen...Daarom blijf ik haar "baas" noemen.
Alles gaat goed tussen mijn baas en mij overigens, mocht er hier iemand denken dat we een verstoorde verhouding hebben.

Floor

Floor

30-01-2016 om 21:15

Mijn leidinggevende

Mijn leidinggevende noem ik mijn baas als ik hem wil stangen.
Hij reageert daar lekker allergisch op.

Ely

Ely

30-01-2016 om 21:18

Hmmm

Ik moet even denken. Wij hebben een team van secretaresses die voor meerdere managers werken dus ik zeg denk ik 'de secretaresse' of als ik bv met iemand spreek vanuit een andere organisatieonderdeel 'onze secretaresse'. Ik heb het wel over mijn leidinggevende en mijn team, maar bij de laatste bedoel ik dan wat ik aanstuur, waar ik inzit heet dan weer het 'huppeldepup' MT. Je snapt dat ik werk op de divisie huppeldepup )

Veer

Veer

31-01-2016 om 09:05

Het ligt aan mij

secr: Ik herken wat je zegt. Vroeger heb ik als secretaresse gewerkt. Als mensen vroegen wat ik deed, dan zei ik "ik werk als secretaresse" en dus niet: "ik ben secretaresse". Inmiddels doe ik heel ander werk, en dat 'ben' ik wel.

En inderdaad: mijn leidinggevende, mijn kapper, mijn opdrachtgever, dus ook mijn secretresse.

De gevoeligheid ligt dus bij mij. Het woordje 'mijn' geeft slechts de relatie aan, niet het bezit. Typisch dat juist 'secretaresse' dit zo bij me oproept. Misschien dat ik vind dat deze medewerkers daarmee ondergeschikt worden gemaakt? Ik weet het niet. Maar nu weet ik wel dat het allergietje bij mij ligt, en zal ik me minder ergeren als ik weer eens hoor "mijn secretaresse".
Dank voor jullie reacties!

Inge

Inge

31-01-2016 om 10:33

Hier heet het projectsecretaris of projectassistent

En dat is een sekseneutraal woord, net zoals leidinggevende, kapper, opdrachtgever.
Volgens mij maakt dat het grote verschil met het woord 'secretaresse'.

Het zou ook goed zijn als ze Secretaressedag zouden afschaffen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-01-2016 om 10:38

Inge

"Het zou ook goed zijn als ze Secretaressedag zouden afschaffen."

Voor wie zou dat goed zijn? Ik ken veel secretaresses die die dag juist fantastisch leuk vinden.

Inge

Inge

31-01-2016 om 11:03

Dezelfde allergie als Veer bij 'mijn secretaresse'

Andere medewerkers krijgen ook geen bloemetje op de dag van hun functie want die dagen bestaan niet. Wel bijvoorbeeld de dag van de zorg. Maar dat is dan voor al het personeel in de zorg.
Secretaresses lijken meer ondergeschikt aan de leidinggevende dan andere medewerkers. Daarom krijgen zij wel een bloemetje als waardering, zodat ze de rest van het jaar extra ondergeschikt kunnen zijn.

Mijn projectsecretaris krijgt geen bloemetje. Zij is een volwaardig lid van het team en krijgt daar serieus waardering voor, net zoals de andere teamleden.

Mijntje

Mijntje

31-01-2016 om 11:15

ligt eraan

Ik denk dat als je je zelf niet gelukkig bent met de functie je gaat vallen over zo'n woordje als 'mijn'. En dat het je anders geen bal kan schelen, omdat je je geen bezit voelt.
Dus secr, ik denk dat je acceptatieproces al een heel eind is

Veer

Veer

31-01-2016 om 12:50

Toch leuk

Ja Inge, ik denk dat het dat is: secretaresses lijken (daardoor) meer ondergeschikt aan de leidinggevende dan andere medewerkers.

En ja, ik ben ook licht allergisch voor dat bloemetje. Inge, dank voor het inzicht; toch leuk: weet ik toch weer wat beter waar mijn gevoel vandaan komt.

en secr.: het is nooit te laat om je te oriënteren op andere mogelijkheden, misschien ook binnen je huidige organisatie?
Helemaal niets mis met een secretariële functie, maar het is zoveel fijner als je werk je wél past!
Ik gooi wat suggesties erin:
- lid worden van OR
- uitblinken in verkregen projecten
- PR & marketing of personeelszaken op je nemen
- deelnemen in klankbordgroepen
Doel: zien wat er nog meer te doen is in jouw organisatie, laten zien dat jij er bént, en wat je kunt, en kijken of er intern mogelijkheden zijn die beter aansluiten bij je wensen. Of, aangeven aan je leidinggevende dat je (meer) ambieert. Nou ja, tot zover mijn ongevraagde advies!

Ad Hombre

Ad Hombre

31-01-2016 om 13:35

Veer

"Ja Inge, ik denk dat het dat is: secretaresses lijken (daardoor) meer ondergeschikt aan de leidinggevende dan andere medewerkers."

En het is ook nog vaak slecht betaald werk, in vele gevallen gewoon zwaar onderbetaald gezien het belang.

Ely

Ely

31-01-2016 om 13:49

Secretarieel werk

Word door mij en een groot aantal van mijn collega's juist zeer gewaardeerd omdat zij zorgen voor veel randvoorwaarden om met elkaar lekker te werken. Los van het onderbetaalde aspect. Maar ik vind dat het ook wel een kwestie van beeldvorming is. Net zoals dat sommige mensen afgeven op 'Managers' of 'bazen'. Die worden vaak afgeschilderd als harde, zakelijke knurften. Ook zoiets.

Jantje

Jantje

31-01-2016 om 14:21

Beeldvorming

Een collega neemt meestal de telefoon op, ze is gewoon sneller dan de anderen (mannen).
Vaak wordt gedacht dat ze de secretaresse is. Aan haar mannelijke collega's wordt niet gevraagd of ze de agenda van de baas beheren maar aan haar wel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 15:35

Andersom

Ik had vorig jaar een klus waarvoor ik veelvuldig moest afstemmen met de secretaresses van onze regiodirecteuren. Sommige gedroegen zich echt alsof ze hun complete regiokantoor moesten besturen, het tegenovergestelde van de dienstbare secretaresse. Op een gegeven moment had een van de dames niet gedaan wat ik haar had gevraagd (en wat eigenlijk ook gewoon een verkapte opdracht was, maar heel vriendelijk gesteld). Belde ik haar om navraag te doen, zei ze heel hooghartig: 'Nee, dat heb ik niet gedaan, en ik zal je uitleggen waarom niet (...).' Ben ik vervolgens naar onze directiesecretaresse gegaan (ook zo'n 'pittig' type), en heb haar haar vakgenoot ter verantwoording laten roepen
En over mannen en vrouwen... Ik merk dat ik vaak dingen sneller geregeld krijg dan mijn mannelijke collega's, behalve als ik met vrouwen te maken heb. Heel bijzonder is dat.

secr

secr

31-01-2016 om 15:39

Zou kunnen Veer

Beste Veer, bedankt voor je advies. Ik weet nog steeds niet wat ik later wil worden maar op zichzelf heb ik niet zoveel te klagen. Het is bij de universiteit in een leuke internationale onderzoeksgroep. Ik word redelijk gewaardeerd en heb intern een paar extra taken gekregen van de faculteit.
Ik zit verder best wel 'vast', omdat ik geen opleiding heb. Zelfs geen secr-opleiding. Alleen Havo af en een propedeuse HBO, maar ik kan niet goed studeren (niet te dom, wel nogal perfectionistisch & faalangstig). Inmiddels komen er op een soortgelijke functie als die ik heb tientallen brieven binnen als er een vrij komt. Ze kiezen dan altijd een veel meer gekwalificeerd persoon (meestal universitair afgestudeerd), dus als ik hier zou stoppen, kom ik er nooit meer tussen.
De extra taken geven me wel wat bevrediging. Ik heb een tijdje in een OR-achtig-iets gezeten maar ik merkte dat ik die financiën niet heel interessant vond. De meer managers-achtige taken bij mijn werk vind ik niet zo leuk. Ik kon misschien faculteitssecretaresse worden, maar heb toen toch maar niet gesolliciteerd omdat ik liever bij de onderzoeksgroep wilde blijven (heel leuk al die wetenschappers, niet zo leuk om in een vergadercultuur terecht te komen). Het zou overigens geen salarisverhoging hebben betekend. Maar het is misschien wel een beetje tricky dat ik nu al ruim 15 jaar bij dezelfde groep zit….
en vioolspelen doe ik maar in mijn vrije tijd!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 15:44

Secr

Wat let je om gewoon een leuke (hbo-) studie op te pakken? Door je (levens- en werk-) ervaring zul je merken dat je dingen nu veel sneller oppikt dan vroeger, en je 'mag' nog zo lang werken dat je er zeker profijt van gaat krijgen.

40er

40er

31-01-2016 om 16:29

caesar

Werknemers hebben een werkgever......

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2016 om 17:46

Onderbetaald

Ik zie wel vaker voorbijkomen dat een bepaalde beroepsgroep 'onderbetaald' zou worden. Dan zie ik de salarissen en kan ik alleen maar denken 'zo dat valt toch wel mee?'. Iemand heeft een bepaald opleidingsniveau en krijgt daar bij passend loon.

Op wat voor grond zou, bijvoorbeeld, een secretaresse onderbetaald worden? Het belang van haar functie vind ik een onterecht argument. In zekere zin is íedere werknemer van belang, dus ook de typiste die alleen maar brieven hoeft te typen (bij wijze van spreken).

Mijn zus werkt in de zorg, hoog niveau, ze woont met haar man in een riant huis. Hij verdient ook heel netjes, naar zijn niveau en ervaring. Ik kan geen medelijden met haar hebben omdat ze niet genoeg zou verdienen. (ik hoor haar daar zelf ook niet over trouwens)

Kortom, ik weet niet zo goed wat ik van die kreet 'zwaar onderbetaald' moet vinden. Wat bepaalt dat je recht op meer had moeten hebben?

Caesar

Caesar

31-01-2016 om 19:33

40er

Ja, werknemers hebben een werkgever. Dat is het bedrijf waar ze voor werken. Daarnaast hebben werknemers ook nog een baas; dat is meestal een andere werknemer van hetzelfde bedrijf die de leidinggevende is van de werknemer. Daar kan je allemaal leuke eufemistische benamingen aan geven, maar uiteindelijk is het een niet gelijkwaardige gezagsverhouding.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-01-2016 om 20:10

onderbetaald

Eens met Kaaskopje.

Bovendien: de verschillen tussen secretaresses zijn enorm. Van een brief-typ-meisjes tot dames die op strategisch niveau met hun directeur meedenken en praten. En alles wat daar tussen zit. Van VMBO-diploma tot universitair opgeleid. Van amper meer dan een minimum loon tot salarissen van >50.000 + een lease-auto. Van ondergewaardeerd tot een van de belangrijkste mensen binnen een bedrijf.

Anoniem

Anoniem

31-01-2016 om 20:13

Vesper Lynd

"Ik had vorig jaar een klus waarvoor ik veelvuldig moest afstemmen met de secretaresses van onze regiodirecteuren. Sommige gedroegen zich echt alsof ze hun complete regiokantoor moesten besturen, het tegenovergestelde van de dienstbare secretaresse. "

Oei, herkenbaar!

Ook bij ons gedragen sommige secretaresses zich alsof ze de koningin zelf zijn. Echt schandalig vind ik. De toon die ze af en toe aanslaan ("dat kan jij toch wel ff zelf doen?" en de toon waarop, terwijl ik ze een typische vraag voor een secretaresse gesteld heb), kan in mijn ogen echt niet. Maar aangezien ze niet mijn secretaresse zijn en het gevoelig ligt, bemoei ik me maar niet ermee.

Wel leuk dit draadje, doet me - weer - realiseren dat ik zo ontzettend blij ben met onze (niet mijn) secretaresse, die zich de laatste tijd geweldig positief ontwikkeld. Zij was zelf eerst ook zo weinig behulpzaam, maar dat is de laatste tijd heel erg verbeterd. Dat werkt naar beide kanten positief merk ik en maakt de samenwerking steeds fijner.

Ik ga haar maar eens een beetje verwennen, buiten secretaressedag om . Gewoon, omdat ik zo blij ben met hoe het nu gaat.

Ely

Ely

01-02-2016 om 00:29

Jeetje vesper lynd ea

Maar zoals VP het omschrijft zou ik me ook niet prettig behandeld voelen als secretaresse. Op het matje geroepen worden omdat een collega klaagt bij je leidinggevende.... ? Was je daar dan zelf bij, bij dat gesprek?

Ik herken wel dat sommige secretaresses zich opstellen als poortwachter van een onneembare vesting maar mijn ervaring is dat daar altijd een verhaal achter zit. Meestal zijn zij slechts de vooruitgeschoven post voor onmogelijk agenda beheer enzo en het stapelzat om dat maar steeds te moeten uitleggen bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.