Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

26-07-2016 om 20:02

Met zijn tweeën naast elkaar fietsen...

Ik heb vroeger altijd geleerd dat je met zijn tweeën naast elkaar mag fietsen als je de andere weggebruikers niet hindert. Ik zal dus nooit naast een andere fietser blijven fietsen als er een auto vanachter nadert.
Nu valt het me al jaren op dat veel fietsers wel gewoon met zijn tweeën naast elkaar blijven fietsen, ook als de weg best smal is en je dus met je auto de berm in moet om ze in te halen. Ik begrijp dit niet goed, ik zou me niet veilig voelen als buitenste fietser. Hoe denken jullie hier over?

V@@s

V@@s

26-07-2016 om 20:39

sommige wegen zijn zo smal

Dat het erg vervelend (en onveilig) is wanneer er een auto zo nodig langs moet. Als je dan met zijn tweeën naast elkaar blijft fietsen dan blijft de auto meestal veilig achter je.

Elfje65

Elfje65

26-07-2016 om 21:50

Jip

Net als jij. Als het kan naast elkaar of anders achter elkaar

Taruh

Taruh

26-07-2016 om 22:28

als het kan

naast elkaar, als ik het veiliger vind dat die auto achter me blijft, dan ga ik juist nog een beetje breder fietsen.

Triva

Triva

26-07-2016 om 22:33

wat voor weg is dat

dat je in de berm moet om twee fietsers in te halen? Dan kun je toch ook geen tegenliggende automobilist passeren?

Magalí

Magalí

26-07-2016 om 22:58

Triva

De tegenliggende auto moet dan óók de berm in, dan lukt het wel. Fietsers gaan juist de berm niet in, te gevaarlijk.

Triva

Triva

26-07-2016 om 23:07

nou

op dat soort wegen kom ik niet geloof ik

Magalí

Magalí

26-07-2016 om 23:13

Triva

Ik wel, dat soort wegen liggen hier genoeg. Smal, bochtig, vaak druk met fietsers, hardlopers en wandelaars en dan mag je er nog 60 km per uur ook. Ik kan me voorstellen dat fietsers daar soms bewust naast elkaar blijven fietsen.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 00:15

Triva

op dat soort wegen heb je passeervakken. Of op net iets bredere idd auto's elk met een wiel de berm in. En dan iemand tegen over je in een dikke Mercedes die dat niet wil/durft. Kost nog wel eens spiegels.

Ik ken ze maar al te goed, van die leuke dijkjes met lange bochten mooi zomerweer, druk met wandelaars, scaters, fietsers en ...... motoren.

Op door de weeksedagen gevuld met scholieren en auto's de enige uitwijk die je als fietser hebt is de sloot beneden.
Helemaal niet gek dat je dan gewoon blijft fietsen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2016 om 08:47

Triva

Ik heb 11 jaar aan zo'n weg(getje) gewoond. Landelijk gebied. Ik zal het je nog sterker vertellen... in de kop van Noord Holland kun je niet eens met twee treinen tegelijk op het spoor. Er ligt enkelspoor. Het is niet voor te stellen voor een Randstedeling ).

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2016 om 08:53

Met z'n tweeën

Taruh, ik vraag me af waarom je je extra breed zou moeten maken. Kun je dan niet beter even afstappen en de auto laten passeren?

Fietsers die naast elkaar fietsen, hinderen niet alleen auto's maar ook andere fietsers. Ik ben geneigd om bij het minste geringste achter elkaar te gaan fietsen. Het valt mij regelmatig op dat tegenliggers lijken te denken dat het héél gewoon is dat zij in volle breedte blijven fietsen. Ikke ikke.

Dees

Dees

27-07-2016 om 09:05

Als het niet kan fiets je achter elkaar

Nou als het zo smal is dat de auto door de berm moet om anderen in te halen dan zou ik het lef niet hebben om met zijn 2en naast elkaar te rijden. Ik fiets ook weleens op zo'n weg hoor, maar heb nooit gehad dat ik bijna van de weg wordt gereden, ik hou wel goed rechts overigens.

Ik kan me de frustratie van de automobilist voorstellen zeker als je te laat op je werk komt, of net na een lange werkdag naar huis wilt en een stel fietsers fietsen asociaal met zijn 2en naast elkaar. En dan ga je dus uit ellende de berm door.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 09:08

Kaaskopje

nee, want dan kom je er nooit, en rijden ze alsnog over je tenen want als je stil staat hoeven ze helemaal niet meer ruim om je heen lijken ze te denken.
Vooral niet 's morgens vroeg als ze naar hun werk moeten.

Jip

Jip

27-07-2016 om 09:14

Nou

Helemaal eens met Kaaskopje en Dees. Je mag alleen met zijn tweeën naast elkaar blijven fietsen als je de andere weggebruikers niet hindert. Ik vind het dus ook nogal brutaal en gevaarlijk om juist bewust naast elkaar te blijven fietsen zodat iemand anders niet kan passeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2016 om 09:42

Taruh

Als ze over je tenen heen kunnen rijden heb je wel een erg smal stuurtje. Nee hoor, ik zou me opgelaten voelen met een auto achter mij die er langs wil. Dan maar even van de fiets, vriendelijk gebarend dat de auto vooral door mag rijden.

@Emma

@Emma

27-07-2016 om 09:49

Ook

Ik vind ook dat je alleen naast elkaar mag fietsen als het kan. Dat is trouwens niet eens iets wat ik vind: het is ook gewoon een verkeersregel. Vreselijk irritant als fietsers bewust de hele weg gebruiken omdat ze denken dat jij ze anders de sloot in duwt. Je zal er maar 3 kilometer achter moeten rijden met een hele sliert auto's.
Neemt niet weg dat ik vind dat auto's ook wel wat voorzichtig er omheen kunnen. Gelukkig doen de meesten dat. "Verkeer" betekent "omgaan met", dat geldt voor fietsers en automobilisten.

Dit geldt trouwens niet alleen op smalle dijkjes hoor. In de stad zijn er ook heel veel fietsers die menen de hele weg te bezitten omdat ze vinden dat jij ze de in gracht of op de trambaan duwt met je auto.

Triva

Triva

27-07-2016 om 10:03

reactie

Mijn zus woont in Amsterdam maar aan een nog smaller weggetje dan dit voorbeeld met (inderdaad Taruh) passeervakken maar daar hebben ze al heel lang geleden gewoon een fietspad naast gelegd

Mijn verbazing kwam omdat ik niet uitging van landelijk gebied bij de vraagstelling.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 10:11

Kaaskopje en Triva

die auto's horen niet op die dijk te rijden, het is een sluiproute.

Triva, als er een fietspad had gekund hadden ze dat vast gedaan, maar het dijkje is niet heel veel breder dan die weg.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-07-2016 om 10:11

lastige situaties

Als recreatiefietser loop, sorry, fiets ik hier regelmatig tegenaan. Ik heb dit voorjaar de route langs de Linge gereden en dat waren kleine smalle weggetjes vol fietsers. Daar moet je dan als automobilist langs. Ik bewonderde de voorzichtigheid van deze automobilisten!

Want ik kan me voorstellen dat je, als je een kind naast je hebt zwabberen, náást je kind wil blijven rijden. Maar is het écht nodig om als verliefd stelletje (van alle leeftijden) brééd over de weg hand in hand te fietsen, totaal blind voor je omgeving?
Is het echt nodig om met een aanhangkar vol kinderen te rijden met je partner náást je? Minder gezellig, maar veel veiliger om die dan voor of achter je te laten rijden.

Ook ben ik geschrokken van het fietsgedrag van grote groepen vijftigplusser. Ik ben een solofietsende vijftigplusser (met e-bike, ook dat nog eens) maar menig maal heb ik een groep van tientallen vertegenwoordigers van de grijze golf massaal een doorgaand fietspad of erger, doorgaande weg zien blokkeren terwijl er ergens vooraan twee of drie heren vurig in discussie waren over linksaf of rechtsaf. Mensen, de berm is vaak breed genoeg, zelfs als er een sloot is!

Een beetje rekening houden met elkaar, het is zo prettig. Af en toe even een stapje terug doen voor een ander, een pasje opzij, je wordt er niet slechter van.

Na twee fietsseizoenen moet ik de automobilist in de beroemde fietsrecreatiegebieden de eer geven. Er zal echt wel eens gevloekt worden achter het stuur als er wéér een groep fietsers de boel blokkeert omdat ze niet achter elkaar willen rijden of gewoon midden op de weg stoppen. Maar ze blijven voorzichtig laveren langs al die tweewieliers.

Ja, daar ben ik echt van geschrokken, dat fietsers (van jong tot oud) denken dat ze onschendbaar zijn en dat de weg, zowel de smalle dijkweggetjes als de bredere paden bij bijvoorbeeld Dieren en Eerbeek, alleen voor hen zijn gemaakt.

Oogkleppen op en karren maar.

@Emma

@Emma

27-07-2016 om 10:15

Taruh

die auto's horen niet op die dijk te rijden, het is een sluiproute

Helemaal mee eens. Het is heel onprettig rijden op zo'n dijkje, vooral met mooi weer en veel fietsers. Maar soms moet je er gewoon over omdat je ergens moet zijn.

Astrid

Astrid

27-07-2016 om 10:19

je hoeft ook niet uit te gaan van het landelijke

Ik woon in een grote stad. Langs de grotere wegen is nog steeds niet overal een fietspad aangelegd. In de kleinere zijstraten (ook nog eens éénrichtingsverkeer) is daar niet eens ruimte voor. Het enige dat ze dan proberen is een beetje plantenbakken neerleggen om het wat lastiger te maken om tot grotere snelheid te komen.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 10:21

@Emma

het dijkje dat ik bedoel niet, daar liggen geen woningen of bedrijven aan. Het is alleen nodig voor een aantal trekkers (en die zijn echt het hele dijkje breed) om bij hun landerijen te komen. En die trekkers kijken wel uit om in de ochtendspits daar te gaan rijden, die zijn vroeger of later.

Die paar auto's die je dan nog overhoud zijn van gewasinspecteurs en dat zijn er geen tientallen per dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2016 om 13:26

Taruh

Als je eigen veiligheid in gevaar is als je een auto of trekker wilt laten passeren, kan ik me voorstellen dat je maar even snel voor zo'n gevaarte blijft door fietsen, maar sluiproute of niet, voel ik me niet comfortabel bij een hijgende auto in mijn nek, dus laat ik hem liever voorgaan.

Cyclists are king of the road in the Netherlands


https://www.youtube.com/watch?v=G4qgzsaNN7s
Zie de link hieronder. Maar de link hierboven is leuker.
Maar even voor de titel: cyclists are king of the road in the Netherlands.

https://www.youtube.com/watch?v=uiesCzZlXKY

Tegenwoordig mag ik ook graag 'dwarsliggen'. Inderdaad ook voor de veiligheid.

Ik reed vanmiddag met een buitenlandse student op het fietspad, komen er twee canta's in processie met bejaarden achter ons. Ik reed niet eens naast elkaar. Toeteren dat ze er langs willen.
Student wilde op de stoep springen, we reden niet eens naast elkaar, maar ik waarschuwde hem zich breed te maken en je niet te laten opjagen. Rustig doorfietsen, handsignalen wat je gaat doen en verder moeten ze maar even wachten tot de tegenliggers wegzijn om in te halen.

Cyclists behaving badly, understanding cyclist disobedience


https://www.youtube.com/watch?v=XypDTdd4qr0

Uithof

Uithof

27-07-2016 om 18:09

meestal niet breed maken, maar..

ik fiets van Zeist naar de Uithof (universiteitscentrum van Utrecht) voor mijn werk. Over het algemeen best smalle weggetjes. Als je strak en netjes goed aan de rechterkant blijft fietsen, kan er meestal een auto rustig langsgaan.
Helaas zijn die weggetjes niet alleen voor bestemmingsverkeer - behalve dan tijdens te spits, dan mag het niet. Natuurlijk rijd er toch af en toe een auto (wellicht bestemmingsverkeer).
Mensen die er rijden zijn meestal mensen die een sluiproute willen hebben. En als ze dan rustig inhalen, prima (tenminste liever zie ik daar geen auto's natuurlijk). Maar het is té vaak voorgekomen dat ze snel inhalen. Of wel erg dicht langs mijn stuur.
Ik houd er net als Kaaskopje echt niet van als er iemand achter me rijdt, ik voel me ook opgelaten. Maar toch heb ik het wel eens gedaan, als ik hoorde dat iemand hard aangesjeesd kwam: even naar het midden van de weg. Ga eerst maar even 15 km/u rijden auto, daarna mag je erlangs.
Bij een heel smal stukje, als ik dan samen met mijn kind fiets, nemen we ook gewoon de tijd om achter elkaar te gaan fietsen (we springen dus niet direct van onze fiets af om in de berm te gaan wachten of zo). Want zelfs als je daar woont: dat hoort er dan bij en daar heb je ook voor gekozen; je woont in feite aan een soort fietspad/wandelpad/tractorweggetje, waar af en toe een auto mag komen.
Dat de gemeentje nou zo stom is om daar een bord van max. 60 km/u te zetten. Onbegrijpelijk.

(Er zijn overigens automobilisten die heel rustig aan komen rijden en daarna afstand houden tot kind en mij, achter ons. Die krijgen een beloning: dan zeg ik kind dat ik nu snel naar voren fiets (bij erg smal stukje stoppen we eventueel) en laten we zo'n persoon er natuurlijk graag snel door!).

Ben ik moralistisch? Ja. Weet ik.

Auto te gast

Maken die straten ook furore in jullie gemeentes? Daar is het echt de bedoeling dat de auto achter je blijft rijden. In de praktijk is die gast zo opdringerig dat ie je toch de zijkant probeert in te duwen.

Trage keuvelaars op drukke fietspaden in de spits vind ik als fietser trouwens ook erg irritant.

Pug

Pug

27-07-2016 om 19:53

ja Kenfan

Hier in de buurt is zo'n straat. Ik zag daar laatst een man die probeerde de auto's op te voeden, maar hij werd steeds bijna aangereden. Hij reed tegen het autoverkeer in namelijk precies 10cm rechts van de middenlijn. (Auto's mogen 1 kant op, fietsers 2 kanten.) Geen auto of vrachtwagen die dus ook daadwerkelijk aan hun kant van de weg bleef. Alle fietsers moesten namelijk ingehaald worden, dus kwamen ze op de andere helft. En die man maar stug doorfietsen daar, terwijl die auto's er van uit gingen dat hij wel opzij zou gaan.

Het is echt een verschrikkelijke straat geworden.

Dees

Dees

27-07-2016 om 21:25

Splinter VS balk

Ik begrijp de automobilisten wel, de man niet. Een ander opvoeden door je zelf niet aan de verkeersregels te houden. Immers de regels zijn duidelijk iedereen moet uiterst rechts rijden dus ook die asociale man. Met zijn 2en naast elkaar fietsen is ook alleen toegestaan als het fe rest van het verkeer niet hinderd, dat houdt dus in dat als op de weg waar auto's te gast zijn (is immers alleen een naambord en geen wettelijk iets) je zomaar achter elkaar moet fietsen omdat je anders de auto's of anderw fietsers hindert.

40er

40er

28-07-2016 om 12:58

weggetjes en spookfietsen

Hier ook van die heerlijk smalle weggetjes. We gaan dan idd achter elkaar aan fietsen. Maar je hebt hier ook een deel (fietspad) waar nogal vaak spookfietsers fietsen, meestal ook nog wielrenners(die overigens de meest asociale weggebruikers zijn die ik ken). Als ik nml van ons dorp naar de stad fiets moet ik op een bepaald moment een rotonde over. Die kant is voor naar de stad. Kom je terug van de stad dan fietsen je daar vaak andere fietsers tegemoet (wat daar dus niet mag). Onlangs fietste ik daar met mijn zoon, komen er dus wielrenners aan, direct schreeuwen dat ik aan de kant moest gaan. Nu ben ik in het gelukkige bezit van een kronan met een flinke krat erop èn van een flinke bek tegen wielrenners. Heb ze dus allemaal de huid vol gescholden en ben heerlijk blijven fietsen (en dat was heerlijk!)

Wielrenners en de grijze plaag, brr, het ergste op de weg om tegen te komen!

Lente

Lente

28-07-2016 om 17:27

uithof

Er is een landelijk beleid voor snelheid per type weg. Minder dan 60 km is er niet voor een weg buiten de bebouwde kom, m.u.v. Werkzaamheden en zo.
60 km max betekent niet dat je 60 moet rijden.

De gemeente gaat vooral over de wegen binnen de bebouwde kom. Daarbuiten zijn het vaker provincie, Rijkswaterstaat of Waterschap die de snelheid bepalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.