Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2013 om 23:19

Mandela overleden

Het is dan toch gebeurd... Wat een bijzondere man en mooi mens moeten we nu missen.

Suze

Suze

05-12-2013 om 23:30

Je weet wat hij oud is en ziek was. En toch is het schrikken. En voelt echt verdrietig. Echt een bijzondere man die veel voor de wereld heeft betekend.

"Een van ons, maar toch net iets groter dan wij allemaal"

De kop van de Volkskrant. Een mooi artikel.
Persoonlijk vind ik het mooi dat hij na vele jaren in gevangenschap te hebben gezeten de gezegende leeftijd van 95 jaar heeft mogen behalen. Free free Mandela.

SABC

http://tinyurl.com/q5vvgat
South African Broadcasting Company met live coverage

Mandela is in vrede

"Educatie is het meest krachtige wapen dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen"

~ Nelson Mandela

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 08:22

Oud geworden

Ik ben ook blij dat hij zo oud heeft mogen worden. Het 'Only the good die young' klopt gelukkig ook niet altijd!

meer live


http://www.youtube.com/watch?v=4ugVSzL3fY8&feature=share
Ik had eigenlijk wel Klaas de Jonge of Conny Braam verwacht gisteren bij Pauw en Witteman maar ze hadden 2 figuren die ik alweer vergeten ben.

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 12:28

Annej

Hoeveel tijd hadden ze dan tussen het bekendmaken en het begin van het programma? Ze hebben sowieso een onderwerp moeten laten vallen en heel snel mensen moeten vragen.

excuses Dalarna

Natuurlijk hebben ze geimproviseerd, dat weet ik ook wel. Maar het valt me toch tegen dat deze mensen niet eens genoemd zijn of in beeld gebracht. Aan de meeste politici kon je zien aan hun tekst dat ze zich voorbereid hebben op de dood van Mandela. Dat had ik hier ook eigenlijk wel verwacht.

Dalarna

Dalarna

06-12-2013 om 13:28

Tja

Die voorbereidingen lagen een half jaar geleden of nog eerder klaar. Ik vind het niet eerlijk dat jij verwacht dat Jan en Alleman maar komt opdraven als een half uur voor de uitzending (toch? 22;45 toch?) op Sinterklaasavond bekend wordt gemaakt dat hij overleden is. Veel mensen halen dat niet eens in zo'n korte tijd.

Stenna

Stenna

06-12-2013 om 14:12

conny braam

werd wel genoemd hoor, door een van de gasten (die grote man met die donkere blik)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2013 om 14:49

Conny Braam

is ook in beeld geweest in het nieuws. In P&W is ze absoluut genoemd.
Bij de 'figuren' bij P&W, was in ieder geval Hans Dorrestijn. Redelijk bekend en daar aanwezig ivm zijn voorstelling. Daar is totaal niet meer over gesproken. Anderen waren met taxi of ander vervoer onderweg en kwamen zover mogelijk met vertraging nog aan.

amk

amk

06-12-2013 om 16:28

kaapstad

ik moest gelijk denken aan mijn vakantie in zuid-afrika met mijn toen 3 jarige dochter.
In kaapstad staan beelden van de 4 Afrikaanse Nobelprijs winnaars. 1 natuurlijk Mandela. Ik heb een prachtige foto van mijn dochter hand in hand met dat beeld. Ik heb haar vader toen gesmst dat dochter Mandela de hand heeft geschud. Hij heeft dat gelijk in zijn hele familie door gemeld. En 2 uur later meldde ik: oeps had ik er bij moeten zeggen dat het om een bronzen beeld ging? ☺
Die grap doet het nog steeds goed in de familie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-12-2013 om 23:49

Inderdaad een bijzonder moment dit

't Was blijkbaar ook betrekkelijk onverwacht: twee dochters waren in Londen. Stiekem ben ik er voor Mandela wel blij om dat dit betekende dat hij er zo maar tussenuit kon piepen en dat er niet een hele natie voor de ziekenhuispoort stond te hopen dat hij niet dood mocht gaan. Lijkt me lastig loslaten...
Een krachtige en waardevolle erfenis laat hij na! Ik hoop dat mensen daar in die geest verder kunnen gaan.

Aagje

Conny Braam

http://www.npo.nl/pauw-witteman/06-12-2013/VARA_101327122
Nou, ze hebben me gehoord hoor. Een uitzending met Conny Braam maar ook met Adriaan van Dis.
Ik sprak een Zuidafrikaanse student die vertelde over de magische momenten van Mandela.
Nadat Mandela vrij was gelaten liep hij met een gevolg op straat. Er was nog niets veranderd, het politieke verzoeningsproces was maar net begonnen. De zaak was explosief en onzeker en de verhoudingen niet echt veranderd.
Mandela liep ineens uit de groep en op een politieagent af. En hij sprak met de man dat deze nu ook ZIJN politieagent was.
En dat was voor deze politieagent, en de mensen daaromheen, een ontroerend moment, de tranen sprongen in zijn ogen.
En zo zijn er veel voorbeelden van momenten waarin Mandela zaken rechtzette tussen mensen.
Hij vertelde ook dat Jacob Zuma de mededeling van de dood van Mandela deed op dezelfde trappen, waarop Mandela zijn eerste toespraak in vrijheid had gemaakt.
Van de gevangenis op Robbeneiland, vlak voor Capetown was hij rechtstreeks doorgelopen naar het gemeentehuis van Capetown.
Conny Braam verteld bij P&W wel dat Mandela misschien zoete verhalen heeft voortgebracht maar het was in geen geval een watje maar een echte machtspoliticus die ook politiek strategisch zaken heeft rechtgezet.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2013 om 19:58

Of het zat al in de planning...

Op de dag zelf had ze misschien niet de gelegenheid om te komen.

Voor de rest: ik denk dat Mandela op gezette tijden geen 'vriendelijke' man is geweest als de situatie daarom vroeg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus hij zal echt wel eens beslissingen hebben genomen die hard waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.