Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lynna

Lynna

11-02-2017 om 14:50

Lekker ontspannend boek gevraagd

Ik heb nogal veel aan mijn hoofd gehad de afgelopen tijd en ik heb erg veel behoefte aan lekkere ontspannende boeken. Geen engelse boeken, geen spannende boeken. Iemand onlangs nog een heerlijk boek gelezen?

margaretha

margaretha

11-02-2017 om 15:21

boeken van Santa Montefiore?

Die boeken zouden bij mij onder die categorie vallen. Of Maeve Binchy. kortgeleden een hele serie gelezen over een meisje Flavia de Luce, eigenlijk meer een young adult serie maar ik vond het best vermakelijk. Er is ook een serie over een quilt-groep, vond ik ook heel aardig. Of boeken van Kate Morton?

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

11-02-2017 om 17:30

Liane Moriarty

Twee titels: het geheim van mijn man en grote, kleine leugens.
Lekker ontspannend.
David Sedaris - alles
Hugo Hoes - Fijne familie

mijk

mijk

11-02-2017 om 22:42

cadfael vind ik heel

Ontspannen. Maeve binchy is ook heel erg feel good en ik geniet ook heel erg van jeugdliteratuur.

Mijl

Kinne

Kinne

11-02-2017 om 22:52

Even denken

Cliton serie van Jeffrey Archer. Of boeken van Jojo Moyes. En inderdaad Binchey. Of Cathy Kelly.

Jaina

Jaina

11-02-2017 om 23:33

Ontspannend

Wat voor de een ontspannend is hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Ik vind Agatha Christie altijd heel ontspannend en Simenon/Maigret bijvoorbeeld ook.
Ik ben helemaal niet zo'n detective lezer maar het vaste stramien en de rustige ontwikkelingen in het plot vind ik van deze boeken heel relaxed. Ideaal om te lezen in de trein of het vliegtuig.
Het moet niet te spannend worden als ik echt wil relaxen dus geen thrillers of zo. Dat vind ik dan weer niet ontspannen.
Jane Austen vind ik ook ontspannen, ook een rustig tempo, niet heel spannend wat betreft plotverloop, fijne personages, mooi geschreven..
Daar hou ik sowieso van, boeken die mooi geschreven zijn. Auteurs die mooie woorden en zinnen gebruiken en die in een rustig tempo het verhaal opbouwen.
Jeugdboeken kunnen inderdaad ook heel relaxed zijn. We hebben hier veel Thea Beckman achtige boeken in de kast staan en waarschijnlijk doordat het net wat eenvoudiger is geschreven, het plot niet al te ingewikkeld is maar het tegelijk ook boeken zijn die je echt wil doorlezen kan dat ook heel ontspannend zijn.
Of boeken die deel maken van een serie en waarin eigenlijk alle delen min of meer hetzelfde zijn zoals Arendsoog bijvoorbeeld. Heel voorspelbaar.

Boeken herlezen doe ik ook wel in tijden van stress. Dat zijn een soort oude vrienden waar je weer even bij op bezoek komt. Heel vertrouwd. In de Ban van de Ring voor de 10de keer herlezen.

Li

Li

11-02-2017 om 23:35

Jane Austen

Las ik altijd tijdens bevallingen. Ze dachten dat ik gek was, maar het was echt ontspannend. Nog bijna de geboortes gemist

Bennikki

Bennikki

11-02-2017 om 23:42

Jullet Marillier

Romantische, goed geschreven Keltische sprookjesvariaties. Om helemaal bij weg te dromen, heel ontspannend.

Jonas Jonasson

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween of De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. Grappig, lichtvoetig en heel onderhoudend.

skik

Lynna

Lynna

12-02-2017 om 11:15

Zelf lees ik dan graag...

Sanne van Havelte. Kennen jullie haar? Boeken van voor of vlak na de oorlog. In die tijden hielden de mannen er niet van dat hun vrouw rookte, de vrouw was de baas over de theepot en het leven was heerlijk overzichtelijk, want de rollen stonden vast. Ik lees al haar boeken elke 2 jaar of zo opnieuw. Maar die boeken heb ik onlangs al weer gelezen, vandaar dat ik blij ben met jullie suggesties.

Agatha Christie herlees ik trouwens ook graag. Ook van haar boeken gaat zo'n rust uit.

fan

fan

12-02-2017 om 12:22

ja! begin hier maar niet aan, je bent onbereikbaar

waarschuwing: als je hier in begint ben je niet meer te stoppen.
Outlander van Diana Gabaldon. deel 1 uiteraard beginnen. Niet kijken waar het over gaat, gewoon beginnen.

fan

fan

12-02-2017 om 12:23

gewoon in nederlands

Zeer dik boek, laat je niet afschrikken

Niet nadenken boeken

De boeken van Chantal van gestel vind ik lekker wegwezen als ik niet na wil denken.

Oo dat klinkt niet vriendelijk

Bedenk ik me nu ik t verzend. Maar ik bedoel ... gewoon makkelijklezen en lekker in t verhaal zitten. Geen moeilijke plotten of zo.

margaretha

margaretha

12-02-2017 om 12:29

re lynna

O ja Sanne van Havelte, en andere schrijfsters/ schrijvers uit die tijd. Bij de laatste verhuizing mijn boeken weggedaan en ik heb er spijt van. Mijn favoriet in tijden van malaise/ ziekte is een boek met de titel "deed jij dat Agniet?" (schrijfer weet ik zo gauw niet), die heb ik wel bewaard.

Guilty pleasures

Ik ben dol op Maeve Binchy en ik zag gisteren dat er weer een nieuw boek uit is. Verder ben ik sinds mijn 17e dol op de boeken van Cissy van Marxtveld. De verbazing over hoe de samenleving toen in elkaar stak. Ik lees op vakantie veel chicklits van The House of Books. Rosamunde Pilcher lees ik om de Brit in mij levend te houden. Prominent in mijn boekenkast staat een uitgave van de boekenclub waar mijn ouders in de jaren 70 lid van waren ' zondagskind' van Reita Lambert over een jong meisje dat erfgenaam wordt zonder dat ze dat weet. Oei heb ik t plot al verklapt. Maar blijft heerlijk wegdromen.

Juline

Juline

12-02-2017 om 20:53

Cissy van Marxveldt

Ook zo'n topper uit die tijd
Heerlijk als je verder niks wil en hoeft. Met een pot thee en een stapel biscuitjes op de bank. Oh, nu al zin in!

mijk

mijk

12-02-2017 om 21:33

ik ga van Cissy van Marxvelt altijd heel raar praten.

Dan zijn ineens weer alle meisjes bakvissen. Bob Evers vermaak ik me dan ook altijd erg mee maar dat is wel een heel specifieke smaak.

In het Engels taalgebied zijn ook veel mooie meisjesboeke. Anne of green gables alles van Louise May Alcott. Staat allemaal copyright free op internet. Genieten!

Omnibussen

Gewoon bij de kringloopwinkel voor een habbekrats een omnibus of een trilogie gaan halen. Of een Witte Raven pocket, ook altijd goed.

Als je van Sanne van Havelte houdt, dan zijn deze coryfeeeen van de belegen dameslectuur als Margreet van Hoorn,Nel van der Zee, Jos van Manen-Pieters ook wel aan je besteed.

Niet al te ingewikkelde problemen in een overzichtelijke wereld, waarin mensen hooguit wat stug en ondoorgrondelijk zijn, maar toch het beste met elkaar voor hebben.

Ok, het is geen topliteratuur. Maar de hoofdpersonen hebben een nobeler karakter dan die van een zeg, Saskia Noort. Daar heb ik ooit een boek van gelezen. Poeh, wat een onsympathieke,oppervlakkige leeghoofden waren dat.

En het leest zo lekker gedachteloos sloom weg. Bij Jonas Jonasson was ik als ik even mijn gedachten er niet bij had, na drie regels de draad al kwijt.

Eens in de twee jaar logeer ik bij mijn lievelingstante, dan ruk ik zo'n pil uit de kast en dan laat ik me heerlijk vertroetelen met kopjes koffie, lekker eten, nootjes en franse kaasjes, borreltjes,advocaat met slagroom terwijl ik er minstens een omnibus doorheen jas.

De ultieme ontspanning, daar kan geen wellness resort tegenop.

Op zand gebouwd

Net met een griepje in bed uitgelezen: "op zand gebouwd" van Anne Rivers Siddons. Heerlijk rustgevend, vol met prachtig beeldende beschrijvingen die je (als je heel sloom bent) ook gewoon diagonaal kunt lezen zonder iets van het verhaal te missen.

Overzichtelijk aantal personages, zodat je niet steeds terug moet bladeren naar wie Piet nu weer was of zo. Dat vind ik zelf ook altijd wel belangrijk als ik lekker lui wil lezen.

En het oeuvre van Anne Tyler

Daar krijg ik altijd vanzelf een goed humeur van!

Ja, outlander

Geweldige serie, volgens mij heet ie Reiziger in het NLs.

Lou

Lou

13-02-2017 om 14:45

jeugdlectuur

Als je van jeugdlectuur van enig niveau houdt: alles van Francien Oomen, Cornelia Funcke, Anna Woltz. Mooi geschreven, best nog wat inhoud, maar wel lekker makkelijk (hoewel de inkt-trilogie van Funcke behoorlijk ingewikkeld is, doe die anders maar niet). Wat ik ook heerlijk kan vinden af en toe is zo'n soort boek maar dan van een generatie geleden, bijvoorbeeld van Paul Biegel, Jan Terlouw of Tonke Dragt.

Lou

Lou

13-02-2017 om 14:46

Vergeet ik nog

Harry Potter.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

13-02-2017 om 17:26

Of deze (beschrijving gekopieerd van internet)

Beverly Swerling - Stad van dromen
"Meeslepend familie-epos met op de achtergrond het ontstaan van de stad New York."
dromen.jpg
Beverly Swerling - Stad van dromen

Een kleine geschiedenis van artsen, indianen, slaven, hoeren en soldaten

Rond 1650 komen Sally en Lucas Turner via Rotterdam vanuit Liverpool aan in de Nieuwe Wereld: Nieuw Amsterdam. Meteen bij aankomst weet Lucas zijn beroep, barbier, aan te wenden om een goede woonplaats te krijgen: hij moet de gouverneur Peter Stuyvesant van zijn galstenen afhelpen. Hij doet een gewaagde operatie: hij opereert door in het lichaam te snijden, iets wat de meeste dokters nog niet durfen in die tijd; die purgeerden en tapten enkel bloed af. Ook blijkt al snel dat Sally heel goed is in het kruiden zoeken en maken van diverse geneesmiddeltjes. De broer en zus bouwen binnen de ommuurde stad een kleine praktijk op en buiten de muren, waar het gevaar van indianenaanvallen loert, een kruidentuin.
En zo begint de bewogen geschiedenis van de families Turner en De Vries die gemarkeerd wordt door de medische wetenschap en de geneeskunde, door liefde en haat, jaloezie en concurrentie, avontuur en oorlog, te midden van blanken, negers en indianen, temidden van genezers, soldaten, hoeren en slaven, met op de achtergrond het grootse panorama van het ontstaan van de metropool New York.

4 hoofdthema's in dit fascinerende boek: de medische geschiedenis, het rascisme tussen blank, zwart en rood, de geschiedenis van New York en de geschiedenis van de families Turner en De Vries.
De medische geschiedenis omhelst de pioniers op medisch gebied die meer durfden dan alleen maar bloed aftappen met heuse bloedzuigers of werkten met purgeermiddelen, zalfjes en kruidenmengsels. De barbiers, mensen die niet alleen met de schaar en het scheermes om konden gaan, waren de eerste die durfden te snijden met hun instrumenten en beweerden door operaties ziektes te kunnen genezen. Deze vaardigheid van het mes ging over van vader op zoon (dochter) zoals in Lucas' familie de Turners. De nazaten van Sally hadden het kruidengenezen in hun vingers: dit werden apothekers.
In de 17de eeuw was de grootste handel die van de slaven. Rond 1700 begon deze handel langzaam af te nemen omdat er steeds meer angst voor slavenopstand was en er ook steeds meer arme blanke emigranten kwamen die ook huishoudelijk werk wilden doen. De slaven hadden uiteraard totaal geen rechten. Toen de grote vrijheidsoorlog uitbrak tussen Washington en de Engelsen om de zelfstandigheid van New York als Amerikaanse staat, waren de Engelsen zo slim om slaven te recruteren onder het mom dat wanneer de oorlog was afgelopen, zij vrij waren.
Uiteraard waren de indianen, de oorspronkelijke bewoners van het gebied, de grote vijand en werd er absoluut geen enkel contact met hen getolereerd, zoals Sally had. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een klein stukje indiaanse geschiedenis over de grond waarop New York is gebouwd en de gebruiken van de oorspronkelijke stam die er woonde: de Canarsie.
Tenslotte de geschiedenis van New York, eerst Nederlands, vervolgens Engels en eindigend met de strijd om de zelfstandigheid. Zowel op stedebouwkundig als politiek gebied wordt de geschiedenis uit de doeken gedaan. Ook zie je hoe belangrijk de scheepvaart was. Alle handel ging per schip. Pas later begonnen ook de andere gedeelten van Amerika met in- en export, zoals de graanhandel, die daardoor de handel in New York ondermijnden. De suikerriethandel (rum) werd gedaan vanaf de 'eilanden' waarmee waarschijnlijk Cuba en andere Caribische eilanden werd bedoeld en waar legale piraten de handel aanvoerden. Tenslotte werd de strijd om New York weliswaar over het land uitgevochten, maar kwam de aanvoer van de strijdkrachten over het water, evenals het lugubere gegeven van de 'gevanenisschepen' die voor de stad voor anker lagen. Op enkele kleine details na en wat geschiedsvervalsing ten behoeve van het verhaal, die de schrijfster zelf aangeeft, schijnt dit de echte geschiedenis te zijn van New York. 20 jaar research heeft de schrijfster voor dit boek gepleegd. Geen wonder dat ze de sfeer zo mooi weet neer te zetten.
Tenslotte de familiegeschiedenis. De nazaten van Lucas en Sally Turner vallen uiteen in de Turners, de chirurgen, en de Devreys (De Vries), de apothekers. Doordat Lucas Sally min of meer verkocht om zich zo de slagersvrouw Marit eigen te maken, is de eeuwenlange familievete ontstaan. De opbouw van de vete en de familie wordt gevolgd door de wraak van Jennet (squaw DaSilva). De geschiedenis staat bol van liefde, wraak en verraad. Niet alleen beroemde artsen maar ook een beruchte hoerenmadam voeren de familie aan.
Het boek is prachtig opgebouwd: van Nederlandse nederzetting tot Amerikaans New York, van broddel-dokteren tot de eerste ziekenhuizen, van de eerste New York-pioniers tot een grote New Yorkse familie.
'Stad der dromen' is een waar meesterwerk zoals de 2 delen van 'Ségou' van Maryse Condé. Het ademt dezelfde mooie sfeer uit als Jeffrey Lent's 'De herfst'. Het is mooier als 'De fatale kust' van Robert Hughes. Het heeft dezelfde toegankelijkheid van geschiedenis lezen als 'De kleine geschiedenis van Amsterdam' van Geert Mak.

BEVERLY SWERLING - STAD VAN DROMEN (Legacy), De Boekerij, 2001

Tine Winkel

Tine Winkel

13-02-2017 om 18:52

sanne

die column Sanne uit Margriet is ook gebundeld. Een deel of 10. Heerlijk ontspannend.
En zoals hier ook al wordt genoemd: Maeve Binchy leest ook heerlijk weg. Zelf hou ik ook erg van Arthur romans, bv. de boeken van Marion Bradley. Die schrijfster heeft ook andere bekende verhalen herverteld, zoals bv. de val van Troje. En een boek over het circusleven, ook heel mooi. Ze schrijft ook een ander genre, meer SF, dus kijk wel even globaal naar het plot.

maan.

maan.

14-02-2017 om 13:26

Rosie?

Eerste wat me zo te binnen schiet, rosie project/rosie effect. Leest lekker weg! Ik zag ook het bommenmeisje al genoemd, is ook zeker een aanrader! Verder misschien walter gom. Heller van Michael Berg is ook erg goed maar misschien niet helemaal qua genre wat je zoekt.

Daisy

Daisy

14-02-2017 om 14:19

Lynn Austin

Lynn Austin schrijft historische romans over vrouwen. Heerlijk leesbaar en historisch goed onderbouwd. De auteur schrijft wel met een christelijke inslag maar daar heb je (ik) geen last van. Als atheïst zou ik bijna blij worden van de af en toe aangehaalde bijbelteksten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.