Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Yaron

Yaron

22-11-2015 om 22:32

Laat jij iets vanwege de terreurdreiging?

Net op het nieuws ging het weer uitgebreid over Brussel, man en ik hadden het erover of we dingen zouden laten vanwege de terreurdreiging. En ja, we waren van plan in de kerstvakantie een dagje met de kinderen naar Amsterdam te gaan, dat doen we elk jaar, maar we hebben besloten om het dit jaar niet te doen. We wonen in een klein dorp ver buiten de randstad en de dreiging is hier niet groot, dus waarom dat wel opzoeken? Laten jullie ook iets on deze reden of doe je iets juist wel?


Amsterdammertje

Amsterdammertje

22-11-2015 om 22:51

Niet meer met de tram met de kinderen en ik let meer op, op straat. Ik twijfel nog over de kerstvoorstelling

We wonen aan een plein en dat is niet een plek waar je zoiets zou verwachten. De buurt van school juist wel (en daar staat het hek altijd van open en de deur is van het slot).

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 22:57

Hmmm

Ik laat niets en werk in een pand waar nog wel eens bommeldingen zijn. Volgend jaar gaat mijn dochter naar Londen met school en dat vind ik wel onprettig. Daar kan ik niets van laten merken want zij is van zichzelf al angstig aangelegd en wil dus ook geen kranten lezen of nieuws zien.

neteret mut

neteret mut

22-11-2015 om 23:03

tot nu toe niet

gisteren naar het boekenfestijn geweest, vandaag naar de kerk, kinderen morgen naar school. Vriend van jongste dochter heeft morgen geen les want tja ...gaat naar een hogeschool in Brussel en de scholen enz. zitten morgen dicht daar. Man heeft deze week nog wel een afspraak staan in Brussel, zal wel gewoon gaan zoals het nu lijkt.

Elske

Elske

22-11-2015 om 23:07

Nee

Nee, ik laat er niks om. Ik ga binnenkort gewoon naar Amsterdam, naar 'n concert nota bene. Met een van mijn kinderen, en we moeten met de metro en trein. Mooi dat ik dat gewoon doe. Er kan áltijd iets gebeuren, de kans dat er iets gebeurt op de plaats en tijd dat jij ergens bent is nog steeds extreem klein.

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 23:11

Metro, tram?

Die snap ik niet helemaal. Kun je ook niet meer veilig met het OV? Ik heb van de week nog in de metro in Rotterdam gezeten en ik ging naar een station waar best wel wat overheidsgebouwen in de buurt zijn. Helemaal niet bij stil gestaan dat dat een risico was.

Nee

Dochter had vandaag met drie vriendinnen in de stad (Rotterdam) afgesproken, eentje kwam niet omdat ze bang is voor terreur. Ik liep gisteravond zelf nog door CS zonder ook maar een seconde over de mogelijkheid van een aanslag na te denken.

Als ik terrorist zou zijn zou ik bommen laten afgaan op Schiermonnikoog. Echt veel slachtoffers zal je niet maken, maar het gevoel dat je nergens meer veilig bent heb je dan wel gevestigd.

skik

Dees

Dees

23-11-2015 om 02:19

Vliegen

Nou skik daar zou je je nog weleens flink in kunnen vergissen.

Ik ben vlak na Parijs met het vliegtuig op pad gegaan ik moet zeggen vond het een minder prettig idee maar heb het niet gelaten.

vlinder72

vlinder72

23-11-2015 om 06:33

nee

Ik werk in Amsterdam. Ik reis bijna dagelijks met de trein en metro. Ik denk niet dat mijn werkgever het zal waarderen als ik aangeef niet te komen vanwege de terreurdreiging.

Ik overweeg het overigens niet eens om niet te gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2015 om 10:18

Nee

Mijn man moest vliegen op de avond van de aanslagen in Parijs. Dat vond ik wel wat minder. Toen kwam het wel heel erg dichtbij.

De kans is dat je het slecht treft is echter heel klein. Dus nee, wij laten niks. Kan me voorstellen dat dat anders ligt als je in Brussel moet zijn.

guera

guera

23-11-2015 om 10:19

nee

Ik laat niks. Vh weekend nog in grote stad geweest. Binnenkort concert. In voorjaar naar Londen. De kans dat je morgen omkomt bij een auto ongeluk is nog steeds vele malen groter.
Ik merk wel dat het heel effectief is pakketjes neer te zetten of dreigtweets te sturen. Daarmee kunnen ze de halve economie platleggen en hoeven ze niet eens echt iets te doen. Er stonden weer diverse vliegtuigen aan de grond na een dreigtweet.

Amsterdammertje

Amsterdammertje

23-11-2015 om 10:29

Brussel

Man moet volgende week ook in Brussel zijn. Daar sta je even bij stil maar ik denk niet dat de kans nu nog groot is dat daar een aanslag wordt gepleegd. Als er nog een aanslag op stapel staat, zal het eerder een plek zijn waar weinig beveiliging en controle is.

Wij komen elke dag meerdere malen langs een aantal plekken waar sinds een tijd permanente politiebewaking is ingesteld. Best confronterend in deze tijden.

Charis

Charis

23-11-2015 om 10:33

Nee

Ik vind het idee dat er een terroristische aanslag zou kunnen gebeuren wel onprettig hoor daar niet van, maar idd, de kans dat je een ongeluk krijgt in het verkeer is vele malen groter.

En net als Skik heb ik ook gedacht dat als er aanslagen zouden zijn in kleine plaatsjes, mensen dat nog veel bedreigender zouden vinden, omdat je dan buiten de grote stedelijke centra blijkbaar ook niet veilig meer bent.

Wat dit zo bedreigend maakt is dat het gaat om mensen die bereid zijn te sterven tijdens hun daad. Daar begin je niks tegen. Maar desalniettemin is de kans dat je op de verkeerde plek bent op de verkeerde tijd nog altijd ontzettend klein.

neteret mut

neteret mut

23-11-2015 om 11:34

beetje ot

Discussie hier in huis: voel je je veiliger als je (veel) politie/ soldaten om je heen ziet of juist onveiliger. Dit naar aanleiding van schooluitstap van jongste dochter afgelopen donderdag naar Molenbeek (Brussel ivm asielzoekers problematiek) waarbij ze veel bewaking tegenkwamen en klasgenoten dat niet prettig vonden. Zelf ben ik meerdere keren in Israel geweest en daar kom je ook veel bewaking tegen.

Annuleren

Ik hoorde wel van een collega dat hij een trip naar Disney Parijs met zijn gezin heeft geannuleerd.

skik

Amsterdammertje

Amsterdammertje

23-11-2015 om 12:49

neteret mut

Elke uur, dag en nacht, rijdt in deze buurt een politieauto langs het huis van iemand die extra beveiligd moet worden. Dit is ISgerelateerd. Het gaf mij een heel onveilig gevoel in het begin (kennelijk is de kans aanwezig dat hier iets kan gebeuren) maar het went.
Je wordt er wel extra met je neus opgedrukt, dat wel. Zeker met die permanente politiebewaking die we elke dag passeren op weg naar werk en school, buiten in politiehuisjes, elke dag zichtbaar. Het is niet prettig om ermee geconfronteerd te worden, wel goed dat het gebeurt.

Wat overigens niet wil zeggen dat daar ook de politie in zit, 24 uur per dag. daar heb ik mijn twijfels over. En wat overigen ook niet wil zeggen dat er niets zal gebeuren. Tenzij, zoals in Brussel, alles (politie, militairen, geheime diensten, justitie etc) samenwerken om 1 klein gebied te beveiligen. De kans dat daar nu een aanslag gebeurd is klein.

Je kan wel stellen dat ik extra bewust ben hoe kwetsbaar we zijn als iemand iets wil doen ten koste van zijn eigen leven.

Op Schiermonnikoog zie ik niet snel iets gebeuren maar wel op drukke plekken in het land. Plekken met een bepaalde symboliek, toeristische trekpleisters, plekken die het vertrouwen aantasten en het dagelijks leven kunnen stilleggen. Als je in Amsterdam het OV stillegt, wordt de binnenstad snel heel stil. Na die treinactie, neem ik niet snel de trein naar Parijs. Vrienden en zeker die met bepaalde voornaam en achternaam, bepaald uiterlijk, gaan ook niet meer snel met de trein naar Parijs. De tram voelt niet meer goed voor mij.

Dat betekent niet dat ik daarom maar thuis blijf. Maar ik denk over bepaalde uitstapjes wel eerst even na.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 12:56

Een schooluitstap naar Molenbeek vorige week donderdag?

neteret mut

neteret mut

23-11-2015 om 14:14

idd jamie

gewoon klas 6 middelbare school, rond asielzoekers problematiek, gesprekken met asielzoekers, bezoek aan het "klein kasteeltje" ed. Stond al lang in de planning voor die dag en dat is gewoon doorgegaan. Nou was Brussel toen nog niet code 4, denk dat de beslissing voor wel of niet doorgaan deze week anders zou zijn. Molenbeek is overigens ook maar gewoon een stadsdeel, heeft wel een slechte naam (maar dat heeft de Bijlmer toch ook? om maar iets te noemen).

Hortensia

Hortensia

23-11-2015 om 14:35

Net gehoord

Ik sprak net een kennis die ik tegenkwam en dat is een heel nuchtere vrouw, absoluut geen anti-moslim, laat zich niet snel meeslepen door dit soort dingen.

Maar ze vertelde me dat ze afgelopen weekend in een volle trein zat, met zicht op de WC. Er stapte een man naar de toilet, volgens haar "met Arabisch uiterlijk en een rugzak". Toen kreeg ze het opeens benauwd. Ze wilde ergens anders gaan zitten, ver weg van die wc, bekende ze, maar het was erg druk en er was geen plaats meer. Toen de beste man even later weer gewoon tevoorschijn kwam schaamde ze zich rot...

Ik blijf niet thuis, maar ik realiseer me dat ik me waarschijnlijk net zo onrustig zou hebben gevoeld als zij in zo'n situatie. En dat WIL ik niet!!!

Nee

Ik woon in Amsterdam en kom regelmatig op drukke plekken, maar de kans dat er een aanslag plaatsvindt is nog altijd veel kleiner dan bijvoorbeeld een verkeersongeluk. Daar ga ik mijn leven niet voor stil leggen.
Ik vraag me ook af, hebben mensen die zo bang worden van iemand met een 'Arabisch uiterlijk' dan nooit normaal contact met mensen van andere afkomst? Wij wonen in een redelijk gemengde buurt, met mijn allochtone buren heb ik toch net zo goed (of slecht) contact als andere buren.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 15:11

sorry neteret

Ik lette even niet op en haalde Molenbeek en Saint-Denis door elkaar waar ze een dag eerder de boel hadden afgezet

Injel

Injel

23-11-2015 om 16:35

nee

Een spontaan bezoekje aan Brussel zou ik afgelopen weekend niet gedaan hebben, maar voor de rest houd ik er geen rekening mee. Gisteren nog in Amsterdam naar een Franse winkel (Decathlon) geweest. We maakten er wel grapjes over in de auto erheen, maar het hield ons niet tegen.

Hortensia

Hortensia

23-11-2015 om 16:49

maaike

Die vrouw die ik spreek heeft zowel in haar werk als in haar vrijwilligerswerk juist regelmatig contact met allochtonen en een allochtoon is in onze regio ook echt geen bijzonderheid.

Ze is heel nuchter, absoluut niet iemand die met de onderbuik denkt of zich op laat jutten, integendeel.

Zij zei zelf al meteen dat ze haar schrikreactie niet snapte. Ze zei zoiets als: de Noorse terrorist Breivik was geen allochtoon, de schutter van het Alphense winkelcentrum was gewoon Nederlander en in de VS zijn er meerdere blanke mensen geweest die dood en verderf zaaiden in bijvoorbeeld scholen, waarom wordt ze dan niet onrustig (zo noemde ze het: onrustig) als er een witte meneer met rugzak op het toilet van de trein zit en wel als er een getinte meneer met Arabische trekjes zoiets doet?

Ze laat zich overigens niet door die onrust beperken, verzekerde ze me

Yaron

Yaron

23-11-2015 om 17:17

reactie

Het voelt voor ons niet als beperking, maar toch gaan we bewust niet naar Amsterdam, de kinderen willen ook niet. En inderdaad een auto ongeluk kan hier ook gebeuren. En Maaike11 nee, we hebben geen contact met allochtonen, geen asielzoekers of allochtonen hier in de nabije omgeving, ik zou er ook geen probleem mee hebben, maar ze zijn er gewoon (nog) niet.

Jesse_1

Jesse_1

23-11-2015 om 17:38

Nee

Wij laten niks.

Man had vorige week eigenlijk een aantal dagen naar Frankrijk voor zijn werk moeten gaan en dat ging niet door omdat er een aantal mensen zich niet prettig bij voelden. Anders was hij gewoon gegaan.

Arawen

Arawen

23-11-2015 om 19:17

Brief van school

Tot mijn verbazing ontving ik net een officiele brief van de middelbare school van zoon in mijn mail. Een heel statement. Dat ze de bezorgdheid van ouders wel begrijpen maar er voor kiezen geplande uitstapjes c.q. buitenschoolse activiteiten wel door te laten gaan. Tenzij er iets gepland is naar een plaats/lokatie die afgeraden wordt door de autoriteiten.

Tot mijn verbazing, ja.. ik had nog geen seconde nagedacht over eventuele risico's.. wij wonen niet ver van Amsterdam en toevallig heeft zoon daar morgen een school-uitstap naar toe. Ik heb echt niet overwogen om hem niet te laten gaan. En had ook geen idee dat dat bij andere ouders wel zo zou leven..

Target

Al sinds 9/11 wordt er geroepen dat de Rotterdamse haven een target is omdat als je daar aardig wat dood en verderf kan aanrichten als je een chemische opslag tot ontploffing laat brengen. Tenminste, door hijgerige kranten en licht-ensatiebeluste, maar eigenlijk best bange types. Nu 14 jaar later is de hele boel nog intact en zijn er geen concrete aanwijzigen voor geplande aanslagen geweest. Maar de haven is een soort paniek go to target. Net zoals de Maasvlakte altijd dé oplossing is voor alles dat men kwijt wil.

skik

Mussie

Mussie

23-11-2015 om 19:55

Vlinder

Ik moest erg lachen om het idee dat ik tegen mijn werkgever zou zeggen dat ik niet kwam vanwege terreurdreiging. Ik werk ook in Amsterdam en reis elke dag me de trein, en heb er werkelijk nog nooit een seconde over nagedacht! Ik voel me daar gewoon veilig hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2015 om 20:03

Ik ben niet zo uithuizig

Wij maken momenteel regelmatig ritjes naar een andere stad in Noord Holland en maak me op dat traject totaal geen zorgen. Als ik iets in Amsterdam zou moeten doen, zou ik dat ook gewoon doen. Ik kan toch moeilijk een sollicitatiegesprek afzeggen omdat ik bang ben voor een aanslag. (Niet dat ik momenteel solliciteer, maar dat is zo'n beetje de enige reden dat ik er nog kom.)

Ik weet nog dat de aanslagen in Londen net geweest waren en toen heb ik me wel een paar weken ongerust gevoeld als we richting Amsterdam moesten. Ik maak me nu wel zorgen, maar niet genoeg om Amsterdam te mijden.

Mijn dochter is overigens afgelopen weekend nog naar Disneyland Parijs geweest. Ik ging ervan uit dat het wel goed zou gaan, maar ik was wel blij dat ze weer heelhuids terug was. 50 procent vanwege de hoogst ongemakkelijke sfeer in België en Frankrijk (stel dat ze opeens niet verder zou kunnen reizen vanwege afzettingen of zoiets) en de andere 50 procent omdat ze met de auto ging.

nee

En ikwoon nog wel naast de Botlek en moet elke dag met de metro de grote stad in om aan al die enge allochtonen les te geven!

Als ik bang zou moeten zijn, of een schrik reactie zou krijgen van mensen met Arabisch uiterlijk die verdacht doen, kan ik mijn deur niet meer uit!

Wij gaan dus gewoon naar Freek vonk met kerst, ik stap ook met de kinderen in de metro en manlief gaat elke dag werken indie gevaarlijke haven van Rotterdam, waar de kans op ontploffing door onveilig werken groter is dan door bommen.

Yura

Yura

23-11-2015 om 20:11

Kerstmarkt met school

Nou hier heeft de school besloten dat het traditionele uitstapje van Duits naar de kerstmarkt niet door gaat. Ik vind het persoonlijk nogal overdreven. Misschien als het Duitse elftal op diezelfde dag in diezelfde dag zou moeten spelen, zou ik het hebben begrepen.

Ik weet nog dat ons schoolreisje op de basisschool op stel en sprong veranderd moest worden. We zouden met de trein gaan en er was net een trein gekaapt en bevrijd. Veel ouders waren als de dood dat opeens elke trein gekaapt ging worden. Vonden mijn ouders toen ook zwaar overdreven, maar is natuurlijk best lastig voor een school wat ze moeten beslissen, ouders staan er erg verschillend in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.