Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juno

Juno

16-09-2016 om 13:25

Kunst aan de muur, één of veel?

Een tijd terug hebben we woonkamer laten stuccen en verven. Het ziet er waanzinnig strak uit, zo strak dat we het niet over ons hart konden verkrijgen gaten te boren om wat op te hangen. Ik vind het toch wel kaal en onaf dus ik wil wat op de muur.
Nu zit ik met de plek boven de bank: ik twijfel tussen één of twee grote kunstwerken, of een wand vol met kleiner spul. Van die schilderijenrails heb ik gehad en wil dat nooit meer dus ik kan niet uitproberen wat het mooist staat. Klein spul heb ik maar is niet allemaal onze smaak alhoewel het zeker niet lelijk is, wat groter heb ik niet.


Taruh

Taruh

16-09-2016 om 13:29

1x groot

want anders vind ik het veel te druk worden en ik ben juist groot fan van die rails want ben lid van de kunstuitleen en dan wisselt het nogal.

Sarenza

Sarenza

16-09-2016 om 13:30

Spuitlijm

Bij de doe het zelf kun je spuitlijm kopen. Probeer eens of je die zonder vlekken van je muur afkrijgt of probeer het met tape. En dan knip en plak je gewoon kranten op de goede maat en hang je die op. Is niet helemaal hetzelfde maar je ziet wel wat het doet met de ruimte. Succes

proberen?

'Probeer eens of je die zonder vlekken van je muur afkrijgt of probeer het met tape'

Hm. Dat lijkt me niks met zo'n schitterend gestucte muur. Proberen

Wat staat je zo tegen in de schilderijenrail? Dat lijkt me dé manier om zonder boren wat op te hangen én nu en dan te wisselen.

Lieverdje

Lieverdje

16-09-2016 om 14:46

toch de schilderijrails

Daar kan je ook zo'n groot ding aan kwijt. En echt klein spul is inderdaad niet geschikt voor de meeste railsystemen, daarvoor is het te licht. Je kunt ook overwegen je kleine spul te verzwaren aan de achterkant.

ladder

Ik heb een verzameling antieke en zelfgemaakte quilts. Sommige heb ik aan de muur hangen en heb daarvoor schroefgaten geboord. Maar ik heb ook wat oude laddertjes hier en daar tegen de muur gezet waar ik de quilts over heen hang. Per ladder zo'n 5 a 6 quilts, netjes opgevouwen over een sport heen. Wellicht totaal niet wat jouw stijl is, maar ik geef je maar even het idee. Kan je zelfs ook foto's laten zien, want die zwerven er genoeg op het wereldwijdeweb. Nogmaals, ik heb een bijzondere smaak, en die valt niet in de categorie ' strak, modern, minimalistisch'. Dus als je het laatste wil, helaas dan kan ik je niet helpen.

Veel is in

Heel veel verschillende is helemaal in

De ophang truc is dat je ze bevestigt op een groot paneel en dat paneel aan de muur hangt. Dan heb je feitelijk maar 1 bevestiging op je muur.

Je kunt het paneel met veel dan bovendien eenvoudig vervangen door een enkel groot werk.

Wij hebben veel. Klein en groot.
Hemel, waar laat ik het.

Triva

Triva

16-09-2016 om 19:18

Nog een tip

Maak goede foto's van de muur met de bank/stoelen etc ervoor en ga in paint aan de slag en kijk wat je mooi vindt op die muur.

Sowieso zou ik doen wat Miriam zegt: 1 groot paneel met kleinere dingen erop als je kiest voor meer en klein. Als je kiest voor 1 grote zou ik toch beginnen met die lijst aan het plafond maar dan met een mooie koof er overheen.

veel is in

nou, dáár zou ik me dus helemaal niets van aantrekken. Persoonlijk ben ik niet zo van de veel. Eén schilderij in de eetkamer, 3 fotovergrotingen boven de bank en één in de keuken

Yaron

Yaron

22-09-2016 om 23:03

groot

Ik ben meer van groot opvallend, dan van veel kleinere dingen. Boven onze beide banken in hoekopstelling, hangen twee grote kleurrijke zeefdrukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2016 om 11:01

Groot en weinig

is wel rustiger aan de ogen. Wij hebben een schilderijtje weggedaan en nu tob ik ook over de vervanging daarvan. We hadden voorheen een paar haken in de muur die met kerst gebruikt werden voor kransjes en andere versieringen. Die draai ik er weer in terug. Maar voor de kunst ga ik nu liever voor een iets grotere, dan meer van klein.

veel

ik had al wat mooie oude schilderijen, en toen vriend bij mij introk heeft hij oom zijn kunst meegenomen. Het is moderner dan wat ik zelf bezit maar ook erg mooi. Het hangt nu in de woonkamer in "russische opstelling" (google het eens voor een voorbeeld als je niet weet hoe het eruit ziet) en we vinden de mix strak modern abstract en impressionist eigenlijk ook leuk.
Sini

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-09-2016 om 11:50

Haha Sinilind, grappig

Als ik "Russische opstelling" of "Russische opstelling kunst" google, krijg ik de opstelling van het Russische voetbalelftal. Ben ik veel minder nieuwsgierig naar dan naar de Russische opstelling van kunst.

Veel?

Je schrijft: "Klein spul heb ik maar is niet allemaal onze smaak alhoewel het zeker niet lelijk is, wat groter heb ik niet."

Waarom overweeg je überhaupt je kleine spul op te hangen als er spul bij zit dat je smaak niet is? Daar zou ik geen gaten voor in mijn maagdelijke muren boren, voor decoratie die ik niet echt mooi vind.

Misschien is een wandkleed of gewoon een mooie lap stof boven je bank leuk, is nog fijn voor de akoestiek ook.

skik

Lange plank?

Een mooie lange plank speciaal voor lijsten, kan je makkelijk eens wat anders opzetten zonder gaten dichtstoppen. Ik vind het ideaal. Te koop o.a. bij Ikea in diverse kleuren.

kunst

Het gaat er toch om wat je mooi vindt en/of wat je raakt/aanspreekt. Dat hangt toch niet van het formaat af?! Ik zou op zoek naar werk dat je echt raakt. En dan zie je daarna wel hoe en waar je het ophangt.

ps. je kunt werken uit het Rijksmuseum op canvas laten printen. Check hun site. Ik vind het mooier dan een gewone reproductie. En dat kun je ook nog verschillende formaten kiezen, dus je hoeft de nachtwacht niet perse op ware grootte

Juno

Juno

25-09-2016 om 11:24

Bedankt

Het wordt iets groots, misschien twee dingen. Dat heb ik nog niet, zal op stap moeten naar galerietjes. Geen straf, maar ik weet even niet waar te beginnen.
Een wandkleed vind ik helemaal niets, sorry. Net als ladders, richeltjes en andere onrust. Die kleine dingen zijn op zich wel mooi maar ik merk dat abstract mij meer aanspreekt. De kunst die ik heb zijn dingen uit erfenissen en niet noodzakelijkerwijs mooi bij elkaar of mooi genoeg voor de woonkamer en zijn zeker niet abstract.
Dit vind ik wel mooi: http://www.elle.nl/interieur/a564143/5-budget-stappen-kunst-collectie/ , maar mijn spul ziet er anders uit, donkerder en ouder.
Zo'n schilderijenrail gaat dus echt nooit meer komen, in het vorige huis had ik er eentje uit een galerie waarbij de schilderijen aan lange metalen haken hingen (lelijk, al dat ijzer tegen de muur), nu had ik een nylon draad. De klem van de draad waar het schilderij aanhing ging regelmatig uitzakken. Vielen de schilderijen er af. Bedankt voor alle input, heb het nu wat beter op een rijtje.
Goed, ik ga voor een litho, zeefdruk of foto. Iemand tips voor een kunstenaar of leuke galerie?

banksy

Maar ja, smaken verschillen.

mooi genoeg voor de woonkamer

en wat is mooi...

Leuk onderwerp en mooi dat TS nu nog beter weet het er bij haar aan de muur komt!

Ik merk dat nu andere dingen me aanspreken dan 20 jaar geleden.

Wie bepaalt wat er in de woonkamer mag hangen, jij of je partner? Hebben kinderen inspraak?

Ik heb een groot schilderij hangen, gemaakt door mijn beste vriendin, inmiddels niet meer onder ons - heel verdrietig. Alleen al vanwege de emotionele waarde blijft dat schilderij hangen. Zo is dat met meer wandversiering, het gaat meer om het verhaal dat vertegenwoordigd wordt dan over mooi. Merk ik.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-09-2016 om 09:46

Hier

hangen ook dingen aan de muur die waarschijnlijk niemand mooi vindt. Een merklap van de oma van mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. Daar vlakbij hangt een foto van die oma. Zit een heel levensverhaal achter die vrouw en daarom vinden wij het mooi. Niet in de zin van kunst en omdat het zo mooi is, maar gewoon omdat het is wat het is.

Maakt mij niets uit of iets qua kleur precies past, of het van deze tijd is. Het gaat om het gevoel dat je ergens bij hebt. Maar dat hebben wij met de hele inrichting van ons huis. Van alles wat, maar veel met een verhaal. Heerlijk.

Taruh

Taruh

26-09-2016 om 11:11

Maar dat lag niet aan de rail maar aan de haakjes. Voor zwaardere dingen heb je andere haakjes nodig dan standaard bij geleverd worden of meer dan 1.

Die met metalen haken zijn ook lelijk.

Juno

Juno

26-09-2016 om 11:53

Taruh

Lag ook aan het draad. Was zo'n glibberdraadje waar bijna niets op pakte en wat ook niet mooi strak naar beneden hing. Zo'n tuinslangkronkel die er niet meer uit ging. Verder is die rail knalwit en mijn muren niet. En dat vind ik niet mooi, dus onder andere om die reden geen rail meer.
Partner en ik beslissen, kinderen hebben geen inspraak. Dat het abstract wordt is relatief nieuw, vroeger gingen we altijd voor figuratief maar we zijn er achter gekomen dat we abstract enorm waarderen. Ik heb een groot oud schilderij op een andere plek in de woonkamer, nog zoiets erbij maakt het wel erg museaal. Kleur vind ik niet zo belangrijk, als het ons aanspreekt is het goed.

Triva

Triva

26-09-2016 om 14:38

daarom

was mijn tip ook om een mooie koof te maken over die rail heen.

Taruh

Taruh

26-09-2016 om 14:41

Gewoon mee schilderen / behangen daar zijn ze op ontworpen.

Juno

Juno

26-09-2016 om 15:06

Nou

Ik had een metalen witte strip. Dat krijg je nooit exact hetzelfde als de muur en ik vind het overdreven om om een rail van misschien twee centimeter een koof heen te knutselen. Ik ga verder niet in op die rail, we waren dolgelukkig dat het kreng in de container verdween en ik heb duidelijk aangegeven dat er geen rail, geverfd, met koof, pimpelpaars of wat dan ook komt.

Yaron

Yaron

26-09-2016 om 19:19

kunstuitleen

Je kunt ook kijken of er een kunstuitleen bij je in de buurt zit, zo kun je elk half jaar wat anders aan de muur hangen. Wij hadden een spaarsysteem en daar hebben we een aantal zeefdrukken mee gekocht. Overigens bepalen mijn man en ik samen wat er aan de wand komt, één zeefdruk is favoriet van mijn man en die vind ik wel leuk, maar niet super, maar die hangt boven de bank waar ik altijd zit, dus daar heb ik niet zoveel problemen mee, de rest vinden we allebei mooi.

beurs

Of bezoek eens een kunstbeurs. Er zijn best beurzen waar de prijs goed te doen is en het aanbod groot. Dan zie je het aanbod van meerdere galerien in een keer.
Bijvoorbeeld deze http://affordableartfair.com/amsterdam/ of deze http://artthehague.nl/

Juno

Juno

26-09-2016 om 23:22

Alkes

Bedankt, goede tip! Ik heb meteen kaartjes besteld.

Juno

Juno

30-10-2016 om 19:54

Geslaagd en toch niet

Vandaag in Amsterdam geweest. We hebben eerst een rondje gelopen om te zien wat ons aansprak en daarna nog eens terug gegaan naar die dingen. Het grappige is dat we allebei bepaalde type foto's erg mooi vonden, hadden we niet verwacht. Lang staan kijken bij iets dat een kruising was tussen een schilderij en een sculptuur, allemaal fietsers naast en boven elkaar. Heel kleurrijk, heel grappig. Plat genoeg om aan de muur te hangen, ik zal zo kijken of ik een linkje kan vinden.
Voor boven de bank zijn we niet geslaagd maar we werden allebei verliefd op een brons. Getwijfeld of we het moesten doen maar we vonden het echt vreselijk mooi. In mijn vensterbank ligt nu een lifesize haas van Hans Jouta te pronken en we zijn er erg blij mee!
Zo'n beurs waar je alles bij elkaar hebt was echt erg handig, bedankt voor de tip!

http://www.davidgerstein.com/work.php?sec=1&item_id=2691
Dit zijn de fietsers. Leuk, grappig, kleurrijk, maar ik weet niet of ik dit over vijf jaar nog mooi vind en het was best wel veel geld. Ik ben er inmiddels wel achter dat we iets kleurrijks met een knipoog zoeken of iets dat voor wat vervreemding zorgt wat je wellicht pas bij een tweede keer kijken opmerkt. Deze hebben we dus niet gedaan omdat we wat twijfel hadden. Wel wat in de vensterbank, nog niets boven de bank .
Nog iemand een tip voor een kunstenaar?

kunstenaar

kunstenaar

30-10-2016 om 20:08

mag ik mezelf aanprijzen....?

Ik maak zelf kleurrijk werk, vrolijk, met soms een grapje. Ook zien mensen er vaak verschillende dingen in. Ik weet niet of ik hier wel reclame voor mezelf mag maken, dus als je mijn adres wil...zeg het maar.

Moeder

Moeder

30-10-2016 om 20:08

Fietsers

Die fietsers zijn enig. Zou ik zeker aan de muur hangen. Maar waarom moet je het over 5 jaar nog leuk vinden? Kunst houdt toch (bijna) altijd zijn waarde? Als je er echt op uitgekeken bent over 5 jaar kun je het dan toch weer verkopen?
Zonde om iets leuks te laten schieten omdat je bang bent dat je er ooit spijt van krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.