Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bellefleur

Bellefleur

14-02-2016 om 18:20

Koud na sporten. Waarom?

Gisteren heb ik een intensieve fietstocht gemaakt, 3,5 uur. Waarbij de helft tegen de oostenwind in. Dat ging prima, ik had het niet koud. Thuisgekomen kon ik niet meer warm worden. Een douche hielp niet. Ik vraag me af waarom. Wat verandert er in het systeem waardoor je niet meer warm kunt worden? Is het vermoeidheid of iets anders?

angel3

angel3

14-02-2016 om 21:02

herstellen

Je lichaam moet herstellen en bepaalde afbraakstoffen afvoeren en je spieren laten herstellen. Daarom is het beste om een cooling down te doen. Dus langzaam fietsen, hartslag normaal laten worden, wat rekken, strekken. Daarna douchen, rusten en goed eten en drinken. Je lichaam heeft energie nodig om te herstellen en dat gaat ten koste van het op temperatuur houden van het lichaam.
Dus: cooling down, rusten, goed eten en drinken

angel3

angel3

14-02-2016 om 21:05

vraag

Wat en hoeveel heb je gegeten tijdens die 3,5 uur? de kachel moet blijven branden (door voedsel) anders gaat het ten koste van je temperatuur.

Bellefleur

Bellefleur

14-02-2016 om 21:50

Eten

Ik heb genoeg gegeten onderweg: appeltaart en een stevige haverkoek. Dat kan het niet zijn. Wat betreft cooling down: ik stap van de fiets af en plof op een stoel. Dat zou inderdaad anders kunnen.

Maria

Maria

15-02-2016 om 06:22

Dat is

toch een flinke inspanning, tenzij je super getraind bent.
Ik hoor niets over eiwitten, lijkt me het belangrijkst om op peil te houden.

Charis

Charis

15-02-2016 om 09:45

Hmm

Volgens mij ben je toch tot op het bot verkild geraakt. Ik ken het ook wel, na lange wandelingen in de kou waarbij je het op zich op dat mement niet koud hebt, krijg je het thuis koud als je een tijdje stil hebt gezeten. Heeft volgens mij niks te maken met eten...

angel3

angel3

15-02-2016 om 10:22

mwah bellefleur

Dat is niet perse wat je spieren nodig hebben bij zware inspanning: appeltaart.
Eiwitten....bananen, kwark.
En VOCHT! veel vocht.
Het kan ook door uitdroging komen en het kan ook komen omdat je zweet opdroogt op je huid en dat voelt ook heel koud aan. Dus cooling down om je hartslag naar beneden te brengen, meteen douchen en vervolgens goed eten en drinken.....

mwah

Ik vermoed dat Charis gelijk heeft. Een fietstocht van 3,5 uur is lang, maar nou ook weer niet zo'n enorme inspanning dat er speciale voeding aan te pas moet komen. Het is de Tour niet...
Dit zegt het voedingscentrum erover: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/sport-en-voeding/sportsupplementen.aspx

Eiwit helpt onder omstandigheden spierherstel bij fanatieke krachtsporters. Verder is eiwitsuppletie niet nodig (wat mij in het geheel niet verbaasde, want er was onlangs een programma op de BBC waarbij precies hetzelfde werd geconstateerd - de gemiddelde Europeaan krijgt namelijk zat eiwit binnen).

Het zal dus wel een combinatie van kou en vermoeidheid zijn geweest.

O ja, dat BBC-programma, daar staat nog wat van op Internet: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/5qYndwd1nyvyFMSynmypy8Z/will-protein-supplements-help-me-put-on-more-muscle. Dat gaat overigens over spieropbouw, niet over spierherstel. Maar de boodschap blijft gelijk, volgens mij.

Groeten,

Temet

Maria

Maria

15-02-2016 om 13:15

Nou

Ik heb het niet over speciale voeding, maar over *gewoon* eiwitten.
Die zitten niet of nauwelijks in appeltaart.
Voor mij zou zo'n fietstocht iig grote inspanning zijn, ook nog met flinke wind, kost meer. Best te vergelijken met de Tour voor Echte Sporters denk ik..

Engelandvaarder

Engelandvaarder

15-02-2016 om 15:57

ik ook!

Tenzij de mussen van het dak vallen krijg ik het ook altijd koud na het sporten. Ik ben het zo gewend dat ik er eigenlijk niet over nadenk. Een lekker warme douche en dan een dikke trui en pantoffels aan en dan gaat het meestal wel. En inderdaad genoeg eten en drinken.

Maria

Er zit inderdaad niet veel eiwit in appeltaart, maar als je normaal gesproken genoeg eiwit eet - en dat geldt voor het gros van de mensen in Nederland - dan krijg je echt geen tekorten van een paar uur lichamelijke inspanning. Dus of je dan op zo'n tochtje appeltaart meeneemt of iets eiwitrijks zal voor je lijf per saldo niet veel uitmaken.

Onze voorouders leverden zwaardere inspanningen op slechter eten. Zo snel loopt een mens nou ook geen tekorten op.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

15-02-2016 om 17:03

sja dan weet ik het ook niet

Dit is wat ik weet uit ervaring en als ik google. Ik weet niet hoe fit ts is. Voor de een is 3,5 uur fietsen appeltje eitje. Voor de ander die nooit wat doet een mega inspanning waarna het lijf meer tijd nodig heeft om te herstellen. Als je lijf aan de slag moet om te herstellen is een mogelijke reactie dat je het koud krijgt....

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2016 om 19:07

Och,

3,5 uur fietsen is voor mij appeltje eitje. Ik vind het niet nodig om extra eiwitten te nemen. Ik eet wel wat onderweg. Ik heb nl. een keer hongerklop gehad. Erg laag bloedsuiker. Zo laag, dat ik niet meer wist of ik links of rechts moest fietsen. Beetje gevaarlijk. Daarom dus de koolhydraten in de appeltaart. Bij de appeltaart hoorden twee grote koppen groene thee. Dus vocht had ik ook voldoende. Ik denk dat ik bij een volgende keer gelijk onder de douche moet gaan en een cooling down moet doen.

Angel3

Ik geloof ook wel dat je lichaam van een inspanning moet herstellen (dat heet uitrusten), ik geloof alleen niet dat daar speciaal eten bij nodig is. Nou ja, misschien iets warms als je het koud hebt.

Groeten,

Temet

Ikke

Ikke

16-02-2016 om 11:41

Misschien

Volgens mij komt het omdat er tijdens het sporten warmte vrij komt in je spieren. Die warmte moet raakt je lichaam weer kwijt doordat het bloed dichter bij je huid gaat stromen en door transpiratie. Op het moment dat je stopt met bewegen komt er geen warmte meer vrij in de spieren, maar je lichaam gaat nog wel even door met afkoelen. Inderdaad dus een cooling down en in ieder geval meteen natte kleren uit.

Bellefleur

Bellefleur

16-02-2016 om 11:58

Ikke,

Dat zou het wel eens kunnen zijn: het lichaam moet zich resetten. Van afkoelen terug naar opwarmen. Dat betekent dus ook dat je het ook koud kunt hebben als je hebt gesport bij warm weer.

Half a twin

Half a twin

16-02-2016 om 12:14

Niet te warm douchen

Als mijn man heeft gesport en de cooling down verliep niet volgens plan (met de racefiets te lang voor de open brug staan om ons dorp inte kunnen) komt hij ook koud thuis. Dan gaat hij lekker warm douchen om weer warm te worden. Al 20 jaar probeer ik dan te vertellen dat hij beter lauw kan douchen om weer op temperatuur te komen. Warm douchen lijkt lekker maar de bloedvaatjes in je huid krijgen dan het sein dat ze moeten afkoelen en worden wijd je koelt nog verder af.
Lauw douchen geeft je lichaam het sein dat warmte vastgehouden moet worden, de bloedvaatjes in de huid vernauwen zich waardoor je warmte vasthoud en dus weer warm wordt. Als ik binnenkom met koude handen zoals vandaag dan was ik ze met koud water om mijn lichaam te stimuleren om weer warm te worden.
Na zomerse dag lauw douchen voor je in bed duikt werkt ook averechts, om af te koelen moet je juist warm douchen, dat stimuleert je lichaam om zelf af te koelen.

Bellefleur

Bellefleur

16-02-2016 om 17:08

Interessant

De volgende keer ga ik lauw douchen. Toen ik afgelopen zaterdag onder de douche stond (lekker heet) bleef ik me koud voelen. Dat zou kunnen kloppen met die bloedvaatjes in de huid. Ik laat het jullie weten, of Half a twin gelijk heeft, of Half a twinspartner.

Half a twin

Half a twin

16-02-2016 om 17:44

Niet mijn eigen theorie

Ooit gehoord op de radio, in de vorige eeuw nog.

Half a twin

Half a twin

08-03-2016 om 13:19

En Bellefleur alweer gesport?

En mijn theorie getest?

Bellefleur

Bellefleur

08-03-2016 om 15:29

Ja.

En ik ben er achter. Afgelopen vrijdag heb ik intensief gesport, en daarna kon ik niet warm worden. De dag er op werd ik ziek. Dus het is waarschijnlijk een teken dat ik me niet fit voel. Dus koud, lauw of heet douchen maakt niets uit, het gaat om weerstand.

Half a twin

Half a twin

08-03-2016 om 15:53

Werd je een maand geleden ook ziek?

Probeer het nog eens als je echt fit bent, dit was natuurlijk geen objectieve test.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.