Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jacquel

Jacquel

31-01-2014 om 18:15

Kosten caravan

De kogel is door de kerk, ik heb besloten een caravan te kopen. Het wordt een tweedehandsje, ws. van een particulier.

Wat ik nu zie op internet is dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen maximaal te beladen gewicht onder en boven de 750 kg. Eronder heb je geen rijbewijs BE nodig. Erboven wel en je caravan heeft een eigen kentekenbewijs nodig. Wat houdt dit laatste in voor de kosten? Kentekenbewijs = kost geld? En verder? Moet ik dan ook wegenbelasting betalen?

Ik heb, uiteraard, op internet gezocht, maar daar wordt er helemaal niets over gezegd. Het lijkt of de kosten alleen maar rechtstreeks met aanschaf en onderhoud te maken hebben. Maar je kunt een caravan toch niet zomaar 365 dagen op straat stallen? Althans, niet zonder wegenbelasting of zoiets te moeten betalen? (Ik ben niet van plan om hem op straat te stallen, maar dit ter gedachtebepaling.)

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Nastia

Nastia

31-01-2014 om 18:52

Kosten

Onze caravan is aanzienlijk lichter, maar heeft ook 'n eigen kentekenbewijs. De kosten daarvan zijn alleen de kosten van het overschrijven op het postkantoor. Hooguit 'n paar tientjes dus. Wegenbelasting betaal je niet.

De kosten hangen verder inderdaad alleen maar samen met aanschaf, onderhoud en -inderdaad- stalling. Als je 'n garage of carport hebt, of een groot eigen terrein, dan mag je daar je caravan rustig het hele jaar laten staan. Op de openbare weg mag dat niet. De regels verschillen volgens mij per gemeente maar komen voor de meeste gemeentes neer op: je mag 'n caravan op de openbare weg neerzetten om in- en uit te pakken. Maximaal 3 dagen aaneengesloten en daarna een 'aanzienlijke periode' niet.

Als je geen carport of eigen terrein hebt, dan moet je je caravan dus ergens stallen. Die van ons staat in een oude kas, er zijn ook stallingen waar hij buiten staat. De prijs daarvan gaat meestal per strekkende meter en zal vast samenhangen met de grondprijs in de omgeving. Wij betalen 45-50 euro per meter per jaar, voor 'n caravan van bijna 5 meter.

Wij hebben onze caravan ook nog laten keuren voor we ermee gingen rijden.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-01-2014 om 20:13

rijbewijs BE

Dat heb je pas nodig als het totaalgewicht van jouw 'trein' 3500 kg kan zijn. 'Kan zijn' klinkt raar, maar daarmee bedoel ik het de auto met maximaal laadvermogen + het gewicht van jouw beladen caravan. De auto+laadvermogen moet wel altijd zwaarder zijn dan de beladen caravan. Het gaat dus niet om het gewicht van de auto+caravan maximaal 3500 kg, maar om je auto+laadvermogen.

Dus auto = 1500 kg
maximaal laadvermogen auto = 600 kg
totaal auto+laadvermogen = 2100 kg
caravan met belading = 1350

totaal =3450 (2100 +1350).

Moet natuurlijk de caravan+belading wel lichter zijn dan wat je auto mag trekken.

Bij ons komt het allemaal vrij krap (totaal = 3480) en we moeten een nieuwe auto, vandaar dat ik het nauwkeurig heb uitgezocht.

Maar naar dit alles vroeg je niet, je vroeg naar de kosten. Bij ons zijn dit:
- stalling, idd een bedrag zoals Nastia vermeldt zo ongeveer
- verzekering (als je dat wilt)
- extra benzine om te komen op je vakantiebestemming (pff...)
- geen wegenbelasting (want het is geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting en je caravan heeft geen motor)
- een cursus rijden met de caravan?
- allerlei 'zooi', zoals spiegels, leveler, elektriciteitssnoer, ...?

Tine Winkel

Tine Winkel

31-01-2014 om 20:15

edit

de gewichten die ik noem hebben betrekking op geremde aanhangers. Volgens mij zijn caravans altijd geremd. Gewone aanhangertjes (boedelbakken bv.) hebben geen reminstallatie, daarvoor geldt die 750 kg. De reminstallatie van jouw auto moet dan ook die ongeremde aanhanger kunnen afremmen, bij geremde aanhangers heeft de aanhanger zelf een reminstallatie.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-01-2014 om 20:19

edit 2, nog even over die gewichten

Het 'kan zijn' heeft betrekking op wat er in de autopapieren staat. Dat is waar het bij een controle van de auto/caravanpapieren om draait. Jij kan wel denken dat je de caravan en/of auto altijd minder zwaar belaadt, maar daar heeft de politie geen boodschap aan. Als het te zwaar 'kan zijn' voldoe je niet aan de wet.

Jacquel

Jacquel

01-02-2014 om 01:02

Oké, duidelijk

Dank voor de reacties, het klopt dus toch dat er geen andere wettelijke kosten zijn. Over rijbewijs en trekauto maak ik me geen zorgen. Ik ben nog uit de tijd dat je automatisch BE kreeg als je geslaagd was en ik rijd een bestelbus. Een cursusje rijden met aanhanger lijkt me wel handig. Ik heb eens een boot op een trailer achter de bus gehad en heb ongelofelijk gehannest om het zaakje recht voor de helling te krijgen. Uiteindelijk heb ik iemand bij z'n avondeten vandaan gehaald om mij te helpen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.