Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juline

Juline

25-04-2017 om 09:04

Koningsdag

Ik vind Koningsdag altijd een vreemde dag. Kleedjesmarkt in het dorp, zo'n halfgare braderie met telefoonhoesjeskraampjes en thuis op tv de Koning die weer verplicht naar het zoveelste dansclubje kijkt. Wat doen jullie met Koningsdag?


Triva

Triva

25-04-2017 om 09:23

maar

Pasen verloopt toch ook vaak hetzelfde en Kerst ook etc?

Ik had het er laatst nog over: toen wij op school zaten was het geen vrije dag. Je ging verkleed (als je dat wilde) naar school om daar allerlei spelletjes te doen maar toen stond Juliana nog met de hele entourage verveeld naar het defilé te kijken. De prinsjes waren nog het leukst als zij zich ook gingen vervelen. Ik ben dus blij dat Beatrix van dat bordes afstapte om het land in te gaan.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-04-2017 om 09:38

Tja...

Voor zover ik weet is het niemand verplicht om langs die kraampjes met Ibizakleding, Zuid-Amerikaanse textiel, zweefartikelen als rechtsdraaiende halfedelstenen die je chakra's stofzuigen, telefoonaccessoires en zonnebrillen te slenteren, oranjetompouce te eten en naar de televisie te kijken (volgens mij heeft WimLex en aanhang zich in Zwolle toch wel uitstekend vermaakt).

Geen idee wat ik ga doen. Als ik vroeg wakker ben ga ik langs de stuivertjesmarkt. Heb er in het verleden al leuke dingen weggehaald zoals een Weber voor een grijpstuiver. Of op tv kijken hoe het met de prinsesjes gaat. Ik moet nog nakijken wat de activiteiten hier zijn. Als het niks aan is en het waait niet te hard kan ik wel tussen de bollen gaan fietsen.

Ik zie wel.

Mweh

Sinds de kinderen de kinderspelen ontgroeid zijn weet ik ook niet zo goed wat ik met Koningsdag aan moet. Vroeger gingen we naar het veldje waar de activiteiten georganiseerd worden, erg gezellig omdat je daar de hele wijk tegenkomt. Op de vrijmarkt daar heb ik wel eens een goede slag geslagen, een Barbiehuis voor de verjaardagn van mijn dochter, of een fietsje. Ik heb er ook wel eens dingen verkocht. Oude kinderspullen en een keer zelfgemaakte schilderijtjes. Maar inmiddels heb ik er weinig meer te zoeken.

Als het mooi weer is ga ik eind van de middag op het veldje zuipen met andere ouders wiens kinderen op een gegeven moment gaan zeuren of ze nog avondeten krijgen, wat meestal uitdraait op dat er bij één iemand thuis afhaalchinees genuttigd wordt om een uur of tien. Maar nu het fris en regenachtig lijkt te worden blijf ik lekker thuis. Eigenlijk wordt het wel tijd voor een nieuwe manier van Koningsdag (dat ik nog steeds Koninginnedag noem) te vieren.

skik

Jasmijn

Jasmijn

25-04-2017 om 10:35

had het er laatst ook over

Had het er laatst ook over met mijn ouders...op een of andere manier lijkt het aldoor een beetje 'minder' te worden, maar dat zal wel aan mij liggen. Het weer maakt of breekt zo'n dag is mijn ervaring wel. De braderie,daar ben ik al jaren op uitgekeken, maar heb ik ooit wel leuk geworden (pottenbakkers, klompenmakers, op een gegeven moment heb je het wel gezien) Bij ons eindigt het bij mooi weer zoals Skik beschrijft, en anders bloedt het op een gegeven moment een beetje dood en gaan we met de ziel onder ons arm maar weer naar huis hahah wat klinkt dat sneu, maar ieder jaar denk ik weer dat het heel leuk gaat worden, want lang niet altijd zo is.

Li

Li

25-04-2017 om 10:42

doelgroep

De meesten van ons behoren ook niet tot de doelgroep. Als je jonge kinderen hebt (of er een bent), is het leuk. Jongeren gaan in groepjes lekker feesten. Maar voor onze leeftijd is er eigenlijk niks aan. Als je dat maar beseft, voel je je vrij om lekker een dagje een bos in te duiken. Heerlijk rustig.

Paddington

Paddington

25-04-2017 om 10:47

Heerlijk

Een dag vrij, beginnen met uitslapen een lekker ontbijt. Dan naar vrienden waar we in de tuin hangen als het lekker weer is en anders binnen een spelletje doen.

Krisje

Krisje

25-04-2017 om 10:51

Echt Triva?

Gingen we ooit naar school op koninginnedag? Ik kan het me niet herinneren. Ik lees wel dat het tijdens Juliana een nationale feestdag is geworden en dat sinds de jaren vijftig het defilé op tv werd uitgezonden. Maar ik kan niet vinden wanneer het precies een feestdag werd.
Ik ben overigens van 1966.

Half a twin

Half a twin

25-04-2017 om 10:55

Oranje toertocht voor het hele gezin

Dat is hier altijd de activiteit waar we aan deel nemen en die is 30 km lang. Als het halve dorp meedoet rij je in een file van hier tot weet ik waar. Man en kinderen pakken dan de sportfietsen waar mama dan achteraan tuft op haar sportieve stadsfiets. Net als voorgaande jaren zal ik nu wel weer op 5/6 van de tocht afhaken wegens kompleet gesloopt. Tenminste, als ik mee ga. Met weer zoals vandaag blijf ik lekker thuis om een hobbymiddag te houden.
Dan staat er als ze terugkomen zelfgrmaakt oranjegebak te wachten en heb ik iets tijdrovends gekookt.
Inderdaad voor de kinderkleedjesmarkt en kinderspelen zijn de kinderen te groot en voor de danceparty voor jongvolwassenene zijn ze nog te klein.

Niet

Wij doen helemaal niks met koningsdag. Gewoon fijn een vrije dag. Soms even naar de vrijmarkt/kleedjesmarkt om te kijken of er wat nuttigs and leuks bijzit. Maar verder niks. Maakt me ook helemaal niet uit. Ik heb weinig interesse in het hele Oranje gebeuren.

Vesta

Vesta

25-04-2017 om 11:00

werken

ik neem woensdag mijn laptop mee naar huis en ga donderdag gewoon lekker rustig aan het werk. Wel wat later beginnen en wat eerder stoppen. Dan een filmpje huren bij pathe thuis en mijn koningsdag is compleet.

Ik heb er echt helemaal niets mee. Als dochter thuis is ga ik met haar nog wel naar de kermis (wandelende portomonee, verder heeft ze me niet nodig, ik hoef niet mee de atracties in) maar die is nu ook bij haar vader.

Krisje

Krisje

25-04-2017 om 11:31

Half a twin (ot)

Volgens mij zouden wij het irl prima kunnen vinden, we gaan gezellig samen haken of iets anders knutselen.

Sinds ik een electrische fiets heb sjees ik overigens de rest van de familie met gemak voorbij. Nog nooit heb ik me zo sportief gevoeld

Half a twin

Half a twin

25-04-2017 om 11:39

krisje ot

Hoe weet jij dat ik haak?

Demelza

Demelza

25-04-2017 om 11:40

Muziek

Wij gaan met Koningsdag altijd naar een stad in de buurt, daar treden 's middags en 's avonds allerlei leuke bands en artiesten op. Gewoon gezellig daar. De muziek 's middags is wat meer op kinderen gericht, de rest op pubers en volwassenen. Gelukkig geen spelletjes of een vrijmarkt, daar maak je mij niet blij mee.

hangt van t weer af

Met weer zoals vandaag (en vorig jaar op Koningsdag) ga ik lekker uitslapen en maak er een vrije dag van. Misschien even op tv kijken wat de hoogheden aan hebben.
Bij goed weer (warmer, droger) sta ik met kind 2 bizar vroeg op om een goed plekje te veroveren in het centrum en ga daar verkopen wat ik anders op marktplaats zou zetten. Een paar jaar geleden mee begonnen en dat blijk ik verrassend leuk te vinden En: al die kleine bedragjes leveren toch samen weer wat op om met kind 2 te verbrassen.

Triva

Triva

25-04-2017 om 14:03

nou

We hadden geen les maar er was gewoon feest op school. Volgens mij waren we dan in de middag vrij. Ik ben zes jaar jonger.

Hier ook

We gingen met de klas in optocht door de wijk. Moeders hadden kostuumpjes genaaid, een prinsessejurk van synthetische stof met veel rood-wit-blauw en oranje versierselen, en er was een soort 'koets'. Ik weet nog wat een gedoe het was dat er een soort koningin gekozen werd. Dat wilde ieder meisje wel zijn en dan mocht je op de wagen zitten.

Voedsel

Eenmaal volwassen vond ik het leukste dat je de stad in kon gaan en er zoveel diverse soorten exotisch voedsel op straat kon vinden. Maar dat is nu meestal verboden vanwege hygiene voorschriften.
Maar inderdaad is het het leukste als de kinderen kleiner zijn. Ik heb nu echt geen zin meer om te gaan verkopen voor een habbekrats en dat was toen toch wel echt leuk, we zaten met vriendinnen op een rij, er kwamen buurtgenoten en anderen langs, af en toe maakte je zelf een rondje en je kwam van overbodig speelgoed en kleding af en elk jaar had ik weer 'nieuwe' regenlaarzen, schaatsen en rolschaatsen.
Dit jaar zijn de kinderen met eigen vrienden weg en ga ik lekker breeduit voor de tv naar de koninklijke familie kijken. Saai maar lekker rustig. Kopje koffie erbij.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 14:20

Niet vrij op koninginnedag

Naar mijn gevoel heb ik ook altijd vrij gehad op Koninginnedag, maar ik lees net dat het aanvankelijk gewoon een werkdag was, die door de tijd heen een vaste vrije dag is geworden, maar ik kan nergens ontdekken wanneer dát moment dan was. Dus het kan zomaar zijn dat ik inderdaad nog school had op Koninginnedag, maar ik kan me dat niet herinneren.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 14:24

Dit jaar

Het is dit jaar zulk onaangenaam weer, dat zelf staan voor mij snel van de baan was en ik heb dit jaar ook niet zo'n zin om langs kraampjes te slenteren. Dus ik zit thuis voor de buis te kijken hoe Maxima en WA lopen te klappertanden. Best sneu... eind april en dan zo koud.

Ik ga verven met mijn pubers...

De vloer van de benedenverdieping wordt volgende week geschuurd en gelakt. De 'speelkamer' ( vroeger duplo, nu hangbank en x box/ tv) heeft een knaloranje muur die de heren wel een ander kleurtje willen geven. Nachtblauw geloof ik voor t algehele bioscoop effect. denk dat we morgen de verf etc gaan halen, kunnen we donderdag mooi schilderen... ( en er zijn nog wel wat muurtjes op te frissen denk ik)v( oh ja. En alle planken met dvd s ,spellen etcleegruimen en van de muur slopen...dat eerst. Wordt nog een aardige klus)

Ingrid

Dymphne

Dymphne

25-04-2017 om 15:45

Basisschoolkinderen

Hier nog 3 in de leeftijd t/m 12. Dus wij gaan spelletjes doen op het oranjeterrein. En misschien willen ze morgen ook wel hun fiets/ skelter versieren om mee te doen met de optocht. Hier is ook een kleedjes markt, daar zullen ze ook wel heen willen.

Misschien als ze later groot zijn zit ik ook heerlijk op de bank met de kachel aan TV te kijken. Alhoewel het ook erg leuk is om samen met de kleintjes alle festiviteiten te bezoeken.

Vind het altijd weer leuk om de jurken van de koningin en prinsessen te bekijken.

Kinderen zullen morgen wel koekjes/ cupcakes willen bakken, dus we hebben wat lekkers bij de koffie/ thee.

Krisje

Krisje

25-04-2017 om 15:45

Half a twin

omdat je dat eerder eens gemeld hebt. En ik, als verslaafde haakster, sla dat op.

Half a twin

Half a twin

25-04-2017 om 16:00

krisje ot

Ik heb je nooit "gezien" in haaktopics, ik sla dat niet echt op.. Of heb je een andere nick?
Overigens brei en bak ik ook. En koken is ook leuk.

Krisje

Krisje

25-04-2017 om 16:09

Ik wissel vaak

van nick omdat ik ooit irl herkend ben en dat vond ik zo naar. Ik waande veilig en dat voelde ik me toen niet meer. Ik weet verder ook niks van je, dat haken sla ik dan op.

Ik haak het liefst, breien doe ik ook maar minder en een beetje knippen en plakken met papier, maar dat is nog in het beginstadium. Handletteren, daar heb ik ook net een workshop in gevolgd. Ook erg leuk.

Half a twin

Half a twin

25-04-2017 om 17:15

Vaste nick

Deze dus als ik herkend mag worden en wisselende nicks als ik onherkenbaar wil zijn. Was in deze draad onder mijn vaste nick begonnen. Nu kan ik een ding over Koningsdag niet vertellen, want dan weet het hele dorp (voor zover ze meelezen) dat ik het ben.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-04-2017 om 17:33

Jaaa Triva

dat was het dus.

Ik had het er laatst nog over met de kinderen hoe dat toch kon. Het was een feestdag met kinderspelen. Ik dacht altijd dat we officieel vrij hadden en dat het gek was dat mijn ouders altijd verlof moesten aanvragen zodat ik die dag niet naar de kinderspelen hoefde, maar mee kon doen aan een jaarlijks weerkerende familiefestiviteit.

Ik ben van 1968, maar in de tijd dat ik op het vo zat had ik volgens mij gewoon vrij toch? Zou de censuur misschien gezeten hebben in 1980 toen Beatrix ingehuldigd werd en Koninginnedag op 30 april bleef?

Aagje

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-04-2017 om 18:12

School

Wij gingen ook gewoon naar (basis)school. Met versierde fietsen. En dan allemaal spelletjes doen inderdaad. Zaklopen of met een ei op een lepel zover mogelijk komen zonder dat het ei eraf viel, dat soort dingen.

We hadden de jarenlange traditie om met onze kinderen met oranje-tompoucen naar mijn moeder te gaan en na de koffie gingen we dan bij haar het dorp in. Ze is een paar jaar geleden overleden en koningsdag voelt niet meer hetzelfde. Hoewel we het nu ook gezellig hebben en de kinderen wel genieten van het feit dat we doen wat we met hun oma ook altijd deden.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 21:42

Koninginnedag vrij

Ik denk dat ik eruit ben met die niet vrije Koninginnedag. Officieel was het géén schooldag, maar werd die dag wel ingevuld samen met school, deels in ieder geval. Waarschijnlijk niet op elke school. Scholen waren daar misschien wel vrij in, dat weet ik niet. Een beetje zoals de avondvierdaagse. In antwoord op mijn rondvraag onder bekenden is in ieder geval naar voren gekomen dat zij niet anders weten, dan dat het een vrije dag was en dat geldt eigenlijk ook voor mij. Geboren in 1959, 1960, 1961 en 1957.

Inanna

Inanna

25-04-2017 om 21:44

oldtimerrit

Wij rijden mee met een oldtimerrit, sinds 2 jaar zijn we in het bezit van een oldtimer met dak en dat is wel zo fijn met het weer dit jaar en vorig jaar ook trouwens, ik herinner me een stevige hagelbui en verder heel veel regen tijdens de rit.
De rit eindigt in een park waar een kinderrommelmarkt is en muziek enzo. Daar zijn we vorig jaar hooguit een kwartier geweest, je stond tot je enkels in de modder en daar was dus geen lol aan.
De rit zelf vond ik wel heel leuk. We reden ergens nog een dorp in waar we moesten wachten omdat daar kinderen met versierde fietsen reden, vond ik heel leuk om te zien, want dat deden wij vroeger ook altijd in het dorp waar ik opgegroeid ben.

40er

40er

25-04-2017 om 21:50

Over vroeger

Wij hadden idd ook spelletjes op school, optocht met wagens ed. Optocht hebben ze nog steeds, spelletjes op het dorpsplein. Jaren geholpen, toen kind nog op de basisschool zat.

Nu dus niks, we stappen in de auto en gaan lekker winkelen in Duitsland. De DM leeg shoppen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.