Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stenna

Stenna

26-05-2013 om 21:21

Koffie afkick

Zijn er nog tips die helpen bij het afkicken van een koffie-verslaving? Ik drink echt veel te veel koffie, vind het zo lekker en voel me zo goed na een flinke kop. Maar dat effect duurt steeds korter en ik ga dus steeds meer drinken, de hele dag door. Nu ben ik al een tijdje niet erg fit, en veel hoofdpijn e.d., let wat beter op mijn leefstijl (meer naar buiten, meer sporten, minder snoepen, vroeger naar bed, etc) en dacht dat ik ook die koffiesloot dan maar eens in moest perken. Maar ik ben echt verslaafd, merk ik! Er zijn ergere dingen, weet ik, maar toch: tips welkom! (en nee: cafeine-vrij werkt niet)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

26-05-2013 om 21:27

Langzaam afbouwen?

Steeds een kop per dag minder. Er een scheut water doorheen doen, zodat je minder koffie hebt. Kleinere koppen, minder ver inschenken? Of cold turkey helemaal stoppen en de ergste klachten met paracetamol wegstoppen?

Maargoed, ik heb makkelijk praten. Ik vind koffie heeeeeeel vies.

Wel cafeinevrij

Ik ben ook behoorlijk verslaafd. Zo nu en dan stop ik radicaal een tijdje (tijdens vakanties bijvoorbeeld) en de eerste dagen heb ik dan stevige hoofdpijn die ik alleen kan bestrijden met paracetamol met cafeïne. Langzaam minderen is vermoedelijk verstandiger, maar daar heb ik dan weer de zelfbeheersing niet voor. Wat mijn verslaving tegenwoordig wel binnen de perken houdt is het algehele genot, de kwaliteit en de smaak beter in het oog houden. Sowieso alleen 100% arabica koffie drinken, daar zit minder cafeïne in dan in mengsels met robusta erdoor. Ik maak er ook een luxe drankje van, met opgeschuimde melk in een leuke beker en een fijn boek en de kat erbij. Ik zet dus in op de totale koffiebeleving (kuch...). Gedachteloos bijschenken van een kan koffie die niet eens erg smakelijk is heb ik afgeleerd. Thuis drink ik een deel van de koffie cafeïnevrij. We malen de bonen zelf, met de hand zelfs. Dat malen werpt weer een extra drempeltje op maar heeft ook charme (snuiven aan vers gemalen koffie, hmmmmm) en de smaak is beter, dus is er een nog optimalere balans tussen beleving en cafeïne-inname.

(Ik vraag me plotseling af of heroïne op een lepel in een kaarsvlam dezelfde romantiek levert voor een junk...)

Stenna

Stenna

26-05-2013 om 21:57

Snuiven!

Ha! dat vind ik zo heerlijk: de geur van versgemalen of nieuw opengemaakt pak koffie opsnuiven! Niks ruikt zo lekker als dat. Dat vond ik zelfs al toen ik zelf nog helemaal geen koffie dronk (heel heel lang geleden).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2013 om 23:17

Nog erger

Ik weet nog dat ik als peuter aan de kopjes van mijn ouders rook en ik vond de geur van die lége kopjes zo heerlijk. Ik was toen twee of drie. Toen ik 10 was mocht ik ook zelf koffiedrinken en vanaf de eerste slok heb ik ervan genoten.
Ik geloof niet dat ik erg verslaafd ben, ik kan zonder. Maar die eerste bak koffie is wel érg lekker.
Wat mij te binnen schiet om af te bouwen: cafeïnevrije koffie. In plaats van de hele dag cafeïnehoudende koffie, afwisselen met -vrije koffie. Dan drink je nog wel koffie, maar verlaag je de cafeïne-inname.

Maar maakt het uit dan?

Ik ben geen enorme koffieleut en dat is maar goed ook, want ik krijg er vrij snel buikklachten van. Ik haal mijn caffeïne dus maar uit thee, waar het ook in zit - weliswaar maar de helft, maar als je maar flink veel drinkt maakt dat weinig uit

Maar goed, ik vraag me af: wat is er eigenlijk zo erg aan koffieverslaving? Ja, dat je hoofdpijn krijgt als je ermee stopt, dat is een bekend verschijnsel, maar eenvoudig te bestrijden door een kopje koffie. Maar voor zover ik weet wordt over koffie allerlei akeligs beweerd maar wijst wetenschappelijk onderzoek keer op keer uit dat het eigenlijk helemaal geen kwaad kan.

Behalve dan voor types als ik die er buikpijn van krijgen.

Teveel drop is slecht voor je bloeddruk, teveel alcohol is slecht voor je lever en roken is slecht voor ongeveer alles, maar koffie? Wat is daar eigenlijk mis mee?

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

27-05-2013 om 11:59

Eens met temet

Dat vraag ik me eigenlijk ook af, wat is het probleem. Als ik merk dat het een beetje te gek wordt zet ik mezelf op rantsoen van drie espresso's per dag. Maar ik zie geen reden tot stoppen eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2013 om 12:43

Haha ook eens

Ik zie koffie niet als een groot verslavingsprobleem. Een aantal koppen per dag schijnt helemaal goed te zijn. Maar zoals ik al zei zou de cafeïne-inname wat beperkt kunnen worden door een deel te vervangen door cafeïnevrije koffie.

Drink je het zwart?

Cafeïne, zelfs in grote hoeveelheden, schijnt niet per de schadelijk te zijn. Maar als je je koffie met suiker drinkt kan dat natuurlijk wel aardig aantikken als je veel koppen op een dag drinkt.

Zelf drink ik altijd cafeïnevrij, want ik word trillerig van koffie en het belet mij om 's avonds in slaap te komen.

Stenna

Stenna

27-05-2013 om 17:02

Al overtuigd

Ja, zwart inderdaad. Het schijnt dat veel koffie drinken (echt veel dan) kan leiden tot veel hoofdpijn. Niet de ontwenningshoofdpijn als je het niet drinkt, maar door het steeds weer opjutten van je energiesysteem/ stofwisseling waardoor er steeds sneller dips volgen en omdat het de regulering van je bloedsuikerspiegel in de verstoort (ook zonder suiker erin). Dit heb ik ook maar ergens gelezen hoor, leek me de moeite waard om uit te proberen gezien mijn vele hoofdpijn.

Maar jullie hebben me al overtuigd: ik heb geen probleem, k blijf gewoon koffie drinken (ben hier heel makkelijk in te overtuigen....)

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2013 om 17:05

Haha

nou laat het je gewoon lekker smaken hoor

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-05-2013 om 08:54

Kleine kanttekening

Heel veel koffie drinken kan wel degelijk schadelijk zijn. Ik sprak pas een psychiater die mij vertelde dat sommige patiënten met angstgevoelens tot hun stomme verbazing merken dat die gevoelens enorm verminderen als ze van tien naar drie koppen koffie per dag gaan.
Dat gezegd hebbende: ik zou de koffie beperken tot echte genietmomenten. Zo drink ik op mijn werk al jaren geen koffie meer, want volslagen ondrinkbare automatenmeuk. Maar thuis maak ik zelf macchiato (te lui om de spelling te checken), verrukkelijk.

Welke koffiezetter?

Misschien al te laat deze reactie. Maar ik ben ook een lekker veel koffiedrinker Maar de ellende is, ik héb er géén last van....Tot ik een keer de koffie moet ontberen. Omdat we de hele tijd onderweg zijn b.v. of bij iemand die zelf nooit koffie drinkt en het ook nog's niet aanbied of omdat we de hele dag in een pretpark rondsjaksen waar 1 kopje bijna 4 euro kost!
Soms wordt ik me daardoor bewust dat het wel een beetje te gek wordt. Mijn 'vaste tactiek' is dan alleen koffie zetten op de vaste koffiemomenten. En niet teveel want anders drink ik zo door... En de snelklaar-automaten te ontwijken. Of daar alleen chocolademelk uit te drinken of koffie verkeerd.
De 'bewustwording' is al de helft van het verhaal. Dat scheelt zo 5 kopjes per dag. Tot ik het weer vergeet dus en in mijn oude gewoonte's verval. Maar ach 1 dagje ontbering en ik ben me weer bewust van die koffieconsumptie Het scheelt...ik slaap altijd goed.
En zo hobbel ik door...
groeten albana

Hombre

Hombre

29-05-2013 om 09:54

Stenna

Ik heb mijn vele hoofdpijnen jarenlang aan koffie geweten. Dat werkte wellicht ook wel als een trigger, maar de echte oorzaak was het niet. Ik ben een tijdje volledig afgekickt (kostte me op zich weinig moeite) en dat leek wel een tijdje te helpen, maar na een periode kwam het weer terug (1 a 2 dagen per week langdurige hoofdpijn).

Tot ik een keer een hele heftige had waarbij ik ook nog misselijk werd en begon te denken dat het misschien toch migraine was. Ik gebruik nu propanolol wat het aantal aanvallen flink reduceert (moet je dagelijks slikken, maar mijn bloeddruk kan het ook wel gebruiken) en als ik een aanval heb die niet reageert op paracetamol + cafeinetabletten (ca 1 keer in de 1 a 2 maanden) neem ik imigran (sumatriptan).

Resultaat van deze chemische cocktail is dat ik al zo'n 3 jaar nagenoeg hoofdpijnvrij ben (hoogstens een uurtje vanaf het moment dat ik het op voel komen). Dat is een hele verbetering, want een paar dagen per week flinke hoofdpijn is geen pretje.

Dat kan bij jou natuurlijk anders zitten, maar ik zou wel aanraden er een keer mee naar je huisarts te gaan.

Moeite waard?

Stenna, je stelt de vraag hier omdat je niet lekker in je vel zit. Je kunt natuurlijk eens proberen of je je beter voelt als je minder koffie drinkt. Dan kun je te veel koffie in ieder geval uitsluiten als oorzaak.

Hombre

Hombre

29-05-2013 om 09:58

Albana, alternatieven

http://www.import-vitamins.com/sport-supplementen/post-workout/prolab-caffeine-200mg-100-tabletten.php

Of een paar blikjes red bull meenemen, is misschien wat hipper

Culi

Inderdaad, zoals Mea aanraadt en ik ook bovenin dit draadje: maak het koffiedrinken tot een culinaire verwennerij. Je bent in een fuik terechtgekomen. Als je erg veel van een middel gebruikt, dient die cafeïne (of alcohol, of nicotine, of....) alleen nog maar om de ontwenningsverschijnselen te voorkomen. Echt genot is het niet meer. Maar als je het gebruik beperkt tot een paar speciale momenten, dan word je beloond met de echte originele kick van de beginnende gebruiker. En die kick kan je nog versterken door de koffiebeleving te optimaliseren. Goede koffie, op een goede manier gezet, in je lievelingskopje. Niet gedachteloos slobberen met een stapel werk op je bureau, maar knus op de bank met iets lekkers, een muziekje, misschien iets te lezen.

Woensdag

Woensdag

29-05-2013 om 11:26

Water

Ik ken het slurpprobleem, op het werk wordt de koffie bijvoorbeeld ook met scheepsladingen tegelijk aangesleept en voor je het weet zit je de hele dag aan de koffie. Voor mij wat lastig want ik drink cappuccino met suiker en als je daar 7 koppen van wegklokt dan wordt dat toch wel wat teveel.
Zelf ga ik nu na elke kop koffie aan een bekertje water ipv een tweede kopje. Dat is toch al een halvering, levert me hopelijk ook spoedig een kilo minder gewicht op zodat de bikini weer wat fraaier staat.... 't Is wel even wennen om niet constant cafeïnestoten te krijgen, maar kennelijk is het niet alleen de cafeïne maar ook de handeling van het drinken op zich waar ik aan gewend ben.

Stenna

Stenna

29-05-2013 om 11:48

Genieten, migraine, verslaving

Maar van de meeste koppen geniet ik ook echt hoor! Ok, die op het werk zijn vaak wel meer op even de energie op te krikken en niet zo lekker. Maar dat is de minderheid. Thuis zetten wij erg lekkere koffie (vind ik zelf), ouderwets in een filterapparaat, en daar kan ik me al helemaal op verheugen 's ochtends onder de douche of s avonds na het eten. Ik geniet er echt van, vind koffie gewoon heel lekker. Maar zo lekker, dat ik er dan nog wel een wil. En nog een.
Wat ik vervelend vind, is wat ook Albana beschrijft: in anders dan anders situaties wordt je er keihard mee geconfronteerd hoe verslaafd je bent. Voel me af en toe net een roker die niet aan z'n normale taks komt: ga echt zoeken naar koffie.
Hombre: ik ben ook migrainelijder. Daar heb ik ook Immigran voor. Maar dat is maar af en toe, net als bij jou. De laatste tijd heb ik vaker "gewone" hoofdpijn, dat is veel milder en neem ik Immigran niet voor in, maar best lastig. Ik dacht dat met name dat wel met de koffie-inname te maken kon hebben. En het minderen was dus in het kader van een algehele gezonheidsoppep (minder suiker en meer sporten en vroeger slapen lukt wel aardig al).

Stenna, ik heb een tip

Want ik ben om exact dezelfde reden een paar maanden geleden ook gestopt.

Ik vond het zo genant dat ik de hele dag niet goed wakker werd als ik op vakantie niet de goede bak bij het ontbijt binnen kreeg. Echt heel vervelend.

Mijn tip is om zwarte thee te drinken als vervanging en die langzaam af te bouwen. Ik ontbijt met een grote kop Assam, en dan kom ik de hele dag verder door zonder thee of koffie. In het begin dronk ik ook nog zwarte thee overdag, dat doe ik nu vrijwel niet meer.

Theine geeft een mildere kick dan cafeine, en op vakantie kom ik dus prima uit me geen of slappe koffie.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2013 om 13:27

Theïne

Is het niet zo, maar dit is een beetje klok en klepel, dat theïne lánger doorwerkt? Ik meen dat ergens opgepikt te hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2013 om 13:32

Werkkoffie

Ik drink op het werk veel meer koffie dan thuis, maar dat is echt zulke slappe koffie (cappuccino), een Italiaan zou zich ervoor schamen. Ik drink het meer voor een natte tong dan dat ik er echt meer energie van krijg. Thuis drink ik twee koppen Senseo extra dark en daar kan ik een hele dag op teren. 's Avonds nog een flinke sloot thee, al dan niet met theïne, en dat is het.

Hetzelfde

theïne = caffeïne, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/The%C3%AFne

Daarom is die koffie-angst ook wel grappig, want niemand heeft het ooit over mensen die sloten thee drinken op een dag. Maar goed, misschien is dat in landen waar theedrinken gebruikelijker is wel anders. En er zit natuurlijk nog meer in koffie wat niet in thee zit. Neemt niet weg dat zorgen van de gemiddelde burger zich vooral lijken te richten op de caffeïne en dan is het raar dat thee buiten schot blijft.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2013 om 21:48

Temet

Dat maakt mijn schoonmoeder ook zo grappig. Zij beweert dat ze van gewone koffie die ze in de ochtend drinkt 's avonds niet kan slapen. Ondertussen is thee tot laat in de middag geen probleem. Ze hadden een keer koffie bij ons gedronken. De keer erna kregen we met licht verwijt te horen dat ze niet had kunnen slapen omdat wij geen cafeïnevrije koffie hebben. Fout! Die hadden we wel en die had ze ook gedronken. Hoezo tussen de oren?

Precies zoals stenna

Stenna ik heb het precies zoals jij....Ik geniet ook van elke kop die ik drink Ik drink zelden koffie als ik bezig ben. Dat vind ik niet lekker...Hoogstens op het werk, maar dat is meer uit gewoonte dan wat anders en dat kan ik ook zo beperken. Dat maakt me niet uit als het wat anders is uit die automaat. Zoals kaaskopje zegt, meer voor de droge tong dan wat anders. En 's zomers is dat al heel veel minder omdat ik water dan toch liever drink. Wij hebben ook een snelfilter koffiezetter...en als ik luxe wil doen klop ik warme melk op. Ik drink er geen suiker in en meestal zwart, soms met koffiemelk ('s morgens eigenlijk alleen) van capuciono houd ik niet (te zoet), koffie verkeerd of latte weer wel, voor de lijn hoef ik het dus ook al niet te laten. Expresso is met net te sterk, behalve als ik de hele dag geen koffie heb gehad, dan verlang ik er juist naar. Het is niet alleen die koffie...ik vind koffie drinken ook iets 'gezelligs' hebben. Dus zet ik voor iedereen die binnenwaait koffie...en soms thee. En ook op werk, een pauze samen met collega's zonder koffie, mwah...dat is geen échte gezellige relax pauze. En zo kom ik aan die tevele koffieconsumptie. En als ik bezig ben, aan het werk dus...of het nu thuis is of op werk, kan ik ook écht uitzien naar die koffiemomentjes....en zet ik zelfs voor mezelf alleen koffie voor als ik klaar ben b.v. en pas als ik daarmee dan zit kan ik genieten van het werk dat ik dan heb gedaan. Een soort 'beloning' dus voor mezelf. En volgens mij is dat niet goed. Het is belachelijk zelfs....
Ook dat maakt (soms) dat ik met mijn neus op de feiten wordt gedrukt. Maar gelukkig lukt het me dan uiteindelijk wel om te beperken....stukje voor beetje.
Ik weet niet of die pillen daarbij zouden helpen. Ik voel me wel enorm slecht in mijn vel als ik een dag helemaal géén koffie krijg. Ooit was dat 3 dagen en was ik me er niet eens bewust van (nogal dramatische hectische dagen) door de omstandigheden. Totdat ik mezelf 'niet goed' voelde...draaierig, ging bijna van m'n stokje, trillerig...En ik wist niet eens op dat moment waarom. Tot mijn schoonzusje zei dat ik misschien eens koffie moest gaan drinken (kon wel,maar moest er moeite voor doen). Toen ik daar zo gigantisch van opkikkerde besefte ik pas welke invloed het dus eigenlijk heeft. Ik neem ook altijd als we rondreizen voor de zekerheid een potje oploskoffie mee...voor je weet maar nooit
En inderdaad ik ken ook een heleboel mensen die de hele dag door thee drinken en daar hoor je nooit over...
Ik heb er géén last van...het is meer dat ik denk dat het toch wel een beetje te gek is...en zeker als 'voel' dat ik er behoefte aan heb. Heb geen hoofdpijn of inslaapproblemen of dat ik geen energie heb zonder. Ik heb altijd energie...ook zonder koffie En kan ook altijd relaxen. Op het strand b.v. kan ik het ook beiden en dan heb ik ook geen koffie. Maar als ik dan naar huis ga dan verheug ik me al enorm op dat kopje koffie....Laats kwamen we terug van weekendje weg, hele dag 'onderweg' geweest. 's Morgens vroeg al huisje uit en hele dag nog leuke dingen gedaan. Aan koffie niet toegekomen...1 kopje over de hele dag gehad. We kwamen 10.00 uur thuis, half 11 tot we iedereen en alles uitgepakt hadden. En ik heb tóch nog koffie gezet....want ik had er echt enorme zin in! Da's toch belachelijk?
groeten albana

Over verschil thee en koffie

Temet, zo jammer dat jij altijd maar anoniem blijft, anders hadden we allang een keer een kopje koffie gedronken!

Maar dit terzijde. Ik vind thee wel een geschikte manier om van koffie af te komen. Een kop thee bevat maar 1/3 zoveel alkaloiden als een kop koffie, en daardoor (en door de extra ingrediënten) is de kick een heel andere. Je bent dan verlost van de afhankelijkheid bij het opstaan, of het wanhopig zoeken naar een strakke bak in de ochtend op vakantie.

Emmawee

Emmawee

30-05-2013 om 23:44

Minder mg per kop thee / koffie

Op dezelfde wikipedia-pagina staat te lezen dat in een kop koffie 40 - 100 mg caffeïne zit (afhankelijk van de sterkte) en in een kop thee 30 - 40 mg (groene thee 20 - 30mg). Dat is toch een verschil.

Overigens was ik het meest tevreden over mijn koffie gebruik toen ik (op advies van arts / kwakzalver Roy Martina) 's morgens geen koffie dronk en zelf wakker werd met water en verse jus e.d. Pas na de lunch dronk ik dan mijn eerste kopje koffie en dat deed me dan echt heel goed.

Waarom ik weer van dat patroon ben afgestapt is mij een raadsel, maar op mijn huidige werk kan ik moeilijk terug. Hier wordt 's middags geen koffie gezet. Alleen vieze senseo.

Groeten, Maw.

Koffie/thee

Nou de meeste mensen die ik goed ken en die amper koffie drinken, maar wél thee, die hebben toch een héél ander consumptiepatroon dan ik met die koffie. Die drinken de hele dag door thee! Gewoon continu! Als de thee koud is, drinken ze 'm koud. Ze zetten gewoon een hele pot vol, ook als ze alleen of met z'n tweeën zijn. Want beetje zonde...er moet een zakje of zo'n ei in en daar moet het nodige in anders smaakt ie niet lekker en of je dan 3 kopjes of een hele grote pot (= 8 kopjes) zet maakt dan niet uit. Dat is dus anders dan hoe je koffie zet. Ik zet voor mezelf meestal maar 2 kopjes. Of als ik vermoed dat er zo 1 kan binnenvallen voor de zekerheid 3 maar dan houd het wel op. Per persoon 2 kopjes is wat anders dan een hele pot omdat het toch niks meer of minder kost. Wil ik nogmaals koffie dan moet ik die wederom zetten. Daar zit dus de nodige tijd tussen, ik eet mijn lunch, doe de boodschappen, lap de ramen ofzo en daarna pas weer zet ik de volgende koffieronde. Ondertussen heeft mijn theedrinkende buurvouw de hel pot al leeggedronken....
Ik denk dat de theedrinkers er ook niet zo mee bezig zijn. Heb b.v. nog nooit gehoord dat iemand 's avonds z'n thee weigerde omdat ie dan niet kan slapen. Koffie 's avonds daarvan ken ik meerdere mensen die daar hun slaapproblemen aan wijten, maar dan drinken ze i.p. daarvan dus thee Wie heeft er b.v. theeíne-vrije thee in huis? En caffeïnevrije koffie is vrij 'gewoon', toch?
Niemand dus...
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2013 om 14:40

Albana

Ik ken vrij veel mensen die graag rooibos en andere kruidenthee drinken...zonder theine! Ik vind het dus heel gewoon,eigenlijk.

Carolien

Carolien

06-06-2013 om 14:57

Maar wat ik dan niet snap...

Ik drink al jaaaaren veel thee, (nooit koffie omdat ik dat gewoon echt niet lekker vind), vaak zo'n 6 glazen per dag, maar heb nog nooit last van afkickverschijnselen gehad als ik het eens niet drink...

Hoe is dat te verklaren? Zit het dan toch allemaal gewoon tussen de oren ?

Mamvantwee

Mamvantwee

06-06-2013 om 19:57

Zes thee is niet veel

Carolien, zes koppen thee op een dag is ongeveer drie kopjes koffie, als je de cafeïne 'telt'. Da's niks, daar begin ik de dag mee.
Daarnaast is het heel verschillend hoe ieder individu op cafeïne reageert: er zijn notoire koffiedrinkers die er prima op slapen, er zijn mensen die van 1 kopje koffie (en dus 2 koppen thee) wakker liggen.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.