Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Schoondochter

Schoondochter

13-08-2015 om 23:38

Kleding begrafenis

Omdat mijn schoonmoeder in haar laatste fase is zijn we het ea aan het voorbereiden, zo ook de kleding voor de begrafenis straks. Ze is gek op fleurige kleding en we willen er dan ook geen sobere gebeurtenis van maken . Hoe kunnen we dat het beste op de kaart zetten? En , wat trekken we zelf aan? Ik dacht voor mijn man een mooie jeans met lichtblauw colbert en witte blouse. Ik wil een witte broek aan, kan dat ?
We zijn doodgewone mensen zonder poespas.

Marge

Marge

14-08-2015 om 00:05

niets?

Ik heb zelden iets over kleding op een kaart gelezen moet ik heel eerlijk zeggen, behalve als mensen bv willen dat iedereen in het zwart of juist wit wil komen, dus als in een extra verzoek of wens van de overledene.
De meeste mensen zullen wel een vorm van netjes aanhouden denk ik, of dat gekleurd of niet is, of, wanneer ze tijdens hun werk komen, misschien nog eenvoudiger.
Natuurlijk kun jij een witte broek aan, ik zou niet weten waarom niet.
Alvast sterkte voor de komende tijd.

Ely

Ely

14-08-2015 om 00:51

Wel iets

Als ik op een uitvaart kom en de familie is fleurig gekleed had ik het gewaardeerd als ik dat van te voren had geweten zodat ik zelf kon kiezen of ik daarbij aansluit of niet. Ik herinner me ook draadjes hier dat sommige mensen echt heel veel moeite moesten doen voor stemmig zwart en die zouden je ook dankbaar zijn bij een vermelding denk ik.

Qua hoe hangt natuurlijk af van de rest van de tekst maar als ik probeer mee te denken:
"Toos hield van fleurige (kleurrijke?) kleding, wij nemen graag afscheid van haar in haar stijl. "
Dan laat je het in het midden of je bedoelt dat jullie zo gekleed gaan of dat het ook een wens is voor de keuze van anderen
Overigens zal de uitvaartverzorger je hier ook mee kunnen helpen, als je een goede treft dan.

rouwkaart

Niets over kleding bij Beatrijs helaas, die nog weleens vragen krijgt over 'moderne manieren' bij overlijden.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/kranten/un/1962/1129
Wel een krantebericht bij de uitvaart van koninging Wilhelmina.
"Op wens van overledene zal lijkstoet in wit zijn".

Je zou een los berichtje, klein formaat, in de rouwkaart kunnen steken: Rietje hield van gezellige fleurige kleding en we willen u vragen om daar bij de begrafenis rekening mee te houden bij uw kledingkeuze.

'gewone' kleding vind ik wat te plat daarom zou ik er 'gezellig' van maken. Dat heeft toch iets gewoons en huiselijks.

Je kunt ook overwegen om naast betrokkenen gewoon even te tippen, of een mail te sturen dat jullie zelf besloten hebben om fleurige kleding aan te trekken.
Tenzij je het zelf heel belangrijk vind is het ook wel goed om de kledingkeuze te beperken tot de naaste familie en de rest komt zoals ze zelf willen. Vaak houdt men al vanzelf rekening met de persoon van de overledene en diens familie en als de familie zelf niet al te formeel is zal niemand speciaal zwarte kleding aanschaffen hoewel een enkeling wel in het zwart zal komen.
Mooie vraag. Mijn moeder hield ook van fleurige kleding. Dat had ze dan ook aan in haar kist, maar we hebben er helemaal niet aan gedacht om dan ook een kledingadvies te geven aan deelnemers van de begrafenis. Er kwam dan ook een bont gezelschap.

Hortensia

Hortensia

14-08-2015 om 08:16

op de kaart

Ik zag het laatst nog op een kaart: "moeder hield van bloemen en kleurige kleding."

Lijkt me duidelijk zo!

Jessica O

Jessica O

14-08-2015 om 09:22

op de kaart

Idd op de kaart vermelden. Hier ook wel eens gehad. Vond het wel fijn om voor de tijd te weten.
Persoonlijk zou ik alleen geen spijkerbroek doen, maar een andere, nette broek.

Jamie

Jamie

14-08-2015 om 09:31

Niet eens met annej

Doodgewone mensen zonder poespas hebben niets te maken met Beatrijs of met Wilhelmina. Losse papiertjes slaan ook nergens op, dit kan prima op de kaart maar daar zet je natuurlijk geen woorden op als 'gezellig'! Betrokkenen bellen of mailen moet je ook helemaal niet doen, waarom stuur je dan een kaart?

Het is heel simpel: op de kaart zet je onderaan: X hield van kleurige kleding. Niets meer, niets minder.

Marge

Marge

14-08-2015 om 10:31

TS zegt

Dat ze doodgewone mensen zonder poespas zijn, als het niet eens een wens, maar gewoon een voorkeur van oma was om zelf fleurige kleding te dragen dan hoef je dat toch niet aan je bezoek door te geven?
Dan krijg je vast spontaan het meest bonte gezelschap dat je je wensen kunt.

Ik heb ondertussen ik schat een begrafenis of 30 in de familiekring gehad, ik denk een stuk of 60 zeker daarbuiten en ik heb de mededeling nog nooit gehad.

Wel het verzoek van wel of geen bloemen, geen bezoek aan huis, bloemen aan het graf ja of nee.

Katniss

Katniss

14-08-2015 om 11:04

Gemêleerd gezelschap

Ik ben laatst op een uitvaart geweest waar de directe nabestaanden fleurig gekleed waren. Overige aanwezigen variërend in 'normale nette' kleding en een enkeling in zijn beste pak. Zelf was ik in het donkerblauw. De nabestaanden waren vooral blij met ieders aanwezigheid en het maakte hen niets uit wat iedereen aan had.

Amare

Amare

14-08-2015 om 17:09

Bijna 15 jaar geleden

Overleed een vriendin van me. Ze was nog jong, stond midden in het uitgaansleven en genoot van heel veel dingen. De opkomst op de begrafenis was gigantisch. Niemand in het zwart, heel veel bloemen, en we lieten ballonnen op na de plechtigheid. Veel mooie verhalen en herinneringen.
De avond erna was er een groot feest om haar (te korte) leven te vieren, met optredens van alle amateurbandjes waar ze fan van was. Er werd veel gehuild, maar ook veel gelachen. Heel respectvol en mooi.

Gewoon doen dus, en inderdaad even op de kaart zetten dat je schoonmoeder van fleurig hield.

Fleurig of gewoon geen zwart?

Je hebt fleurig in de zin van bont en fel gekleurd of fleurig in de zin van " liever geen zwarte kleding ".
Ik zou niets op de kaart zetten wat betreft kleding, of het moet voor jullie zelf ook erg belangrijk zijn wat mensen dragen bij het afscheid.
Straks komen ze in korte broek met hawaii blouse, die hebben het niet helemaal begrepen. Of val ik juist uit de toon met zwarte broek en witte blouse?

Iedereen in het wit vind ik dan wel weer chic, maar dan ook een witte kist en witte bloemen.

Krullevaar

Krullevaar

14-08-2015 om 22:02

wel

Wel op de kaart zetten als je zelf ook een afwijkende dresscode hanteert. Ik zou het niet prettig vinden als ik in formeel zwart zou komen en de nabestaanden zijn in felle kleuren. Dan zou ik me ook afvragen waarom ze dat niet even meegedeeld hadden.

Als je bepaalde wensen/verwachtingen hebt die afwijken van het gebruikelijke, dan moet je dat uitspreken.

Jaina

Jaina

14-08-2015 om 22:07

Inderdaad

Standaard zou ik formeel en zwart naar een begravenis gaan. Ik zou het dus prettig vinden als ik zou weten dat ik iets afwijkends (kleurig, wit) moet dragen.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2015 om 02:42

Stemmig maar hoeft niet zwart

Van oudsher heb ik het idee dat ik zwarte kleren aan moet op een begrafenis, dat kan bij wijze van spreken een zwarte spijkerbroek en een net, zwart t-shirt zijn. Maar sinds ik ben gaan opletten wat de rest draagt, heb ik het idee dat zwart niet meer beslist hoeft. Iedereen loopt er netjes en verzorgd bij maar niet altijd in donkere kleuren. Ook geen knalkleuren trouwens. Wit kan dan weer wel.

Klaartje

Klaartje

15-08-2015 om 13:17

Wat ik wel eens gelezen heb

op een rouwkaart. "Kom zoals je bent". Misschien komen ze dan niet in fleurige kleding, maar ook niet in stemmig zwart, gewoon kleding waarin ze zich prettig voelen.

tonny

tonny

21-08-2015 om 12:33

wens van de overledene en je eigen gevoel

Gisteren was ik bij een begrafenis, voor mij iemand die ik slechts terzijde kende. Kleding was niet zo formeel, van alles wat eigenlijk. Tijdens de plechtigheid schoot dit draadje in mijn gedachten.

Fleurige kleding betekent voor mij vrolijkheid. Ik voel geen vrolijkheid bij verlies, iets fleurigs aantrekken zou voor mij niet goed voelen. Hoe welkom de dood ook kan zijn op een bepaald moment, gemis doet pijn. Al is het maar omdat al het goede dat er ooit was, voorbij is. Voorgoed voorbij.

GS

GS

30-08-2015 om 23:59

fleurig

Als je graag wilt dat de mensen in bepaalde kleding naar de begrafenis komt, kun je dat op de kaart zetten. Lijkt me niks mis mee. Of het nodig is, is afhankelijk wat de gewoonte is bij je familie.
Bij de begrafenis van mijn schoonvader viel me op hoe casual en fleurig de schoonfamilie gekleed ging, gewoon uit zichzelf, want we hadden niets gevraagd tav kleding. Als jouw familie ook zo is, dan hoef je eigenlijk niets te doen. Zelf kom ik uit een nest waar iedereen in het zwart of grijs naar begrafenissen gaat. Als jullie dat ook gewend zijn, dan zou ik wel een verzoek tav kledingstijl op de kaart vermelden.

Zoals Tonny

Ook ik heb al veel uitvaarten meegemaakt. En er is een enkele keer op de kaart gezet dat de overledene van bonte of vrolijke kleurige kleding hield. In dat geval trok ik inderdaad iets kleurrjkers aan dan op andere uitvaarten. In stemmig of zwart ga ik zelden, tenzij ik de familie zo inschat dat ze dat meer op prijs stellen. Maar echt uitbundig of fleurig gekleed ga ik niet naar uiitvaarten. Dat klopt echt niet met mijn gevoel. Ook dat "leven vieren" voelt voor mij verkeerd. Vorig jaar was ik bijj een begrafenis waar naderhand het leven van M zou worden gevierd. Een lieve meid van nog geen 30, moeder van een zoontje van drie, totaal onverwacht overleden. Dat "vieren" wilde ondanks fleurige kleding, de flessen rosé en de borrelnootjes niet van de grond komen. We waren vooral allemaal erg verdrietig.

Verder denk ik dat kleding niet zo belangrijk is. Een paar maanden geleden hebben we afscheid genomen van mijn moeder. Van niemand weet ik meer wat hij of zij aan had. Wat ik vooral weet, is wie er waren en hoe ze ons geholpen hebben.

In jullie geval zou ik het wel op de kaart zetten, maar niet "dwingend" formuleren. Inderdaad iets als: Toos hield van kleurige kleding.

kleding

Afhankelijk van situatie. Ik kleed me voor een begrafenis meestal wel redelijk stemmig en in ieder geval netjes (geen spijkerbroek of zo). Laatst overleed een tante van mij op hoge leeftijd. Haar laatste jaren waren haar beter bespaard gebleven. Dat maakt een overlijden en begrafenis veel minder triest. Mijn tante was een vrolijke vrouw die van mooie dingen hield. Zonder kledingadvies op kaart was vrijwel iedereen in lichte kleding. Het was zo'n tante waarvoor je nog even naar de kapper ging en lippenstift opdeed. Als soort eerbetoon.

Wat wil schoonmoeder?

Uit de beginpost is het me niet zo duidelijk dat de wens van schoonmoeder nu zo direct is dat iedereen in fleurige kleding op haar begrafenis komt. Alleen dat ze erg van fleurige kleding houdt, meer in het algemeen dus (althans, zo lees ik het). Als ze nog aanspreekbaar is, zouden jullie het haar misschien kunnen vragen? Als het haar namelijk totaal niet uitmaakt hoe mensen op haar begrafenis verschijnen, hoef je ook al die moeite niet te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.