Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kippen in de tuin

De achterburen hadden al kippen in de tuin, nu kom ik terug van vakantie en word ik de volgende ochtend wakker gekraaid door een haan! Ik vond de kippen ook al luidruchtig kakelen maar nu er ook een haan bij zit ben ik bang dat ik elke ochtend bij het ochtendgloren gewekt wordt door dat beest. Ik slaap altijd met het raam open dus hoor het heel goed. Mag je kippen/haan zomaar in je tuin houden midden in een woonwijk? Ik ben er niet blij mee...

APV

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Woerden/i45731.pdf
Het valt onder de APV van je eigen gemeente.
Meestal is het gewoon toegestaan tenzij er overlast ontstaat dan kan de gemeente naar aanleiding van klachten optreden en bijvoorbeeld een geluidmeting doen en een aanwijzing geven.

"Artikel 2:60 Houden van hinderlijke of schadelijke dieren
Door in het eerste lid de zinsnede “buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer op ten nemen wordt de afbakening met de Wet milieubeheer direct vastgelegd. Het (oude) vier-de lid is daarmee vervallen.

Het kan voor de omgeving hinderlijk zijn, als iemand dieren houdt. Er moet kunnen worden ingegrepen als overlast of schade voor de openbare gezondheid dreigt. Dan moeten belangen worden afgewogen. Daarom is gekozen voor de constructie dat het college bevoegd wordt verklaard om de plaatsen aan te wijzen waar naar zijn oordeel het houden van bepaalde dieren overlast of schade voor de volksgezondheid veroorzaakt. Voorzover het college bij een aanwijzing die betrekking heeft op gedeelten van de gemeente bevoegd is verklaard daarbij nadere regels te geven inzake het houden van dieren, is er sprake van de-legatie van verordenende bevoegdheid als bedoeld in artikel 156 Gemeentewet. Tevens wordt in dit verband nog gewezen worden op de Flora en Faunawet, waarin regels worden gegevens ter bescherming van dieren."

In het document zit onder deze tekst ook nog jurisprudentie. Aanwijzingen om hokken te verplaatsen oid.

Pien

Pien

08-08-2015 om 11:12

Nee

Het hoort niet. Maar ga eerst eens even bij die buren langs en vertel dat je er last van hebt. Zij kunnen er ook eea aan doen. Bijvoorbeeld die haan in het nachthok laten tot een acceptabel tijdstip (een haan in het donker kraait vaak niet). Maar dat kost hen moeite en tijd. Wellicht kiezen ze er dan liever voor om de haan weg te doen.
Ik heb al jaren kippen en nooit hanen, want dat kan gewoonweg niet middenin een woonwijk.

Buren

@Doremi, je kunt ook bij de buren van de pluimveehouder vragen of zij er ook last van hebben.

Het valt mij op dat bij geluidsoverlast het vaak de verdere buren zijn, die in actie moeten komen omdat de aangrenzende buren een ruzie vrezen. Toen ons konijn begon te stampen, vroeg ik de buren of ze er last van hadden. Ze gaven aan van niet. We hebben toch een nachthok gekocht voor in de schuur om het geluid te dempen want we hadden er zelf ook last van.

Het kan zijn dat die buurman niet weet dat de haan zijn snavel houdt, zolang hij in het nachthok zit. Zo kan de buurman ook rustig slapen.
Dus breng je klacht niet als een klacht maar als een tip, met de boodschap dat je weet dat meerdere mensen dat zeer zouden waarderen.

Weinig aan te doen

Een belletje naar de politie of gemeente wegens overlast zal weinig uithalen denk ik. Pas als ze gekgebeld worden door diverse omwonenden, als de kippen duidelijk verwaarloosd of mishandeld worden of als er een enorme rattenplaag uitbreekt zal er misschien ingegrepen worden.

skik

haan geen huisdier

die in een woonwijk gehouden mag worden. Jaaaaaren geleden buren die haan hadden en hok achterin hun tuin zetten die echter wel aan onze kleine tuin grensde. Begon 's nachts om vier uur al te kraaien...tweede nacht deze mensen opgebeld...derde nacht ook, vierde nacht hadden ze blijkbaar stekker van telefoon eruit getrokken want was toch wel vervelend om om vier uur 's nachts wakker gebeld te worden.
Klacht ingediend bij gemeente en haan was toen snel weg, gelukkig maar

Doremi26

Doremi26

09-08-2015 om 23:05 Topicstarter

directe buren

Ik weet inmiddels van andere (verdere) buren dat zij het ook horen en irritant vinden. Deze (en wij) grenzen min of meer met de achtertuinen aan die van de haan. Van de direct aangrenzende buren weet ik het niet, kan ik uiteraard gaan polsen. Mijn idee was ook om eerst de persoon in kwestie aan te spreken en te vragen of het klopt dat er inmiddels een haan bijgekomen is en of hij zich realiseert dat dit geluidsoverlast geeft. Waar meerdere buren last van hebben. En dan vragen wat hij zelf als oplossing hiervoor ziet? Pas als er geen overleg mogelijk blijkt kunnen we altijd nog verdere stappen ondernemen.

Mikke

Mikke

09-08-2015 om 23:10

Inderdaad

Eerst even met de eigenaar gaan praten... Er zijn kippenrassen die enorm veel herrie kunnen maken, en het kan ook een kip zijn die kraait. Kippen zijn hartstikke leuke dieren, en kunnen ook prima in een woonwijk worden gehouden. Maar overlast mag natuurlijk nooit. Hopelijk vinden jullie een oplossing.

Pien

Pien

10-08-2015 om 20:55

Kan inderdaad

Ook een hen zijn. Ik heb hier een hen die er 's morgens zo nu en dan plezier in heeft om de dag in te luiden met gekakel. Dat klinkt als toktoktok-toooooook! Het is geen kukeleku, maar maakt wel veel geluid. Op de dagen dat ze dat doet, race ik m'n bed uit om wat graan in de ren te gooien. Daarna is ze stil. Ze is gelukkig te dom om te snappen: tokken=graan en doet dit maar af en toe.

(Voor de duidelijkheid: een haan is ook een kip. Kip is de diersoort, haan de mannetjeskip en hen de vrouwtjeskip).

Hanna

Hanna

11-08-2015 om 12:06

Kip

Ik verwens de kip van de buren ook heel regelmatig in de kippensoep. Wat een herrie maakt dat kreng... Heel vroeg in de ochtend, maar ook regelmatig overdag.

Helaas hebben de buren niet gedacht aan ophokken of zoiets en is de relatie niet helemaal zoals die moeten zijn. Dus laten we het maar even voor wat het is.

bieb63

bieb63

11-08-2015 om 12:31

als een kip hard tokt...

.... dan is'ie aan het bevallen (eitje leggen).

Dees

Dees

11-08-2015 om 12:40

aanbellen

Ik zou zodra de haan je wakker kraait je bed uitspringen en direct naar de buurman lopen en aanbellen (ook al is dat 4 uur of 5 uur 's nachts). Gelijk op dat moment vriendelijk vragen of hij iets kan doen aan het kraaien van de haan want je wilde zelf eigenlijk nog even slapen. Dit iedere keer doen als het gebeurd, ik denk dat hij het snel zat wordt om uit bed te komen voor een buurvrouw aan de deur.

Katniss

Katniss

11-08-2015 om 12:59

Grappig Pien

Daar sta je niet altijd bij stil, een mannetjeskip heet een haan. Ik spreek ook altijd van kippen en hanen, maar dat klopt dus niet. Bij koeien is het juist andersom, die beesten worden zelden bij hun soortnaam benoemd. Daar hebben we het over mannetjeskoeien die dan stier heten (terwijl het eigenlijk een mannetjesrund is).

Pien

Pien

11-08-2015 om 19:59

Haha

Ja inderdaad Katniss, bij koeien noemt iedereen ze juist naar de vrouwtjesversie. Grappig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.