Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

dansmoeder

dansmoeder

26-08-2013 om 17:20

Kinderen zonder ondergoed?

Ik heb mijn dochter van 4 opgegeven bij een dansstudio. Het gaat daar behoorlijk serieus aan toe; zelfs bij de allerkleinsten beginnen ze er al mee.

Zo moeten ze allemaal een pakje aan dat de dansschool voorschrijft, roze leren balletschoenen en haar in een knot. Daar kan ik inkomen.

Nu heb ik de kledingvoorschriften doorgekregen en tot mijn verbazing las ik daarbij ook dat er bij de kinderen van groep 1 tot en met groep 5 'geen ondergoed' vermeld staat?

Nu ben ik nieuw hier, dus wellicht is dit heel logisch voor een dansschool, maar ik verbaas me hier behoorlijk over. Heeft dit te maken met de randjes van het ondergoed dat je door het pakje kunt zien ofzo? Kan me niets anders voorstellen.

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2013 om 18:13

Dat is inderdaad de reden,ik zie het ook wel bij turnwedstrijden. Maaaar niet bij de hele kleintjes hoor.
Daar piept gewoon nog gezellig een grote witte onderbroek onder het pakje door..

Knurf

Knurf

26-08-2013 om 18:59

Bij turnen inderdaad ook

mijn turnwedstrijden dragen kinderen ook geen onderbroek onder hun pakje. Om diezelfde reden.

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2013 om 23:16

Huh

Ik heb vroeger geturnd (zeer amateuristisch) en iedereen had een onderbroek aan hoor. Vind het een beetje flauwekul, maar dat zal tegen het zere dansbeen zijn

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2013 om 23:35

Nou...

Toen ik vroeger ook turnde was die onderbroek toch wel heel erg hoor. No way dat je aan de ringen kunt hangen zonder dat die zichtbaar wordt.

Bij ons hadden de meisjes die in de selectiegroep zaten géén onderbroek onder hun pakje. Het gewone volk, zoals ik, wel.

Margje

dansmoeder

dansmoeder

27-08-2013 om 08:14

Oke

het is dus wel gebruikelijk begrijp ik uit de reacties. Ik had ook al even gegoogled bij balletscholen en inderdaad…die noemen het dus ook.

Bedenk me ineens dat ik vroeger ook turnde met onderbroek….ha,ha,ha. geen haan die ernaar kraaide...

Ach, met zwemmen hebben ze toch ook geen onderbroekje aan onder hun zwempakje, toch? Tja, als je het zo bekijkt. Maar het idee vond ik gewoon vreemd en dan al voor een 4 jarige.

Puck

Puck

27-08-2013 om 08:35

Vroeger ook

Wij mochten vroeger bij de turntrainingen wel onderbroek aanhouden, alleen bij de wedstrijden niet. Inderdaad vanwege het randje.

Knurf

Knurf

27-08-2013 om 09:03

Alleen bij wedstrijden

'Ik heb vroeger geturnd (zeer amateuristisch) en iedereen had een onderbroek aan hoor'

Tuurlijk. Bij de trainingen draagt iedereen gewoon een onderbroek. Vaak met zo'n kek turnbroekje over het pakje heen, zie je meteen die randjes van je onderbroek niet meer.

Maar turnbroekjes mogen bij wedstrijden niet, en randjes onder je pakje vandaan leveren minpunten op. Net als losse haren.

Jesse_1

Jesse_1

27-08-2013 om 10:47

Juist

Dat ze het bij wedstrijden doen begrijp ik. Maar voor een 4-jarige die net gaat dansen?
Maar misschien is ballet nog net weer een ander 'genre'.
Hoe dan ook: veel plezier ermee!

dansmoeder

dansmoeder

27-08-2013 om 11:50

Jesse_1

inderdaad. Dat dacht ik dus precies hetzelfde. Bij de andere balletscholen eisen ze dat pas acht het kind echt serieus verder gaat.

Maar goed. Bij inschrijving is heel duidelijk gemaakt dat ze het roer gaan omgooien en dat alle kinderen (vanaf 4 jaar) in een zelfde voorgeschreven outfit moeten verschijnen zonder ondergoed eronder. Ze willen dit serieus aanpakken omdat ook de allerkleinsten serieus genomen willen worden. Ja, daar zit wel weer wat in en ze leren van jongs af aan hoe ze zich moeten kleden en hun haar moet.
Heb net even gebeld met het bedrijf dat de pakjes verkoopt. Het is een schattig zachtroze katoenen pakje zonder mouwen met een rokje eraan. Dan moeten er nog zachtroze leren balletschoenen onder en witte sokjes. En het haar in een knot.

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2013 om 13:11

Knurf

Dat hangt hier van de vereniging af, als je het officiele turnbroekje gebruikt, mag het wel gedragen worden bij een wedstrijd.

Jesse_1

Jesse_1

27-08-2013 om 13:36

Ach dansmoeder

Ik snap ook wel dat ze gelijk zo willen beginnen, dan is het een gewoonte en je dochter weet niet beter.
Leuk hoor!

Ella2007

Ella2007

28-08-2013 om 09:20

Dochter alleen bij voorstellingen

Dochter doet ook ballet, en wij kopen wel de echte balletkleding. Panty en schoenen zijn hetzelfde, voor een pakje heb je meerdere keuzes. Voorwaarde is dat pakje zwart moet zijn, vanaf 6 jaar. In de groepen die jonger zijn is de voorgeschreven kleur rose. Niet alle ouders kopen de voorgeschreven kleding: ze zijn bij ons voor de lessen zelf niet zo streng. Bij de voorstellingen wel: dan moet je echt dezelfde panty hebben, zodat alle beentjes dezelfde kleur hebben. Ze dragen bij elke voorstelling niet hun eigen balletkleding maar een kostuum, afhankelijk van wat ze uitbeelden. Daar past meestal geen onderbroek onder, en zeker geen boxermodel, wat mijn dochter in ieder geval vaak draagt.

Nadeel van geen onderbroek en wel een balletpanty: je voelt m al. Doe ik dus alleen bij de voorstellingen. Daarnaast lijkt met me voor de flora "down under" ook niet echt gezond, panty=kunststof+zweten=broeierig. Maar als je alleen een katoenen pakje hebt , geen panty, valt dat misschien wel mee..

Dansmoeder

Dansmoeder

28-08-2013 om 14:38

Ella2007

Je bedoelt…dat je ook de echte balletkleding koopt, net als ik

Ella2007

Ella2007

29-08-2013 om 18:22

Klopt..

Ik bedoelde eigenlijk, in tegenstelling tot sommige ouders van kinderen in het groepje van mijn dochter, maar bij ons zijn ze daar niet zo streng op......niet in tegenstelling tot jou !
Veel plezier met je dochter...ik kan er zelf enorm van genieten de mijne te zien genieten en stralen, lekker ongegeneerd je uitleven op muziek. Bij ons wordt het " je emoties uitdrukken in dans" en de eigen creativiteit (bedenk je eigen choreografie!) erg gestimuleerd. Leuk hoor.

Dansmoeder

Dansmoeder

30-08-2013 om 10:20

Ella2007

Dank je wel. Het is allemaal zo nieuw voor mij. Ik heb zelf vroeger nooit op ballet gezeten .

Gisteren haar ballet-outfit wezen halen. Ze is super trots op haar pakje. Ik ben benieuwd hoe het gaat en ik hoop dat ze veel plezier zal hebben.

Ik mag er zelf niet bijzijn bij de lessen (zelfs niet de eerste les; alleen als ze er erg veel moeite mee heeft mag ik de eerste 10 min erbij zijn). Ja, erg streng is het wel zo (is sinds dit jaar geloof ik). Ze hebben deze regels strak gemaakt, omdat sommige moeders kennelijk de om de haverklap zich met de les begonnen te bemoeien en naar hun kind riepen en zelf aanwijzingen gaven. Dat is heel lastig werken voor de juf dan. Snap ik allemaal wel.

Gisteren haar even aangehad. Ik moet zeggen…het is allemaal te schattig!! ha,ha,ha.

Bewaren!

Als je dochter volgend jaar uit haar pakje en schoentjes is gegroeid, moet je die bewaren. Mijn dochter is ook op haar vierde begonnen, is nu 15 en danst nog steeds fanatiek. Haar allereerste roze pakje maat 104 en die poppige leren schoentjes hangen bij haar op haar kamer met een foto van haar eerste voorstelling in een aardbei-kostuumpje. Echt een leuke herinnering aan hoe het begon. Haar eerste spitzen hangen er ook naast. Ik hoop dat je dochter ook zoveel plezier gaat beleven aan ballet als de mijne!

maan.

maan.

13-09-2013 om 12:31

af en toe wel veeleisend hoor..

Mijn dochter kreeg toen ze negen was, de kledinglijst voor de voorstelling mee naar huis; of ze maar even een string wilde aanschaffen??? En toen ze elf was had ze een vleeskleurige bh nodig..
De string is na gemor van ouders alsnog geskipt, de vleeskleurige bh mocht na overleg ook vervangen worden door een vleeskleurig hempje.

Zonder onderbroek dansen heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Dochter heeft wel speciaal voor dansen een naadloos 'overbroekje', ook ooit voor een voorstelling aangeschaft. en onder het balletpak draagt ze meestal gewoon een zwart onderbroekje, qua randjes valt dat reuze mee.

Behalve af en toe een voorstelling worden er bij ons ook regelmatig kijklessen gegeven- dansmoeder misschien is dat bij jullie ook het geval?

Ex turnster

Ex turnster

13-09-2013 om 21:20

Onderbroek en dansen/ turnen

Is dat niet van de laatste tijd? Ik heb lang getrurnd, tot 5 jaar geleden nog op selectie niveau. En ineens toen ik zo'n 25 was gingen de jonkies zonder onderbroek inhun wedsrijdpakje. Bij de jongkies werd het op een gegeven moment zelfs verplicht.
Maar ik heb dat nooit gedaan. Er zijn ook onderbroeken die hoog zijn opgesneden en echt niet onder je pakje uitkomen.
Ik vind het voor een puber (en ouder) behoorlijk onfris. Wat als je net ongesteld bent?

Maar de selectie is steeds strenger geworden, dat zie je ook aan landelijke regels. Tape moet nu perse huidkleurig zijn. Dochter, die ook turnt, kreeg daar mee te maken toen ze een knieblessure had. En dat is twee kee zo duur al wit tape... Zij mag dus ook geen onderbroek aan met wedstrijden. Zolang ze het niet erg vindt maakt het mij niet zo uit, maar in haar wedstrijdpakje zit ook geen extra stofje in het kruis, dus je zit meteen lekker tegen die glibberige glimstof aan. Dat zit niet erg fijn.

Ook bij de dansclub (geen ballet) moeten ineens alle leden, dus ook degenen die een uurtje voor de lol dansen helemaal in het zwart in de les. En bij een voorstelling mag je iedere keer (2x per jaar) weer iets aanschaffen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2013 om 21:57

Nou

Dertig jaar geleden moest ik zonder onderbroek in balletpak het toneel op. Volgens mij had ik bij de les ook geen ondergoed aan maar dat kan ik me niet meer zo goed herinneren. Ik had wel zo'n echte balletpanty en ik kleedde me thuis om. Hmm, dan zal het wel zonder ondergoed zijn geweest.

Puck

Puck

16-09-2013 om 12:25

Nee hoor ex turnster

Zonder onderbroek wedstrijden draaien is niet iets van deze tijd. Ik moest dat 35 jaar geleden ook al doen.

Ex-turnster

Ex-turnster

16-09-2013 om 14:54

Puck

Wij deden toch echt wel ondergoed aan, zelfs op de selectie waar ik vanaf mijn 10e turnde, en ook met wedstrijden.
Misschien ook club/regio afhankelijk?
Ik zat op een niet zo'n prestigieuze club (je doet mee om het meedoen club), daar zit het hem in denk ik. Bij individuele wedstrijden mocht je op een gegeven moment ook gewoon een eigen pakje aan. Nu dus echt niet meer.
En de mentaliteit is ook mee veranderd. Tegenwoordig doen ze toch echt mee om het winnen.

Puck

Puck

17-09-2013 om 11:01

Geen idee

Ik turnde regio Utrecht en niet echt op vreselijk hoog niveau.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.