Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Iris

Iris

22-03-2014 om 12:09

Kattenvraag

Ik woon in het buitengebied in een rijtje. Eén van mijn buurtbewoners gaat verhuizen en hij wil zijn kater niet meenemen omdat het hier een paradijsje is, midden in de natuur, voor de kat. Ik wil zijn kat best verzorgen. Het is ook een lief dier en komt ook graag binnen op schoot. De kat is heel veel buiten, vangt muizen en is ook gewend om op de bak te gaan als hij binnen is. Ik vraag me af. Moet ik de kat dan eerst bij mij in huis een tijdje binnenhouden, zodat hij aan het huis went en de plek waar hij eten krijgt? Of heeft hij snel door dat hij bij mij moet zijn. Ik woon 20 meter verderop en hij kent mij ook, ik verzorg hem regelmatig.
De tweede vraag: wij hebben 2 konijnen die lopen los, en eentje komt ook regelmatig in huis. Zou een kat daar op jagen? Gaat dat samen?

Wat

Wat

22-03-2014 om 12:24

Over de vraag

of je de kat binnen moet houden: ik twijfel, het is maar 20 meter en je verzorgt hem al regelmatig. Grote kans dat hij bij honger wel naar je toekomt.
Over de konijnen hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Een konijn kan verschrikkelijk hard uithalen met de poten en meestal zijn konijnen de katten de baas. De kat is nieuwsgierig en het konijn accepteert het gesnuffel en gelik, het trappelen van de kat of hij/zij moet er niets van weten en haalt uit. Dan is het snel over en zal de kat in de meeste gevallen het konijn wel negeren.
Ik zou wel het zekere voor het onzekere nemen en als dat mogelijk is kat en konijnen gescheiden houden als je weg bent.

niet nodig

Er zijn nooit garanties. Katten zijn eigenzinnige dieren. Maar ook gericht op hun voordeel. Als jij de kater te eten geeft en dat in het verleden al hebt gedaan ben je voor hem de eerstvolgende.
Toevallig hebben wij hier in het verleden ook een kater achtergelaten juist op verzoek van buren een paar huizen verderop omdat hun zoon zo dol op het beest was en inderdaad een paradijsje voor katten.
Ik heb toen wel de chip op mijn naam gelaten zodat ik zelf gebeld werd toen kater ziek bleek. Maar dat kun je altijd nog overleggen.

bibi63

bibi63

22-03-2014 om 14:37

konijnen en katten

gaan over het algemeen goed samen. Konijnen zijn te groot voor een kat om het als prooi te zien (ze zien het meer als een kitten). Maar..... ik zal ze niet alleen laten als ze los lopen. Het zekere voor het onzekere.
Gr. Bibi

Hortensia

Hortensia

22-03-2014 om 14:39

konijn

Ik ken katten die op konijnen jagen, maar ik begrijp dat die kat al bekend is bij jou en dus die konijnen al kent. En ze met rust laat, anders had je al eerder een probleem gehad.
Ik woonde vroeger naast buren met een paar dwergkonijnen in de tuin. Die mochten ook wel eens los. Al mijn katten, zelfs die grote die de schrik van de buurt was, hadden heilig ontzag voor die konijnen! Die grote kat weigerde zelfs bij de buren in de tuin te komen als er een konijntje buiten in de ren zat!

Hadewich

Hadewich

22-03-2014 om 14:49

Jep...

Ook mijn ervaring is dat katten konijnen maar niks vinden. Ik heb ook een mannetjeskonijn gekend dat de katten zelfs besprong...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2014 om 15:01

Wij hebben allebei

En het gaat goed onder supervisie. Onze kat vindt de konijnen maar rare wezens en ligt een beetje met zichzelf en zijn jachtinstinct overhoop.

Echte echte jagers zijn echter wel geneigd om de prooi in een konijntje te zien. Dat ligt ook aan het formaat van de konijnen. Onze megakater Is vroeger weleens thuisgekomen met een half opgevreten konijn. Een ook de vechtjas van de ene buren heeft het minikonijntje van de andere buren wel eens gevangen.

Het is dus oppassen geblazen. Maar dat is het nu eigenlijk ook wel. Wij laten ze wel samen los in een ruimte, maar blijven dan wel in de buurt. Als het konijn in de kooi zit doet onze kat daar niks mee. Dan vinden ze elkaar totaal niet interessant.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 01:01

Konijnen

Op je eerste vraag: ik zou het erop wagen. Hij vindt jullie wel.

De tweede, het konijn: ik zou er toch even toezicht op houden. Kennissen van ons hadden een met rondom en bovenop gaas afgeschermde ren in de tuin, maar hun kat is er toch ingekomen en heeft daar het konijn naar de konijnenhemel geholpen. Gruwelijk maar waar. Maar dat het goed kan gaan weet ik uit eigen ervaring. Wij hadden onze konijnen in een open ren in de tuin en de katten konden er gewoon bij, maar gelukkig zagen onze katten er geen prooi in en lieten ze met rust. Zo ken ik meer situaties. Het gaat dénk ik vaker goed dan fout, maar kijk het even aan.

Nina

Nina

24-03-2014 om 01:51

hmmm

Hmm, ik had vroeger als kind konijnen, die wel eens los in de tuin liepen, en daar zaten zeker wel buurkatten op te azen. En als er jonkies waren helemaal, dan waren er katten die voor het gaas gingen patrouilleren...

Als de konijnen (als er geen jonkies waren), los in de tuin liepen, dan lette ik op en jaagde de katten luid schreeuwend weg. Er is nooit iets naars gebeurd, dus misschien viel het gevaar wel mee. Maar er waren wel degelijk katten aan het loeren.

Onze eigen kat was te oud en liet de konijnen met rust.

Iris

Iris

26-03-2014 om 12:38

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat de kat al snel weet waar hij eten moet halen. En de konijnen, dat moet ik even bekijken. Ik weet wel dat onze konijnen heel bang zijn voor katten, en zich waarschijnlijk verstoppen als de kat in de tuin komt. Ik kan hem ook natuurlijk alleen door de voordeur naar binnen laten. Dan hoeft hij niet door de achtertuin waar de konijnen lopen. Ik zal ze nooit samen alleen laten natuurlijk.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

30-03-2014 om 04:55

maar

neem je de kat helemaal over? Ben je ook bereid dierenartskosten op je te nemen?

Iris

Iris

30-03-2014 om 23:10

Ja, dat doe ik

Ja hoor ik wil de kat wel helemaal overnemen. Dierenartskosten erbij, als dat nodig is.
Het is nog niet gelukt om hem bij mij voor de deur eten te geven. Hij zit steeds bij zijn eigen huis natuurlijk. :s avonds fluit ik en dan komt hij ergens uit de wildernis tevoorschijn en ik probeer hem dan mee te laten lopen naar mijn huis met de voerbak, maar hij gaat voor zijn eigen deur zitten. Ik blijf het wel proberen. Hij is nu dag en nacht buiten, maar ik neem aan dat hij ook wel eens naar binnen wil. Het is wel een aanhankelijk dier.

**Chrissie**

**Chrissie**

31-03-2014 om 08:19

Groot konijn

De vorige bewoners van ons huis hadden zo'n grote Vlaamse reus in de tuin met alleen afrastering er omheen. Het arme beest is voor hun ogen doodgebeten door een kat! Dus het formaat zegt blijkbaar ook niet alles .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-03-2014 om 17:29

Okeeee

En hoe groot was die kat? Onze is geen Vlaamse Reus, maar ook geen konijntje om zonder handschoenen aan te pakken... Het blijft een moeilijk iets.

Onze eigen huistijger doet in ieder geval niet veel met de konijnen. De buurtkat zie ik weleens rondsluipen door de tuin als er een konijntje losloopt. Het blijft inderdaad opletten geblazen.

Iris

Iris

01-04-2014 om 23:18

oei, katten en konijnen

Inmiddels weet de kater ons huis te vinden en hij krijgt hier buiten voor de deur eten en drinken. Is ook binnen geweest, nieuwsgierig. Maar ik maak me toch wel zorgen om de konijnen. Kat komt bij de voordeur eten halen en is door de voordeur naar binnen gegaan. Het is een buitenkat en hij loopt dag en nacht buiten rond. Als het koud en nat is zal hij wel naar binnen willen en dat zou kunnen, dan kan hij een plekje krijgen in huis.
Achterom het huis zitten de konijnen, ze lopen daar los en ze komen ook door de achterdeur regelmatig het huis in. Onze konijnen zijn erg bang voor katten. Ik wil eigenlijk niet dat de kat in onze achtertuin komt en de konijnen de stuipen op het lijf jaagt. Deze kater is een echte jager. Ik heb hem overigens ook nog nooit in onze achtertuin gezien. En ik wil ook niet dat hij dat als zijn territorium ziet. Dus heb ik hem ook niet door de achterdeur naar buiten gelaten. Of vraag ik nu iets heel doms? Konijnen en kater moeten denk toch maar gescheiden blijven. Als konijnen binnen zijn, dan mag kat er niet in of zo. En als de kat nooit in de achtertuin is geweest, dan zal hij het ook wel niet als zijn gebied beschouwen?

Mijntje

Mijntje

02-04-2014 om 06:49

eigenwijs

Katten zijn eigenwijs, een kat eigent zich zo weer gebied op en zeker als er konijnen lopen Wij hebben vroeger de konijnen weg moeten doen, het gaf hen teveel stress. Ze gingen naar een konijnenheuvel op een kinderboerderij, dat was eigenlijk ook wel veel leuker dan in een hok. Wij hadden niet een hele achtertuin om in rond te rennen, zoals bij jou.
Zie het maar aan, maar houd ze wel gescheiden, in het belang van de konijnen

Kleine aantekening: als je kat alleen maar buiten komt doet hij ook alleen buiten zijn behoefte. Niet zo leuk voor je buren. Kan je hem niet aanwennen wat meer binnen te zijn?

Iris

Iris

02-04-2014 om 20:36

Denk ik niet

Ik heb en had ook een grondige hekel er aan dat er een kat in mijn tuin gepoept had. Deze kat heeft een grote wilde tuin bij zijn oude huis en daarachter een natuurgebied waar hij ook rondstruint. Ik denk dat hij daar ook zijn behoefte doet. Ik zie hem ook niet voor ons huis in de tuin en in de tuinen van de buren. Hij ziet het hier niet als zijn territorium. Zodra hij eten heeft gehad gaat hij weer terug naar zijn oude gebied.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.