Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 02:24

Kaalslag in het gemeentegroen

Is het bij jullie in de gemeente ook zichtbaar dat er op het groen bezuinigd gaat worden? Bij ons in de gemeente zie je overal dat ze de boel aan het reorganiseren zijn. Prima struiken moeten plaats maken voor andere onderhoudsvriendelijker planten.

Ik was vanmiddag echt ontzet toen ik zag dat een hele strook 'niks mis mee' beplanting volledig was verwijderd. De struiken die er stonden waren misschien niet echt keurig in model, maar het was gewoon plezierig groen tussen de tuinen erachter en het fietspad en de stoep.

De reden van deze kaalslag schijnt de komende kostenpost van de nieuwe taken van de gemeente te zijn. Ze gooien er nog even snel een klap geld tegenaan, zodat het de komende jaren niet meer hoeft.

Een aantal jaar geleden gebeurde eigenlijk haast het tegenovergestelde. Er waren wat mensen die een stukje gemeentegrond bij hun tuin hadden getrokken. Hoekhuizen die er een paar meter bijgesnoept hadden en daar een aantrekkelijk stukje tuin van hadden gemaakt. Illegaal, dat wel, maar ik kon er niet mee zitten. Op een dag drong blijkbaar tot een ambtenaar door dat die mensen geheel op eigen kosten gemeentegrond onderhielden. Daar zit een gemeente niet op te wachten natuurlijk. Waarna deze mensen werden gesommeerd die grond weer vrij te maken voor de gemeente. Dus de beplanting van die stukjes moest eruit, de erfafscheiding moest correct geplaatst worden en de gemeente plantte zich suf om die stukjes grond weer groen te maken. Kosten noch moeite werden gespaard. En nu weet de gemeente van gekkigheid niet meer hoe ze al dat groen nog betaalbaar moeten houden blijkbaar.

Inderdaad!

Inderdaad, bijzonder opvallend. Overal waar je rijdt worden bomen en bossages gesnoeid en gekapt. Het is alsof er een grote pot met geld is opgetrokken. Alsof kappen en hakken in de aanbieding is gedaan.
Maar het kan ook zo eenvoudig zijn dat al dat snoeien en kappen al een hele tijd op de nominatie staat en dat het nu allemaal is aanpakt, omdat het kon. Omdat we een zeer zachte winter hadden.
Het achterstallig werk, het gewone werk en wat werk vooruit.
Om die reden is er in mijn bos (klinkt goed niet) ook flink gehakt dit jaar.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-04-2014 om 10:22

Hier al jaren

Onze gemeente is al jaren op deze toer bezig. Afwisselende veldjes (gras met blokken struiken) worden compleet gerooid en opnieuw ingezaaid, of geheel ingeplant met makkelijkere struiken. Alles om maar op onderhoud te besparen. Volwassen bol-acacia's die echt nog makkelijke jaren meekunnen worden gerooid en vervangen door spul wat niet ieder jaar gesnoeid hoeft te worden. Jammer...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 10:53

Miriam

Het is geen snoeien en kappen, het is echt verwijderen. Dat het zulk zacht weer is zal de klus misschien vervroegd hebben, dat kan.

Kappen is ook snoeien

Snoeien doe je voor de struik/boom. Kappen doe je voor de groep bomen (het bos) of omdat de boom aan het einde van zijn leven is. Of voor een nieuwe parkeerplaats, maar dan kun je in bezwaar tegen de vergunning.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 12:11

Ja precies

en hier wordt gekapt, of uitgegraven, omdat het vervangen wordt vanwege de kosten. En niet omdat de struik 'op' is.

Ik had een paar van die struiken graag in mijn tuin gewild. Als ze dan toch vernietigd worden... Ik vind het zo'n verspilling. Wij wonen in een van de meest groene wijken van de stad en dit doet gewoon zeer aan mijn ogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 12:13

Oh ja

Ik moet toch de gemeentelijke mededelingen over vergunningen maar eens beter lezen geloof ik. Ik heb nooit de noodzaak gevoeld, maar nu blijk ik achter de feiten aan te lopen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-04-2014 om 13:00

Hier ook al

kaalslag op verschillende plekken in de gemeente. Had er niet bij stil gestaan dat het wel eens om financiële redenen zou kunnen zijn. Wel jammer!

Aagje

Astrid

Astrid

05-04-2014 om 13:08

hier niet

nieuw park dichtbij mijn huis, schitterend!
Bomenlanen worden gekapt maar die bomen zijn al erg oud en er zijn nieuwe bomen voor teruggezet. Woon in een gemeente waar groen erg belangrijk is en dat is duidelijk te merken.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 17:51

Hier ook behoorlijk groen

Hoe verder je van de stad gaat, hoe minder groen het in de straten is, lijkt wel, maar door de hele stad is best veel groen. Meerdere parken, een grote groene strook langs de grachten, dwars door de stad heen. Echt mooi. Maar ook mooi door de laaggroei onder de bomen en langs de fietspaden. En vooral in die laaggroei zijn ze aan het minderen. Aanvankelijk dacht ik nog dat het vanwege het gevoel van veiligheid gebeurde. Misschien was dat op bepaalde punten ook wel zo. Maar nu is het echt een geldkwestie. Ik ben benieuwd hoe de andere beplanting uit zal groeien.

Wat ik me vandaag ook afvroeg: de groenvoorziening wordt voor een heel groot deel, misschien zelfs bijna alleen maar, door het werkvoorzieningschap gedaan. Ook in de sociale werkvoorziening moet gesneden worden. Ze willen dat die mensen door gewone bedrijven worden opgenomen en wie daar niet in past, tja... Dus als er geen mensen zijn die de groenvoorziening kunnen onderhouden, moet er ook minder te onderhouden zijn. Het is dus waarschijnlijk een bezuinigingsriedeltje van twee kanten. En men wil de kosten drukken, omdat men de ouderenzorg en jeugdzorg etc. nu in de mik geschoven krijgt én de sociale werkvoorziening verdwijnt langzaam maar zeker, dus geen mensen die het voor een redelijk tarief kunnen doen. Treurig hoe Nederland langzaam maar zeker uitgekleed wordt.

Jessica O

Jessica O

05-04-2014 om 22:42

over kappen ed

Afgelopen week met manlief over het groenonderhoud gehad. Hij doet dit nml voor zijn werk. Kappen ed is nu aan regels gebonden, broedseizoen hè.
Je kunt er dus een gemeente op aanspreken.
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_beschermen/wet_en_regelgeving/flora_en_faunawet/verstoring_broedseizoen_

Ik zie het hier ook wel hoor, alles word "onderhouds vriendelijk"

Tigress

Tigress

06-04-2014 om 13:55

Hier

Hier worden al een jaar of twee geen middenbermen meer gemaaid. En eerlijk gezegd vind ik het nog mooi ook, sommig "onkruid" bloeit prachtig. Net een langgerekt veldboeket!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 19:40

Oh ja

Vlakbij het tweede station in onze stad is een rotonde aangelegd.In het midden van de rotonde is mooie beplanting aangebracht. Lavendel en nog iets. Dat ruikt dus ook nog eens lekker, maar eromheen zijn bloemen met gras gezaaid. Dus klaprozen, kamille, dat soort. Ik geniet daar wel van. Altijd zo jammer als het weer uitgebloeid is en gemaaid wordt.

even zo

even zo

07-04-2014 om 16:07

hier ook kaalslag

Hier wordt veel gekapt en struiken gesnoeid , daarna helemaal weggehaald en er komt gras voor terug (dat gras laat dan nog op zich wachten. Er ligt nu een heel stuk braak, wat volgens mij al ingezaaid had kunnen zijn. Is al vlak gemaakt.

Stroken achter huizen kan gekocht worden, levert natuurlijk dubbel op eerst grond verkoop, ze hoeven het daarna ook niet meer te onderhouden en bij de WOZ hebben die mensen extra grond waarover ze belasting betalen.

Verder wordt groenonderhoud door de buurt gestimuleerd, maar als je dan groenafval hebt uit de gemeente tuin die je "geadopteerd" hebt moet je wel zelf voor transport naar gemeentewerf zorgen. Als je het in je kliko doet betaal je dus ook nog voor de lediging van gemeentegroen.

Tja waar moeten de vogels straks nestelen en voor de andere dieren, die vinden ook minder schuilplaatsen. Over 10 jaar gaat de gemeente daar misschien weer over klagen?

wat ze hier gedaan hebben

Ik woon in een huis dat onderdeel is van een gesloten bouwblok met daarin appartementen en eengezinswoningen. De gemeente heeft rondom plantvakken aangebracht en daarin liguster gezet, en bakken met daarin kleine boompjes. En nu komt het: een deel van die bakken is van de gemeente, maar wat er voor onze rij eengezins(koop)woningen staat is door de gemeente 'geschonken' aan de VVE. Da's natuurlijk ook een manier om je van het onderhoud te ontdoen: schenk het gemeentegroen weg.

Het resultaat is ernaar. Ons blok heeft een zelfbenoemde groencommissie die tweemaal 's jaars met heggenschaar en schoffels de boel een beetje fatsoeneert, maar de andere blokken (want er zijn er verderop nog een paar) kennelijk niet. Zodoende weet ik dus dat liguster er bepaald niet op vooruit gaat als er niet regelmatig wordt gesnoeid.

Schenken is overigens een wederkerige overeenkomst waarvoor niet alleen aanbod, maar ook aanvaarding vereist is. Had de VVE de tegenwoordigheid van geest gehad om dit geschenk te weigeren, dan had de gemeente een probleem gehad. Maar ja, volgens mij waren de woningen (en dus de VVE) destijds in de aanbouwfase nog in handen van de projectontwikkelaar dus dat was snel geregeld.

Aan de andere kant heeft de gemeente zichzelf overigens in de vingers gesneden door in de dwarsstraten van ons nieuwbouwbuurtje Robinia's te planten. Die krengen kunnen niet goed tegen harde wind, dus bij iedere storm waaien er takken heel of half uit en moet het hoveniersbedrijf weer aanrukken om te redden wat er te redden valt (en in sommige gevallen volledig te herplanten). Nog een paar jaar, en dan komt er hopelijk een slimmerik op het idee om er maar iepen neer te zetten.

Groeten

Temet

Hortensia

Hortensia

13-04-2014 om 16:37

van horen zeggen

Een kennis van me vertelde dat steeds vaker bosjes en parkjes worden gekapt omdat ze het geseks en potloodventen zat zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2014 om 01:28

doen al die senioren waarbij het gemeentegroen is verdwenen aan geseks en potloodventen? Ja... dan snap ik dat alles weg is gehaald)

Ik kan me overigens voorstellen dat er wel plaatsen zijn die ze om die reden wat meer open hebben gekapt.

Hortensia

Hortensia

14-04-2014 om 08:38

kaaskopje

Onderschat die oudjes niet, hoor!

Nee, ik bedoel niet specifiek jouw buurtje maar dit ging om meerdere plaatsen in de provincie Utrecht. En ik heb het van horen zeggen, dus als ik lieg, lieg in in commissie

Hortensia

Hortensia

14-04-2014 om 13:53

net gelezen

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/111940/lelystad-gemeente-voert-bezuiniging-groenonderhoud-door

"De gemeente Lelystad gaat de komende tijd op veel plekken in de stad de heesterbeplanting rooien en vervangen door gras. Het gaat om een bezuiniging op het groenonderhoud, vooral op arbeidskosten. Een aantal grote grasvelden zoals bij het Woldpark wordt minder vaak gemaaid en omgevormd tot zogenoemd 'bloemrijkgras'. Met de maatregel wordt een bezuiniging gehaald van 100.000 euro."

Hier ook

Bomen gerooid perkjes verwijderd en Engels Raaigras ervoor in plaats.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2014 om 08:31

Tigress

Hier ook, zo mooi, klaprozen, korenbloemen, echt heel leuk.

Hier

Hier kreeg ik iemand van de gemeente aan de deur met een handtekeningenlijst. Of ik akkoord ging met het verwijderen van het gemeentegroen aan de rand van het grasveld tegenover ons huis. Het groen op de hoeken van de blokken is al verwijderd en vervangen door gras. Die stukjes worden nu aan de bewoners op de hoeken aangeboden om te kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 11:08

Melleke

Bij ons werden die hoekstukken dus weer teruggevorderd door de gemeente een aantal jaren geleden. Ze zouden het onrechtmatig bij de tuin getrokken hebben en oh oh, dat kon natuurlijk niet. Op zich was dat helemaal waar, maar in het licht van wat er nu gebeurt een onzinnige actie. Gratis en mooi onderhoud van gemeentegrond, wat wilden ze nog meer? Als ze er gras op zaaien levert de grond net zo min iets op als dat een bewoner er voor zorgt.

Kaaskopje

Dat was vermoedelijk vanwege het probleem van de verkrijgende verjaring. Als de gemeente dit te lang gedoogt kunnen ze niks meer, dan zijn die stukken grond definitief van de bewoners geworden. Door nu die stukken grond terug te vorderen houden ze het voor zichzelf. En wie weet doen ze er later wel iets aardigs mee.

De gemeente van Melleke doet het slimmer: gewoon te koop aanbieden. Ben je ook van het onderhoud af en dan vang je er nog wat voor.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 22:00

Temet

Oh, dat wist ik dan weer niet Ze hebben er niet veel mee gedaan. Gras.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.