Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

even zonder...

even zonder...

14-08-2013 om 21:47

Issey - hoe spreek je dat uit?

Ik kreeg vandaag een geboorteberichtje van een meisje met de naam Issey. Ik spreek de ouders waarschijnlijk pas tijdens een kraambezoek. Dus: hoe spreek ik deze naam uit.
Op zijn Ameikaans, Izzie uit Greys Anatomy, denk ik dan aan?
Meer als Isseeee, dus een lange ee-klank?
Of als Issei, met een ei-klank aan het einde?

Geen idee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Berber.

Berber.

14-08-2013 om 22:29

Ik denk zo:

Issie.

lennest

lennest

14-08-2013 om 22:50

Dochter of zoon?

Nou ga, je weet in ieder geval dat het een meisje is. Jaren geleden kregen wij een geboortejaartje net een tekst zoets als: hoera onze Jessey is geboren. En echt, ik wist niet of het een jongen of meisje was. Op kraamvisite kwam ik er ook niet achter. Aan sommige baby's kun je echt zien of het een jongen of meisje is, of anders aan de babykamer of de kraamcadeautjes, maar in dit geval? De ouders in kwestie verhuisden snel, geen contact meer, dus ik weet het nog steeds niet.
Namen zijn soms moeilijk: Robin meisje of jongen? Ik ken beide. Jos of Gery of Sam: deze namen worden voor beide seksen gebruikt. En wat denk je van Rachel, op z'n Engels, Frans of zeggen we: raggel? Lastig hoor.

barb

barb

14-08-2013 om 23:34

Ohja

Ik denk ook Issie.

Doet me denken aan dat make up merk Estee Lauder. Ik weet het nog steeds niet. Estee Laudee? Estee Lawder? En vanavond hoorde ik volgens mij op tv iemand die het Estee Loeder noemde. Kalvin Klein, Kelvin Klaain, schiet mij maar lek. Chloe als Kloewie, Klowie, Pure Poison of Pwahsohn weet ik uit welk land het ontwerp komt. Alle varianten op namen en merken zijn tegenwoordig mogelijk en je voelt je een halve zool als je staat te stotteren om de goede uitspraak te gokken,waarbij ik met alle gemak de engelse, nederlandse, franse, duitse uitspraak er in 1 naam/merk tegenaan gooi. t Is een gave om het fout te doen, echt.

Stenna

Stenna

15-08-2013 om 01:32

Hihi

Estee Loeder vind ik wel leuk....

Isabella Caramella

Isabella Caramella

15-08-2013 om 06:25

Vraag het

Vraag het de ouders ter zijner tijd zelf, dat is geen gekke vraag. Ze zullen het vaak genoeg moeten zeggen of verbeteren

liora

liora

15-08-2013 om 09:21

Ik denk

Isee

Vic

Vic

15-08-2013 om 09:32

Issie

Ik gok op Issie. Maar je kunt het het best gewoon vragen, of hopen dat je er tijdens het kraambezoek achter komt.
Een tijdje geleden gingen we op (verlaat) kraambezoek bij een neefje van mijn vriend. Toen ik vriend vroeg hoe oud het jongetje was en hoe hij heette, wist hij het allebei niet meer. Hij dacht dat het nog een heel klein baby'tje was. Toen we daar aan kwamen kroop het baby'tje door de kamer, was dus niet meer héél jong, maar hij was gelukkig wel blij met ons knisperboekje. Ik had gehoopt de naam wel te horen tijdens het bezoek, maar de ouders noemden hem de hele tijd 'hij' of 'kleine man', dus dat schoot niet op. Pas na anderhalf uur zei iemand een keer zijn naam, en toen verstond ik het niet. Dus maar gevraagd hoe je dat spelde, bleek Nils dus gelukkig ook niet een heel vreemde vraag

En bedankt, pa en ma!

Nou, die kleine kan haar lol t.z.t. nog op, dat blijkt wel weer. Als ze haar naam zegt, moet ze de spelling uitleggen, als ze m schrijft, moet ze vertellen hoe de naam wordt uitgesproken. Een hoop gedoe.

Maar goed, je kunt het niet altijd voorspellen. Onze zoon heeft een in Nederland erg ongebruikelijke naam waarvan ik desondanks dacht dat de uitspraak geen probleem kon opleveren. Gewoon, zoals je het schrijft. Dat vinden veel mensen kennelijk toch te makkelijk, dus wordt de naam regelmatig verhaspeld. Nou ja, als hij het zat wordt kan ie desgewenst op zijn tweede naam terugvallen, dat is een brave ouderwetse kaaskoppennaam waarmee niet zo heel veel mis kan gaan.

Groeten,

Temet

Egel

Egel

15-08-2013 om 14:10

Lennest

Lennest, ik ken twee Rachels. De één is 'raggol', de ander (die ik al heel lang ken) is 'raaaagol'. Met een lange a dus. Ik heb ook nog van vrouwen of meisjes gehoord die 'raggèl' (nadruk op tweede e) worden genoemd en natuurlijk heb je nog 'rasjel'. Lastige naam dus. Ik vind overigens geen van de varianten mooi.
Wat betreft Issey denk ik ook dat ze 'Issie' willen, maar ik zou me niet schamen om het te vragen, moeten ze het maar zelf niet zo raar spellen. Kun jij toch niet helpen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2013 om 16:27

Egel

Je kan het ook nog uitspreken als Reetsjel.

Dendy

nathalie

nathalie

15-08-2013 om 16:27

Miyake

Issey Miyake van het parfum l'eau d'issey is een japanse HIJ. Verder geen idee hoe je het uitspreekt, ik zou ook zeggen Issie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2013 om 16:29

Issie

Ik hou het ook op Issie, al heb ik nog nooit van deze naam gehoord.
mijn zoon heeft ook een "lastige" naam en daarom hebben wij de uitspraak op het geboortekaartje gezet. Heeft niets geholpen hoor, sommige mensen kunnen het gewoon niet uitspreken.

Dendy

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-08-2013 om 16:36

Issiejee

Ik denk dat het Issiejee moet zijn en anders Isseej. Als Essay maar dan met een i.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-08-2013 om 16:38

Bulgary

En hoe spreek je dát uit? Lekkere luchtjes hoor maar ik koop het dus nooit omdat ik niet weet waar ik om moet vragen.
Laatst in het tuincentrum kocht ik campanula's. Wij zeggen altijd kamPAAnuulaa maar ik werd door de kassamevrouw verbeterd dat het kampaNOEla moet zijn.

Rosa van der Zanden

Isabella Caramella

Isabella Caramella

15-08-2013 om 17:24

Campanula

Dat is ook een leuke meisjesnaam

Ik denk

Issie omdat bij bv Lindsey ook Lindsie zegt?

Egel

Egel

16-08-2013 om 12:08

O ja dendy

O ja, 'reetsjol' was ik nog vergeten. Ieuw.

Uitspraak

Ingewikkeld altijd, die namen. Zo ken ik een Ansjulla, een Ansjeeelaa en een Anghulla, terwijl ze op schrift allemaal Angela heten.
Wat betreft die Issey: ik zou het gewoon omzeilen tijdens het bezoek ('wat een mooi meisje!') en hopen dat de ouders op een gegeven moment de naam uitspreken.
n@nny

Berber.

Berber.

16-08-2013 om 12:48

Sjongejonge

Als je niet weet hoe je het uit moet spreken dan vraaaaag je dat tijdens het kraambezoek even aan de ongetwijfeld trotse ouders. Simpel en doeltreffend. Ik zie echt het probleem niet. O, en laat het ons dan aub nog even weten want ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden. Ik hou het zelf nog steeds op Issie.

Iszie

Ik zou het met meer met een z uitspreken. En klemtoon op de eerste lettergreep. Iszie.

Maar toen ik l'eau d'issey las, ging naar 'ici', iesIE. Met klemtoon op de laatste lettergreep....

Ik ben benieuwd )

Even zonder...

Even zonder...

16-08-2013 om 21:54

Weet het nog niet!

Kraambezoekje van vandaag is verplaatst baar volgende week. En moeders sprak aan de telefoon steeds over 'ze' en 'het meisje'.

En ja natuurlijk kan ik het gewoon vragen aan de ouders hoe zij het graag uit willen spreken. Maar, ik vind dan toch wel pijnlijk duidelijk worden dat de naam misschien niet zo handig is gekozen.

Voor nu

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Berber.

Berber.

16-08-2013 om 22:34

Onzin

Omdat je niet bij de eerste oogopslag weet hoe het uitgesproken moet worden is de hele naam niet zo handig gekozen? Wat een onzin. Het zegt alleen maar iets over wat jij persoonlijk van de naam vindt, dit geschutter.

Twee van mijn kinderen hebben zeer eenvoudige namen op papier, die gek genoeg steevast verkeerd uitgesproken worden. De derde is op papier iets ingewikkelder maar gaat in uitspraak altijd goed. Heb ik dan ook ergens iets "niet zo handig" gekozen? En is dat dan in het eerste of in het tweede geval? En, wat geeft dat dan? Who cares. Doe niet zo moeilijk. Durf te vragen.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-08-2013 om 23:44

Gebruiken en navragen

Ik zou het gewoon gebruiken zoals je denkt dat het is en dan even navragen of je het goed uitspreekt.
Hoe gaat het met Issie? Spreek ik het zo trouwens goed uit?
Dan valt het wat minder op dat je het niet weet dan wanneer je er expliciet naar vraagt en mocht je het toch verkeerd zeggen dan geef je aan dat je er wel je best voor doet.

Links

Links

17-08-2013 om 09:24

Je doet te moeilijk

Echt je maakt je helemaal druk om niks. Gewoon vragen inderdaad of je het goed uitspreekt.

madelief

madelief

06-09-2013 om 21:41

Heet ze issey fay?

Kreeg een nieuw jongetje in de groep. Hij heeft een zusje gekregen, Issey Fay. Omdat hij het vertelde vroeg ik me af hoe je het schreef. Dus opgezocht op het contactformulier. En je schrijft dus issey, zij normen haar zo: issie
Maar dus ook fay erachter, had nooit van de naam gehoord, zou het hetzelfde meisje zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.