Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pyn

Pyn

26-03-2015 om 11:00

Is het onbeleefd om onnodige excuses te "weigeren"?

Ik heb een tijdje geleden iemand van een overheidsinstantie om informatie gevraagd. Betreffende persoon zou eea navragen, en mij terug laten bellen door iemand die er meer van wist. Dit liet op zich wachten, waarop ik die leidinggevende zelf heb gebeld. Inmiddels heb ik dus mijn antwoord. Nu krijg ik van de eerste persoon een mail met excuses, plus alsnog een antwoord.
Ik wil nu iets mailen in de trant van "bedankt voor de moeite, heb inmiddels antwoord en excuses zijn niet nodig".

En toen vroeg ik me af: is dat eigenlijk niet onbeleefd, iemands excuses in feite weigeren? Kan ik ze niet beter gewoon negeren? "Dank voor de moeite" en verder niks? Feitelijk heeft hij gelijk en is hij in gebreke gebleven. Ik maak het echter zo vaak mee dat ik ergens niet over wordt teruggebeld, dat ik het zeer attent vindt dat hij er nog zo'n uitgebreide mail aan wijdt.

guera

guera

26-03-2015 om 11:22

hoezo onnodig

Wanneer zijn excuses onnodig? Eigenlijk is het zeer terecht dat diegene zijn excuses aanbiedt toch?
Hij maakt een fout. Dan zeg je sorry. Niet meer dan normaal.
Ok diegene hoeft niet door het stof maar dat ie sorry zegt vind ik wel netjes.
Ik zou dus iets zeggen als: Het is ok hoor. Alsnog bedankt voor je uitgebreide antwoord.

@TO

Je hebt een ambtenaar om informatie gevraagd die hij/zij beloofde te geven. Dat liet op zich wachten en toen heb jij de leidinggevende gecontacteerd. Wat je feitelijk hebt gedaan is geklaagd over desbetreffende medewerker, potentieel heb jij hem zelfs in moeilijkheden gebracht.

Ik persoonlijk denk dat het beter was geweest als jij desbetreffedne ambtenaar wederom had benaderd met je vraag en gewoon had gemeld dat je graag de informatie had gehad en of het hem/haar wellich ontschoten was. Pas daarna zou ik het hogerop zoeken.

De ambtenaar heef wellicht op zijn dodner gehad van zijn baas en doet nu wat hij meot doen, excuses maken en alsnog alle informative luid en duidelijk aanreiken.

Wat jij nu moet doen is iets terug sturen en het hele geval downplayen. Excuses aanvaarden, zeggen dat je bijzodnere haast had en daarom de baas hebt gecontacteerd, dat je het wellicht ook nog een keer aan hem/haar had kunnen vragen. In ieder geval iets dat je stuurt waaruit blijkt dat je er geen halszaak van wilt maken.

Moni

Moni

26-03-2015 om 11:55

Ik zou alleen bedanken voor de duidelijke informatie

Excuses zijn terecht.
Verder hoef jij niet door het stof.

Suze

Suze

26-03-2015 om 12:47

Mark en guera

Mark, jouw reactie vind ik een goede, maar het is niet duidelijk of het wel daadwerkelijk een fout van de eerste ambtenaar was.

TO schrijft "Betreffende persoon zou eea navragen, en mij terug laten bellen door iemand die er meer van wist." Het kan zijn dat de eerste wel meteen gehandeld heeft, maar zijn leidinggevende (ik begrijp uit het vervolg dat dat die "iemand die er meer van wist" was) gewoon niet snel gebeld heeft.

Dus guera is hier n.m.m. te stellig.

Dus: als je het weet dat het de fout van de eerste ambtenaar is: dan is jouw reactie terecht (vind ik).

Maar als de fout bij de leidinggevende ligt, dan is zijn excuus eigenlijk overbodig.

Ik vind de reacties die adviseren vriendelijk te zijn, te bedanken en het niet erger te maken dan het is, wel goed. Juist omdat je niet weet of hij wel of niet fout was.

Pyn

Pyn

26-03-2015 om 12:50

Mark74

Ach welnee, ik heb gewoon die manager gebeld met mijn vraag. Heel die lagere ambtenaar niet genoemd, waarom zou ik? Ik had geen behoefte aan klagen, maar aan een antwoord

Blijkbaar vond betreffende ambtenaar ergens onderin zijn laatje nog een post-it met mijn vraag en heeft-ie het alsnog uitgezocht.

Maar los van de casus: wat doen jullie als iemand jullie voor je gevoel onnodige excuses maakt? Bedanken, negeren of weigeren ("nee joh, niet nodig")?

Pyn

Pyn

26-03-2015 om 12:56

Suze

Ja, de leidinggevende was idd "degene die er meer van wist". Deze was niet geconsulteerd door de lagere ambtenaar (anders was me dat in het telefoongesprek wel gebleken); bovendien blijkt uit de mail van de ambtenaar dat-ie het verder zelf heeft uitgezocht.
Maar goed, het lukt me echt wel een mailtje terug te sturen Ik was benieuwd hoe jullie omgaan met excuses.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-03-2015 om 13:05

aanvaarden

"Maar los van de casus: wat doen jullie als iemand jullie voor je gevoel onnodige excuses maakt? Bedanken, negeren of weigeren ("nee joh, niet nodig")?"

Dan zeg (of schrijf) je gewoon: Excuses aanvaard. Dank voor uw reactie.

Daarmee is de kous af. Als iemand excuses maakt, dan is dat alleen maar netjes. Door ze te aanvaarden, is het klaar.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 20:23

maar

Waarom zouden de excuses onnodig zijn? Dat is toch niet zo? Hij is in gebreke gebleven dus excuses zijn op zijn plaats. Hij kan niet weten dat jij het telefoonnummer van zijn supervisor had en dacht dat jij nog steeds zat te wachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2015 om 22:38

Hartelijk dank

voor het antwoord op mijn vraag. Inmiddels had ik al begrepen dat ".....", maar ik waardeer uw reactie en excuses.

Niet aanhalen

Vanuit oogpunt 'vraagsteller'; Ik zou in een reactie niet eens terug komen op het feit dat hij zijn excuses heeft aangeboden. Het is ook maar de vraag of dat van harte was. Kom er niet meer op terug maar bedank voor de verhelderende informatie waarmee je vragen zijn opgelost.
Zo wordt hij namelijk ook niet meer geconfronteerd met de mogelijk niet spontane maar opgelegde actie van zijn kant.
Dat is net als onbewust zout in de wonden strooien.

Vanuit oogpunt ambtenaar;
Wat maakt het uit of een 'vraagsteller'' je excuse wel of niet aanvaart, je kent diegene niet persoonlijk dus is het ook jouw probleem niet. Uit fatsoen zijn de excuses aangeboden. Zand erover.

Door er niet op terug te komen, negeer je het niet maar geef je aan dat het voor jou geen halszaak is. Verder alleen inhoudelijk reageren; antwoord was nuttig of nog evt. verder vragen voorleggen.

Katniss

Katniss

27-03-2015 om 10:54

Inwrijven

Ik vind 'bedankt, maar ik wist het al' ook niet echt aardig overkomen. Beetje alsof je het wilt inwrijven dat hij overbodig werk heeft gedaan. Ik zou gewoon bedanken voor de info, punt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2015 om 15:12

Katniss

Misschien ben ik dan wat 'valser' dan jij) Als het zo lang geduurd heeft voor je antwoord kreeg dat je andere wegen bent gaan zoeken, dan mag de eerste best een beetje voelen dat je geïrriteerd bent over dat gedrag.

Katniss

Katniss

27-03-2015 om 19:33

Kaaskopje

Bij die overheidsinstantie werken ook maar gewoon mensen die wel eens iets kunnen vergeten. Zou jij het leuk vinden om zo'n pissig mailtje te krijgen op je werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2015 om 22:55

Katniss

Om eerlijk te zijn zou ik me zo'n mailtje niet zwaar aantrekken. Als dit het ergste is wat je te lezen krijgt op een werkdag valt het allemaal erg mee. Maar toen ik deze reactie schreef voelde ik dat niet als pissig mailtje. Als dit al pissig is dan heb ik dagelijks te maken gehad met flinke driftbuien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.