Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het een werkdag voor buitenlanders

Bij ons werk er gerenoveerd.

Omdat het vandaag Hemelvaartsdag en dus vrij dag en geen werklui over de vloer dacht ik om onze zoons zijn vierde verjaardag te vieren. Alles geregeld, vandaag komt er familie en buren met hun gezinnen.

Om 7:30 ! gaat de deurbel. Staan er 4 Polen voor de deur die zegen dat ze van Woningstichting zijn en komen werken! Douche en wc's. Kijk naar buiten, normaal komen ze met een woningstichting bus maar zie alleen 1 auto met Poolse kenteken. De Polen willen graag beginnen en willen naar binnen! ik weigeren en wil de opzichter spreken die gewoon Nederlander is. "Ja die heeft een vrije dag en ..........."

Mijn man kent de opzichter en zijn nummer, hij is zelf stukadoor en metselaar. Opzichter komt op zijn vrije dag. Chagrijnig natuurlijk. Volgens hem is het een gewone werkdag voor hun en moeten we ze binnenlaten. Weigeren we weer dan krijgen we een soort boete en worden onze werkzaamheden uitgesteld.

Henk mijn man heeft gehoord dat het vandaag gewoon werkdag is voor de polen en andere buitenlanders. Woningstichting en bedrijven zoals supermarkt distributie bedrijven etc. Goedkope krachten. Schijnt te mogen in de wet, Nederlanders hebben wel een verplichte vrije dag. Behalve sommige, politie, ambulance etc.

Ook verderop zijn ze aan het werk.

Morgen maar bellen met Woningstichting en oficele klacht indienen

Gelukkig is het een mooie dag, kunnen we buiten zitten met zijn alle


Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2016 om 12:45

Ik zou geweigerd hebben.

Zijn ze nou helemaal! Laat hem maar bewujzen dat hij in opdracht van de corporatie op Hémelvaart toegang moet krijgen. Dat bewijs komt nooit en die boete ook niet.

Nederlanders hebben geen absoluut verplicht vrije dag. Waar nodig wordt gewerkt en tegenwoordig vallen supermarkten kennelijk ook onder "nodig". Zij krijgen daar in de meeste gevallen wel een compensatie in hun loon voor.

In Nederland wordt echt geen onderscheid gemaakt tussen Polen en Nederlanders. Ik vind dit dus eerder klinken naar een foute baas, die zelf wel hemelvaart viert en zijn personeel uitbuit.

Triva

Triva

05-05-2016 om 12:48

ik snap één ding niet

WAAROM wist je dit niet? Je hoort toch een afspraak te maken hiervoor? Wie weet ben jij wel aan het werk

Triva

Triva

05-05-2016 om 12:50

en daarbij

ik had dus afgezegd als ik die brief had gehad maar die heb jij niet gehad en dan zou ik ze nooit binnenlaten. Hoezo boete? Hoe moet jij weten dat ze langs zouden komen? Nee dit ruikt niet goed, volgens mij foute boel. Zwart? Klopt niets van.

vlinder72

vlinder72

05-05-2016 om 12:55

Natuurlijk niet

Als het nou tweede kerstdag was dan had je ze nooit laten klussen. Dat is hetzelfde. In nederland een vrije dag maar vrijwel nergens op de wereld ishet ook een vrijedag.

Als je niet op papier hebt gekregen dat er op Hemelvaarstdag gewerkt wordt zou ik ze niet hebben binnengelaten.

Ik ben benieuwd of die polen nu ook een toeslag krijgen voor werken op een feestdag.

Mildreds

Mildreds

05-05-2016 om 13:00 Topicstarter

Reactie op Triva

Nee ben niet aan het werk want we vieren gewoon onze zoons verjaardag

We hebben doorgekregen dat er alleen op doordeweekse werkdagen wordt gewerkt en dat is vanaf 7:30 kunnen komen.

Maar vandaag is een feestdag. Het viel ons gewoon op, iedereen is vrij aan Nederlanders en buitenlanders zie je wel werken.

Morgen dus naar de woningbouw, alles uitleggen en een officele klacht indienen.

ps. ook bij onze buren wordt er gewoon gewerkt, sommige hebben geweigerd.

Wilma

Wilma

05-05-2016 om 13:03

Werkdag

Zelfs werkende Polen, ookal was het eerste kerstdag, snappen dat je niet zomaar zonder afspraak ergens een huis kan binnenvallen om met een verbouwing te beginnen. En misschien was je wel naar je werk of een paar dagen op vakantie. En dan een boete krijgen? Zijn ze nou helemáál.......

Triva

Triva

05-05-2016 om 13:18

ja maar ho nou

we leven in 2016. Dus jij krijgt een brief dat ze ergens deze week jouw toilet en douche op zijn kop zetten en je weet niet welke dag? Dat had ik dus echt geweigerd. Mensen WERKEN en moeten hier vrij voor nemen. Dat accepteer je toch niet? Dat staat allemaal los van hemelvaartsdag overigens. Ik had ze niet binnengelaten, om half 8, ik kwam pas om half 10 uit bed vandaag.

Hortensia

Hortensia

05-05-2016 om 13:21

bizar

En dan ook nog dreigen met een boete? Zijn ze ook zo snel als bijvoorbeeld je toilet stuk gaat op Hemelvaartsdag? En moeten ze ook op zondag werken?

En wat als je vanuit je geloof in principe niet wil dat er op een Christelijke feestdag gewerkt wordt? Ook beboeten? Of als je nietsvermoedend bent gaan dauwtrappen? Of de verjaardag van je zoon wil vieren, zoals jullie?

Ik vind dit te bizar voor woorden.

Hortensia

Hortensia

05-05-2016 om 13:25

Triva

Ook dat nog eens een keer. "Deze week komen we..."

No way dat ik braaf bij de voordeur blijf wachten tot er iemand langs is geweest. Zelfs in een sociale huurwoning wonen genoeg mensen met werk dat ze niet zomaar kunnen afzeggen. Stel je voor: "Sorry, baas, ik blijf deze week thuis, ik moet wachten tot de woningbouw de douche en wc komt doen..."

Volgens mij kan die soep echt niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend, ook al beweert de opzichter van wel.

Triva

Triva

05-05-2016 om 17:18

Hortensia

Maar blijkbaar pikt TS dat wel, de hele week thuiszitten en verrast zijn als ze op hemelvaartsdag komen. Dat doe je toch niet in 2016?

Hortensia

Hortensia

05-05-2016 om 17:28

Triva

Ik zag overigens in dit geval niet of Mildred de hele week moest wachten tot ze eens aan de beurt was (en dat bleek toevallig vandaag te zijn), of dat ze meerdere dagen bezig zijn en Mildred er van uit ging dat ze vandaag wel vrij zouden zijn zodat ze vandaag visite kon ontvangen zonder rondlopende werklui.

Als ze inderdaad een week thuis moesten zitten tot ze aan de beurt waren zou het helemaal scharrig zijn geweest! Maar is dat ook het geval geweest?

Triva

Triva

05-05-2016 om 17:48

Hortensia

Die week waren idd mijn woorden maar ik maak wel uit de tekst op dat niet duidelijk was wanneer ze zouden komen. Dat is toch wel een hele vreemde planning voor zoiets groots als douche en wc? Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Ik wil dan 1 dag gepland hebben.

Moni

Moni

05-05-2016 om 18:02

Ik denk dat ze gewoon beginnen in de straat

Dan zien ze wel wie er thuis is. Als je veel adressen hebt in één straat voor dezelfde klus, is dat best logisch. En in de meivakantie heb je extra veel kans dat mensen thuis zijn.
Dan kun je altijd nog afspraken maken met de mensen die niet thuis waren.

Maar dat bedrijf zit inderdaad fout. Ik denk dat ze de Polen per week inhuren en ze zouden moeten doorbetalen, ook als er geen werk was.

Ik zou ook geweigerd hebben als ik zelf een feestje thuis heb.

Hortensia

Hortensia

05-05-2016 om 18:40

Triva

In dat geval zouden ze aan mij een héél moeilijke hebben gehad als er ook nog eens een boete overheen kwam als ik net niet thuis was. Ik werk veel vanuit huis, maar ik heb ook nog een hond die er uit moet. Mijn buren hebben schoolgaande kinderen die gehaald en gebracht moeten worden. Een andere buurvrouw moet regelmatig naar fysiotherapie.

Kunnen ze niet anders dan een week aangeven, zoals Moni aangeeft? Ook dan kan niemand mij huisarrest geven tot het klusje geklaard is. Dat ik dan eventueel een week later aan de beurt ben, soit. Maar een boete? Kom nou gauw!

Ik geloof er dan ook niks van (die opzichter dan) en ben erg benieuwd wat de woningbouw hierover zegt!

V@@s

V@@s

05-05-2016 om 18:54

Woningbouw en dan 1 dag voor douche en toilet?

Dat kun je echt vergeten meestal. Dat wordt zo gepland dat het in uitvoering voor de woningbouw het meest voordelig is. Dat heeft weinig te maken met ongerief voor de bewoners voorkomen. Hier duurde de renovatie destijds twee weken met drie kleine kinderen in huis

Al zou ik er niet over peinzen om bouwvakkers binnen te laten op hemelvaartsdag. Is er geen bewonersvertegenwoordiging? Daar zou ik mijn beklag bij doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2016 om 10:07

En...

heb je al gebeld?

Alicia

Alicia

06-05-2016 om 10:10

het kan wel

ik hoorde laatst 'mijn' (Nederlandse) tuinman/stratenmaker ook een afspraak met een klant maken voor Hemelvaart. Het is dus niet zo dat heel Nederland verplicht thuis zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2016 om 10:31

Alicia

Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, maar dat klinkt eerder naar een klusjesman die daar de belastingdienst niet van op de hoogte stelt. Maar als hij dat wel doet, staat het een ieder uiteraard vrij om daarin mee te gaan. Maar dan is het aan de tuinman/klusmannen de taak om dat van te voren te bespreken en dan hangt het van de bereidheid van de klant/bewoner af of hij mag werken. Ik klink misschien als een ouwe zeur, maar als ik op een nationale en voor de meesten ook vrije feestdag bouwvakkers bij de búren zou zien en horen, zou ik me daar behoorlijk aan ergeren. Ook al ga ik niet naar de kerk of zo. Ik weet niet hoe het voor anderen ligt, maar ik stel me op zo'n dag in op dat dat soort zaken even stil liggen. Behalve als mensen zelf in hun huis of tuin wat te vertimmeren hebben, daar kun je weinig van zeggen.

Verpleegkundigen, 24/7 doorstampende industrie, horeca-personeel, OV-personeel etc. etc. werkt ook, dus op nationale feestdagen wordt zeer zeker wel gewerkt.

Hortensia

Hortensia

06-05-2016 om 10:44

Kaaskopje

Ik deel jouw gedachte m.b.t. de klusjesman. Maar hij werkt in opdracht van de woningbouw. Ergens klopt er dus iets niet. Zeker als de opzichter beweert dat er een boete komt als je niet open doet. Dat kan ik bijna niet geloven!

Wat de feestdagen betreft ben ik het ook met je eens, dan maar ouderwets. Iedereen mag doen en laten wat hij wil, maar heel veel mensen vieren de feestdag toch als een feestdag. De één in de kerk, de ander in de tuin. Ik ook. Ik wil dan geen verplichtingen.

Dat er in bepaalde branches gewerkt wordt is logisch. Ik verwacht dat er op Hemelvaart een trein rijdt en dat ik indien nodig bij de spoedeisende terecht kan. Maar ik verwacht geen klusjesman op Hemelvaartsdag. En ook als ik woensdagavond voor Hemelvaart ontdekt dat er iets stuk is dat onder de woningbouw valt ga ik er van uit dat het op zijn vroegst pas vrijdag gerepareerd kan worden (tenzij het natuurlijk iets heel urgents is).

Vera

Vera

06-05-2016 om 11:22

tuinmannen

Ik heb van onze witte tuinman begrepen dat tuinmannen in het voorjaar 6 dagen per week werken. Dus ook op zaterdag en als een klant het wil vast ook op Hemelvaartdag. In de winter hebben ze minder werk dus in het voorjaar willen ze veel werken. Hoeft dus niet meteen zwart te zijn.

Hortensia

Hortensia

06-05-2016 om 12:01

Vera

Maar dat is dan in overleg met de klant.

Ik vind het een vreemd, rammelend verhaal van die opzichter die beweert, en ik citeer Mildreds: "Volgens hem is het een gewone werkdag voor hun en moeten we ze binnenlaten. Weigeren we weer dan krijgen we een soort boete en worden onze werkzaamheden uitgesteld."

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal van de woningbouwvereniging.

Vera

Vera

06-05-2016 om 12:36

Hortensia

Je hebt gelijk hoor. Dat er op zo'n dag gewerkt wordt, kan best, maar het is dus geen gewone werkdag, zodat je daarmee rekening moet houden als klant.

Overigens kunnen ze bij ons sowieso alleen na afspraak langskomen, zelfs op een wel gewone werkdag.

Ik zou ze geweigerd hebben, tenzij het me echt niet zou uitmaken. TO heeft het eromheen kunnen plannen en vond het kennelijk niet heel erg.

Ik zou me trouwens niet door "boetes" laten afschrikken.

Hortensia

Hortensia

06-05-2016 om 13:16

afspraak

Ook ik doe liefst alles op afspraak. En dan begrijp ik best dat je soms een dagdeel thuis moet blijven omdat ze ergens tussen acht en twaalf komen, of desnoods een hele dag, maar absoluut geen langere periode. Ik heb ook nog een leven. Mensen werken. Mensen hebben kinderen die gehaald en gebracht moeten worden. Mensen hebben een hond die er uit moet.

Ik geloof dan ook geen snars van de boete en denk (maar dat is een aanname) dat dat voortvloeit uit het chagrijn van de opzichter.

heel vreemd

als een woningbouworganisatie mensen inhuurt om klussen te doen lijkt het me niet meer dan logisch dat men zich houdt aan de gewoonte van het land - in Nederland is Hemelvaartsdag een vrije dag (en veel mensen nemen dan zelf de vrijdag erna ook vrij, lekker lang weekend).

Ben het met de anderen eens: zulke ingrijpende dingen als douche/ wc renoveren hoor je van te voren te weten. Dit slaat qua planning nergens op.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2016 om 16:53

Hortensia

Ja, hij doet de klus in opdracht van de woningverhuurder, maar dat dat ook met Hemelvaart moet, komt uit een dikke duim denk ik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-05-2016 om 19:12

Willen jullie wat sufs horen?

Ik had gisteren dit draadje gelezen en me erover verbaasd dat niemand zei 'hé het is Bevrijdingsdag hoor, geen Hemelvaart'. Gisteravond tijdens het nieuws hoorde ik dat het een bijzondere dag is, omdat Hemelvaart op 5 mei valt. Hebben ze ons dus gewoon een vrije dag door de neus geboord. Ook irritant ;-(

Hahaha

...en je mist hierbij feest nummer 3: naast Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag 20was het ook mijn geboortedag. ( en inderdaad, het gebeurt niet zo heel vaak dat Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag op dezelfde datum zijn. Maar af en tioe is het zon jaar waarin mensen een feestdag mislopen door de dubbele boeking.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-05-2016 om 19:35

Nog een keer

Volgens het journaal gebeurt het deze eeuw nog een keer. Vermoedelijk ben ik dan wel met pensioen (of op een andere manier inactief).

Moni

Moni

06-05-2016 om 20:01

Voor de meeste mensen is Bevrijdingsdag geen vrije dag

1x in de 5 jaar wel voor iedereen.

Stenna

Stenna

06-05-2016 om 21:36

hemelvaart daarentegen

is een vrije dag in alle katholieke landen. Dus ook in Polen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.