Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Minaz

Minaz

13-10-2014 om 09:02

Internetten / bellen chatten (prive) tijdens werktijd

Zelf ben ik zzp-er en kan mijn eigen tijd wel indelen. Toch heb ik bijvoorbeeld mijn (schoon)ouders en vrienden opgedragen om me niet tijdens werktijden steeds te bellen. Ik probeer echt te werken tijdens de werktijden die ik voor mezelf heb vastgesteld.
Ik zit nu toevallig even dit te doen omdat mijn pc overhoop ligt en ik nu moet wachten en niet verder kan.
Maar ik krijg zoveel mail/ telefoon / sms'sjes (of whats appjes) die privé zijn dat ik me daar echt over verbaas.
Ook van een vrouw die basisschool juf is, die mailt mij tijdens de les over iets wat tussen ons speelt. Ik vind dat echt niet kunnen. Of een vriendin van me die project manager is en zich verveelt en mij belt om bij te kletsen...

Ook op dit forum is het juist doordeweeks veel drukker, en ook tijdens werkuren?
En sommigen zie ik dan wel erg vaak voorbij komen. Zelfs als je thuisblijfouder bent heb je dan toch nog zat te doen?
Niet om met mijn vinger te wijzen; maar waar haal je de tijd vandaan? En doen jullie dit ook tijdens je werkuren?

Ben ik nu zo ouderwets? Of neem ik mijn werk te serieus?

Overigens hoefde ik bij mijn oude baas niet te flikken om tijdens werktijd op social media oid. te zitten. Er is een collega om ontslagen. En dan heb ik het over HBO+ niveau.
Misschien dat ik het daardoor zo vreemd vind?

Angela67

Angela67

13-10-2014 om 09:15

resultaatverplichting / het nieuwe werken

daar werken wij mee. Ik maak m'n eigen planningen die een bepaald ambitieniveau moeten hebben en daarna ben ik zelf in the lead om het te halen. Ik kan ook veel m'n eigen tijd indelen én werk 28 uur verdeeld over vijf dagen.

Dus lang leve de vrijheid . Dat wil niet zeggen dat ik geen last heb van uitstelgedrag, maar het zegt niets over wat ik al dan niet aan prestaties lever.

gr Angela

Hanne.

Hanne.

13-10-2014 om 09:16

onderweg

Op zich mee eens maar aangezien ik regelmatig buiten kantooruren werktelefoontjes/mailtjes afhandel doe ik ook wel eens het omgekeerde.

Zoals nu. Ik ben onderweg naar een klant. Heb de afspraak voorbereid de werkmail (voor zover dat onderweg kan) afgehandeld en moet nog 10 min wachten op de volgende trein. Dan vind ik dat ik best even wat prive mag doen.

Mijntje

Mijntje

13-10-2014 om 09:19

ander mailadres

Ik had ook een buurvrouw die me continu gezellig wilde doen terwijl ik hier m'n toko probeer op te zetten. Heb echt herhaaldelijk vriendelijk uitgelegd dat ik alleen buiten kantooruren beschikbaar ben. Ook mijn ouders. Alleen mijn schoonmoeder neem ik wel op want die is wat eenzaam.
Mail hoef je niet te beantwoorden, je kan voor je prive-personen ook een ander mailadres aanmaken en dat kijk je gewoon buiten werktijd.
En als jij de hele tijd antwoord geeft blijven die mails komen, wordt dus gewoon wat trager met terugmailen

Dat is de computer, maar telefoontjes/appjes zijn wel storend. Toch zal je vriendelijk moeten uitleggen dat je alleen voor spoed gebeld wilt worden omdat je anders je niet kan contcentreren. Je moet die contacten even 'heropvoeden' en na het gezegd te hebben anders even niet opnemen. En niet teveel bezighouden met hen en waar zij die tijd vandaan halen, maakt niet uit toch?
je hebt groot gelijk: ik zit op dit forum, enerzijds uit een soort beroepsgeretaleerde nieuwsgierigheid, maar eigenlijk is het vooral uitstelgedrag. Maar ik val er verder niemand mee lastig

Minaz

Minaz

13-10-2014 om 09:46

Het nieuwe werken

Tja de werk en privé dingenlopen tegenwoordig wel vaak door elkaar. Dat snap ik. Ook mijn man wordt regelmatig op zijn werk-vrije dag gebeld door zijn collega's. En ik heb ook wel eens op zaterdag een belletje gehad voor een noodgeval.
Maar ik heb een beetje het gevoel dat het uit de hand loopt soms.
Omdat ik thuis werkt belt mijn moeder me toch op, en ze ziet een nieuwe rollator voor mijn oma (haar moeder) blijkbaar als noodgeval, zoals vrijdag. En ondanks dat ik het probeer kort te houden, heb ik toch te lang gebeld met haar.

En wat ik echt een erg verhaal vond is wat een vriendin mij afgelopen weekend vertelde. Haar zoontje had een juf die de ganse dag op haar telefoon keek, en deze ook in de les beantwoorde. Kinderen braken de tent af en ze zag het niet.
Ook als er een kind een spreekbeurt hield had ze er geen aandacht voor! Omdat dit bij haar zoontje ook was (en die vertelde het), was ze boos naar school gegaan, maar de directeur vindt dat ook bij de nieuwe tijd horen.
Zoontje zit nu op een andere school, vanwege dit soort gedrag van juffen.

En dan val je er dus wel iemand mee lastig. Waar trekken we die grens?

In het geval van mijn collega ook, want zijn werk bleef liggen.

En nu ga ik weer aan de slag, mijn pc is net weer opgestart (en doet het hopelijk weer normaal).

Angela67

Angela67

13-10-2014 om 10:28

school is wat anders

als ik lesgeef dan is mijn prestatieverplichting dat ik me met leerlingen bezighoudt. Dus dan kan er natuurlijk niet privé geïnternet worden. Als ik op mijn werk in vergadering zit dan kan ik ook niet zeggen: ik doe nu even niet mee ik haal het wel in.
Dus gewoon gezond verstand en je werk en je klanten/leerlingen/baas serieus nemen. Dan blijft er genoeg ruimte over - niet in alle banen (aan de lopende band heb je deze luxe niet, dat realiseer me zeker).
gr Angela

grenzen

Het fijne van zzp-er is dat je vaak je eigen werktijden kunt bepalen. Daarbij hoort ook je eigen grenzen trekken. Dat is voor sommigen soms wennen, maar ook noodzakelijk want ook jij wilt je werk op tijd af hebben. Zorg dat je de nummers van familie en vrienden herkent en neem pas op als het jou uitkomt of zeg dat je een belangrijk telefoontje verwacht of echt moet ophangen want je wilt iets af krijgen vandaag of vraag of je 's avonds of op je vrije dag mag terugbellen want het komt nu niet uit want je bent aan het werk.
Succes

Jaina

Jaina

13-10-2014 om 11:10

Verschilt

Bij mij lopen werk en privé door elkaar heen. Ik zat gisteravond bijvoorbeeld te werken. Vanochtend heb ik besloten wat later naar werk toe te gaan. In mijn branche is dat volkomen normaal. Wel zijn er ook werkzaamheden zoals college geven die natuurlijk op een bepaald tijdstip moeten en waarbij je volledige aandacht voor je werk moet hebben. Op die tijdstippen staat de telefoon uit en ga ik geen privé zaken doen. Maar als ik gewoon op mijn kantoor zit dan ben ik wel bereikbaar. Of ik opneem of een uitgebreid gesprek ga voeren is dan wel weer de vraag. Ik screen telefoontjes wel en neem ook regelmatig niet op. En soms als ik even geen inspiratie heb of iets dergelijks dan bel ik wel eens een vriendin voor een gezellig gesprek. Dat kan gewoon en daar zal niemand me op aankijken (sterker nog niemand zal het weten want ik doe het uiteraard niet als mijn kamergenoot er ook is want ik wil haar dan niet storen). Maar ik werk dus ook vaak in het weekend of 's nachts of op vakantie.

In sommige banen kan dat niet en dan is werk ook echt aan het werk zijn.

Nooit op het werk.

Ik beantwoord amper een smsje tijdens mijn werk. Zeker geen internet en forums. Toch zit ik ook overdag op Ool, zoals nu
Ik heb ochtend, middag en avonddiensten, pauzes en vrije tijd. De enige die mij lastgvalt tijdens werktijd is mijn werkgever

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2014 om 14:28

Minaz

"Toch heb ik bijvoorbeeld mijn (schoon)ouders en vrienden opgedragen om me niet tijdens werktijden steeds te bellen. "

Als iemand mij wil bellen, dan belt hij/zij over het algemeen mobiel. Die telefoon heb ik altijd bij mij, ook als ik werk. Toch zou het niet in mij opkomen om anderen op te gaan dragen wanneer zij mij wel of niet mogen bellen. Iedereen mag mij bellen als hij die behoefte voelt. Maar als ik druk ben met werken, tja, dan pak ik hem gewoon niet op.
Ik denk dan ook dat het belangrijker is om zélf te leren omgaan met prive-telefoontjes in werktijd (een dan maakt het echt niet uit of je thuis of elders werkt), dan te proberen je familie en vrienden 'op te voeden'.
Ik heb veel parttime werkende familieleden en vrienden, maar ik zou écht niet weten op welke tijden ze werken. Als ik iemand wil bellen, probeer ik het gewoon. En dan merk ik vanzelf of ze wel of niet opnemen.

Marg

Marg

13-10-2014 om 16:36

Nee

Ik hoor mijn telefoon niet eens in de werkomgeving waar ik werk. Verder kijk ik alleen in de pauze in de kantine even mijn evt. berichtjes, maar dat houd ik altijd kort omdat ik dat onbeleefd vind staan naar mijn collega's.

Celine

Celine

13-10-2014 om 17:32

Gespannen boog

De boog kan niet altijd gespannen staan. Na een tijd hard werken even een korte pauze nemen lijkt mij vrij normaal (zeker als je een beroep hebt waar continue aanwezigheid/doorwerken niet aan de orde is). De een haalt een drankje, de ander gaat even roken (steeds minder collega's), nog een maakt een praatje, iemand gaat naar het toilet en nog een kijkt en/of schrijft even op OO. En ik combineer toilet en OO nog weleens, lekker efficiënt (maar zit sowieso regelmatig en door moeilijke darmen soms wat langer op het toilet).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2014 om 19:25

Jij bent de baas

Maar ik krijg zoveel mail/ telefoon / sms'sjes (of whats appjes) die privé zijn dat ik me daar echt over verbaas.===

Telefoon is wat moeilijker te negeren (kan wel), maar mail, sms'jes, whatappjes e.d. kun je wel negeren. Ik ben geen zzp'er en wordt ook gebeld en gewhatsappt onder werktijd. Jammer dan, dat zie ik pas als ik pauze heb. Zolang jij dat allemaal blijft beantwoorden, zullen de mensen die je bestoken ook niet opgevoed worden in hoe jij het wilt.

Als ik op OO reageer, ben ik vrij. Mensen hebben ook vrije dagen

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2014 om 19:34

thuisblijfouder

Als thuisblijfouder en ook nu ik parttime werk heb ik inderdaad altijd wat te doen. Maar ik heb ook afentoe even pauze, voor een lunch of een kop koffie. Ik ga juist in de avond na achten niet uitgebreid op internet als iedereen hier thuis is, dat vind ik erg ongezellig.

Annet

Annet

13-10-2014 om 19:44

Ik word zelden prive gebeld op mijn mobiel

Heb je ook nog een vaste lijn? Mijn familie/vrienden bellen mij nooit tijdens werktijden op mijn mobiel, ook al hebben ze het nummer. Uiteraard tenzij noodgevallen of een schoonvader die in de war was.
Privé mail zie ik wel binnenkomen maar reageer ik niet op tijdens werktijd.
App heb ik zo ingesteld dat die geen geluid maakt en niet zo opvalt. Die zie ik ook vaak pas buiten werktijd. Ik reageer in ieder geval pas na werktijd.
Zorg dat alle nummers in je telefoon staan en reageer niet op privé telefoontjes.
Tijdens werktijd op OOL doe ik wel, beperkt. Inderdaad als een soort pauze. Net zoals ik 's avonds mijn werkmail lees.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-10-2014 om 19:51

Inderdaad resultaatverplichting

ik kijk ook op het werk regelmatig even mijn prive-mail na. Gewoon omdat ik ook voor verenigingswerk vaak wat zaken moet afhandelen, en dat gaat een stuk sneller als je dat (ook) overdag kan doen. Zo vind ik dat ook af en toe een prive telefoontje (kort) ertussendoor moet kunnen. Forum/facebook etc doe ik echt alleen maar thuis.

dc

dc

13-10-2014 om 21:17

beetje

Ik moet sociale media bijhouden voor mijn werk, dus da's handig, maar ik post nooit iets, lees alleen maar. Verder heb ik heel weinig tijd om te mailen of te bellen prive, maar als het eens moet dan mag het wel. Ik heb gewoon een lading werk waar ik verantwoordelijk voor ben, en er zijn periodes dat ik ook elke avond werk, en dat declareer ik ook niet.

Het is echt fijn om gewoon vertrouwd te worden.

Minaz

Minaz

14-10-2014 om 08:50

Ik ga vaker niet opnemen

Haha en mijn moeder klaagt nu al dat ik zo slecht te bereiken ben. Zij belt me wel altijd op de vaste lijn.
What's app houd ik altijd wel in de gaten, omdat mijn man en dochter me nogal eens op die manier iets semi-belangrijks willen melden.
In de categorie "ik kom later/niet" of "ik doe boodschappen" Of "ik eet wel/niet mee"

Maar ik kwam er ook mee een beetje na aanleiding van het verhaal van die vriendin, over die juf van haar zoontje die gewoon in de klas zat te Facebooken, tijdens de spreekbeurten van de kinderen. En dan haar baas die dat gewoon goed vond!
Ik heb het bij mijn dochter nog nagevraagd, maar haar juf kijkt ook geregeld op haar telefoon vooral als de kinderen zelf werken. Vind ik op het randje, want een kind die een vraag heeft wordt daardoor wel eens over het hoofd gezien. Ze werken met een kaartensysteem; als je hulp wilt leg je een rode kaart op tafel en dan komt de juf langs. En juist dochter wordt dan vaak vergeten omdat ze niet durft te roepen of haar hand op te steken (mag niet).

En een andere vriendin had dan een collega die dat ook gewoon tijdens werktijd doet. Dat is lijkt me gewoon verkeerd. En mijn ex-collega die er dus om ontslagen werd.
En ook dus privé dat je gezellig bij iemand op bezoek bent en diegene zit de hele tijd op zijn telefoon te kijken. En dat gebeurde me laatst bij een klant dus ook; ik presenteerde daar iets en hij had alleen maar aandacht voor zijn smartphone. Dat vind ik erg onprofessioneel

Ik ben er al een keer tegenaan gelopen dat ik ouderwets werd gevonden omdat ik dat vervelend vind. Zelfs een keer iemand boos op me gehad omdat ik niet had gereageerd op een Facebookbericht!
Dan vrees ik toch dat ik even een afslag heb gemist; maar die hele sociale media spreekt me voor geen meter aan dus.

Een forum vind ik dan wel weer handig om je mening te toetsen of om een concrete vraag te stellen, maar sommige draadjes vervallen in een hoop geklets of soms wordt er gewoon gescholden op elkaar (valt hier wel mee overigens). En dan krijg ik soms toch het gevoel dat een draad slechts door een handvol personen wordt bevolkt en dat die daar de ganse dag mee bezig zijn.
Daar verbaas ik me dan over. Want naar mijn idee kost dat zeeën van tijd en dan heb je voor je werk of gezin dus nauwelijks tijd meer.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 09:04

ach

Ach Minaz, je haalt er best veel bij. Vind ik dan
Allereerst: het hangt gewoon heel erg van je werk af of je wel of niet tussendoor prive-dingen kan doen.

Je kunt zeggen 'ik vind dat het niet kan', maar er is ook een andere werkelijkheid. Namelijk een baan waar dat prima wel kan. Bij mij lopen werk en privé behoorlijk door elkaar. Ik zit dan ook gerust 's avonds laat nog werkmail te beantwoorden. Is bij ons heel normaal. Maar het is ook heel normaal dat je er overdag een keer niet bent omdat je privé dingen te doen hebt. En daarin is ons bedrijf echt niet uitzonderlijk.

Over de juf die door haar telefoon een leerling niet ziet. Vind ik persoonlijk wat ver gezocht. Als ze tussendoor een proefwerk zit na te kijken (wat iedereen heel erg geaccepteerd vind), zal ze ook wel eens iets niet opmerken. Als je dochter haar vinger niet durft op te steken, dan komt dat niet door een eventuele telefoon van de juf. De juf kan op een telefoon trouwens ook werk-mail lezen. 'mag' dat dan ook niet volgens jou? Natuurlijk moet een juf er zijn voor een klas, maar een stelling dat een juf überhaupt niet naar haar telefoon zou mogen kijken, vind ik inderdaad niet helemaal van deze tijd.

En of iets veel tijd kost: dat bepaalt iedereen toch voor zichzelf? Hoe kom je er bij dat internetten ten koste zou moeten gaan van werk of gezin? Je leest toch ook wel eens een boek of krant, gaat naar de film, kijkt TV, gaat sporten of spreekt met vrienden af? Ik hoop voor je dat jouw leven uit méér bestaat dan werk en gezin, en dat je nog voldoende ruimte hebt voor andere dingen ernaast.... In jouw geval dan geen Facebook, maar een gewoon boek

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2014 om 13:28

Minaz en anderen

Daar verbaas ik me dan over. Want naar mijn idee kost dat zeeën van tijd en dan heb je voor je werk of gezin dus nauwelijks tijd meer.===

Maar je werkt en entertaint je gezin toch niet 24/7? Ik heb alle aandacht voor het gezin en zit toch heel veel op internet. Het huishouden had zonder internet ook al niet mijn hoogste prioriteit, het is er niet slechter van geworden in ieder geval

Het is maar net hoe de afspraken zijn op het werk. Een juf die zit te Facebooken vind ik ook niet kunnen. Ik weet van mijn dochter, die stage heeft gelopen op school, dat er van de pauzes van onderwijzers in de praktijk niet zoveel overblijft als je als ouders misschien zou verwachten, maar dan nog vind ik dat je als het even kan dát soort dingen in je eigen tijd moet doen.

Natuurlijk ben ik net als de meesten denk ik nu ook weer niet het braafste meisje van de klas, dus héél af en toe werp ik tussendoor ook wel eens een blik op mijn telefoon. Als een collega dat in de gaten heeft wordt meteen hardop gezegd 'En, is er nog nieuws op je rekenmachine??' Omdat iedereen wel eens tussendoor gluurt, wordt dit altijd terecht als grapje opgevat

Facebook vind ik op zich wel zijn waarde hebben. Ik ben nu mét Facebook meer betrokken bij wat andere mensen beleven en beweegt dan zonder. Ik merk méér wat er in onze stad leeft, ik haal er ontzettend veel nuttige tips vandaan, mensen die mij uit het oog waren verloren nemen via Facebook opeens weer contact op. Het heeft dus zijn voordelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.