Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Indrukwekkend uit istanbul

Zie http://notesfromjecko.tumblr.com/post/52052135034/bravo-muthis-bir-calisma-ellerinize-saglik voor een indrukwekkend filmpje.
Mijn vriend in Turkije ergert zich blauw aan de verslaglegging die zich laat spinnen door de aanhang van erdogan. Alsof zijn georkestreerde betogingen wel honderdduizenden trekken en de protesten het met veel minder moeten doen.
Is niet zo. En het is nog sterker. Let bij de pro erdogan betogingen op de groene vlaggen. Die zijn tegen een autoritair islamitisch bewind. Kortom, tegen erdogan.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

17-06-2013 om 19:27

Triest

Ja, het is zeer triest. Ik krijg ook info uit Istanbul van iemand die ik ken. Ze zijn Erdogan spuugzat....
Groet,
Jujube

Stenna

Stenna

17-06-2013 om 23:03

Toch

snap ik dat steeds niet zo. Hij is toch gewoon gekozen, door een meerderheid? Die meerderheid wist toch wel dat hij islamitisch en conservatief was? Wanneer zijn er eigenlijk weer verkiezingen dan (aangenomen dat hij niet voortijdig aftreedt)?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2013 om 23:55

Ja maar

(zeg ik zonder er veel van te snappen) zo'n Erdogan kan natuurlijk ook gaandeweg eigenschappen tentoonspreiden die voor de verkiezingen niet duidelijk waren.

Stad en dorp

Ik begrijp van familielid die in Turkije zit (journalist) dat het verschil in Turkije tussen de opvattingen op het platteland (Erdogan) en in de stad (hervormingen en moderner) gigantisch is. De meerderheid qua aantal woont op het platteland en zij zijn véél 'ouderwetser' qua opvattingen, niet zoals hier, de afstanden zijn ook groter en de voorzieningen minder, dus echt heel veel ouderwetser.
groeten albana

M Lavell

M Lavell

18-06-2013 om 08:59 Topicstarter

Niet perfect

Stenna, democratie is geen feilloos systeem. Het is gevoelig voor manipulatie en indoctrinatie. Indoctrinatie via Imams en knokploegen. Stemmen worden afgedwongen. Tegenstanders worden via valse processen in de gevangenis gemanipuleerd.
Dat is aan de hand in Turkije. Niet overal, maar het is zo'n groot land dat het onder manipulatieve controle hebben van een deel genoeg is om een meerderheid te organiseren.
Groet,
Miriam Lavell

Petra.v.S.

Petra.v.S.

18-06-2013 om 10:45

Gekozen

Wij hebben toch ook voor dit kabinet gekozen, maar ik ken niemand die achter het beleid staat wat ze nu voeren.

Het probleem in Turkije is denk ik inderdaad dat de meerderheid toch veel traditioneler is en dan iedere keer weer voor een islamitische leider kiezen. Ik hoop voor hun dat ze de volgende keer een moderner iemand kiezen.

Monique D*

Monique D*

18-06-2013 om 15:13

Ook heel veel turken hier vóór het beleid van erdogan

In het buurtje waar wij wonen zijn ook veel Turken woonachtig. Mijn zoon heeft aan veel Turkse vrienden rondgevraagd wat ze van Erdogan vinden. En wie schetste zijn verbazing dat alle Turkse vrienden vóór het beleid van Erdogan zijn.. en ze gaan ervan uit dat de tegenstanders een heel kleine minderheid vormen.
Ik vermoed dat dit komt omdat de meeste Turken die hier woonachtig zijn van huis uit conservatief zijn en daarom Erdogans beleid steunen?
En Petra, wat betreft de verkiezingen in Nederland: een grote meerderheid heeft voor VVD gekozen. Je gaat er daarom van uit dat men wel achter het beleid wat nu gevoerd wordt staat.. terwijl het lijkt alsof men er tegen is (meer en meer bezuinigen). Dus hoe zit het nu?

Zoon

Is bevriend met Turks Nederlandse jongeren die tegen Erdogan zijn. Zij zien zichzelf als de echte Turken, aanhangers van gewetensvrijheid en democratie. Het kan nogal hoog oplopen, veel emoties, omdat om beide mannen, Ataturk en Erdogan een soort ideologische verering hangt. Dat zie je ook wel in het filmpje van Mirjam. Je denkt dat we hier die hartstochtelijke ideologien wel een beetje achter ons gelaten hebben, maar daar is het aan de orde van de dag en daar zie je hier ook de verschijnselen van.

Stenna

Stenna

18-06-2013 om 23:33

Maarre

Ataturk was toch geen islamitisch leider, toch juist degene van scheiding van geloof en politiek? En voor Erdogan was de turkse regering toch ook de meeste tijd seculier? Dus ze kiezen toch niet altijd in meerderheid voor een islamitisch en conservatief leider? Of ben ik nu zo slecht op de hoogte (ik volg het nou ook weer niet altijd zo goed). Het lijkt me dat ze dan toch best kans hebben de volgende keer weer een heel andere partij en leider te verkiezen. Dus vraag ik me af of de volgende verkiezingen nog ver weg zijn ofzo, dat dit protest nodig is.
En verder ken ik juist behoorlijk veel mensen die onze eigen regering en hun maatregelen steunen.

Lijkt me logisch (hier wonende turken)

Het lijkt me logisch dat hier wonende turken vóór Erdogan zijn. Die zijn al een generatie terug geëmigreerd en hebben de ouderwetse ideeën van toen, zijn niet mee-gemoderniseerd of ze moeten super-geintergreerd zijn in onze westerse samenleving. Hier lopen héél véél meer turken met hoofdoeken dan in Instanbul.
Wat familielid ook zegt: De lager opgeleiden zijn voor Erdogan. De hoger opgeleiden en intelligentia zijn tégen Erdogan.
Volgens familielid wil Erdogan ook niet teveel het onderwijs stimuleren omdat hij wel weet dat daar zijn aanhang vanaf hangt. Die wil zoveel mogelijk die aanhang lekker op het platteland laten met niet teveel educatie mogelijkheden en niet te veel infrastructuur zodat ze daar ook blijven en zich vooral niet teveel ontwikkelen, want dan zouden ze wel eens van gedachten kunnen veranderen en een meerderheid kunnen gaan vormen.
groeten albana

Stenna

Stenna

19-06-2013 om 13:34

Hier wonend

Wil ik toch een klein voorbehoud bij maken, Albana. Op onze faculteit werkt een flink aantal (heel hoog opgeleide) turkse collega's. Die wonen dus nu wel in NL maar zijn niet een generatie geleden al gekomen. Ze zijn na hun academische studie hierheen gekomen op een promotie of postdoc plaats, soms met partner of gezin, of ze vinden hier een partner. En denken dus heel anders dan degene die jij bedoelt. Dat is op meer universiteiten en vakgroepen het geval. Misschien een tamelijk kleine groep, maar tamelijk invloedrijk. Voor de grote meerderheid van de NL Turken zal wel kloppen wat jij schetst.

Genoeg

Er zijn hier ook genoeg Turkse Nederlanders die tegen Erdogan zijn. Afgelopen zondag nog 1000 demonstrerend in Amsterdam. Het is een splijtzwam in de gemeenschap.

Indrukwekkend

Geweldloos als standbeeld demonstreren. De protesterende Turken hebben er een nieuw actiemiddel bij uitgevonden.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3462066/2013/06/20/Turken-veranderen-in-standbeelden.dhtml

O ja stenna

Dát lijkt me logisch...net als wij zijn niet alle Turken hetzelfde ) Het was ook niet bedoeld om 1 beeld te schetsen. Het ging me om de grote meerderheid.Daar zijn natuurlijk altijd allerlei variaties en verschillen bij.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.