Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Inbraak / Poging tot inbraak

Midden op de dag werd ik verrast door een poging tot inbraak. Ik hoorde de sleutel in de voordeur. De deur ging open maar ook weer dicht. Ik dacht: ' één van de kinderen wat vroeger uit'. Maar ik hoorde geen voetstappen. Ik liep de keuken in en keek via zijraam. Stond daar een onbekende goedgeklede jongeman voor de deur. Hij zag mij niet en draaide zich rustig om.
Toen ik de vitrage opzij schoof , zag hij mij en rende weg. Ik liep snel de voordeur uit maar zag dat hij hardrennend een richting op ging zodat ik hem niet meer kon zien. Wow, boosheid komt weer opstijgen. Welke een brutaliteit. Maar getijktijdig ook gevoel van blijdschap: gelukkig dat ik een uur ervoor toch niet weg was gegaan maar thuis ws gebleven zodat ik getuige was van het mogelijke gevaar dat ons één deze dagen te wachten stond.

De sleutelmaker heeft direkt de sloten waar die sleutel op pastte, vervangen, kassa. Maar nog altijd goedkoper dan schade door inbraak.
Ik kan vanavond gelukkig ook ontspannen slapen. Mocht hij vanavond zijn slag willen slaan, zal hij direkt merken dat de sloten al vervangen zijn. Ik leg toch maar even de hockeystick naast mijn bed. Manlief dacht er over het alarmsysteem beneden aan te zetten. Maar als één van de kinderen dorst krijgen, en slaapdronken richting de keuken loopt, is het hele huis wakker. Toch maar niet. Trouwens de vrees voor een eventuele valse alarm, ontneemt mij ook de slaaprust. Jammer dat we geen hond hebben en wij ons waakzame konijn een tijd geleden moesten laten inslapen, die had zeer zeker gestampt..

We hebben geluk gehad. En toch voelt het vreemd. Iemand was zo brutaal om met een mogelijk verloren sleutel op straat, de huizen af te lopen om te achterhalen bij welk huis die sleutel past. Ik hen die man op twee meter afstand recht in zijn gezicht gekeken. Zo'n fatsoenlijk uitziende man, die er niet uitzag alsof hij in geldnood zat.

De afspraak voor een aangifte staat. De politie is ook bekend met de in de buurt hangende camera's. Jammer genoeg heeft één bedrijf al aangegeven op de bestaande beelden geen persoon te hebben gezien die rond die tijd daar langs liep. Ik laat het hele gebeuren dus niet zomaar aan mij voorbij gaan. Een boef blijft een boef, wat hij ook draagt. Lukt het niet bij ons, slaat hij zijn slag wel bij een ander.

Ik denk aan de mensen die na een dagje uit, thuis komen en merken hoe hun huisraad is doorzocht. Vreselijk. Maar ik vind het zelf ook irritant dat ik de boef in zijn gelaat heb mogen kijken. En ik weet dat ik dat gezicht de komende tijd niet op straat hoopt tegen te komen. Grrrrr..

Het is wel de tijd van vele waarschuwingen voor inbraak. Centraal in de wijk staat een groot bord: 'pas op voor inbraak, bel 112.' Nu had ik eerst de slotenmaker gebeld en daarna politie. Deze gaven aan dat ik meteen 112 had moeten bellen vanwege een duidelijke signalement. Maar die man was zo razendsnel. Alleen een camera had hem kunnen vastleggen.

Herkent iemand die botsende gevoelens van boosheid, onrust en ontgoocheling, als gevolg van een inbraak of poging tot inbraak?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2016 om 21:53

Gevoel van veiligheid

Dat was schrikken! Wijs dat je meteen de sloten hebt vervangen.

Vanwege de honden slaapt man al een tijdje nog even verder in de huiskamer als hij ze in alle vroegte uitgelaten heeft. Dan blijft vooral een hond rustiger dan als hij dat niet zou doen. Vorige week sloegen de honden allebei heel erg aan, nadat man duidelijk gerommel had gehoord in het sleutelgat van de achterdeur. Hij dacht nog even dat een dochter misschien zo vroeg iets kwam halen, maar de deur bleef dicht, dus dat was het niet. Maar zo duidelijk werd er dus in het slot gemorreld.

Ik schrok hier best van. Ik voel me hier heel erg veilig en ach... wat valt hier nu te halen? Maar dat gevoel van veiligheid is nu toch iets minder. Ik ben blij met onze honden. Die maken flink misbaar als er een vreemde voor de deur staat. Laat staan als die binnen komt. Normaal wel eens ongemakkelijk, maar niet als dat inbrekers afschrikt.

Flanagan

Flanagan

16-12-2016 om 23:01 Topicstarter

Testen

Ja, inbrekers zijn hondsbrutaal. Ze gaan vaak eerst van te voren testen of daar honden wonen. Je kunt dus gerust slapen. Jullie huis is voorlopig hondsproof. Die verderop misschien niet....

Ik weet van een rijtje huizen waar iedereen honden hadden , op één na. Die is meerdere keren bezocht.
Maar eens is een huis met hond wel bezocht: de hond was mee op visite.

Een tuindeur is gevoeliger voor inbraak want een voordeur is meestal meer in het zicht en met meerdere sloten beveiligd.
Denk aan een sterke sensorlamp in de tuin of een extra knip op de deur.

Ondanks het nieuwe slot, heb ik vanavond toch maar een balk achter de schuifpui gelegd. Het schijnt niet zo moeilijk te zijn voor een ervaren inbreker om een schuifpui onder palletje van slot eruit te tillen.

Nee

"Herkent iemand die botsende gevoelens van boosheid, onrust en ontgoocheling, als gevolg van een inbraak of poging tot inbraak?"

Nee. Er is bij ons een keer ingebroken terwijl wij lagen te slapen. De inbrekers is op twee hoog via een bovenlichtje naast het balkon binnengekomen (best knap) en is in alle kamers geweest behalve de slaapkamer waar wij lagen. Ik dacht altijd dat dat heel eng zou zijn, maar toen ik het 's ochtends ontdekte vond ik er eigenlijk niet zoveel van, bijna tot mijn eigen verbazing.

skik

maria

maria

16-12-2016 om 23:36

ik vond het ook

meevallen.
Hier lagen we ook te slapen.
Ik had ook gedacht dat ik het enger zou vinden.
Wel iets onrustiger in nachten daarna, wat alerter.

Flanagan

Flanagan

17-12-2016 om 00:09 Topicstarter

Een gezicht

Dat dacht ik vroeger ook want een televisie of een pc is vervangbaar. Maar ik hoor ook wel eens geluiden dat men het vreselijk vind hoe een onbekende door hun lade persoonlijke spullen had gesnuffeld.

Maar vanochtend had de boef een gezicht. Gelukkig was het een angsthaas en rende het hard weg, zo verrast, wetende dat ik hem kan herkennen. Die comfrontatie geeft mij denk ik de onrust.

Nadat er nieuwe sloten in zaten liep ik naar de winkels. Er is daar een snackbar en ik had een vreemd gevoel. Hoe zou ik moeten handelen als ik hem daar zag zitten achter een bak patat..ik was in staat om de snackbar binnen te stappen en hem toe te bijten dat de sleutel weggegooid kon worden omdat de sloten al vervangen waren, zo was dan iedereen getuige dat hij een laffe dief was. Het voor paal zetten-actie. Toch was ik blij dat hij daar niet zat, want ik wist dat dit door de politie sterk afgeraden zou worden. Ze zouden mij vertellen dat ik voor de tweede keer had nagelaten 112 te bellen.. Maar die reactie en gevoelens zijn het vervolg van het feit dat je een gezicht voor je hebt.

Flanagan

Flanagan

17-12-2016 om 00:28 Topicstarter

Herkenning

Vroeger eens een ongewenste aandacht gekregen van een gozer. Ik kon gelukkig wegvluchten. Direkt naar politie en een tekening laten maken. De volgende dag stonden mijn vriend en ik hem op de route op wachten. Hij verscheen niet. Toch wist ik dat hij in de buurt moest wonen. Een paar maanden heb ik om mij heen gekeken als ik naar de winkels liep, vol van inwendige boosheid wegens zijn respectloze gedrag.
ik weet dat het wel weer slijt, al ben ik nu nog meer verbaasd. Zo'n wolf in schaapskleding.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2016 om 01:16

Flanagan en anderen

Onze achterdeur ligt eigenlijk meer aan de straatkant dan de voordeur. Man had ook gewoon een lamp aan, dus de benedenverdieping leek ook niet verlaten.

Ik moet er echt niet aan denken dat er mensen in huis zijn als ik lig te slapen. Brrr...

Juno

Juno

17-12-2016 om 09:57

Geen lamp

Mijn ouders hadden automatische sensoren. Voor inbrekers tof, die worden lekker bijgelicht. Tegen de tijd dat iemand gaat kijken waarom het licht aan is zijn ze al lang binnen en is niets meer te zien.

Triva

Triva

17-12-2016 om 10:08

Juno

Nee dat is een fabeltje, inbrekers hebben echt veel liever een donkere tuin met veel begroeiing. Dat lichtje nemen ze zelf wel mee.

zebra

zebra

17-12-2016 om 10:31

lijkt me erg naar

om mee te maken hoe iemand je huis in probeert te komen, zeker als het dan ook nog lukt. Of als je met hem geconfronteerd wordt, zou me naderhand niet op mijn gemak voelen, denk ik.
Hier wel buitenlampen met sensoren bij zowel voor- als achterdeur. Al springt die in de achtertuin vrij snel aan door de katten (en die van de buren die wel eens langs komen).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-12-2016 om 11:22

Drie keer

Bij mijn buurman is drie keer ingebroken in een jaar tijd. Van de politie hoorde ik dat ze hier in de buurt bij de helft van alle hoekhuizen waren geweest. Het enge vond ik dat ik niets heb gehoord, terwijl ik op het tijdstip van de inbraak gewoon thuis was, drie keer dus. Gelukkig valt hier niets te halen. Dat is wel duidelijk als ze even binnen gluren.

Pirata

Pirata

17-12-2016 om 12:04

afschuwelijk

En ik kan me voorstellen dat je in de paniek vannhet moment niet eens denkt aan het bellen van 112. Maar.... was iemand van jullie inderdaad een sleutel verloren?
Hier een huis dat kennelijk onaantrekkelijk is voor inbrekers. Als ze een sleutel zouden hebben misschien wel hoor. Ze zijn al meermaals bij alle hoekwoningen hier geweest, vooral die met ouderwets hang- en sluitwerk. Bij ons nog nooit. Alles met nieuwe deuren, kozijnen en moderne sloten. Geen achterom tenzij je over muren en garages klimt. En onze voordeur ligt goed in het zicht.

Flanagan

Flanagan

17-12-2016 om 12:26 Topicstarter

Wat onnadenkend

We zijn sinds een paarweken een losse sleutel zoek, maar zoiets komt na een paar weken wel weer boven water in de wsmchine of een weinig gebruikte sporttas. Laatst wel boos op jongste omdat die de sleutel in de voordeur had laten zitten. Op de ochtend was manlief ook nog even via de voordeur binnengekomen, met sleutel in openstaande voordeur en de motor van de auto nog draaiende! om portomonee op te halen. Grrr
Zo onnadenkend, die gemakzucht en vertrouwen. Hopelijk letten ze nu weer wat beter op.

Wij hebben zelfs een lantaarnpaal , pal voor de deur. Wij hebben ook zichtbaar alarm. Misschien wilde hij checken om een andere keer de autosleutels te bemachtigen. Dat was het eerste wat mijn man checkte...

Ad Hombre

Ad Hombre

17-12-2016 om 14:43

Flanagan

Hier RFID keys om binnen te komen. Sleutel kwijt, dan key disablen in de database. Kinderen hebben een amulet om hun nek om de deur te openen, ouders doen het met hun smartphone. Oppas krijgt een tijdelijk werkend polsbandje.

Locatie van ons huis is kennelijk onaantrekkelijk voor inbrekers, op een eiland, goed verlicht en moeilijk om weg te komen als de politie voorrijdt. Nooit last gehad.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-12-2016 om 16:05

meerdere keren inbreken bij een huis

is vaak lucratief voor de inbrekers. De tweede (en derde) keer hebben mensen de spullen immers net nieuw aangeschaft, na de 1e inbraak...
Ik werd vooral erg boos, hoe durven ze aan mijn spullen te zitten. Angst veel minder.

Specht

Specht

17-12-2016 om 20:06

ervaring

Zelf een keer een inbreker gestoord die bij de buren een poging deed om in te breken. Buurvrouw stond nota bene onder de douche, en alles was gewoon op slot.
Wat mij het meeste heeft getroven is dat al weer jaren geleden mijn moeder plotseling weduwe werd.
De eerste keer dat ze weer s'avonds wegging en thuis kwam stoorde ze een inbreker.
Hij heeft niets gestolen, maar had in alle papieren zitten snuffelen oa. de gekregen condoleance kaarten en brieven lagen verstrooid door het huis. Ook lag alle uitgezochte administratie door de hele kamer, inclusief testament. Echt afschuwelijk.

Juno

Juno

18-12-2016 om 11:00

Triva

Mijn ouders hadden een groot vrijstaand huis. De hond van de overbuurman sloeg aan, buurman ging kijken en zag dat het licht bij ons achter brandde. En dus was alles goed en is hij weer gaan slapen. De inbreker werd prachtig bijgelicht en heeft op zijn gemak via de keuken naar binnen kunnen komen.
Mijn ouderlijk huis was net Fort Knox maar glas blijft een zwak punt. De politie vertelde dat in dit geval de verlichting de inbreker geholpen heeft. Niet in het zicht van de weg, niet onder de slaapkamers en dan een volle schijnwerper op je werkzaamheden.

Miekemieke

Miekemieke

18-12-2016 om 11:44

licht

Als een inbreker zelf licht moet bijschijnen dan zijn mensen in de omgeving veel sneller geneigd om de politie te bellen. Men herkent dat direct als verdacht. Bij groot licht of sensorlicht zijn mensen eerder geneigd om te denken dat het de bewoners zelf zijn of een werkman die s' avonds nog wat moet doen of iets dergelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.