Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ann

Ann

21-06-2013 om 11:53

Ik weet het niet meer, last van het verleden..

Ik heb altijd al veel moeite gehad met het maken van vriendinnen, was erg verlegen vroeger en had eigenlijk alleen maar vriendinnen die ook " over" waren, net als ik. Op dit moment heb ik helemaal niemand terwijl ik best graag een goede vriendin zou willen hebben.
Ik ben ook nooit uit geweest als tiener omdat ik niemand had om mee uit te gaan. Geen feestjes, geen vakanties met vriendinnen, geen leuke foto's, geen herinneringen om op te halen samen met anderen.
En dat begint me steeds meer dwars te zitten, vooral omdat ik overal om me heen op social media lees en hoor dat anderen dat wel hebben gehad of hebben.
Toen ik 20 was heb ik me in langdurige maar moeilijke relaties gestort omdat ik dacht mijn geluk op die manier te vinden. Ik was een aantrekkelijk meisje en ben altijd blijven geloven dat mannen mij alleen daarom leuk vonden, niet om wie ik was. Bij mijn huidige man heb ik nog steeds af en toe dat gevoel, dat hij alleen maar bij me is omdat ik er goed uit zie. Ik heb een enorm slecht zelfbeeld en ben helemaal niet blij met mezelf.
Ook nu lukt het me niet om vriendschappen te krijgen. Ik kan best goed babbelen met mensen maar verder komt het niet wat hun betreft. Ook wanneer ik iemand op de koffie vraag om eens verder te kletsen, komt het er nooit van.
En ik snap niet waarom mensen niet met mij om willen gaan want bij mijn weten doe of zeg ik niets verkeerd.
Ik zie hetzelfde bij onze kinderen gebeuren, er ontstaan best contacten maar er komt nooit iets uit wat tot vriendschap leidt.
Heb net een potje zitten janken omdat ik me zorgen maak over dat mijn kinderen zich misschien later net zo zullen voelen als ik, eenzaam dus..
Ik heb er wel eens aan gedacht dat ik misschien wel een vorm van autisme zou kunnen hebben want ik loop wel tegen dingen aan die daar op lijken. Heb ook een boek gelezen van Baukje van Kesteren, een gat waar mijn hart zit en dat was wel heel herkenbaar.
Maar wat moet ik hiermee? Vriendschap laat zich niet dwingen en ik probeer meestal me maar op mijn eigen leven te richten maar mijn grootste zorg is dat mijn kinderen eenzelfde leven zullen krijgen en dat wil ik niet.
Ik,heb echt wel veel geprobeerd hoor, me aansluiten bij verenigingen, praatjes maken op het schoolplein (alleen moest dat altijd van mij komen), op school helpen, dingen voor een ander doen (nou bedankt hoor en dan nooit meer iets horen).
Ik ben daarmee gestopt want het helpt niet en stelde me alleen maar meer teleur.
Mijn man zegt dat ik mijn eigen leven niet leid en teveel bezig ben met denken aan wat anderen van me vinden. Ik denk ook dat dat zo is maar ik heb er gewoon zo'n moeite mee om altijd afgewezen te worden! Want zo ervaar ik mijn leven, een aaneenschakeling van afwijzing van mij als persoon.
Hoe ga ik om met die last uit het verleden en hoe zet ik mezelf en mijn gezin nu op de rails? Is stoppen met social media de eerste stap, maar dan ben ik die contacten ook kwijt..

Vic

Vic

21-06-2013 om 13:19

Therapie?

Ik herken er wel wat van? Waardoor denk je zelf dat het komt dat contacten zich niet verdiepen en heb je er wel echt behoefte aan? Mijn sociaal leven is ook erg beperkt en er zijn eigenlijk maar 2 mensen met wie ik een dieper contact heb (vriend en zus, hoe erg is dat Zo nu en dan spreek ik wel eens af met een kennis, of collega's (als in: 4 keer per jaar), en dat is best gezellig. Ik heb ook leuke contacten via Facebook. En dat is het wel een beetje. Soms kan ik me daar wel eens druk om maken, vooral als mijn dochter weer eens vraagt waarom ik geen vrienden heb. Maar eigenlijk is het vooral aan mezelf te wijten. Als je vriendschappen wilt opbouwen moet je daar ook zelf energie in (blijven) steken, en dat kan ik dan niet opbrengen. Ik heb er ook niet echt heel veel behoefte aan, anders zou ik het wel doen, vermoed ik.

Vic

Vic

21-06-2013 om 13:23

Haha

Mijn titel was 'therapie', maar dat komt verder helemaal niet terug in mijn antwoord. Misschien kun je er iets aan hebben. Ik heb het nooit geprobeerd en vraag me af hoe zo'n therapeut er nu voor kan zorgen dat ik me beter over mezelf ga voelen, maar van anderen hoor ik altijd dat ze er heel veel aan hebben (gehad).

Mona

Mona

21-06-2013 om 14:12

Therapie gedaan

Ik heb therapie gedaan, niet eens omdat ik veel problemen had, maar omdat een vriendin van mijn bij diezelfde therapeut zoveel wijze dingen leerde, dat ik dacht, dat wil ik ook. Een vorm van zelfkennis, hoe sta ik in het leven. Ik ben natuurlijk wel binnengekomen bij haar met een soort doel/leerpunt. Ik wilde graag wat meer zelfvertrouwen krijgen. Want ik had geen ladingen vrienden (heb ik nog steeds niet) maar wel een paar leuke en lieve vriendinnen, en dat is voldoende hoor. Maar ik merkte dat ik zelden nieuwe dingen durfde te proberen, zag vaak beren op de weg, bleef heel erg in mijn comfort zone. Dat heb ik bij haar min of meer onderzocht en al doende kom je op meer dingen van jezelf, waarvan je vind dat dat wel beter kan, of waarvan je ineens overtuigd raakt dat je dat eigenlijk best goed doet.
Ik ben bijv. geen persoon met ladingen vrienden, een paar is genoeg.
Maar om even terug te komen op die therapie, ik vond het heel verhelderend en boeiend. Natuurlijk komt ze met lastige vragen en vraagt ze door, zodat je echt moet nadenken van 'ja waarom doe ik dat eigenlijk zo en zo" en heb daar ook wel zitten huilen, maar al met al ben ik bijna in de overtuiging dat iedereen wel zo'n therapie kan gebruiken
Psychotherapie is het wat ik deed, dus zoek er maar eens op bij wie dat bij jou in de buurt doet. En beslist wel gauw of het klikt met de therapeut, want anders kan je beter nog even verder kijken. Oh en vraag anders adressen aan je huisarts, die weet vaak wel welke de goede zijn. Mits je dit wilt doen natuurlijk hé.

Unitopia

Unitopia

21-06-2013 om 14:13

Verwachtingen

Misschien moet je sommige verwachtingen bijstellen? Ik denk dat veel mensen niet veel hechte vriendschappen hebben, maar dit best wel zouden willen. Maar hechte vriendschappen vragen tijd, openheid, wederkerigheid, en het is soms moeilijk om dit op latere leeftijd te vinden, al gebeurd dat wel.
Ik begin ook altijd de praatjes op het schoolplein, als ik niks zeg, zegt een ander ook niks. Heb me hier wel eens over verwonderd, en vroeg me af waardoor dit kwam. Maar een antwoord heb ik niet, en heb me er maar niet meer druk om gemaakt. Veel mensen om me heen zijn ook maar weinig in anderen geintereseerd, zo lijkt het. Ik vraag altijd vol belangstelling naar anderen, maar omgekeerd komt er weinig terug. Iedereen lijkt altijd graag over zichzelf te praten, maar vergeet om mij dan wat te vragen. Ook daarin heb ik mijn verwachtingen bijgesteld. Ik stel hun geen vragen om over mezelf te kunnen gaan praten, ik vind het gewoon leuk om te weten hoe het met ze is. Dat dit dan misschien niet wederkerig is, is jammer, maar so be it. Het is niet slecht bedoelt van die mensen, zo zitten ze gewoon in elkaar denk ik dan maar. Ik ben op school gaan helpen omdat ik dat leuk vond, en niet met de insteek om vriendinnen te maken. Ookal zou ik er best wat meer willen hebben. Als je met de verkeerde verwachtingen dingen gaat ondernemen, werkt het misschien ook niet, raak je weer teleurgesteld, en worden je negatieve gedachten (zie je wel, ik ben niet leuk genoeg) alleen maar bevestigd.

Ik vind het wel jammer voor je dat je vroeger al slechte ervaringen had met vriendschappen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat projecteert op je kinderen. Maar bedenk goed dat je kinderen niet jou zijn, dat ze alles vanuit hun eigen wereld weer heel anders kunnen beleven, of er mee om kunnen gaan.

Heb je via social media niet vriendinnen gevonden waar je eens in real life mee af kan spreken? Wie weet klikt het wel goed met eentje?

GS

GS

21-06-2013 om 17:06

Vrijwilligerswerk?

Eigenlijk schrijf/vraag je niet in je posting dat je contact zoekt, maar goed daar gaat mijn advies dus wel over: ga vrijwilligerswerk doen in jouw omgeving. Zoek dan op iets waarmee je ook veel contact hebt met vrijwilligers onderling (vergaderingen en zo). Bijv bij de Zonnebloem, rode kruis of de wereldwinkel? Ik noem maar wat. Er zijn zoveel organisaties waar je iets kunt doen en waar je bosjes mensen kunt ontmoeten.

Mona

Mona

21-06-2013 om 18:07

En toch

GS schijft over vrijwilligerswerk, maar Ann heeft geschreven dat ze al soortgelijke dingen heeft gedaan, zonder echt resultaat (ik bedoel aansluiten bij verenigingen, dat lijkt me min of meer hetzelfde)
Ken je die term, als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg. M.a.w. ik denk dat je zelf niet in de gaten hebt wat je eventueel anders kan doen. Hoe je overkomt, waarom mensen wellicht helemaal geen verder contact met je zoeken. Misschien kom je wel heel gesloten over? Misschien trekken mensen onterecht de conclusie dat je geen behoefte hebt aan contact, of ze denken dat je arrogant bent. (ik noem maar wat hoor) ik denk in ieder geval dat je het eens buiten je eigen kring moet zoeken, dat een ander (therapeut dus) eens met je praat en kijkt. Ik had het met mijn therapeut ook heel veel over praktijkvoorbeelden en hoe ik dan reageerde (en hoe zij dacht dat dat over kwam) en hoe ik het misschien ook anders kon doen/zien. Ik vond het heel erg interessant om hiermee bezig te zijn.

Vriendschap heeft tijd nodig

De oorzaak hoeft niet alleen bij jezelf te liggen. Ik heb aan al die jaren dat ik voor mijn oudste twee kinderen bij het schoolplein stond te wachten (inmiddels zijn ze 12 en 15 jaar) geen vriendschappen overgehouden. Vanuit mijn studietijd en een aantal jaren daarna dat ik bij een koor zat, heb ik een handvol goede vrienden overgehouden waar ik nu nog contact mee heb. De één zie ik een paar keer per maand, een paar anderen een paar keer per jaar en dan houdt het wel zo'n beetje op. Als er iets aan de hand is in dit vriendenclubje, is het contact een tijdje wat intensiever en gaat daarna weer terug naar het oude niveau van een paar keer per jaar.
Voor mij is dat voldoende. Naast mijn gezin, werk, huishouden en het onderhouden van de contacten met familie en schoonfamilie (verjaardagen enzo) blijft er weinig tijd en mogelijkheden over om nieuwe contacten op te bouwen. Er is in de loop van de tijd slechts één vriendin bijgekomen: een buurvrouw die mij na mijn scheiding 12 jaar geleden heel goed heeft opgevangen. Nadat ik een nieuwe relatie heb gekregen en verhuisd ben is dat contact ongeveer 1 x per 2 maanden geworden
Sinds een paar maanden (terwijl we hier alweer 3 jaar wonen) ben ik met een buurvrouw begonnen om 1 x per 2, weken onze kindjes van 2 1/2, bijna 3 jaar een uurtje met elkaar te laten spelen terwijl wij samen koffie drinken. We hebben leuk contact en daar zou best een vriendschap uit kunnen ontstaan, maar dat is nog afwachten en dat heeft tijd nodig.
Het ligt er denk ik ook aan wat je van je vriendschappen verwacht, wat je met deze contacten wil doen/delen. Dat moet wel overeenkomen met elkaar. Maar goed, dat is weer een heel andere kant.

Laura

Laura

22-06-2013 om 01:31

Dat ben ik

Goh, wat herkenbaar. Ik had het kunnen schrijven. Ik leg best makkelijke contact en heb ook genoeg gelegenheid om mensen te ontmoeten. Maar er komen nooit vriendschappen uit, geen oppervlakkige en geen diepere. Geen velen en geen enkele goede. Niks. Ik maak babbeltjes, soms echte gesprekken maar als ik iemand uitnodig komen ze 1 of 2 keer en dan nooit meer (met smoesjes) en vragen me ook niet terug. Ook op mijn werk of sport blijft alles oppervlakkig. Dan zie ik, bijv op de sport, twee vrouwen elke week praten tot ze op een bepaald moment echt klikken en afspreken, terwijl ik met ieder van hen ook elke week praatte maar dat bloedt dood. Ik doe dus iets verkeerd of ben gewoon niet leuk. Maar wat of waarom niet?
En inderdaad zie ik het bij mijn kinderen ook en maak me daar ook zorgen om.

KK.

KK.

22-06-2013 om 06:55

Bijstellen

die verwachtingen! Het gaat me soortgelijk, Ann. Maar ik denk dat je je lonerschap moet zien als een geuzenvlag: dat waar anderen zo hoog over opgeven (en wat therapeut als "norm" stelt): wat stelt het nu in weze voor? Als ik hoor waar mensen soms over kwekken: dan denk ik weleens verbaasd "tjemig, moet je dáár nou een gesprek over voeren". Vaak toch tamelijk inhoudsloos en gericht op bevestiging van het zelfbeeld. Een hoop "vriendschappen" dienen onuitgesproken maar in feite een ander doel: "omdat haar man zo'n handige klusser" is of "omdat haar kinderen zo leuk met die van mij spelen en zij dus op mijn kinderen kan passen" of "omdat ik zo graag bij dat bepaalde kringetje mensen wil horen". Mensen gaan helaas vaak vriendschappen aan om van anderen te profiteren; is dat profijt niet aanwezig dan zullen veel mensen afhaken of er niet aan beginnen. Wees blij dat je een zelfstandig levend en denkend mens bent. Ik wil niet zeggen dat je geen kletspraatjes over het weer mag maken hoor... maar verwacht er verder niet teveel van. "Echte" vriendschappen (whatever that may be) zijn met een kaarsje te zoeken.

Primavera

Primavera

22-06-2013 om 08:14

Je man heeft gelijk

Beste Ann,
Je man heeft gelijk. Uit je berichtje lijkt het alsof je wat meer zelfvertrouwen nodig hebt dat je gewoon goed bent zoals je bent. Wat fijn dat je daar met je man over kan praten. Dat klinkt toch echt niet als een man die alleen om je uiterlijk bij je blijft.
Probeer jezelf voor te houden dat niemand perfect is, ook die anderen niet. Wellicht is wat jij als een afwijzing voelt gewoon dat iemand op dat moment meer met zichzelf bezig is en er verder niet over nadenkt. Ik vrees dat ik zelf waarschijnlijk volkomen onbewust een hoop mensen heb 'afgewezen'. Niet omdat ze nou iets verkeerds deden of gezegd hebben, maar gewoon omdat il liever veel tijd voor mijn eigen gezin en mezelf heb. Ik heb helemaal geen behoefte en zin in vriendschappen die een hoop tijd en energie opslokken.
Dat klinkt natuurlijk pas echt 'auti' en mijn man is ook al zo. De paar vriendschappen die we houden zijn allemaal van mensen die ook al zo zijn. We zien ze soms tijden niet, maar na maanden kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven zijn. Dan is het reuze gezellig, maar ondanks de gebruikelijke woorden dat moeten we toch vaker doen denk ik dat niemand er werkelijk blij mee zou zijn als ze de volgende dag of volgende week weer iets zouden af willen spreken en helemaal niet als ze verwachten dat dat dan vervolgens iedere week of maand moet. Bij voor ons te claimende vriendschappen houden we al snel de boot af.

Verder is vriendschap een kwestie van wederzijds veel van elkaar slikken en aanvaarden. Veroordeel de ander niet op haar eigenaardigheden, want die zul jij in haar ogen net zo goed hebben. Wees ook niet te gevoelig. Soms gaat het even wat minder en vooral in groepsdinamiek ligt iemand er om één of andere futiliteit er wat meer uit. Olifantenhuid kweken en stug doorgaan. Als je laat merken dat er wat jou betreft niks aan de hand is zit je er ineens zomaar weer in. En anders maar niet. De wereld is vol met mensen. Met sommigen heb je alleen een tijdje een klik zolang jullie interesses parallel lopen, met weinigen duurt een vriendschap jarenlang.

Il denk dat je teveel naar een mythe van perfecte vriendschap zoekt en daardoor te weinig gewoon jezelf durft te zijn. Vriendschap bouw je niet op door jezelf te veranderen aan de hand van wat je vermoed dat de wensen van de ander zijn, maar juist door de eigenaardigheden van de ander te accepteren ondanks dat je er het jouwe van denkt.
Jij schrijft: 'ik zeg of doe toch niks verkeerds' Ik denk juist dat ik vaak een boel verkeerd zeg en doe, maar kennelijk is dat ook goed zo. Voor de mensen die vrienden blijven telt de intentie waarschijnlijk en voor wie dat niet zo is hoef ik ook geen vrienden te blijven.

Mona

Mona

23-06-2013 om 14:44

Jezelf niet veranderen

Je hoeft jezelf uiteraard niet te veranderen maar met behulp van een deskundige die eens observeert hoe je communiceert kan je misschien toch wat dingetjes ontdekken. (als je dat wilt uiteraard) vaak ziet je man of jouw naasten dat niet, die staan te dicht op je, zij jou al gewend.
Ik heb echt geen ladingen vrienden en rond mijn 16e had ik maar een vriendin, maar later zijn er wel een paar bijgekomen en ook weer een paar gegaan. Met sommigen heb ik hele diepgaande gesprekken, bij anderen blijft het wat oppervlakkiger maar dat is niet erg.
Onlangs leerde ik een nieuwe vriendin kennen via een andere vriendin (een buurvrouw) en viel het me na een tijdje op dat het moeizaam ging met haar. Ze maakte vaak botte opmerkingen, of was veel kritischer dan wij waren. (niet dat iemand niet kritisch mag zijn, maar ze miste een vorm van tact) en als laatste, ze vertelde eigenlijk niets écht persoonlijks, tenminste, een stuk oppervlakkiger dan wij dat deden. En ze luisterde wel altijd heel lief naar ons hoor. Zij kan hierdoor gedacht hebben, ik geef aandacht, ik doe het toch goed? Terwijl wij het gevoel kregen dat ze alleen maar een soort van luistervink was. Alles aanhoren van onze probleempjes en zelf niets vertellen. Ik voelde me daar niet meer prettig bij.
Ik geef dit voorbeeldje omdat zoiets (of in andere strekking) misschien bij jou ook aan de orde is? Ook in de vriendschap en gesprekken moet er een soort gelijkwaardige inbreng zijn. Dat gaat normaal gezien heel vanzelf en geleidelijk, en misschien zit dat er bij jou van nature niet zo in? Je kan zoiets, als je ontdekt wat het is, wel aanleren n.l. Mijn man is een heel makkelijke prater bijv. maar heeft echt moeten leren de ander ook ruimte te geven om mee te praten (was te veel aan het woord, en vroeg bijv. ook nooit aan de ander 'en hoe gaat het met jou?")

Fred de Velde

Fred de Velde

23-06-2013 om 18:09

Levensfase.

Levensfase kan er ook mee te maken hebben. 10 jaar geleden stond ik meer open voor nieuwe vrienden dan nu het geval is. Toen ging ik studeren, naar een vreemde stad, een eigen leven opbouwen.

Nu ben ik druk met mijn eigen kringetje. Nieuwe vrienden passen daar niet echt bij, of het moet al een soort 'spirituele klik' of een tweelingziel of zo iets zijn. Anders vind ik het gewoon zonde tijd aan een persoon te besteden die ik nog niet zo heel goed ken.

Ik kan mijn eigen vrienden al nauwelijks de tijd geven die ze verdienen, en die gaan toch voor..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.