Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

26-12-2013 om 10:37

Ik erger me aan mijn dromen.....

Ja ik weet dat dromen niet de waarheid zijn maar nadat ik al tien jaar lang vruchteloos probeer lucide te dromen (en me erbij heb neergelegd dat ik dat niet kan) erger ik me nu aan mijn dromen. Ik weet dus nooit dat ik aan het dromen ben helaas en dat maakt het lastig.

Ik heb in mijn leven in drie huizen gewoond: vanaf mijn geboorte in mijn ouderlijk huis, een jaar of 6 in de flat en nu al 12 jaar in ons huidige huis.

Ik droom altijd over het ouderlijk huis en dan vaak alsof ik daar nu woon, dus met mijn gezin. Daar erger ik me aan, ik ben hier het gelukkigste van alle drie de huizen en het lijkt wel of ik elke nacht terug moet naar dat eerste huis Toen ik vannacht droomde dat ik de post rond bracht in mijn geboortestraat werd ik het zat. Waarom doe ik dat en ergeren of schamen jullie je wel eens voor je dromen?

Druif

Druif

26-12-2013 om 10:46

Heb je dit al geprobeerd..

Bij mij helpt het heel erg, om als ik een terugkerend droom thema heb, er voor het slapen gaan, even heel bewust aan te denken. Aan dat thema.

Ik kan bijvoorbeeld erg dromen over mijn werk, waarbij er dan van alles mis gaat. Als ik voor dat ik ga slapen even intensief aan mijn werk denk en dan tegen mezelf zeg: 'ik ga nu slapen, ik ga morgen om zeven uur pas aan het werk. Nu mag ik rusten.' Dan ga ik er minder vaak over dromen. (of tenminste, die illusie heb ik. Misschien is het allemaal inbeelding).

Ik woon trouwens ook in mijn dromen altijd in mijn ouderlijk huis. Dat vind ik alleen niet erg. Maar ik kan me voorstellen dat het irritant is.

neteret mut

neteret mut

26-12-2013 om 10:58

hee ik ook

nou ja wat is ouderlijk huis...In mijn geval het huis waar mijn ouders woonden vanaf dat ik 11 was tot hun overlijden. Dan droom ik dat ik daar op visite kom of daar zelf woon en dan is er van alles verbouwd. Irritant vind ik het niet meer verbaasd waarom dat huis en niet het huis waar ik woonde toen ik verkering kreeg en trouwde of toen de eerste kinderen kwamen of ...of...?
Nog vreemder vind ik het dat als ik droom er bijna geen familie of vrienden in voorkomen.
Vreselijk vind ik het als ik weer eens over de middelbare school droom, over dat er toch iets verkeerd gegaan is met de beslissing rond het eindexamen en dat nu (vele jaren later) blijkt dat het over moet. Die droom mag nu wel eens stoppen.

Ik droom ook over huizen

Maar dan huizen waar ik nooit heb gewoond, maar zelf bij elkaar droom. Volgens mij is er een architect aan me verloren gegaan...
Alleen aan al die droomhuizen mankeert wel iets, meestal is de omgeving niet mooi. Dan denk ik in mijn droom, waarom ben ik hier toch naartoe verhuisd, ik woonde toch mooi? Maar dan heeft het huis heel veel kamers en kan ik er uren door dwalen en neem ik toch het mindere uitzicht voor lief.
In werkelijkheid vraag ik me ook af als ik een rondje door de wijk hardloop hoe het zou zijn om in bepaalde huizen te wonen, dus kennelijk ga ik met dat onderwerp 's nachts weer verder.

Rafelkap

Rafelkap

26-12-2013 om 11:30

opgelucht

Ik droom altijd over mijn vorige huisje in A'dam, waar ik alleen woonde, nu meer dan tien jaar geleden. Hoewel ik er heel erg fijn heb gewoond ben ik altijd opgelucht als ik wakker ben dat ik er niet meer woon.
Komt ook omdat ik er in mijn dromen weer in moet wonen na heel wat jaren en het er doorleefd uitziet. Dat vond ik ook bijzonder toen ik er weg ging: alles leeg, vloer eruit en de 'ziel' is weg; het is maar een huis, niet meer mijn huis. Dus ik ben niet geirriteerd als ik wakker word maar juist blij

Katniss

Katniss

26-12-2013 om 11:57

Ook

Ik droom ook vaak over mijn (eerste) ouderlijk huis, of dat ik daar samenwoon met mijn ex, bepaald geen wensdromen dus Ik kan gelukkig wel lucide dromen. Een paar weken geleden had ik een heel enge droom en voor mijn gevoel heb ik wel een kwartier tegen mezelf geroepen 'dit is een droom, word wakker!'. Ik werd uiteindelijk met bonzend hard en helemaal klam wakker. Op dat moment bedacht ik nog dat ik eigenlijk die droom moest opschrijven (bij wijze van spannend verhaal). Helaas heb ik dat niet gedaan, want de volgende ochtend was ik hem vergeten (maar het gevoel zat er nog een beetje).

guera

guera

27-12-2013 om 13:35

volgens mij

Zegt dit iets over je relatie tot vroeger of de normen en waarden die je van vroeger meekreeg of opgebouwd hebt. Vind je daar wellicht iets van of zit er iets onverwerkts uit je jeugd? Ik denk dat als je na zon droom je gevoel opschrijft wat het in je oproept en je dat wellicht probeert te duiden dat de dromen dan misschien wel ophouden of anders worden. ...Wellicht probeert je onderbewuste je iets te zeggen?

Rinkas

Rinkas

27-12-2013 om 16:04

Men zegt

dat dromen over huizen dromen over je ziel is. Misschien ben je nooit los genoeg gekomen van je ouders. Misschien vind je jezelf nog een kind. Misschien verlang je naar blind vertrouwen, de zekerheid dat je alles in de hand hebt, alles weet.
En misschien betekent het niets. Je schamen voor je dromen lijkt me even zinloos als je eraan ergeren. Die ergernis zegt ook meer dan welke droom ook: je hebt niet alles in de hand en dat gaat je nooit lukken. Leer ermee leven en laat het los, wie weet verhuis je dan ooit nog eens in je slaap.

neteret mut

neteret mut

27-12-2013 om 20:14

vandaag in de krant

In de Standaard (belgische krant) een bespreking van een nieuw boek over dromen, oa dat dromen over examens voorkomt in culturen die op prestaties gericht zijn. Boek is van Douwe Draaisma, de dromenwever.

Anders...

Anders...

27-12-2013 om 23:37

Dromen laten verklaren

Toen ik zwanger was van mijn eerste kind had ik steeds dezelfde droom. Mijn allereerste vriendje kwam aanlopen met onze dreumes op zijn schouders richting ons terrasje van een huisje in Zuid-Frankrijk waar we een glaasje wijn dronken en we waren helemaal gelukkig.
Ik begreep helemaal niets van die droom. Ik dacht helemaal niet aan dat eerste vriendje en dronk ook geen wijn. Ik heb hem uit laten leggen. Die andere man betekende alleen maar dat mijn relatie een andere wending zou gaan nemen. Het had niets met dat allereerste vriendje te maken. Wijn wijst op vruchtbaarheid; dat vond ik zo toepasselijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.