Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

dihanne

dihanne

16-12-2016 om 11:36

iemand ervaring met private lease auto

beste allemaal

We hebben nu geen auto, maar ik voorzie dat het de komende tijd toch handig voor mij gaat zijn.

Een auto hebben lijkt me wel een hoop gedoe (met garage, reparaties etc.)

Ik zie veel reclame voor private lease, en daarin lijkt dat natuurlijk het ei van Columbus.

Heeft iemand van jullie ervaring met het private leasen van een auto?
Wat blijken in de praktijk de voor- en nadelen?

groet
Dihanne

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-12-2016 om 11:43

Mijn vriend heeft al jaren een private lease auto. We hebben het wel eens doorgerekend en een eigen auto is voordeliger, maar de zorgeloosheid en geen onverwachte kosten is hem het verschil waard. Zelf heb ik het ook overwogen, maar de leasemaatschappij vond me niet kredietwaardig genoeg. Was ik het niet mee eens, maar die toets is dus best streng.

dihanne

dihanne

16-12-2016 om 11:53

bedankt

Bedankt Vesper

ja, het moet duurder zijn, ze willen er natuurlijk aan verdienen
maar het lijkt me wel lekker om met zo min mogelijk gedoe een auto te rijden

dat van die kredietwaardigheid ben ik nog niet tegengekomen, ik moet duidelijk nog de kleine lettertjes in.

Stellen ze ook nog eisen aan het gebruik, wij hebben bv. een hond, die moet wel mee mogen

groetjes
dihanne

Taruh

Taruh

16-12-2016 om 11:55

ja, al een jaar

Ik rijd nu een jaar private lease.

Voordelen: geen onverwachte kosten, snel vervangend vervoer als er wat aan de hand is. Geen gedoe als er wat aan de hand is.

Nadeel: je zit er voor een x aantal jaar aanvast. Het kan invloed hebben op de mogelijkheden voor het afsluiten / oversluiten van een hypotheek of andere lening.

Nadat ik vorig jaar het bericht kreeg dat mijn auto afgekeurd werd en het echt heel duur zou worden om een reparatie te doen kreeg ik van de garage het aanbod/advies om eens te kijken naar private lease. (natuurlijk bij hun garage, want mooi aanbod, je kent het wel) Maar wel met het eerlijke advies erbij: kijk niet alleen bij ons, reken het goed door, kijk ook naar een occaision, (hebben we ook wel wat van staan).

Via mijn werkgever hebben we ook een private lease plan en daar staan tips hoe door te rekenen en waar rekening mee te houden.

Ik ben van een grote peugot 307station naar een Seat Mii gegaan.
Kleiner = goedkoper. Dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk maar wel tov mijn eigen maandelijkse budget.

Dezelfde auto in een minder luxe uitvoering bleek bij mijn werkgever € 80 per maand! duurder te zijn. Conclusie: goed vergelijken bij aanbieders en wachten op een aanbieding.

Omdat ik plannen had om mijn keuken te verbouwen wilde ik ook niet interen op mijn spaargeld.

Dan is private lease een optie. Als je daarna weer een eigen auto wilt ben je duurder uit omdat je dan naast dat leasebedrag ook moet sparen voor je eigen auto, en je krijgt natuurlijk geen inruil aan het eind van de lease periode. Het je bouwt niets op argument.

Op donderdag heb ik mijn auto opgehaald en de zaterdag erna met nog geen 500km op de teller heb ik 'm langs een paaltje gehaald. En goed ook. Deuk, scheur, beschadigde lak op 2 deuren.
Hij reed nog, dus ik heb op maandag de leasemaatschappij gebeld. Die vertelden mij dat ik naar reparatiebedrijf X kon rijden om het te laten beoordelen en een reparatie afspraak te maken.

Dat heb ik dinsdags gedaan. Zij gaven aan dat er de volgende week ruimte was om de auto te repareren. Toen ik de auto voor reparatie bracht stond er een vervangende auto voor mij klaar. En na 2 dagen werd ik gebeld dat mijn auto met 2 nieuwe deuren weer klaar stond.

Ik kreeg alleen een rekening voor het eigen risico. Als ik binnen 1 kalenderjaar nog een keer zo'n grote schade zou rijden dan zou mijn lease bedrag omhoog gaan ivm gestegen verzekeringskosten.
Dat jaar ben ik nu voorbij en ik kreeg keurig bericht dat ik weer in het verlaagde risico profiel zit.

Jaarlijkse onderhoudsbeurt kon ik doen bij elke garage die mij uitkwam en dat die de rekening naar de lease maatschappij kon sturen.

Daar kreeg ik alleen wel de schrik toen ze me belden dat hij weer klaar stond; hij was spontaan van een Mii in een UP veranderd. Ze lijken nogal op elkaar.

Ook de wegenbelastingverlaging van een paar centen is doorberekend dus betaal ik nu wel € 0.23 per maand minder.

Ik ben erg tevreden over deze constructie en de lease maatschappij waar ik bij zit.

Taruh

Taruh

16-12-2016 om 11:59

Dihane

die vraag over huisdieren etc heb ik gesteld antwoord: gebruik 'm gewoon zoals je altijd doet. Kleine lakschades van normaal gebruik worden ook niet gelijk aangerekend.

Kredietwaardigheids check heb ik weinig van gemerkt. Ik heb 1 salarisstrook moeten inleveren, maar verder geen gegevens over hypotheek of andere leningen. Die zullen ze vast bij BKR wel ingezien hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.