Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kaatje66

kaatje66

26-08-2014 om 13:18

Ice Bucket Challenge

Ook ik zit op Facebook en elke dag kom ik wel filmpjes tegen van de ICE BUCKET CHALLENGE. Dit om geld op te halen voor ALS.

Maar ik geloof niet dat ik heel de hype van de ALS ice bucket challenge nog leuk vind.

Wat ik mij afvraag of iedereen wel weet wat ALS betekent. En bij mij leeft vooral de vraag of iedereen wel doneert nadat ze een emmer water over zich heen hebben gegooid. Ik vraag me af als ik nu een willekeurige voorbijganger vraag en dan met name de jeugd of ze dan echt weten wat ALS inhoudt. Of zullen ze zeggen: "is dat die ziekte waarbij je op facebook of twitter een emmer water over je heen moet gooien.

Doneert men of de jeugd ook of is het alleen maar leuk om met een filmpje op twitter of facebook te verschijnen???

Hier heeft de ziekte ALS een grote impact op onze familie gehad. Mijn vader is er aan overleden 5 jaar geleden. Hij heeft eerst 8 maanden op de intensive care gelegen aan de beademing en daarna nog 9 maanden in een verpleeghuis. 17 maanden moeten wachten totdat hij dood mocht.

Ik vind het fijn dat er zoveel aandacht aan besteed wordt op deze manier, maar ik geloof dat het nu wel een beetje zijn doel aan het voorbij schieten is. Ik hoop dat ik het mis heb, en dat iedereen die een bak water over zich heen gooit ook doneert via sms (4333 o.v.v ALS) of via de site www.als.nl.

Met alle respect voor diegenen die wel doneren, want het heeft al veel opgeleverd. Ik heb er alleen heel gemengde gevoelens over.

Ps.1. Ik wil ook niet genomineerd worden. Ik heb namelijk al gedoneerd zonder een emmer water over me heen te gooien.
Ps.2. Misschien kom ik wel heel bot over maar het raakt me keer op keer als ik weer een filmpje voorbij zie komen. Sorry.....

vlinder72

vlinder72

26-08-2014 om 13:25

Blijkbaar werkt het

Ik hou ook niet van die filmpjes. En ja, ik weet wat ALS is.

Maar blijkbaar werkt het. Er is nog nooit zoveel geld gedoneerd. Sommige mensen hebben dit soort acties blijkbaar nodig.

Jasmijn

Jasmijn

26-08-2014 om 14:17

ook irritatie

Ik hoop ook niet dat ik genomineerd ga worden, wat ik ga het niet doen, met mijn kop op Facebook en een emmer water over me heen gooien, ik doneer wel gewoon.
Maar inderdaad, mensen zijn toch een soort kuddedieren en er wordt nu veel gedoneerd, blijkbaar werkt het toch.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2014 om 14:32

Kaatje

Irritatie? Meid, dankzij die Challenge wordt de ALS stichting overspoeld met donaties. Was gisteren nog uitgebreid in het nieuws. Ze hebben 5 extra vrijwilligers aangetrokken om alles te verwerken. Misschien weet niet iedereen alles over ALS, maar het levert enorm veel geld op. Ik zou die irritatie dus maar heel snel aan de kant zetten

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2014 om 14:42

aanvulling

Kaatje, ik kwam misschien wat ongenuanceerd over. Ik begrijp ook dat jij er dubbel in staat door jouw eigen ervaring.
Maar als ik gisteren op het journaal hoorde hoe enorm veel het oplevert (normaal 500 donaties per maand, ik geloof dat ze in aug al op 14.000 zaten), dan vind ik dat wel heel erg mooi!

Lucerna

Lucerna

26-08-2014 om 14:47

Kaatje

Ik moest er eerst ook niet veel van hebben. Maar nu ten eerste zie wie er allemaal aan meedoen (dus niet alleen hoeveel) en hoeveel geld dit oplevert, ben ik toch wel een stuk positiever. De hype op zich mag dan voor veel mensen ook "voor de fun" zijn, ALS als ziekte en de gevolgen ervan worden hierdoor ook weer belicht in de media.
Overigens is het een Amerikaanse sporter met ALS geweest die de hele challenge heeft gestart. Ook dat is voor mij een punt ten positieve.

Jessica O

Jessica O

26-08-2014 om 15:11

toevallig

Had ik het er met zoon over aan tafel. Juf had vertelt dat nieuwsbegip er over gaat. Ook vertelde ze dat haar oom het heeft. Er waren heel wat kinderen die niet wisten wat ALS is. Wij hadden er thuis al uitgebreid over gesproken, hij wist dus wat het is.
Mocht ik genomineerd worden, prima, ik laat het koude water wel zitten en doneer wel.
De oom van juf is nml de vader van vrienden......

(Al kan ik me indenken dat elke keer zo'n filmpje best confronterend is, er word nu wel aandacht aan besteedt)

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2014 om 15:11

Awareness

Volgens mij is de IBC bedoeld als Awareness en niet speciaal omdat mensen daarbij dan ook _moeten_ doneren, dus meer om de ziekte ALS onder de bekendheid te brengen. En dat lukt in ieder geval heel goed!

Zelf hou ik niet van dit soort kettingbriefachtige dingen, wat mij betreft is het nu wel goed zo. Iedereen heeft (indien in bezit van F wel een aantal emmers water over bekenden heen zien gaan inmiddels.

NB hier in ons dorp is ALS al een aantal jaar een 'hot item' omdat een inwoner met ALS er veel bekendheid over gegenereerd heeft.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 15:24

tja

Wat wil je dan? Nu wordt er enorm veel aandacht aan besteedt en als van de 10 mensen die niet wisten wat ALS was het alleen door deze actie er nu 1 zich in verdiept heeft is dat toch al goed?

Verder had ik begrepen dat je OF moet doneren OF ijswater of je heen moet laten gooien maar wellicht heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Toevallig zag ik net life zo'n actie, was wel grappig om te zien.

Ik denk dat elke patiëntenvereniging die wacht op meer onderzoek en meer geld stikjaloers is alleen omdat zij het niet bedacht hadden. Je bent niet verplicht die filmpjes te kijken toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2014 om 15:43

Wat ik zou doen

Als ik genomineerd zou worden is een emmer met geld over me heen gooien.

Ik ken twee mensen die overleden zijn aan ALS, de een wat beter dan de ander. Ik zou daarom zeker geld doneren als ik genomineerd. Kan me echter voorstellen dat niet iedereen die mogelijk heeft, 100 euro of 100 dollar is toch altijd nog een flinke smak geld. De IBC geeft iedereen de mogelijkheid om een bijdrage te doen, fysiek of financieel.

Ik zie het maar zo: had ALS een publiciteitscampagne gestart om deze mate van awareness te krijgen, dan had ze dat heel veel geld gekost. Op deze wijze krijgen ze de publiciteit gewoon gratis. Ik denk inderdaad dat er zat patiëntenverenigingen zijn die hier een soort van jaloers op zijn. De impact van deze hype is redelijk gigantisch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2014 om 15:45

Oei te snel getypt...

Moet ergens nog een ' zou worden' (genomineerd zou worden) en een 'heid' (mogelijkheid) achter.

participatie

Geld werven door particulieren wordt steeds meer een noodzakelijkheid omdat de overheid terugtreedt. Dan kun je er op gaan wachten dat er meer acties komen. Dan vind ik deze actie nog wel aardig overigens.
Hier, aan de koude kant, ook ervaring met ALS.

kaatje66

kaatje66

26-08-2014 om 15:59

reactie

Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden. Een vriendin van mij verwoordde het zo.

"Dit is voor jou een hele circusact om die verschrikkelijke ziekte heen. Een ziekte die eigenlijk niet verdiend om er op een leuke manier de aandacht mee te winnen,had het maar onder de aandacht gebracht op een gerespecteerde manier, die veel beter aansluit bij mensen zoals jou die achter de schermen hebben mee moeten maken hoe je dierbaren afglijden en verschrikkelijk lijden.

Maar zo zit het helaas niet in elkaar , en is dit het beste wat je er mee krijgt.
Er zijn waarschijnlijk duizenden mensen die het zelfde als jou denken en dat snap ik maar al te goed"

En ik geloof dat ik het zo bedoel zoals mijn vriendin het verwoordt.
Ik wil helemaal niet negatief doen over deze actie. Ik vind het namelijk wel geweldig dat er zoveel geld opgehaald wordt voor onderzoek wat heel hard nodig is. Alleen dus gemengde gevoelens

groetjes

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2014 om 15:59

Jesse en Barvaux

Jesse: "wat mij betreft is het nu wel goed zo."
He? Hoezo dan? Is er nu wel genoeg gestort volgens jou? Je hoeft die filmpjes toch niet te kijken?

Barvaux: "Verder had ik begrepen dat je OF moet doneren OF ijswater of je heen moet laten gooien maar wellicht heb ik dat dan verkeerd begrepen?"
Dat was inderdaad het idee (je MOET trouwens niets), maar de grap is dat de meeste mensen dus beide blijken te doen.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 17:30

Nederland

Ludiek

De ziekte ALS staat door de populaire Ice Bucket Challenge volop in de belangstelling. Sinds eind juli nomineren mensen elkaar met name via de sociale media om deel te nemen aan de actie. In filmpjes is te zien hoe vele duizenden mensen wereldwijd een emmer ijswater over zichzelf uitstorten en vervolgens drie mensen nomineren om hetzelfde te doen. Wie weigert, 'moet' 75 euro doneren.

Volgens Zaal zit het succes van de actie hem met name in het ludieke karakter. "De postercampagne van afgelopen jaren was effectief, maar wel zwaar. Deze actie heeft een veel luchtiger toon." In Amerika leverde de Ice Bucket Challenge in drie weken tijd al 40 miljoen euro op.
Enorm blij

"De aandacht is overweldigend en we werken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, maar daar zijn we natuurlijk enorm blij mee," vervolgt Zaal. Ze werkt nu vijf jaar voor de stichting. "Ik ben echt heel trots. Vijf jaar geleden was ALS nog een heel onbekende ziekte. Nu zijn er denk ik weinig mensen die niet weten dat ALS een ongeneeslijke ziekte is."

http://nos.nl/artikel/690911-donatierecord-voor-als-nederland.html

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2014 om 18:50

Mja

Ik snap de aversie wel een beetje hoor, zo is ook lang niet iedereen gecharmeerd van Pink Ribbon, hoe goed bedoeld misschien ook. Ik zal ook geen ijswater over mezelf heengooien, als ik ergens voor wil doneren heb ik dergelijke acties niet nodig.

Nomineren

De aandacht is goed voor de binnenkomende gelden. Maar het nomineren en de 'verplicht' €75 geeft het een randje. Niet meer doneren uit gevoel voor het goede werk van de ALS of een andere stichting zoals de Nierstichting , en op het moment dat je zelf kiest, maar om dan via Facebook stoer de opdracht aan te durven en anderen publiekelijk voor het blok te zetten.

Mijn kind was genomineerd. Ik heb haar gevraagd of ze ook zou meedoen als ze niet genomineerd was en of ze haar donatie op ASL wilde storten en hoeveel, of een ander doel, geen drang maar uit het hart.
Zelf stort ik in december geld op een goed doel, ieder jaar één naar eigen keuze.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-08-2014 om 14:23

Geweldig

Het is toch geweldig dat met name jongeren nu doneren en van het bestaan van ALS af weten? Pubers van 12, 13 jaar zoals mijn zoon en al zijn klasgenoten en vrienden gooien emmers ijswater over zich heen en doneren aan Stichting ALS. Zijn baas, supermarkteigenaar, was ook genomineerd en nomineerde zijn werknemers; staan ze daar met 15 man/vrouw personeel ijswater over zich heen te gooien en wordt er een flink bedrag gedoneerd. Ook omstanders doneren zo en dus werkt het als een domino-effect.
Juist door dat luchtige, ludieke karakter bereikt men mensen die anders niet zouden doneren, laat staan van ALS op de hoogte zijn. Van dwang/drang is geen sprake. Van buurkind op de hoek tot wereldleiders en celebrities. Wereldwijd is ALS nu bekender dan ooit en uiteindelijk gaat het om het resultaat, namelijk meer bekendheid en meer geld voor onderzoek etcetera. En dat allemaal vanwege een Amerikaanse sporter met ALS die dit bedacht had voor zijn eigen team, niet wetende hoeveel mensen hij zou bereiken. Er is in de US in een maand tijd al meer dan 90 miljoen Dollar gedoneerd via de Ice Bucket Challenge... Ongelooflijk toch?

Juffie

Juffie

29-08-2014 om 20:56

Wel dwang

Ik kan alleen al zeven (!) voorbeelden van drang/ dwang noemen. Kinderen zetten elkaar onder druk om mee te doen en je wordt wel heel asociaal gevonden als je niet meedoet. Zelf ben ik ook genomineerd en ik ga geen emmer over mezelf heengooien of doneren. Goed dat er zo aandacht voor deze ziekte is, maar het zou wel fijn zijn als de negatieve aspecten van het massa-karakter van de actie wat minder zouden zijn.

Ik heb een flink bedrag aan AZG overgemaakt: ik heb veel bewondering voor de manier waarop hun hulpverleners zich inzetten voor onze meest kwetsbare en vaak vergeten medemensen, met alle risico's vandien. Er is veel geld nodig om mensen voor onnodig lijden te behoeden, ongeacht om welke ziekte het gaat. Elke cent lijkt me dus wel besteed, vooral als de donaties aan de genezing van ALS niet ten koste gaan van andere goede doelen, maar uit het potje "luxe" komen.

mijk

mijk

01-09-2014 om 19:41

Andere kant

Mijn dochter heeft vandaag met twee vriendinnen meegedaan. Een oudr van een klasgenoot heeft Als en ik merk dat ze het heel fijn vindt om iets te doen. het geld hebben we ook samen overgemaakt. Dus gewoon trots...

Anja

Anja

01-09-2014 om 20:59

Alzheimer....

....een nationale ramp!

Dit was jaren geleden (12??) de slogan van Alzheimerstichting. Ook om donaties los te krijgen.

Mijn vader - beginnend alzheimerpatient- barstte bij het horen van het reclamespotje in tranen uit. "Ik ben een nationale ramp" zei hij.

Ik vond het afschuwelijk. Heb de stichting geschreven. Een heel nette brief terug gekregen.
Het werkte blijkbaar; donaties waren gestegen. Zo ook nu bij ALS. Maar als je ermee te maken krijgt ben je gevoelig, kwetsbaar. Dat maakt het pijnlijk.

DE donaties zijn natuurlijk geweldig. ALS staat op de kaart. Het waait ook vast weer snel over.
En dan komt er weer wat anders. Zijn er andere mensen naar van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.