Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verhuizer

Verhuizer

26-03-2015 om 15:43

Hypotheek, termijn 6 weken. Waarom?

Hallo allemaal, vorige week hebben we een nieuw huis gekocht onder voorbehoud van financiering.
De termijn staat op 6 weken. Mijn man en ik zijn beiden ondernemer in het zelfde bedrijf. Nu kreeg ik bericht van de hypotheekverstrekker dat een van de banken heeft aangegeven dat het het prima uit ziet en dat de aanvraag officieel is doorgezet. Dat wordt dan binnen 5 dagen beoordeeld, voor zelfstandigen (wij dus) kan het iets langer duren.
Als het allemaal zo snel zou gaan komen we toch ruim binnen die 6 weken, terwijl van te voren werd gezegd dat 6 weken te kort zou zijn misschien..
Wat moet er dan allemaal nog gebeuren, stel dat ze zeggen dat we het bij hen rond kunnen maken??

Noet

Noet

26-03-2015 om 16:42

nou

afhankelijk van de bank moet je dan nog hopen dat ze rekening houden met feestdagen. Dat het geld optijd bij de notaris is.
Dat alle stukken verwerkt zijn die jullie nog moeten gaan aanleveren maar die ze nu even vergeten zijn te vragen.

Daarbij geeft je hypotheekadviseur aan dat 1 van de banken de aanvraag officieel heeft door gezet. Prima, maar wat doen de andere banken? Is dit de meest gunstige voor jullie of is het toch de moeite waard om ook die anderen even af te wachten.
En dan nog kan het ook bij deze bank mis gaan op basis van de nog aan te leveren stukken.
Er zal bv door de bank nog een taxatie gedaan moeten worden.

De hypotheekverstrekker zijn jullie zelf overigens, de bank is de hypotheeknemer en daartussen zit de adviseur. Want je geeft een hypotheek op je huis en de bank neemt dat.

Elke

Elke

26-03-2015 om 17:01

Toch...

Mijn zus had een recht op-en-neer ongecompliceerde minihypotheek nodig en heeft er toch echt de volle 6 weken voor nodig gehad. Wijzelf (ondernemers, bijzonder pand) hebben er zelfs 3-4 maanden voor nodig gehad om alles rond te krijgen. Maar goed, het is gelukt

Als het eerder rond is is dat prima natuurlijk. Die 6 weken is wat er gemiddeld nodig is (voor ondernemers doen ze hier standaard al 8 weken).

femkemaria

femkemaria

31-03-2015 om 12:26

3 tot 4 maanden

Mijn man is ook ondernemer. Ik in loondienst. Na het eerste gesprek dachten wij ook dat het zo snel zou gaan. Zag er positief uit. Maar dan moet het nog naar de afdeling intern die het beoordeelt. Wij zijn er 3 maanden mee bezig geweest. Hebben ordners vol cijfers en onderbouwingen moeten aanleveren. Dan dachten we dat we er waren, kwam er weer wat bij. We hebben heel veel geduld en een lange adem moeten hebben. Wij hebben het uiteindelijk bij drie banken neergelegd om de kans te vergroten dat we het rondkregen (veel advieskosten dus).
En wij zijn echt geen spannend geval. Bedrijf is al 12 jaar winstgevend en we kochten een huis waarbij de hypotheekaanvraag ver onder de waarde lag. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het binnen 5 dagen lukt, maar wie weet bij jullie wel.......

Verhuizer

Verhuizer

31-03-2015 om 12:40

Femkemaria

Ik denk dat wij ook die kant op gaan. Wij zijn zelfde beiden ondernemer in hetzelfde bedrijf.
Ben wel benieuwd wat voor gegevens je dan allemaal nog moet aanleveren?
Dus die mappen met cijfers en onderbouwingen, waar bestaat dat dan uit?
Bij 3 banken tegelijk om zeker te weten dat het rond kwam. En kwam het maar bij eentje rond of bij meerdere? Kon je dus kiezen uiteindelijk?
VOor de rest klinkt het hetzelfde als bij ons. Ook al 11 jaar winstgevend en een huis gekocht wat ver onder onze maximale hypotheekhoogte ligt.
Wie heeft jullie aangeraden om bij 3 partijen te proberen??

femkemaria

femkemaria

07-04-2015 om 11:59

reactie

Hoi verhuizer,

beetje late reactie!

We moesten in ieder geval van de laatste 3 of 5 jaar alle winst- en verliesrekeningen en balansen aanleveren. Met accountantsverklaringen etc. Alles van holding en werkmaatschappijen. Bij de SNS leverde mijn man per ongeluk een verkeerde spreadsheet aan (conceptcijfers die niet klopten, ipv definitieve cijfers) SNS wilde helemaal geen zaken meer met ons doen. Deur dicht gesmeten. Echt te erg, we zijn superbrave burgers die nog nooit iets frauduleus gedaan hebben of zouden durven te doen, maar dat trokken ze nu in twijfel.

Maar goed, had je dat aangeleverd wilden ze weer huwelijkse voorwaarden, had je dat ingeleverd wilden ze polis arbeidsongeschiktheidsverzekering, hadden ze dat wilden ze overzicht van levensverzekeringen, had je dat wilden ze eigendomsakte van huis, had je dat wilden ze voorlopige koopovereenkomst zien............. In plaats van het allemaal in één keer opvragen kwam er steeds iets nieuws bij. Mijn man is zelfs later op vakantie gegaan (ik ben met de kinderen eerder gegaan) om het af te kunnen ronden. We konden niet het risico nemen weer 3 weken te wachten omdat dan het financieringsvoorbehoud verliep. Bleek ik ook weer van alles te moeten tekenen, want een machtiging accepteerden ze niet. Ik vanaf de camping met scanner en mail in de weer.

We hebben zelf 3 banken gedaan. Heeft niemand geadviseerd. SNS viel op een gegeven moment af dus (kregen we wel een rekening, haha).

twee andere banken hebben een aanbieding gedaan en daarbij kregen we het rond. We hebben voor de abnamro gekozen. We hoefden bij de banken waar we niet verder gingen max 250 te betalen (ook dus bij sns maar die rekening hebben we niet willen betalen en uiteindelijk niet hoeven betalen)

je kunt best afdingen op de advieskosten.

Nou, heel veel succes. Achteraf is het allemaal goedgekomen, maar ik vond het een hele bevalling

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.