Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-02-2017 om 23:28

Huiselijk geweld

Ik wandel elke avond een rondje door de buurt, altijd dezelfde route. Bij een van de huizen waar ik langs kom worden minstens eenmaal per week vrouw en/of kinderen verrot gescholden door de man des huizes. Het is in een aangrenzende straat maar ik ken de mensen niet. Vandaag was het zo heftig dat ik vijf minuten heb staan luisteren, en dubben of ik niet 112 zou moeten bellen. Daarna hield het gescheld (echt lelijke woorden) op.
Zouden jullie hier iets mee doen? De mensen hebben buren, al waren die vanavond niet thuis. En om dan een instantie of zo te bellen voor mensen die ik niet ken... Maar ja, als je het niet doet en het gaat een keer mis?

Miekemieke

Miekemieke

16-02-2017 om 08:05

bij de buren aanbellen?

Misschien dat de buren dezelfde vragen hebben als jij, je zou gezamenlijk kunnen kijken wat de beste weg is om dit gezin te helpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2017 om 08:40

Hmmm

Misschien dat ik anders volgende keer toch eens de politie bel. Of anders aanbel bij mensen 6 huizen verder, want die ken ik wel. Misschien kan die man er aanbellen om te vragen of alles goed gaat. Ik vind het gewoon sneu, vooral voor die kinderen.

Alternatief

Haal een handvol folders over huiselijk geweld en gooi ze in de bus als signaal dat anderen hiervan getuigen zijn.
Als een soort waarschuwing.

Een enkele folder geeft geen signaal af, dat kan puur toeval zijn. Maar meerdere folders geeft aan dat zij gehoord worden. Subtiel waarcshuwen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2017 om 19:01

Buurvrouw

Vanmiddag liep ik langs het huis en kwam net de buurvrouw van die mensen aan. Ik heb al mijn moed bijeen geraapt en gevraagd of ze wel eens geschreeuw hoorde bij de buren. Mevrouw liep eerst de straat door om te kijken of zijn auto er stond en toen durfde ze wel iets te vertellen. Kennelijk zijn er wel vaker meldingen geweest en ook wel eens instanties. Zij wilde er zelf niets mee te maken hebben maar drong erop aan dat ik Veilig Thuis zou bellen. Heel vreemd dus wel.
Maar ja, als mensen niet geholpen willen worden om de een of andere reden (wat ik ook wel weer begrijp), hebben ze er meer last van als ik daadwerkelijk bel.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-02-2017 om 19:20

klinkt niet goed!

Je schrijft: "Mevrouw liep eerst de straat door om te kijken of zijn auto er stond en toen durfde ze wel iets te vertellen. Kennelijk zijn er wel vaker meldingen geweest en ook wel eens instanties. Zij wilde er zelf niets mee te maken hebben maar drong erop aan dat ik Veilig Thuis zou bellen. Heel vreemd dus wel."

Dat lijkt me dan een heel intimiderend, agressief mannetje, aan de reactie van de buurvrouw te merken.

Ik zou zelf de volgende keer 112 bellen. Veilig Thuis is er volgens mij alleen voor de kinderen, maar ik denk dat moeder ook wel hulp kan gebruiken!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-02-2017 om 19:20

Oh, en...

...blijven bellen. Elke keer opnieuw.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-02-2017 om 19:23

en ook...

Dat idee van die handvol folders is ook een goeie. Doe dat dan wel zonder jezelf in gevaar te brengen (ze moeten je niet zien). Misschien dat de moeder het leest en het haar over een heel hoge drempel kan helpen. Het feit dat buurvrouw angstig reageerde en er niets mee van doen wilde hebben zegt mij dat die moeder er waarschijnlijk helemaal alleen voorstaat.

Egel

Egel

17-02-2017 om 22:30

nou, 112....

Wel heel ernstig, maar gewoon het nationale politienummer is natuurlijk ook prima. Vaak komen ze dan ook wel langs hoor, als je zegt wat je hoort en dat je nogal bezorgd bent. 112 is voor nog acutere situaties.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-02-2017 om 22:44

Politienummer

09008844 heb ik twee keer gebeld en beide keren had ik na een kwartier nog geen verbinding. Dat doe ik dus niet meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-02-2017 om 00:33

Accuut = 112

Als de ruzie dusdanig is dat je je zorgen maakt, heeft het nationale nummer van de politie bellen geen zin. Ook voor dat soort situaties is 112 er..

Tango

Tango

19-02-2017 om 22:20

En Veilig Thuis

Is ook bedoeld voor het melden van mishandeling van volwassenen, niet alleen bij kinderen. Voorheen had je het AMK (algemeen meldpunt kindermishandeling) dat was wel alleen voor het melden van kindermishandeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.