Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-10-2013 om 16:39

hoofddoek voor niet-moslim

Situatie
Een langdurig ziek kind uit een moslim-familie is een tijdlang verzorgd door een groep mensen. Het kind is op een bepaald moment overleden, vrij plotseling. De verzorgenden zijn allemaal nauw betrokken geweest en gaan naar de begravenis. De familie vraagt alle vrouwelijke bezoekers een hoofddoek cq sjaal over het hoofd te dragen tijdens de plechtigheden... Veel vrouwen voelen zich daar heel vervelend bij. Wat kunnen ze doen? Wat vinden jullie?

Dresscode

Je hebt ze ook voor trouwerijen.
Wat doe je dan? Ga je in het lang/ smoking?
Je hebt ze voor galafeesten.
Ga je dan in je spijkerbroek?
Je hebt ze voor eetgelegenheden.
Neem je dan de aangeboden stropdas bij de voordeur aan?

Het is een vriendelijk verzoek, een eerbetoon aan de familie en aan de overledenen.

Zou ik geen woord aan vuil maken, en gewoon doen.

Bakje

Bakje

18-10-2013 om 16:48

Yep

Als er een begrafenis in mijn christelijke familie is, doe ik ook die enige rok, die ik speciaal daar voor heb, aan.
Het voelt als een verkleedpartij, maar ja, het gaat in dat geval helemaal niet om mij.
Ik zou het heel onbeleefd vinden, om me niet aan te passen aan de 'dresscode'. Als het moet plant ik zelfs nog een hoed op mijn hoofd.

Ik vind deze situatie vergelijkbaar.

Katniss

Katniss

18-10-2013 om 16:56

Zeker wel

Ik zou voor die gelegenheid wel een hoofddoek op doen, geen probleem. Wij hadden laatst een andere situatie, waar op de begrafenis van een collega geen vrouwen welkom waren. Dat vond ik wel wat apart, en er hebben ook mannen om die reden geweigerd om naar de uitvaart te gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2013 om 17:17

Ook

Ik zou het ook doen. Je past je in zo'n situatie toch wat aan aan de wensen van de familie. Ik denk ook dat dat bij een uitvaart meer geldt dan bij een bruiloft. Bij de uitvaart van een kind wil je de familie tot steun zijn, dat doe ook door je aan zulke wensen aan te passen.

Je hoef trouwens niet zwaar gesluierd te gaan, of een hoofddoek dragen op een "moslim-manier". Het gaat erom dat je je haar bedekt met een sjaal. Onderstaande links geven een beeld van hoe je zo'n sjaal ook kan dragen.

Sterkte!

http://thumbs.dreamstime.com/z/mooie-vrouw-met-sjaal-over-haar-hoofd-12118529.jpg

http://thumbs.dreamstime.com/z/portret-van-meisje-met-oude-russische-sjaal-op-hoofd-18574832.jpg

idem

Gewoon doen. Zo'n moeite is het nou ook weer niet. Dit verzoek opzichtig negeren en met wapperende haren op de uitvaart staan vind ik een schoffering van de familie (kijk mij eens stoer een statement maken) en wegblijven is ook niet erg sjiek. Zoals Bakje terecht zegt: het gaat niet om jullie. Het is allemaal al triest genoeg.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

18-10-2013 om 17:40

Ik ben ook geen moslim maar ben wel vaak bij een moslim uitvaart geweest. Dan doe ik ook een hoofddoek om. Ik wikkel mezelf niet helemaal in doeken maar doe gewoon een sjaal om mijn haren. Het gaat tenslotte niet om mij en wat ik wel of niet fijn vindt.

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2013 om 17:42

dresscode

Ik zou het ook doen. Volgens mij staat het me niet, is dat eerder mijn probleem. Ook als ik in het zwart moet zorg ik daarvoor, als dat de dresscode is, uit respect voor de familie. Wat lief dat de verzorgers ook naar de begrafenis gaan.

horken

Helaas is een hoofddoek een politiek gevoelig ding geworden waar meer aanhangt dan respect voor een gebruik in een familie. En dan zijn er altijd horken die zich daar niet aan houden. Daar zou ik niet bij willen horen. Ook al geeft het je een vervelend gevoel, het is geen burka, bovendien droegen vrouwen hier tot in de jaren zestig ook een hoofddoek. In dit geval gewoon respect voor de gevoelens van de familie. Als je geen hoofddoek op doet of er een protest van maakt dan leidt dat af van het verdriet en de rouw om het overleden meisje. Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben.
Wie dat niet op kan brengen moet maar wegblijven.

uiteraard

Natuurlijk doe je dan een hoofddoek om. Dan voel je je daar maar even ongemakkelijk mee, onoverkomelijk lijkt me dat toch niet. En als je er even bij stilstaat om wie het nu eigenlijk gaat, bij zo'n uitvaart, hoe kan je er dan nog een probleem mee hebben?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2013 om 19:32

zeker

Ik zou het gewoon doen. Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom sommigen zich daar 'vervelend' bij voelen. Is toch gewoon een kwestie van fatsoen?

neteret mut

neteret mut

18-10-2013 om 19:58

gewoon doen

hoofddoek dragen dus bedoel ik. Heb ik geen enkel probleem mee in zo'n geval.

dc

dc

18-10-2013 om 22:10

ik ook

Ik zou het ook gewoon doen. Het is een uiting van respect.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2013 om 22:24

Wat apart dat iedereen zo eensgezind is

Ik ken wel mensen die hier absoluut niet in mee zouden gaan, maar die lopen dus blijkbaar niet hier rond...

Normaalgesproken zou ik er wel wat moeite mee hebben, maar in dit specifieke geval zou mijn hoofdbedekking me eigenlijk wel een beetje koud laten. Als ze me zouden vragen om in mijn blote kont te gaan zou ik ook nog wel doen denk ik. Dit gaat niet om mij, en hoe ik me daar onder voel, totaal niet belangrijk nu....

Suze

Suze

18-10-2013 om 22:46

ik ook

Bij zo'n verdrietige situatie zou ik zeker gehoor geven aan zo'n verzoek uit respect voor de familie. Maar wel zo'n losse hoofddoek.

tonny

tonny

19-10-2013 om 08:37

je vervelend voelen

hoe is dat bedoeld?

Dat je eruit ziet alsof je bij een groep hoort waar je niet bij hoort (en ook niet wilt horen)? Als de aversie zo groot is, was die er dan niet toen je zo nauw betrokken was bij de familie? Dat lijkt me niet, anders zou deze uitnodiging voor de uitvaart er niet zijn - er was een mate van genegenheid.

Of gaat het erom dat je iets aantrekt wat je anders nooit draagt, en wat daardoor ongemakkelijk voelt?

Bij een uitvaart gaat het niet om jou, maar om de overledene en de naasten, daarom pas je je aan bij wat zij op prijs stellen en waarderen. Juist daarmee laat je je genegenheid zien.

Juno

Juno

19-10-2013 om 08:56

Ik zie geen enkele reden om het niet te doen.
Dit lijkt me niet het moment om een statement te moeten maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2013 om 14:06

Eens met de rest

Ik heb in het verleden ook een hoofddoekje omgedaan in een zwarte kousen kerk hier in de buurt. Ik was in hun 'huis' en daar gelden hun regels. Bij een moslimaangelegenheid zou ik dat dus ook doen als ik op de hoogte ben van de wensen. Ik heb een tijd terug een pracht van een sjaal van mijn schoonmoeder gekregen, die ik nooit omdoe, maar ideaal voor zo'n uitvaart.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

19-10-2013 om 17:54

ik zelf

zou me geloof ik ook wat ongemakkelijk voelen bij het dragen van iets over mijn hoofd; gewoon omdat ik dat nooit doe.
Maar ik zou het denk ik wel doen; gewoon omat je zeker als je dat kind gekend hebt)de betrekkelijkheid inziet van het hoofddoek probleem en je eigen óngemakgevoelens' t.o. het probleem van de ouders die namelijk hun kind moeten begraven.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2013 om 19:03

Oh zeker

Ik zou een losse sjaal om mijn haren dragen, geen probleem mee. Want ik doe er helemaal niet toe op die dag.

Lucerna

Lucerna

20-10-2013 om 15:08

Ik heb dat wel gedaan

Wat anderen ook al zeiden - de situatie is verdrietig genoeg en waarom zou ik daar eens flink een statement gaan staan maken. Op z'n Beatrix, ik hou dan weliswaar niet van dingen op mijn hoofd, maar op verzoek met een sjaal over mijn haar ben ik niet meteen iets dat ik niet wil zijn.

nathalie

nathalie

20-10-2013 om 18:06

Natuurlijk

Het gebeurt toch wel meer dat je wordt gevraagd om je aan te passen aan kledinggebruiken? In Italiaanse kerken geen hotpants en spagettibandjes, in een moskee je schoenen uit, en bij deze begrafenis je haren bedekken. Zou ik dus geen enkele moeite mee hebben.
Alleen wel even navragen of zoals op de foto's van Tijgeroog genoeg is, wat ik meestal zie bij gehoofddoekte moslimvrouwen is dat er geen haar te zien mag zijn.

amk

amk

24-10-2013 om 15:53

idd

het wordt vaker gevraagd. Afgelopen voorjaar diverse christelijk orthodoxe kerken bezocht, zelfs in de reisinformatie stond al aangegeven dat je een hoofddoek of sjaal mee moest voor het bezoek aan die kerken. Je werd er ook echt op aangesproken als hij afzakte.
Ik heb me alleen ongemakkelijk gevoeld toen ik 'm niet op had.

Esmee

Esmee

15-11-2013 om 09:34

nathalie

"Alleen wel even navragen of zoals op de foto's van Tijgeroog genoeg is, wat ik meestal zie bij gehoofddoekte moslimvrouwen is dat er geen haar te zien mag zijn."

Dat zou ik dus niet doen. Je doet een sjaal om je hoofd en klaar. Gewoon doen en uit respect voor de overledene en haar familie.
Maar, ik vind wel dat het ook niet zo zou moeten zijn dat je als een moslimvrouw de haar helemaal moet bedekken. Ik denk ook niet dat dat van de niet-moslims verwacht wordt hoor. Maar gewoon tegemoetkomen aan een wens is toch wel het minste wat je kunt doen toch?

Toen ik in een vrij traditioneel islamitisch land een moskee bezocht werd ons als toeristen gevraagd de schoenen uit te doen en de dames werd gevraagd hun haar te bedekken. Dat doe je gewoon. Er werd nergens geëist dat je je haar totaal bedekt moest hebben als niet-moslim.

hoe daarmee om te gaan:

Mijn hele schoonfamilie die niet moslim meer is (euh al 3 generaties lang ofzo) maar ze wonen nog wel in een land waar veel moslim's wonen hebben ook wel eens zo iets....
Ze dragen dus écht nooit een hoofddoek. Zowiezo doet bijna niemand dat daar ook de moslims amper (is volgens mij ook typisch moslimverschijnsel dat zich vooral in niet moslimlanden voordoet maar afijn...)
Naar een begrafenis gaan ze dus als volgt (als daarom verzocht word:
Hoofddoek in de zak van broek of jasje. Bij aanvang officiële gedeelte hangen ze die 'los' over het hoofd (dubbel geslagen in driehoek) en 1 punt kiepen ze over de andere schouder.
Klaar.....
En dat doen niet alleen zij, maar ook alle anderen. Ik dus ook...
Het is ook niet zo'n grote ramp als je het niet doet, maar ik denk niet dat je een 'statement' ermee maakt. Hoogstens dat mensen denken: Wat een asociaal onrespectvol type zeg....Die weet niet eens hoe het 'hoort'. Dat hoogstens....
Net zoiets als dat je niet té bloot in de kerk gaat zitten met een zondagsdienst of een doop. Als je dat dan per se wel zou willen doen en in topje met alleen spagettibandjes daar zit.... hoe zou jij daar tegen aan kijken?
Zo moet je het zien.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.